072.doc

(31 KB) Pobierz
ETAPY ROZWOJU SAMOWIEDZY

ETAPY ROZWOJU SAMOWIEDZY

 

Wg. Kozieleckiego można mówić o 3 etapach rozwoju samowiedzy:

1)     Etap samowiedzy elementarnej. trwa od urodzenia od urodzenia do 4 roku życia. głównymi osiągnięciami na tym etapie jest odkrycie własnej odrębności fizycznej i później psychicznej.

a)      Na początku rozwoju D.nie odróżnia siebie od otoczenia, ani od ludzi ani od przedmiotów. Stopniowo ten proces wyodrębniania siebie dokonuje się, a jest to możliwe dzięki pewnym doświadczeniom D. Należą do nich: odczuwanie bodźców dostarczanych przez własny organizm np. głodu, ciepła, doświadczenie z przedmiotami ( dotyk. przedmiotów), manipulowanie przedmiotami.

b)     Doznania dotykowe np. głaskanie, przytulanie.

c)      Oglądanie siebie w lustrze. Poznawanie własnych cech fizycznych. D. o prawidłowym rozwoju rozpoznaje siebie w lustrze w drugim roku życia. Objawia to radością. W kształtowaniu odrębności fizycznej podobnie jak psychicznej sprzyja także rozwój mowy.

2)     Poczucie odrębności psychicznej między 3 a 4 r. ż. Przejawem rozwoju tego uczucia odrębności psych. są reakcje negatywizmu „ ja nie chcę”.

3)     4-11 r. ż. jest etapem samowiedzy zróżnicowanej. Na tym etapie rozwoju wiedzy dominują sądy opisowe. Wiedza o sobie jest jeszcze nieuporządkowana, chwiejna i łatwo ulegająca zmianom. Głównym źródłem informacji o sobie są opinie osób znaczących. Począwszy od okresu szkolnego w wiedzy o sobie pojawiają się nowe elementy związane z realizowaniem nowych zadań rozwojowych.

4)     Dojrzałe początki przypadają na okres dorastania. Począwszy od tego wieku wiedza o sobie dotyczy nie tylko tego co było i co jest, ale także tego jaki  będę w przyszłości. W okresie dorastania możemy już wyraźnie zauważyć istnienie tzw. „Ja edalnego”. Ja idealne- jakim chciałbym być w okresie dorastania?

Samowiedza pełni 4 funkcje:

a)      funkcja poznawcza- samowiedza pozwala nastolatkom zrozumieć siebie, zaspokoić swoją ciekawość dotyczącą samego siebie, zobaczyć siebie na tle innych.

b)     f. instrumentalna tzn. że samowiedza jest instrumentem pomagającym w podjęciu decyzji o przyszłym życiu np. wyborze zawodu, szkoły.

c)      f. motywacyjna związana jest z relacją Ja realnym i ja idealnym. Jeżeli ta rozbieżność nie jest zbyt duża to motywuje do pracy nad sobą.

d)     f. generatywna- dzięki myśleniu abstrakcyjnemu wiedza o sobie jest generatorem wiedzy o człowieku w ogóle.

CZYNNIKI ROZWOJU SAMOWIEDZY

1)     Opinie osób znaczących

2)     Porównywanie siebie z innymi

3)     Rezultaty własnych działań

A1 Pierwszy czynnik pojawia się najwcześniej. Otoczenie- osoby znaczące udzielają dziecku informacji o nim samym i to zarówno w sposób werbalny i niewerbalny. W najwcześniejszych fazach dziecko jest bezbronne. Zapisuje informacje (o sobie przekazywane przez osoby znaczące) w pamięci bez weryfikacji.

A2 Porównywanie siebie z innymi (rówieśnikami) pod względem wyglądu, osiągnięć, umiejętności, odbieranej sympatii ze strony innych. Na podstawie porównań formułowane są sądy o sobie samym. Dla poczucia własnej wartości ważne jest z kim się dziecko porównuje i pod jakim względem.

A3 Rezultaty własnych działań, a więc odczuwanie bycia sprawcą czegoś nie tylko bogaci wiedzę o sobie, ale także pozwala weryfikować opinię innych na temat dziecka.

CZYNNIKI ZAGRAŻAJĄCE ROZWOJOWI STRUKTURY JA

1)     bezosobowe (przedmiotowe traktowanie dziecka) kiedy nie ma możliwości o niczym decydować.

2)     koncentrowanie się osób znaczących na brakach dziecka, na jego niedoskonałościach i przypisywanie znaczenia mniejszym stronom dziecka,

3)     nadmiar opieki, nadmiar kontroli nad dzieckiem- przetresowanie,

4)     nieliczenie się z możliwościami dziecka tzn. stawanie wymagań zbyt dużych, albo zbyt małych,

5)     brak akceptacji dziecka, obojętność czy wrogość w stosunku do dziecka,

6)     brak stabilności warunków życia.  

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin