Dobieranie układów sterowania i regulacji.pdf

(563 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Adrian Mikołajczak
Dobieranie układów sterowania i regulacji
311[46].O2.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – PaŃstwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
783107899.015.png 783107899.016.png 783107899.017.png 783107899.018.png 783107899.001.png
Recenzenci:
mgr inŜ. Zbigniew Eliasz
mgr inŜ. Roman Grobelny
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Adrian Mikołajczak
Konsultacja:
mgr inŜ. Ryszard Dolata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[46].O2.05
,,Dobieranie układów sterowania i regulacji”, zawartego w modułowym programie nauczania
dla zawodu technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
783107899.002.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
5
2. Wymagania wstĘpne
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. WłaŚciwoŚci układów regulacji automatycznej
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.3. Ćwiczenia
13
4.1.4. Sprawdzian postępów
15
4.2. Przetworniki pomiarowe
16
4.2.1. Materiał nauczania
16
4.2.2. Pytania sprawdzające
18
4.2.3. Ćwiczenia
19
4.2.4. Sprawdzian postępów
21
22
4.3. Rodzaje regulatorów
4.3.1. Materiał nauczania
22
4.3.2. Pytania sprawdzające
28
4.3.3. Ćwiczenia
28
4.3.4. Sprawdzian postępów
31
32
4.4
BezpieczeŃstwo w układach automatyki
4.4.1. Materiał nauczania
32
4.4.2. Pytania sprawdzające
34
4.4.3. Ćwiczenia
34
4.4.4. Sprawdzian postępów
36
5. Sprawdzian osiĄgniĘĆ
37
6. Literatura
42
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
783107899.003.png
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy na temat dobierania układów
sterowania i regulacji oraz ukształtowaniu umiejętności z zakresu testowania róŜnych typów
regulatorów przemysłowych.
W poradniku zamieszczono:
-
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
-
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
-
materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do osiągnięcia załoŜonych celów
kształcenia i ukształtowania umiejętności zawartych w jednostce modułowej,
-
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy jesteś juŜ przygotowany do wykonywania
ćwiczeń,
-
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne; w przypadku pytań i ćwiczeń, których rozwiązanie sprawia
Ci trudności, zwracaj się o pomoc do nauczyciela,
-
sprawdziany postępów, czyli zestawy pytań, na które naleŜy odpowiedzieć dla
samooceny,
-
test osiągnięć, przykładowy zestaw zadań: pozytywny wynik testu potwierdzi, Ŝe dobrze
pracowałeś podczas zajęć i ukształtowałeś umiejętności z tej jednostki modułowej,
-
literaturę, do której naleŜy sięgać dla pogłębienia wiedzy i przygotowania się do zajęć.
BezpieczeŃstwo i higiena pracy
W czasie realizacji zajęć w pracowni musisz przestrzegać regulaminu, stosować się do
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz instrukcji wynikających z rodzaju
wykonywanych prac.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
783107899.004.png
311[46].O2
Obwody elektryczne i układy elektroniczne
311[46].O2.01
Wykonywanie pomiarów w obwodach
prądu stałego
311[46].O2.02
Wykonywanie pomiarów w obwodach
prądu przemiennego
311[46].O2.03
Wykonywanie pomiarów
w układach analogowych
311[46].O2.04
Wykonywanie pomiarów
w układach cyfrowych
311[46].O2.05
Dobieranie układów
sterowania i regulacji
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
783107899.005.png 783107899.006.png 783107899.007.png 783107899.008.png 783107899.009.png 783107899.010.png 783107899.011.png 783107899.012.png 783107899.013.png 783107899.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin