Muzykoterapia niewidomych i słabowidzących dzieci
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE ............................................................ 7
1. MIEJSCE MUZYKOTERAPII W REHABILITACJI
I WYCHOWANIU NIEWIDOMYCH I SŁABOWI-
DZĄCYCH OSÓB ......................................................... 11
1.1. Ogólne założenia rehabilitacji i pedagogiki specjal-
nej ............................................................................ 11
1.2. Ogólne założenia muzykoterapii ............................ 14
1.3. Przykłady zastosowania muzyki w rehabilitacji
i pedagogice niewidomych i słabowidzących osób 15
1.3.1. Wychowanie muzyczne .................................... 16
1.3.2. Rytmika ........................................................... 17
1.3.3. Muzykoterapia ................................................. 18
1.3.4. Taniec ............................................................... 23
1.3.5. Arteterapia ....................................................... 24
2. AUTORSKA KONCEPCJA MUZYKOTERAPII NIE-
WIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH DZIECI ........ 25
2.1. Sprawność słuchowa i zdolności muzyczne ............ 25
2.2. Muzyka najprzystępniejszą ze sztuk pięknych ........ 27
2.3. Funkcje muzyki ...................................................... 29
2.4. Tyflomuzykoterapia ............................................... 31
2.5. Funkcje i cele terapii .............................................. 33
2.6. Warunki i sposoby prowadzenia muzykoterapii .... 35
2.7. Materiał akustyczny ............................................... 38
2.8. Środki oddziaływania terapeutycznego .................. 40
2.8.1. Techniki ........................................................... 41
2.8.2. Gabinet i jego wyposażenie .............................. 71
2.8.3. Pomoce ............................................................. 72
2.9. Program grupowej tyflomuzykoterapii w naucza-
niu początkowym .................................................... 80
2.10. Osoba muzykoterapeuty......................................... 88
3. PROBLEMATYKA I METODY BADAŃ WŁASNYCH 91
3.1. Cel i hipotezy badań ............................................... 91
3.2. Metody badawcze ................................................... 91
3.3. Charakterystyka badanych osób ............................. 93
3.4. Wyniki badań............................................................ 93
3.5. Omówienie wyników................................................. 94
3.6. Wnioski .................................................................... 97
PODSUMOWANIE ........................................................... 99
BIBLIOGRAFIA ................................................................. 100
SŁOWNIK WYBRANYCH TERMINÓW MUZYCZNYCH 110
1. MIEJSCE MUZYKOTERAPII
W REHABILITACJI I WYCHOWANIU
NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH
OSÓB
"Muzyka to potężny środek wychowawczy w ży-
ciu psychicznym niewidomego, to również jeden ze
środków rehabilitacji".
Anna Mazurkiewicz
1.1. Ogólne założenia rehabilitacji
i pedagogiki specjalnej
W literaturze przedmiotu można spotkać różnorodne
poglądy i definicje na temat funkcji oraz form rehabilitacji i wychowania niepełnosprawnych osób. Wybrałem te, któ-
re najbardziej odpowiadają specyfice funkcjonowania nie-
widomych i słabowidzących dzieci oraz terapeutycznej
funkcji muzyki. Według A. Hulka "rehabilitacja polega na
przywróceniu sprawności uszkodzonych organów jednostki
lub usprawnieniu jej funkcji, przygotowaniu jej do samo-
dzielnego radzenia sobie w życiu codziennym, do korzys-
tania z różnych form kształcenia, do wykonywania pracy
2 Będę używał terminu "rehabilitacja", który według A. Hulka [27, s. 13-14] jest dokładniej określony niż termin "rewalidacja". oraz na stwarzaniu w środowisku społecznym i otoczeniu
fizycznym odpowiednich warunków dla prawidłowego
funkcjonowania tej jednostki" [27, s. 11]. T. Majewski do-daje, że "rehabilitacja ma wyrównać w maksymalnym sto-
pniu straty i ograniczenia spowodowane brakiem wzroku,
aby wartość niewidomego jako człowieka i członka społe-
czeństwa, w wyniku jego kalectwa nie uległa poważniej-
szemu obniżeniu" [44, s. 10]. Tak pojęta rehabilitacja za-kłada kompleksowe oddziaływanie na pacjenta głównie
w trzech płaszczyznach: fizycznej (rehabilitacja fizyczna), psychicznej (psychoterapia), społecznej (rehabilitacja społe-czna, socjalizacja, resocjalizacja).
Według Z. Sękowskiej celem pedagogiki specjalnej (pe-
dagogiki rewalidacyjnej) jest "...poznanie prawidłowości
i mechanizmu funkcjonowania osób niepełnosprawnych,
zmierzające do ich usprawnienia fizycznego i psychicznego oraz pełnego włączenia w życie społeczne" [75, s. 22]. Zda-niem J. Doroszewskiej [18, s. 249-250] działania te polegają na wspieraniu z zewnątrz wewnętrznych sił i procesów
przystosowawczych obronno-kompensacyjnych niepełno-
sprawnego wzrokowo dziecka oraz ich ukierunkowaniu (u-
racjonalnianiu), które powinno opierać się na: uznaniu
przez nie swego kalectwa oraz wynikających z tego tytułu
ograniczeń i utrudnień; motywowaniu do osiągania nor-
malnego funkcjonowania w dziedzinach jemu dostępnych;
oddziaływaniu na środowisko naturalne w celu osiągnięcia
prawidłowych wzajemnych stosunków interpersonalnych.
Niejednokrotnie zadania rehabilitacji i pedagogiki spec-
jalnej wzajemnie się pokrywają, dopełniają i uzupełniają. Przykładowo "istotą rehabilitacji niepełnosprawnych dzieci, oprócz usprawniania leczniczego, jest ich wychowywanie
i kształcenie, które w końcowym etapie pozwoli im na
przygotowanie się do pracy i podjęcie adekwatnej do moż-
liwości psychofizycznych roli społecznej" [3, s. 29]. Z dru-giej zaś strony, kształcenie i wychowanie dzieci, przy jedno-czesnym ich psychomotorycznym usprawnianiu jest naczel-
nym celem pedagogiki specjalnej. W praktyce integracja
obu tych dyscyplin dotyczy głównie ustalania możliwości
rozwojowych dzieci oraz określania mechanizmów kom-
pensacyjnych (kompensujących brak lub uszkodzenie na-
rządu wzroku). Wiele złożonych problemów rehabilitacyj-
no-wychowawczych można rozwiązywać przy wzajemnym
współdziałaniu obu tych dyscyplin, a także dyscyplin im
pokrewnych, np.: medycyny, psychologii, socjologii, psy-
choterapii, muzykoterapii. Wymaga to interdyscyplinarnej
i interprofesjonalnej współpracy członków zespołu rehabili-tacyjnego, tj.: rehabilitantów ruchu, instruktorów orientacji i poruszania się w przestrzeni, trenerów widzenia, logope-dów, a także innych specjalistów: lekarzy, pedagogów, psy-chologów, psychoterapeutów oraz muzykoterapeutów [45,
s. 843; 67, s. 411; 89, s. 692].
Wszelkie oddziaływania rehabilitacyjne i pedagogiczne
są tym bardziej skuteczne, im bardziej towarzyszy im
kształtowanie środowiska niepełnosprawnej osoby (rodzin-
nego, szkolnego, zakładowego itp.). R. Emery [22, s. 9351 twierdzi, iż w tym celu powinny powstawać grupy aktyw-
nych, odważnych rodziców, rehabilitantów i pedagogów,
którzy chcieliby świadomie i właściwie rehabilitować i wy-chowywać dzieci z defektem wzroku, a jednocześnie eduko-
wać ich środowisko społeczne. Grupy te miałyby współ-
pracować z personelem placówek leczniczych, rehabilitacyj-nych, szkolno-wychowawczych. Wówczas można będzie
mówić o całościowym oddziaływaniu na dziecko z uszko-
dzonym narządem wzroku, jego rodzinę, szkołę, zakład itp.
1.2. Ogólne założenia muzykoterapii
Najczęściej przyjmuje się, że muzykoterapia jest jedną
z form psychoterapii stosującą metodycznie muzykę w ce-
lach diagnostycznych, leczniczych i profilaktycznych. Jest ona jedną z form arteterapii, czyli terapii poprzez sztukę: muzykę, plastykę, literaturę, teatr, film, fotografikę itp. Będąc stosunkowo młodą dziedziną zarówno w Polsce, jak
i na całym świecie nie ustaliła jeszcze dla siebie właściwego miejsca. Nadal wzbudza liczne dyskusje i kontrowersje.
T. Natanson proponuje następującą definicję muzykote-
rapii: "Muzykoterapia jest jednym spośród działań zmie-
rzających w kierunku rehumanizacji współczesnego życia
przez wielostronne wykorzystywanie wielorakich walorów
substancji muzycznej w celu ochrony i przywracania ludz-
kiego zdrowia oraz w celu korzystnego wpływania na
współkształtowanie zarówno środowiska, w którym czło-
wiek żyje i działa, jak i na panujące w nim stosunki mię-
dzyludzkie" [55, s. 123]. Tak pojęta muzykoterapia (mająca charakter profilaktyczno-korekcyjny) wchodzi w zakres re-
habilitacji, nauczania i wychowania niepełnosprawnych
dzieci [86, s. 55]. Jest ona oparta na interdyscyplinarnych założeniach: muzycznych, pedagogicznych, psychologicz-
nych, medycznych, rehabilitacyjnych itp. Swym zakresem
obejmuje wzajemne oddziaływanie pacjenta, terapeuty
i muzyki.
Muzykoterapia może być wykorzystywana jako jedyna
metoda albo może wchodzić w zakres kompleksowej tera-
pii lub leczenia wielospecjalistycznego. Stosuje się ją w psy-chiatrii, chirurgii, kardiologii, położnictwie, geriatrii, sto-matologii i ginekologii. Prowadzona jest w sanatoriach,
uzdrowiskach, na koloniach i wczasach. Pozytywne efekty
daje stosowanie tej formy terapii w rehabilitacji i wycho-waniu dzieci niepełnosprawnych umysłowo, wzrokowo, słu-
chowo, ruchowo, a nawet autystycznych. Muzykoterapia
ma również zastosowanie w zakładach resocjalizacyjnych,
karnych, w zwalczaniu alkoholizmu i narkomanii.
1.3. Przykłady zastosowania muzyki
w rehabilitacji i pedagogice
niewidomych i słabowidzących osób
Najczęściej literatura dotycząca zastosowania muzyki
w rehabilitacji i wychowaniu dzieci z trwałym uszkodze-
niem narządu wzroku obejmuje prace z pogranicza muzy-
koterapii, muzyki, pedagogiki, psychologii, rehabilitacji itp. Często porusza się w nich problemy pedagogiki muzycznej
i muzykoterapii jako jedno wspólne zagadnienie. Taki stan skłonił mnie do wyodrębnienia wśród cytowanego piśmien-
nictwa pięciu subdyscyplin zajmujących się oddziaływaniem sztuki muzycznej na człowieka, takich jak: wychowanie
muzyczne, rytmika, muzykoterapia, taniec i arteterapia (ro-zumiana jako połączenie muzyki z plastyką).
1.3.1. Wychowanie muzyczne
W przypadku dzieci z ograniczonym widzeniem można
mówić o muzyce jako czynniku "...wychowania ogólnego
i muzycznego, kształtującego charakter, osobowość, rozwój indywidualny dziecka" [19, s. 1471. Jak pisze C.T. Fried-
man [23, s. 53-541 już w żłobkach integracyjnych kieruje się zachowaniem dzieci z niepełnosprawnym wzrokiem na dro-
dze rozwoju ich umiejętności ruchowych, poprzez ćwicze-
nia i zabawy przy muzyce. Następnie w szkołach podsta-
wowych realizuje się program wychowania muzycznego.
Ponadto w większości placówek szkolno-wychowawczych
dla dzieci z uszkodzonym narządem wzroku prowadzi się
zajęcia z rytmiki, indywidualną naukę gry na instrumen-
tach muzycznych, zespoły wokalno-instrumentalne, instru-
mentalne, taneczne i chóralne.
M. Sobecka [81, s. 701 prowadząc zajęcia wychowania
muzycznego wykazała pozytywny wpływ ćwiczeń muzycz-
no-ruchowych na aktywność, zmniejszenie zahamowania
psychoruchowego, sposób poruszania się, kontakty mię-
dzyludzkie niewidomych i słabowidzących wychowanków.
Także W. Bogacki [l, s. 581 przypisuje wychowaniu mu-
zycznemu szczególną i wyjątkową rolę w wychowaniu i re-
habilitacji dzieci z uszkodzonym narządem wzroku, postu-
lując jeszcze większe wykorzystanie terapeutycznych walo-
rów muzyki.
Badania przeprowadzone przez 3. Mikołajczaka "...ujaw-
niły i potwierdziły raz jeszcze, że w tak złożonym i trud-nym procesie, jakim jest rehabilitacja, nie powinno zabrak-nąć miejsca na muzykę..." [49, s. 931. Według cytowanego
autora kontakt z muzyką wpływa dodatnio na rozwój
umysłowy, pilność, kształtowanie charakteru, poczucie wła-snej wartości, usprawnienie manualne, zainteresowania in-
nymi sztukami pięknymi, nawiązywanie kontaktów inter-
personalnych.
1.3.2. Rytmika
Według J. Stadnickiej "...ruch służący wyrażaniu muzyki
- jest dla dziecka niewidomego zjawiskiem o wiele trudniej dostępnym niż muzyka, choć w takim samym, a może
nawet większym stopniu potrzebnym dla prawidłowego
rozwoju" [83, s. 76].
J. Dziedzic pisze, że "ćwiczenia rytmiczne wzmagają wy-
czucie ruchu, zwiększają radość z wykonywanych ruchów,
co sprzyja wyzwalaniu niewidomego dziecka z różnych za-
hamowań" [20, s. 95].
Zdaniem R. Emery "...kluczem do rehabilitacji i niezale-
żności jest ruch" [22, s. 934]. Z tych to m.in. względów
większość technik stosowanych w pracy rewalidacyjnej
z niesprawnymi wzrokowo dziećmi wiąże się z ruchem.
Na podstawie pracy klinicznej z niewidomymi przed-
szkolakami Z. Nowak [58, s. 226] pisze, że stosowane
w ramach rehabilitacji ćwiczenia rytmiczne wyrabiają
u dzieci samodzielność, samowystarczalność, samoobsługę,
przeciwdziałają blindyzmom, kształtują wyobraźnię, relak-
sują, umożliwiają nawiązywanie kontaktów interpersonal-
nych.
Również J. Płonka pisze^iż "rytmika i zabawy rytmi-
czne uczą koordynacji ruchów, systematyczności, współ-
działania w zespole. Ćwiczą też orientację przestrzenną"
[65, s. 98].
Badania A. Jędrychowskiej nad wpływem rytmiki na
sprawność ruchową dzieci dowiodły, że "...rytmika może
mieć zasadnicze znaczenie w kształceniu sprawności rucho-
wej oraz właściwym funkcjonowaniu osobowości dziecka.
Dzięki rytmice możliwe jest wykształcenie najlepszych
i najistotniejszych cech osobowości i uzyskanie pełnego
rozwoju psychoruchowego dziecka, nie tylko pełnospraw-
nego, ale i niewidomego" [32, s. 224].
1.3.3. Muzykoterapia
E. Lipska, M. Przychodzińska twierdzą, że "...ogromne,
częściowo już zbadane, lecznicze możliwości muzyki nie
zostały dotychczas wykorzystane, podczas gdy potrzeba
stosowania muzykoterapii w niższych klasach szkoły pod-
stawowej jest coraz większa. Wiele z czynności terapeutycz-nych nie mieściłoby się w ramach lekcji muzyki, istnieje
jednak możliwość organizowania w szkole wyrównawczych
zajęć pozalekcyjnych i tu muzyka powinna znaleźć swe
miejsce w jak najszerszym zakresie" [42, s. 12].
Grupowe zajęcia muzykoterapeutyczne w Ośrodku Szkol-
no-Wychowawczym Dzieci Niewidomych we Wrocławiu
prowadzę od 1991 roku. Spotkania odbywają się w ramach
pozalekcyjnych zajęć rewalidacyjnych.
W 1991 roku Zakład Muzykoterapii Ogólnej i Stoso-
...
migotka1313