ART.pdf
(
56 KB
)
Pobierz
ART
mgr Stanisław Orłowski
Pracownia Profilaktyki - CMPPP
Trening Zast
ę
powania Agresji Arnolda Goldsteina
informacje na temat metody
„Trening Zast
ę
powania Agresji” powszechnie nazywany "TZA" lub „ART” od skrótu
z j
ę
zyka angielskiego (Agression Replacement Training) jest poznawczo–behawioralnym
programem opracowanym w latach 80-tych przez prof. Arnolda Goldsteina wraz ze
współpracownikami w Stanach Zjednoczonych Ameryki na Uniwersytecie Syracuze.
Prof. A. Goldstein jest autorem i współautorem licznych artykułów naukowych i publikacji.
Kilka z nich zostało przetłumaczonych na j
ę
zyk polski i aktualnie znajduj
ą
si
ę
w sprzeda
Ŝ
y.
Trzy podr
ę
czniki: „Nowe strategie i perspektywy nauczania umiej
ę
tno
ś
ci prospołecznych”,
„Kształtowanie młodego człowieka”, „Umiej
ę
tno
ś
ci chroni
ą
ce - zapobieganie narkomani
w
ś
ród młodzie
Ŝ
y”, zostały wydane przez Fundacj
ę
KARAN w 2001 roku. Natomiast trzy
tytuły „Kształtowanie umiej
ę
tno
ś
ci społecznych małego dziecka – profilaktyka agresji
i zaburze
ń
zachowania w przedszkolu i przygotowaniu do szkoły”, „Program zast
ę
powania
agresji – wielostronna profilaktyka agresji dzieci i młodzie
Ŝ
y” oraz „Nowe perspektywy
treningu zast
ę
powania agresji. Praktyka, badania naukowe i wdro
Ŝ
enia” wydał je Instytut
Amity w Warszawie. Publikacje te aktualnie s
ą
dost
ę
pne w sprzeda
Ŝ
y, mi
ę
dzy innymi w
ksi
ę
garni Działu Wydawnictw Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-
Pedagogicznej.
TZA to program psychoedukacyjny zaprojektowany dla nauczania zachowa
ń
prospołecznych
w celu zmniejszania zachowa
ń
agresywnych u dzieci i młodzie
Ŝ
y z zaburzeniami zachowania.
Teoretyczne podstawy s
ą
zakotwiczone w teorii uczenia si
ę
i zakładaj
ą
,
Ŝ
e agresja jest przede
wszystkim zachowaniem wyuczonym poprzez obserwacj
ę
, na
ś
ladownictwo, bezpo
ś
rednie
do
ś
wiadczenie oraz powtarzanie. Agresja pierwotnie jest nie tylko wyuczona, ale wyuczona w
taki sam sposób w jaki nabywane s
ą
inne zachowania – zarówno antyspołeczne – jak i
prospołeczne. To znaczy,
Ŝ
e uczymy si
ę
manipulacji, kłamstwa, zło
ś
liwo
ś
ci, zn
ę
cania si
ę
, ale
tak
Ŝ
e uczymy si
ę
altruizmu, współpracy, empatii. Uczymy si
ę
przede wszystkim przez
do
ś
wiadczenia obserwacyjne, widz
ą
c jak zachowuj
ą
si
ę
inne osoby, które s
ą
nagradzane za
swoje zachowanie lub poprzez do
ś
wiadczenie bezpo
ś
rednie, czyli własne zachowanie, które
w naszej ocenie przynosi nam korzy
ś
ci
i za które otrzymujemy nagrody.
Program TZA/ART. mo
Ŝ
e by
ć
stosowany na wszystkich trzech poziomach profilaktyki
(pierwszo- drugo- i trzeciorz
ę
dowej). Sprawdza si
ę
w szeroko rozumianej profilaktyce
społecznej zarówno jako propozycja nauczania postaw i zachowa
ń
prospołecznych oraz jako
oferta diagnostyczno – terapeutyczna zmiany zaburzonych zachowa
ń
.
Metoda TZA – ART jest rozpowszechniona w 22 krajach głównie zachodnich i otrzymała
pozytywne wyniki w badaniach ewaluacyjnych. Jej skuteczno
ść
została potwierdzona tak
Ŝ
e
w Polsce, dzi
ę
ki czemu znalazła swoje miejsce w
ś
ród programów zalecanych do realizacji
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i znajduje si
ę
w bazie danych dotycz
ą
cej tych
rekomendowanych programów na stronach internetowych Centrum Metodycznego Pomocy-
Psychologiczno Pedagogicznej.
„Trening Zast
ę
powania Agresji”
jest upowszechniany w Polsce od 1999 roku i jako metoda
profilaktyczna zyskuje sobie w naszym kraju coraz wi
ę
cej zwolenników. Dotychczas odbyły
si
ę
w Polsce trzy Mi
ę
dzynarodowe Konferencje TZA – ART.: I Mi
ę
dzynarodowa
Konferencja „Stop Przemocy – o godno
ść
człowieka” - odbyła si
ę
we wrze
ś
niu 2001 roku
i zgromadziła ponad dwa tysi
ą
ce uczestników, II Mi
ę
dzynarodowa Konferencja TZA – ART
pod nazw
ą
„Stop przemocy w szkole i na ulicy” - odbyła si
ę
w dniach 24-26 listopada 2003
roku i uczestniczyły w niej głównie osoby pracuj
ą
ce z młodzie
Ŝą
t
ą
metod
ą
b
ą
d
ź
zainteresowane poszukiwaniem metod pracy zapobiegania agresji i przemocy w
ś
ród dzieci
i młodzie
Ŝ
y. III Mi
ę
dzynarodowa Konferencja TZA –ART miała miejsce w dniach 26-27
wrze
ś
nia 2005 roku i przebiegała pod hasłem „Stop przemocy w rodzinie, szkole i na ulicy.
Praktyczny trening niwelowania agresji i kształtowania umiej
ę
tno
ś
ci społecznych”.
W latach 2004-2006
„Trening Zast
ę
powania Agresji”
był upowszechniany mi
ę
dzy innymi
w ramach realizacji
Krajowego Programu Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu
i Przest
ę
pczo
ś
ci w
ś
ród Dzieci i Młodzie
Ŝ
y
przez Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno-Pedagogicznej na zlecenie MEN. Propozycja przeprowadzenia szkole
ń
została rozesłana do Kuratorów O
ś
wiaty, Specjalnych O
ś
rodków Szkolno-Wychowawczych
oraz Młodzie
Ŝ
owych O
ś
rodków Socjoterapii.
·
Celem szkolenia było przygotowanie profesjonalistów do u
Ŝ
ywania sprawdzonych i
praktycznych metod, ucz
ą
cych umiej
ę
tno
ś
ci prospołecznych. TZA jest cenn
ą
pomoc
ą
w wychowaniu, profilaktyce, socjoterapii i resocjalizacji. Jest to jeden z bardziej
skutecznych behawioralnych programów zmiany zachowa
ń
agresywnych i
przemocowych dzieci, młodzie
Ŝ
y i osób dorosłych na zachowania po
Ŝą
dane,
prospołeczne.
Program szkolenia obejmuje ł
ą
cznie 85 godzin rozdzielonych na trzy etapy. Pierwszym
etapem jest kurs w 12-14-osobowych grupach warsztatowych (5 dni). Drugi etap to 30
godzin własnej praktyki uczestników, pracy z grup
ą
(monitorowanej). Trzeci etap
obejmuje 15 godzin superwizji (2 dni) po uko
ń
czeniu praktyki.
Procedury treningu
uczenia zachowa
ń
alternatywnych wobec agresji, zwane
treningiem umiej
ę
tno
ś
ci
prospołecznych
składaj
ą
si
ę
z czterech nast
ę
puj
ą
cych etapów:
·
Poka
Ŝ
(Modelowanie)
demonstrowanie umiej
ę
tno
ś
ci przez trenera;
·
„Zrób” (Odgrywanie ról)
nabywanie umiej
ę
tno
ś
ci
przez trenuj
ą
cych;
·
„Omów” (Informacja zwrotna)
opinie grupy i trenera wskazuj
ą
ce na to, co zostało
wykonane dobrze ( wzmocnienie pozytywne) i co mo
Ŝ
na zrobi
ć
inaczej ( dzielenie si
ę
do
ś
wiadczeniem);
·
„Prze
ć
wicz” (Trening uogólniaj
ą
cy):
ć
wiczenie w grupie i
ć
wiczenia domowe w
celu zwi
ę
kszenia transferu umiej
ę
tno
ś
ci w odniesieniu do realnej sytuacji
Ŝ
yciowych
ka
Ŝ
dego z trenuj
ą
cych i zwi
ę
kszenia podtrzymania nabytego do
ś
wiadczenia.
W skład treningu wchodz
ą
trzy komponenty:
o
Trening umiej
ę
tno
ś
ci prospołecznych
o
Trening kontroli zło
ś
ci
o
Trening wnioskowania moralnego i warto
ś
ci
1. Trening nabywania i dostosowania umiej
ę
tno
ś
ci prospołecznych polega na
uczeniu
umiej
ę
tno
ś
ci, które słu
Ŝą
zast
ę
powaniu niekontrolowanych zachowa
ń
destrukcyjnych,
zachowaniami konstruktywnymi
(uczenie tego co nale
Ŝ
y robi
ć
w trudnych sytuacjach).
Odbywa si
ę
to w oparciu o list
ę
50-ciu umiej
ę
tno
ś
ci wa
Ŝ
nych w
Ŝ
yciu społecznym,
podzielonych na 6 grup:
o
Grupa I
Wst
ę
pne umiej
ę
tno
ś
ci społeczne to:
. umiej
ę
tno
ść
słuchania,
prowadzenie rozmowy, zadawanie pyta
ń
, dzi
ę
kowanie, przedstawianie si
ę
,
przedstawianie innych osób, mówienie komplementów.
o
Grupa II Nauka zaawansowania podstawowych umiej
ę
tno
ś
ci
społecznych:
. proszenie o pomoc, udzielanie instrukcji, wykonywanie
polece
ń
, przepraszanie, przekonywanie innych.
o
Grupa III
Umiej
ę
tno
ś
ci kontrolowania emocji:
. znajomo
ść
własnych uczu
ć
,
wyra
Ŝ
anie swoich uczu
ć
, radzenie sobie z czyj
ąś
zło
ś
ci
ą
, wyra
Ŝ
anie sympatii i
miło
ś
ci, radzenie sobie ze strachem, nagradzanie samego siebie.
o
Grupa IV
Alternatywne umiej
ę
tno
ś
ci wobec agresji:
proszenie o
pozwolenie, dzielenie si
ę
czym
ś
, pomaganie innym, negocjowanie, reagowanie
na zaczepki, stosowanie samokontroli, obrona własnych praw, reagowanie na
zaczepki, unikanie kłopotów z innymi, unikanie bójek.
o
Grupa V Umiej
ę
tno
ś
ci radzenia sobie ze stresem:
składanie skargi,
odpowiadanie na skarg
ę
, radzenie sobie z zakłopotaniem (wstydem). radzenie
sobie z pomini
ę
ciem (odrzuceniem), stawanie w obronie przyjaciela,
reagowanie na namawianie, reagowanie na niepowodzenia, radzenie sobie ze
sprzecznymi komunikatami, radzenie sobie z oskar
Ŝ
eniem, przygotowanie do
trudnej rozmowy, radzenie sobie z presj
ą
grupy.
o
Grupa VI
Umiej
ę
tno
ś
ci planowania:
decydowanie o podj
ę
ciu działa
ń
,
ustalanie przyczyn problemu, wyznaczanie celu, okre
ś
lanie swoich
mo
Ŝ
liwo
ś
ci, zbieranie informacji, szeregowanie problemu według ich
znaczenia, podejmowanie decyzji, koncentrowanie si
ę
na zadaniu.
W
ś
ród tej listy 50 umiej
ę
tno
ś
ci społecznych dwadzie
ś
cia z nich jest uwa
Ŝ
ane
za podstawowe dotycz
ą
ce odmawiania. W ten sposób mog
ą
si
ę
sta
ć
istotne i odgrywa
ć
znacz
ą
c
ą
rol
ę
podczas pracy dotycz
ą
cej problematyki w obszarze uzale
Ŝ
nie
ń
. Na li
ś
cie
umiej
ę
tno
ś
ci, s
ą
one specjalnie oznakowane.
Badania psychologiczne dowodz
ą
,
Ŝ
e osoby niedostosowane społecznie wykazuj
ą
szereg braków w kompetencjach społecznych, które przejawiaj
ą
si
ę
w kontaktach z
innymi lud
ź
mi, kiedy potrzebne s
ą
takie umiej
ę
tno
ś
ci jak panowanie nad własnymi
emocjami, radzenie sobie z l
ę
kiem. Konsekwencj
ą
tych deficytów jest
niedostosowanie do
Ŝ
ycia zgodnie z normami społecznymi, a w takiej sytuacji agresja
jest przejawem i nast
ę
pstwem deficytu tych umiej
ę
tno
ś
ci.
1.
Trening kontroli zło
ś
ci (emocji) uczenie czego nie nale
Ŝ
y robi
ć
.
Polega na
zastosowaniu sekwencji bodziec – zachowanie – reakcja w celu zidentyfikowania
wyzwalaczy zło
ś
ci.
Komponent ten stanowi wieloetapow
ą
sekwencj
ę
, która najpierw
pomaga trenuj
ą
cym zrozumie
ć
, jak postrzegaj
ą
i cz
ę
sto mylnie interpretuj
ą
zachowania innych tak,
Ŝ
e wzbudza to u nich zło
ść
. Wzbudzanie zło
ś
ci wynika ze
szczególnej oceny zdarze
ń
awersyjnych. Okoliczno
ś
ci zewn
ę
trzne prowokuj
ą
zło
ść
jedynie za po
ś
rednictwem znaczenia jakie mu nadajemy.
Celem treningu kontroli
zło
ś
ci jest podwy
Ŝ
szenie poziomu samokontroli, ograniczenie i kontrolowanie gniewu
i agresji. Trening polega na przygotowaniu przez trenuj
ą
cych na ka
Ŝ
d
ą
sesj
ę
opisu
nieodległych w czasie sytuacji zaczerpni
ę
tych z własnego do
ś
wiadczenia, które
spowodowały zło
ść
. Trening oparty jest wi
ę
c na bezpo
ś
rednich do
ś
wiadczeniach
uczestników zaj
ęć
.
Nast
ę
pnie w czasie zaj
ęć
uczestnicy ucz
ą
si
ę
:
·
Identyfikowa
ć
czynniki wywołuj
ą
ce zło
ść
poprzez
zewn
ę
trzny wyzwalacz
(co si
ę
wydarzyło?) oraz
wewn
ę
trzny wyzwalacz
(co wówczas sobie pomy
ś
lałe
ś
, inaczej
jakie znaczenie nadałe
ś
temu co si
ę
wydarzyło?).
·
Rozpoznawa
ć
sygnały z ciała
(co si
ę
zmieniło w twoim ciele kiedy si
ę
zezło
ś
ciłe
ś
)
wskazuj
ą
c przez to na podwy
Ŝ
szony stan napi
ę
cia emocjonalnego na to co si
ę
wydarzyło oraz sygnałów
ś
wiadcz
ą
cych o wzro
ś
cie napi
ę
cia emocjonalnego. Obrazem
takich sygnałów mog
ą
by
ć
: zaci
ś
ni
ę
te pi
ęś
ci, nadmierna ruchliwo
ść
, mocne bicie
serca, pocenie si
ę
,
ś
ci
ś
ni
ę
ty
Ŝ
oł
ą
dek, sztywnienie karku, zaczerwienienie.
·
U
Ŝ
ywa
ć
technik słu
Ŝą
cych do zmniejszania poziomu zło
ś
ci, stosuj
ą
c tak zwane
reduktory zło
ś
ci
(ucz
ą
c si
ę
czego u
Ŝ
ywa
ć
, aby opanowa
ć
zło
ść
i gniew). Reduktory
te mog
ą
by
ć
konstruktywne takie jak na przykład gł
ę
bokie oddechy, przyjemne
wyobra
Ŝ
enia, liczenie wstecz oraz destruktywne, jak np. si
ę
ganie po
ś
rodki
zmieniaj
ą
ce
ś
wiadomo
ść
.
·
Stosowa
ć
monity
, które s
ą
autoinstrukcjami u
Ŝ
ywanymi w celu obni
Ŝ
enia znaczenia
jakie nadali
ś
my zdarzeniu, które wywołało w nas zło
ść
typu: nie warto si
ę
tak
denerwowa
ć
, zło
ść
nic tu nie pomo
Ŝ
e.
Monity
mog
ą
by
ć
stosowane przed, w trakcie,
lub po sytuacji powoduj
ą
cej wzbudzenie zło
ś
ci. Stosowanie monitów, mo
Ŝ
e sta
ć
si
ę
drog
ą
do redukowania poziomu wzbudzanej zło
ś
ci.
·
Wykrywanie i nazywanie
sygnałów zło
ś
ci
i naszej reakcji na „nie”. Identyfikowanie
zewn
ę
trznych i wewn
ę
trznych wyzwalaczy zło
ś
ci. Poszukiwanie konstruktywnych
i wyławianie destruktywnych reduktorów zło
ś
ci oraz analiza skutków, jakie one
wywołuj
ą
.
Plik z chomika:
paolka_pl
Inne pliki z tego folderu:
ART.pdf
(56 KB)
ART.doc
(52 KB)
Inne foldery tego chomika:
4 pory roku
ADHD
dyplomy
dzienniki
ekologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin