adolecencjapoznawczy.doc

(43 KB) Pobierz
ROZWÓJ POZNAWCZY

ROZWÓJ POZNAWCZY

Intensywny rozwój wszystkich funkcji poznawczych.

 

Rozwój spostrzeżeń

 

·         Stają się coraz to dokładniejsze, bogatsze w szczegóły, wielostronne w treści, bardziej świadome i ukierunkowane.

·         Doskonalenie się uwagi dowolnej i procesów myślowych powoduje dokładniejszą syntezę i analizę spostrzeganej rzeczywistości.

·         W procesach spostrzegania coraz więcej miejsca zajmuje OBSERWACJA..

·         Zachodzą zmiany w orientacji przestrzennej i czasie

 

Rozwój pamięci

 

·         Zaczynają się posługiwać pamięciom logiczną, sensowną, ze zrozumieniem.

·         Zmienia się rola tych pamięci – większą rolę zaczyna odgrywać pamięć logiczna.

·         Zapamiętywanie czegoś dosłownie dorastającemu nie sprawia trudności.

·         Zachodzi przekształcenia pamięci mimowolnej w dowolną (13 r. ż.)

 

 

Rozwój myślenia

 

W myśleniu zachodzą duże zmiany w okresie 12-18 lat

 

·         Pogłębia się zdolność analizy i syntezy

·         Rozwija się myślenie abstrakcyjne i logiczno dedukcyjne.

·         TEORIA PIAGETA  mówi, że w wieku 12 lat myślenie przybiera postać operacji formalnych tzn. że logiczne operacje są transmitowane z płaszczyzny konkretnych manipulacji na płaszczyznę samych idei wyobrażeniowych ( języku symboli i słów) pozbawione oparcia percepcyjnego i doświadczalnego.

·         Młodzież staje się zdolna do zestawiania sądów, wyprowadzania wniosków i ich kombinacji czy przewiduje przekształcenia które jeszcze nie powstały.

·         Myślenie staje się hipotetyczno dedukcyjne czyli zdolność do dedukowania wniosków z czystych hipotez a nie tyko z realnych obserwacji.

 

Wyobraźnia i fantazja

 

·         WYOBRAŹNIA -  znajduje swój wyraz w marzeniach i twórczości u dorastającego człowieka. Pozwala to na oderwanie się od aktualnej rzeczywistości i snucie przypuszczeń, przewidywań na temat swych dalszych planów, losów. często bardzo fantastycznych i utopijnych.

·         Rozwój wyobraźni sprawia, że  młodzi  często próbują swych sił w twórczości literackiej – piszą wiersze, opowiadania nowele, pamiętniki.

 

 

PODSTAWOWE KIERUNKI ZMIAN

 

1.     POJAWIENIE SIĘ KRYTYCYZMU MYŚLENIA

 

DECENTRACJA rozwiązując problem dziecko widzi wiele aspektów (umie spojrzeć na problem z wielu stron

·         krytycyzm myślenia jest wynikiem decentracji, która pojawia się w wieku szkolnym

·         możliwość wieloaspektowego ujmowania świata jest wynikiem krytycyzmu myślenia, ta możliwość powoduje zauważenie wielu sprzeczności w rzeczywistości i to napędza samodzielne myślenie

è MYŚLENIE HIPOTETYCZNE - powoduje sprawdzenie hipotez potwierdzenie ich lub obalenie

è  SAMODZIELNA WERYFIKACJA OBRAZU SIEBIE I INNYCH- tu pojawiają się pojęcia o charakterze psychologicznym – są to pojęcia wzbogacające wiedzę o motywach, funkcjonowaniu ludzkiego zachowania, analizują różne aspekty siebie.

              è OSIĄGNIĘCIE PEŁNEJ SAMOŚWIADOMOŚCI – zdawanie sobie sprawy z własnej przeszłości, teraźniejszości i jakim chce się być w przyszłości. Umacnia się tożsamość. Podstawowym celem dorastającej jednostki jest osiągnięcie dającej poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji tożsamości ja oraz świadomości siebie.

Tożsamość JA ma trzy składniki:

1. poczucie jedności – zgodność obrazu ja

2. poczucie ciągłości obrazu ja

3. poczucie wzajemności między własnym obrazem ja a sposobem spostrzegania przez innych

 

                                          Powodzenie w osiągnięciu tożsamości = próbowanie różnych ról

 



 

 

 

                            W ten sposób stopniowo kształtują się trwałe postawy i wartości, dokonują się wybory zawodowe, rodzinne, życiowe, stają się zrozumiałymi dla jednostki i innych wokół niej.

 

                            Niepowodzenia w osiąganiu tożsamości  = rozproszenie ról albo poczucie dezorientacji co do tego czym lub kim się jest.



 

 

 

 

Może prowadzić do fizycznego lub psychicznego wycofania się z otoczenia. W najbardziej krańcowych przypadkach rozproszenia ról, dorastający mogą przyjmować negatywne tożsamości. Będąc przekonani że nie mogą sprostać wymaganiom rodziców, mogą się buntować i zachowywać w sposób nie akceptowany przez rodziców.

 

              è AUTONOMIA MORALNA – pojawia się własny stosunek do norm, zasad.

              è TWORZENIE STANDARDÓW STANU PORZĄDNEGO – dorastający szacuje co jest możliwe do osiągnięcia w danych warunkach. Wielostronnie spostrzega rzeczywistość.

 

2.     SYSTEMATYZACJA OPERACJI UMYSŁOWYCH

 

·         W myśleniu tworzą się zwarte system operacji myślowych.– prowadzi do integracji osobowości, tworzą zwarty system.

·         Tworzy się hierarchia wartości

·         Rozwój poznawczy prowadzi do pojawienia się myślenia hipotetyczno-dedukcyjnego.

·         Skutkiem myślenia formalnego jest możliwość formułowania przez dorastających coraz ogólnych celów i realizacji coraz odleglejszych celów.



 

 

 

 

Te wszystkie procesy prowadzą do indywidualizacji zachowania:

·         następuje krystalizacja zainteresowań

·         coraz bardziej świadome wybory, jednostka staje się bardziej samodzielna w kierowaniu sobą

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin