Raz_dwa_trzy_kl1_sem1_PW.doc

(231 KB) Pobierz
Szanowni Nauczyciele i Nauczycielki

Drodzy Nauczyciele!

 

Przekazujemy Państwu przykładową propozycję planu wynikowego dla klasy pierwszej, opracowanego na podstawie rozkładów treści kształcenia zintegrowanego dla klasy pierwszej (pakietu „Raz, dwa, trzy, teraz my!”) oraz programu nauczania dla I etapu kształcenia – edukacji wczesnoszkolnej

„Szkoła na miarę”.

 

Przypominamy, że plan wynikowy to:

 

·         uporządkowany spis oczekiwanych i szczegółowo opisanych wyników uczenia się wraz z podporządkowanym im zakresem materiału nauczania; jego istotą jest przystosowanie procesu nauczania i uczenia się oraz wychowania do uwarunkowań lokalnych, osobowych uczniów
i nauczycieli oraz wpływanie na te uwarunkowania; to dokument redagowany indywidualnie przez Nauczyciela i dotyczący danego zespołu uczniów z uwzględnieniem warunków, w jakich się uczą, specyfiki danej klasy, możliwości i preferencji Nauczyciela;

 

·         dokument ukierunkowany na umiejętności uczniów, które są rzeczywistym i autentycznym efektem procesu nauczania – uczenia się danego zespołu; zastępuje dawne rozkłady nauczania, w których nie uwzględniano przewidywanych umiejętności uczniów po zrealizowaniu danej partii materiału;

 

·         najniższy dokument w hierarchii dokumentów szkolnych z zakresu dydaktyki; dokumenty te opracowuje się w szkole dla konkretnych uczniów i z uwzględnieniem warunków materialnych, specyfiki pracy szkoły, potrzeb, oczekiwań i możliwości uczniów.

 

Poniższy plan wynikowy to tylko propozycja, którą każdy Nauczyciel będzie mógł zmodyfikować i dostosować do potrzeb i możliwości uczniów, warunków nauki i specyfiki szkoły. Pozwoli na to forma, w jakiej otrzymują Państwo ten materiał metodycznydokument programu Microsoft Word.

 

Mamy nadzieję, że spełniliśmy Państwa oczekiwania. Życzymy wielu sukcesów w pracy

 

                                                                      Wydawnictwo Nowa Era.


PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W KLASIE PIERWSZEJ, SEMESTR PIERWSZY (Raz, dwa, trzy, teraz my!”)

 

TEMATY DNI

UMIEJĘTNOŚCI PODSTAWOWE

(zawarte w podstawie programowej)

UMIEJĘTNOŚCI PONADPODSTAWOWE

(wykraczające poza podstawę programową)

Krąg tematyczny: RAZEM W SZKOLE

 

Poznajmy się

 

W mojej klasie,

w mojej szkole

 

Co to znaczy: być uczniem?

 

Jacy jesteśmy?

 

Razem się bawimy i uczymy

 

 

 

 

Uczeń:

·   słucha uważnie czytanego lub opowiadanego utworu, wypowiedzi innych oraz słownych instrukcji

i poleceń;

·   potrafi zwracać się do dorosłych oraz koleżanek

i kolegów, stosuje zwroty grzecznościowe;

·   szanuje prawo innych do głosu, nie mówi razem

z kolegami; stara się mówić na temat, posługiwać się zdaniami i systematycznie wzbogacać słownik czynny;

·   buduje obraz siebie jako członka grupy, potrafi wyrażać i nazywać własne stany emocjonalne;

·   tworzy i odczytuje symbole ilustrujące stany emocjonalne, stara się radzić sobie w trudnych sytuacjach;

·   potrafi zgodnie współpracować z grupą, realizując zadania grupowe;

·   dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoskę w nagłosie;

·   nazywa części ciała, zna strony swojego ciała i poprawnie je wskazuje;

·   określa położenie obiektów w przestrzeni, porównuje cechy przedmiotów (wielkość, długość, szerokość), wskazuje cechy przeciwstawne obiektów;

·   tworzy kolekcje według podanych cech przedmiotów, porównuje liczebność poprzez łączenie w pary;

·   dostrzega obiekty przyrodnicze w najbliższym otoczeniu i je nazywa;

·   omawia treść obrazków, nazywa czynności bohaterów ilustracji;

·   doskonali sprawność manualną, rysuje po śladzie oburącz zgodnie z podaną instrukcją;

·   uzupełnia ilustracje według podanej instrukcji;

·   wykonuje zadania plastyczno-techniczne zgodnie z podaną instrukcją;

·   rytmizuje imiona, śpiewa z zespołem poznane piosenki;

·   uczestniczy w zabawach ruchowych, reaguje na sygnały.

 

 

Uczeń:

zwraca się do dorosłych śmiało, bez skrępowania, ale zawsze kulturalnie i z zastosowaniem zwrotów grzecznościowych;  do rówieśników zwraca się po imieniu;

·   konstruuje poprawne zdania na podane tematy, posługuje się bogatym słownictwem;

·   rozumie, co to jest kontrakt klasowy i wie, dlaczego należy przestrzegać zapisanych w nim zasad;

·   współpracuje z grupą zgodnie z przyjętymi zasadami, potrafi dokonać samooceny i oceny zachowania innych;

·   określa swój nastrój i umie rozpoznać nastrój drugiej osoby;

·   zna otoczenie, w którym przebywa, potrafi się w nim właściwie zachowywać, radzi sobie w sytuacjach trudnych;

·   dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów;

·   określa liczbę i położenie obiektów na ilustracji, wskazuje obiekty według podanej kolejności, liczy obiekty i porównuje ich liczebność;

·   rysuje po śladzie i samodzielnie, dostrzega i odczytuje układy rytmiczne;

·   słucha dźwięków i odgłosów, wskazuje na ilustracji ich źródła;

·   koloruje rysunki zgodnie z wyglądem obiektów w otoczeniu;

·   samodzielnie odczytuje instrukcje obrazkowe

·   i wykonuje prace zgodnie z podaną instrukcją; samodzielnie śpiewa poznane piosenki, ilustruje ruchem ich treść.

Krąg tematyczny: WSPOMINAMY LATO

 

Co robiliśmy latem?

 

Wakacyjne skarby

 

Nasze wakacje

 

Lato

 

To nas interesuje

 

 

Uczeń:

·   uważnie słucha tekstów, odpowiada na pytania dotyczące ich treści;

·   umie wypowiadać się prostymi zdaniami na temat minionych wakacji, ilustracji i historyjek obrazkowych, wylicza elementy ilustracji i nadaje im tytuły, systematycznie, bogacąc słownictwo;

·   dobiera i uzupełnia brakujące elementy ilustracji;

·   rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta i rośliny typowe dla wybranych rejonów krajobrazowych;

·   dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów

i zdań, dzieli zdania na wyrazy, a wyrazy na sylaby

i je liczy, wyodrębnia głoskę początkową;

·   tworzy wyrazy przez dodawanie lub odejmowanie sylab;

·   rysuje w granicach wyznaczonych pól, obrysowuje szablony, rysuje wzory po śladzie;

·   określa cechy wielkościowe i jakościowe obiektów, przelicza i porównuje obiekty;

·   tworzy zbiory równoliczne do podanych, określa położenie przedmiotów w przestrzeni, grupuje

i porządkuje obiekty według wybranej cechy;

·   wykonuje zadanie plastyczne zgodnie z instrukcją, uważnie obserwuje wzór i koloruje według zawartego w nim kodu;

·   rozpoznaje odgłosy przyrody i wskazuje ich źródła;

·   wykonuje instrument muzyczny zgodnie z podaną instrukcją;

·   aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych w sali

i na świeżym powietrzu.

 

Uczeń:

·   wypowiada się w formie zdań na podane tematy, opowiada o wakacjach, tworzy krótkie wypowiedzi kilkuzdaniowe, stosując bogate słownictwo;

·   układa spójne i logiczne zdania na temat ilustracji, dobiera ilustracje do opisu słownego, nadaje tytuły;

·   wymienia cechy typowe dla wybranych krajobrazów, wskazuje charakterystyczne dla nich gatunki roślin i zwierząt;

·   dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębnia głoskę początkową i końcową, liczy głoski w wyrazie;

·   rysuje po śladzie i samodzielnie zgodnie z podaną instrukcją, uzupełnia elementy rysunku po prawej i po lewej stronie;

·   określa obiekty wyróżnione w poleceniu po prawej od..., po lewej od..., określa liczebność zbioru i ustala kolejność rosnąco lub malejąco;

·   samodzielnie wykonuje pracę według podanej instrukcji;

·   określa dźwięki opisowo i porównuje z innymi znanymi odgłosami;

·   zgodnie współdziała z zespołem podczas zabaw ruchowych, przestrzega zasad sportowej rywalizacji.

 

Krąg tematyczny: O BEZPIECZEŃSTWIE

Na ulicy

 

Moja droga do szkoły

 

Kto dba o moje bezpieczeństwo?

 

Jestem bezpieczny

w domu

 

Znajomy, nieznajomy

 

Uczeń:

·   umie uważnie słuchać czytanych tekstów, wypowiedzi innych oraz słownych instrukcji i poleceń;

·   wypowiada zdania na podany temat, potrafi opowiadać na podstawie historyjek obrazkowych lub oglądanych bajek;

·   rozumie konieczność przestrzegania norm i reguł, stara się przestrzegać umów w relacjach

z rówieśnikami i dorosłymi;

·   zna wybrane elementy przepisów drogowych, rozpoznaje wybrane znaki drogowe;

·   zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach i korzystania z urządzeń domowych, nazywa wybrane urządzenia i opisuje ich zastosowanie;

·   zna pracę policjanta, wie, do kogo zwrócić się

o pomoc w różnych sytuacjach;

·   wie, że nie należy zawsze ufać osobom obcym; wypowiada się na określone tematy w formie krótkich i prostych zdań lub odpowiada na pytania;

·   umie wyznaczyć bezpieczne miejsce do zabawy, układa zdania rozkazujące na temat bezpieczeństwa;

·   czyta globalnie niektóre wyrazy, dobiera podpisy do obrazków;

·   liczy wyrazy w zdaniu, dzieli wyrazy na sylaby, liczy je i grupuje wyrazy zgodnie z liczbą sylab;

·   rysuje po śladzie podane wzory, uzupełnia brakujące fragmenty i koloruje drobne elementy rysunku;

·   obserwuje pojazdy i inne elementy otoczenia, określa położenie obiektów w przestrzeni i kierunki ruchu;

·   wskazuje przedmioty na prawo od..., na lewo od ...;

·   szereguje elementy według podanej zasady, przelicza obiekty i tworzy zbiory równoliczne;

·   zna ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin