przegld-morski-nr-102009.pdf

(5377 KB) Pobierz
329619841 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8436
KONCEPCJA
str. 12
ŻEGLUGA PROMOWA JAKO OBIEKT ODDZIAŁYWANIA
TERRORYSTYCZNEGO str. 4 | KODEKS ISPS I JEGO IMPLIKACJE str. 43
morski
MIESIĘCZNIK | PAŹDZIERNIK 2009 | NR 10 (028)
przegląd
przegląd
WOJNY MINOWEJ
329619841.013.png 329619841.014.png 329619841.015.png 329619841.016.png
POLITYKA I GOSPODARKA MORSKA
MORSKA SZTUKA WOJENNA
Żegluga promowa
jako obiekt oddziaływania
terrorystycznego
Żegluga promowa jest w swej istocie regularną żeglugą liniową,
co w pewnym uproszczeniu oznacza, że statki przewożą ładunki
i pasażerów między określonymi, z reguły niezmiennymi portami,
trzymając się przyjętego harmonogramu czasowego.
str. | 4
str. | 12
Koncepcja
wojny minowej
(cz. I)
LOGISTYKA
str. | 36
HISTORIA MORSKA
HISTORIA MORSKA
Przedpole
i zaplecze portu
(cz. I)
Japońskie zbrodnie
wojenne w czasie
II wojny światowej
Japońskie zbrodnie
str. | 62
W czasie wojny na Pacyfiku
japońskie siły zbrojne
niejednokrotnie dopuszczały się
czynów zbrodniczych.
Zespół
redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący:
kmdr ppor. dr Mariusz Konarski
tel.: CA MON 266-207; 262-413,
e-mail: bandera@mw.mil.pl
Redaktor merytoryczny: dr Jan Brzozowski,
mjr Grzegorz Predel tel.: CA MON 845-186
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń, Teresa
Wieszczeczyńska, Urszula Zdunek
Skład i łamanie: Monika Klekociuk
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
+4822 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840-400, +4822 684 04 00
Zastępca dyrektora, sekretarz redakcji
„Polski Zbrojnej”: Wojciech Kiss-Orski
tel.: CA MON 840-222, (0-22) 684-02-22;
e-mail: wko@redakcjawojskowa.pl
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Marian Kluczyński
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
Przegląd Morski ukazuje się od grudnia 1928 roku.
Od 1 września 2009 r. korespondencję do Gazety Internetowej Redakcji Wojskowej prosimy kierować na adres: portal@redakcjawojskowa.pl
wojny minowej
HISTORIA MORSKA
Japońskie zbrodnie
329619841.001.png 329619841.002.png 329619841.003.png 329619841.004.png 329619841.005.png 329619841.006.png 329619841.007.png 329619841.008.png
¢ POLITYKA I GOSPODARKA MORSKA
przegląd
morski
Żegluga promowa jako obiekt oddziaływania terrorystycznego,
kmdr por. rez. dr hab. Krzysztof Kubiak ....................................................4
październik 2009 | nr 10 (028)
Szanowni Czytelnicy!
¢ MORSKA SzTuKA wOjennA
Koncepcja wojny minowej (cz. I),
kmdr por. dr inż. Henryk Mirosław Karwan ............................................12
Numer rozpoczyna
artykuł kmdr. por. rez.
dr. hab. Krzysztofa
Kubiaka poświęcony
problematyce zagro-
żenia terroryzmem
żeglugi promowej.
Autor charakteryzuje różne rodzaje użytko-
wanych obecnie promów i statków pasażer-
sko-towarowych oraz analizuje możliwości
i sposoby oddziaływania terrorystycznego na
żeglugę promową.
Kmdr por. dr inż. Henryk Karwan prezentuje
natomiast pierwszą część opracowania
poświęconego koncepcji wojny minowej
w naszych siłach morskich. Siły obrony prze-
ciwminowej stanowią obecnie ponad 30 pro-
cent ogólnej ilości sił Marynarki Wojennej,
stąd tak istotne jest wytyczenie dalszego kie-
runku ich rozwoju.
Wzrost zagrożenia terrorystycznego na szla-
kach morskich wymusił na Międzynarodowej
Organizacji Morskiej wprowadzenie do kon-
wencji SOLAS kodeksu służącego ochronie
statków oraz obiektów portowych. Celami
i zakresem tych regulacji prawnych zajęli się
kmdr por. Mariusz Kościelski wraz
z kpt. mar. Krzysztofem Szczyrbowskim.
Kmdr por. Jarosław Kroplewski przybliża mało
znane polskiemu czytelnikowi fakty związane
z działaniami japońskiej floty wojennej na
Pacyfiku w okresie ostatniej wojny. Dotyczą
one japońskich zbrodni wojennych na morzu
oraz konsekwencji dla ich sprawców.
Państwa uwadze polecam także pozostałe
równie interesujące artykuły podejmujące
tematykę morską.
Życzę przyjemnej lektury i zapraszam do
podzielenia się swoimi uwagami oraz
przemyśleniami na łamach naszego
czasopisma.
¢ TeCHnIKA I uzBROjenIe
Łączność satelitarna na morzu,
Przemysław Miller ....................................................................................32
¢ LOGISTYKA
Przedpole i zaplecze portu (cz. I),
kmdr ppor. Dariusz Kloskowski ...............................................................36
¢ zAGADnIenIA PRAwne
Kodeks ISPS i jego implikacje,
kmdr por. Mariusz Kościelski,
kpt. mar. Krzysztof Szczyrbowski ............................................................43
Formalno-prawne założenia operacji pokojowych,
mgr Anna Miler .........................................................................................50
¢ SIŁY MORSKIe InnYCH PAŃSTw
Z życia flot,
kmdr por. Maciej Nałęcz ..........................................................................58
¢ HISTORIA MORSKA
Japońskie zbrodnie wojenne w czasie II wojny światowej,
kmdr por. Jarosław Kroplewski ................................................................62
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, +4822 6845365,
+4822 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl
kmdr ppor. dr
Mariusz Konarski
redaktor prowadzący
Treści numeru są dostępne na stronie internetowej www.polska-zbrojna.pl
2009/10
przegląd morski
329619841.009.png 329619841.010.png
polityka i gospodarka morska ewentualny cel ataków
kmdr por. rez. dr hab.
Krzysztof KubiaK
akademia Marynarki
Wojennej
Absolwent Wyższej
Szkoły Marynarki
Wojennej. Jest
profesorem AMW,
a także prorektorem
Dolnośląskiej Szkoły
Wyższej
we Wrocławiu.
Żegluga promowa
jako obiekt
oddziaływania
terrorystycznego
Żegluga promowa jest w swej istocie regularną żeglugą liniową, co
w pewnym uproszczeniu oznacza, że statki przewożą ładunki
i pasażerów między określonymi, z reguły niezmiennymi portami,
trzymając się przyjętego harmonogramu czasowego.
sięciu lat w morskiej że-
gludze pasażerskiej za-
szły zasadnicze zmiany.
Przede wszystkim na wszystkich długich
trasach statki pasażerskie przegrały ry-
walizację z lotnictwem komunikacyjnym.
Z uwagi na zanik tego segmentu żeglugi
zaprzestano eksploatacji tak zwanych
transatlantyków 1 . W grupie jednostek pa-
sażerskich można obecnie wyróżnić dwie
zasadnicze podgrupy. Pierwsza to statki
1 w 1976 roku w regularnej żegludze transatlantyckiej
pozostały tylko dwa statki: brytyjski „Queen Elizabeth”
i polski „stefan Batory”.
przegląd morski
2009/10
W ciągu ostatnich kilkudzie-
329619841.011.png
 
wycieczkowe, które charakteryzują się dużą licz-
bą miejsc pasażerskich – od kilkuset do kilku ty-
sięcy. Dla wszystkich pasażerów przewidziane są
miejsca sypialne w kabinach o różnym standardzie.
Jednostki te dysponują ponadto wszechstronnym
zapleczem socjalnym, takim jak kuchnie, jadalnie,
pomieszczenia rekreacyjne itp. Drugą podgrupę
stanowią zaś promy morskie.
Współczesne promy morskie
Promy pasażersko-samochodowe to jednostki sta-
nowiące niejako połączenie statków towarowych
i pasażerskich. Ich podstawowym walorem jest moż-
liwość transportu zarówno pasażerów, jak i dużej
liczby pojazdów, w tym o dużej masie, takich jak
ciężarówki, ciągniki siodłowe z naczepami i auto-
busy (ewentualnie wagonów kolejowych). Ponadto
promy są wyposażone w tak zwane urządzenia do-
stępu, umożliwiające stosowanie poziomej techno-
logii ładowania. Polega ona na tym, że ładunki – za-
równo pojazdy, jak i na przykład palety na nacze-
pach niskopodwoziowych – zajmują nakazane miej-
sca w ładowniach samodzielnie bądź są wtaczane
przez specjalne wózki holownicze stanowiące wy-
posażenie terminali przeładunkowych. Eliminacja
pionowych operacji przeładunkowych skraca czas
załadunku i wyładunku oraz znacząco redukuje po-
trzeby w zakresie specjalistycznej infrastruktury
przeładunkowej (żurawie, suwnice itp.). Większość
promów pasażersko-samochodowych posiada ła-
downie o przelotowym układzie, co oznacza, iż okrę-
towanie ładunków tocznych i pojazdów w porcie za-
ładunku i ich rozładunek w porcie docelowym od-
bywają się w tym samym kierunku. Eliminuje to ko-
nieczność dokonywania skomplikowanych prze-
mieszczeń ładunku wewnątrz kadłuba.
Promy pasażersko-samochodowe nie są jednoli-
tą grupą jednostek pływających, można je podzie-
lić na kilka podgrup.
Promy „krótkich przejść” – są to jednostki
przeznaczone do obsługi ruchu pasażerskiego i tu-
rystycznego na stosunkowo krótkich trasach, któ-
rych czas przejścia morzem nie przekracza 8–10
a maksymalnie 12 godzin. Mogą one z reguły za-
bierać od kilkudziesięciu do kilkuset samochodów
osobowych i ciężkich pojazdów. Ich cechą charak-
terystyczną jest to, że albo nie posiadają w ogóle
miejsc kabinowych, albo posiadają ich znacznie
Prom „Jamaa II”
Został zbudowany w 1972 roku przez stocznię Jos.
L. Meyer, Paperburg-Ems w RFN. Jego długość wy-
nosi 108,7 m, szerokość 17,2 m, prędkość
16,5 węzła. Zdolność przewozowa to 1320 pasaże-
rów (170 koi w 74 kabinach), 220 samochodów
osobowych, 26 ciągników siodłowych z naczepami.
Łączna długość linii ładunkowych to 440 m.
mniej niż miejsc pasażerskich. Dla większości po-
dróżnych przygotowane są miejsca siedzące w ogól-
nie dostępnych pomieszczeniach. Na omawianych
statkach stosunkowo ubogie jest również zaplecze
socjalne (kuchnie, jadalnie, umywalnie).
Za jednostkę typową dla omawianej podgrupy
można uznać statek „Alandia”, eksploatowany do
2006 roku przez firmę Eckero Line na trasie mię-
dzy szwedzkim Grisselhamn a Eckero na Wyspach
Alandzkich (czas przejścia 1 godzina 45 minut).
Obecnie właścicielem jednostki jest Skarfia
Shipping Co., która użytkuje ją pod nazwą
„Jamaa II” (bandera Hondurasu).
Wyjątkowe miejsce w grupie pasażersko-samo-
chodowych promów bezkabinowych zajmują jed-
nostki szybkie, przeznaczone do obsługi krótkich
tras ekspresowych. Duża prędkość przejścia, rzę-
du 28–30, a nawet 35 węzłów, skokowo zwiększa
ich zasięg w jednostce czasu. Obecnie w basenie
Morza Bałtyckiego w eksploatacji znajdują się
szybkie promy dwojakiej konstrukcji: klasyczne
jednostki wypornościowe oraz statki o układzie ka-
tamaranów, zwane niekiedy wave piercing ships .
Przykładem statku pierwszej grupy może być
prom „Gotland” eksploatowany przez spółkę De-
stination Gotland na trasie między Visby na wy-
spie Gotlandia, a Nyneshamn w Szwecji kontynen-
talnej (czas przejścia 2 godziny 30 minut).
2009/10
przegląd morski
329619841.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin