KONSPEKT ZAJĘCIA
PROWADZĄCA:
GRUPA WIEKOWA: 3 – latki
PROGRAM: ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
E. Bełczewska, M. Herde, E. Kwiatkowska, J. Wasilewska, A. Łada - Grodzicka
OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE MOWY I MYŚLENIA Doskonalę swoją wymowę
OBSZAR EDUKACJI SPOŁECZNO – MORALNEJ Poznaję moje najbliższe otoczenie
TEMAT: „NA PODWÓRKU”
CEL OGÓLNY: Rozwijanie sprawności narządów mowy
Zaznajamianie z typowymi zajęciami ludzi regionu śląskiego
CELE SZCZEGÓŁOWE: Dzieci:
· wykonują ćwiczenia ortofoniczne i oddechowe
· rozróżniają i nazywają ptaki i zwierzęta domowe (kura, kogut, kaczka, gęś, krowa, koza, świnia, koń, pies, kot)
· naśladują ich odgłosy
· wiedzą, czym zajmowali się kiedyś ludzie na Śląsku
FORMA: 1. z całą grupą
2. indywidualnie
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· sylwety ptaków i zwierząt domowych,
· ilustracje z narysowanymi ptakami i zwierzętami domowymi:(kura, kogut, kaczka, gęś, krowa, koza, koń, świnia, pies kot),
· motylki wycięte z papieru zawieszone na sznurkach do ćwiczeń oddechowych, piłeczki pingpongowe
· karty pracy z narysowanymi świeczką sylwetami zwierząt i ptaków domowych, farby plakatowe
LITERATURA: E. Sachajska „Uczymy poprawnej wymowy”
I. Śpiewanie piosenki „Dziwne rozmowy” przy akompaniamencie pianina
W chlewiku mieszka świnka
co trąca ryjkiem drzwi
ja niosę jej jedzenie
a ona: kwi, kwi, kwi
Przed budą trzy szczeniaczki
podnoszą straszny gwałt
ja mówię cicho pieski
a one: hau, hau, hau
Na drzewie siedzi wrona
czarna i trochę zła
ja mówię jej dzień dobry
a ona: kra, kra, kra
Opodal chodzi kaczka
co krzywe nóżki ma
ja pytam: Jak się miewasz?
A ona: kwa, kwa, kwa
II. „Na placu u babki”
a). Opowiadanie w gwarze śląskiej zaznajomienie z typowymi zajęciami ludzi regionu śląskiego, zapoznanie z niektórymi nazwami gwarowymi zwierząt i ptaków domowych [ciga – koza, kokot – kogut, pulok – indyk...]
NA PLACU U BABKI
Na placu u babki łokropne larmo łod samego rana. Łażom kury (ko, ko, ko)i kokot (kukuryku), kaczki deptajom na krziwych szłapach (kwa, kwa, kwa), pulok przezywo (gul, gul, gul). W chlywie ryczom krowy (muuuu..), kwiczom wieprzki (kwi, kwi, kwi), a ciga (meee...) to ino patrzi coby kogo bodnąć rogami w zadek. I tak kożdy po swoimu ryczy „dejcie jeść!!!” Babka musi wczas wstować i cało gowiedź poodbywać. Dopiyro potym rychtuje śniodanie dlo całyj familii.
b). Teatrzyk cieni
· odgadywanie nazwy zwierzęcia domowego na podstawie widocznego cienia
· po odgadnięciu zagadki naśladowanie głosów jaki dane zwierzę lub ptak wydaje na melodię piosenki „Dziwne rozmowy” i jednoczesne naśladowanie sposobu jego poruszania się
kura: ko ko ko...
kogut: kukuryku...
kaczka: kwa kwa kwa...
gęś; gę gę gę ...
krowa: mu mu mu...
koza: me me me...
koń: I ha ha ha
świnia: kwi kwi kwi...
pies: hau hau hau...
kot: miau miau miau...
c). Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na papierowe motylki zawieszone na nitkach, dmuchanie na piłeczki pingpongowe wg pokazu nauczyciela
· mocno
· lekko
· długo
· krótko
III. „Kto się tu ukrył?” – praca indywidualna przy stolikach - zamalowywanie farbami plakatowymi kartek z papieru z ukrytymi – (narysowanymi świeczką) sylwetami zwierząt i ptaków domowych
Słowniczek gwarowy
plac – podwórko wieprzek – świnia
babka – babcia ciga – koza
larmo – hałas, wrzask coby – żeby
łażom – chadzą dejcie - dajcie
kokot – kogut gowiedź – zwierzęta i ptaki domowe
szłapy – nogi poodbywać – oporządzić, nakarmić
pulok – indyk rychtować - przygotowywać
thorba