Scenariusz zajęcia
w grupie dzieci 4 letnich
P opracowanie i prowadzenie:
P Temat: „Dbając o zdrowie, stosownie się ubieramy”;
P Obszar z podstawy programowej:
11/1 Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń/ rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody np.: (…) nie zdejmuje czapki w mroźna pogodę.;
P Cele ogólne:
o Wdrażanie do zachowań prozdrowotnych;
o Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego ;
o Uświadomienie konieczności ubierania się stosownie do warunków atmosferycznych występujących o danej porze roku;
o Poznanie przyczyny przeziębienia jako następstwa niedostosowania ubioru do danej pory roku;
P Cele operacyjne:
o Wykorzystuje wcześniej zdobyte informacje;
o Potrafi odczytywać za pomocą wyrazów dźwiękonaśladowczych informacje ukryte w obrazkach;
o Określa charakterystyczne dla jesieni zjawiska atmosferyczne;
o Wykonuje proste działania integracyjne oparte na śpiewie i równoczesnym wykonywaniu ruchów wynikających z treści piosenki;
o Grupuje obiekty zgodnie z podanym celem przynależności i słownie uzasadnia swoją decyzję;
o Wie, co oznacza „para” i odnajduje w zbiorach części garderoby przedmioty złożone z dwóch dopełniających się elementów;
o Doskonali orientację w schemacie własnego ciała, kojarzy element garderoby z odpowiednią częścią ciała;
o Ćwiczy refleks i spostrzegawczość w trakcie zabawy ruchowej;
o Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat;
o Zna skutki niedostosowania odzieży do pory roku – przeziębienia;
o Rozumie konieczność utrzymywania odzieży w czystości;
o Ilustruje ruchem treść utworu „Praczki”;
o Porządkuje zdobytą wiedzę w trakcie rozwiązywania zagadek;
o Nakleja elementy garderoby na sylwetę chłopca w trakcie pracy plastycznej.
P Metody: słowne, oglądowe, czynne, pedagogiki zabawy, M.Bogdanowicz, I.Majchrzak;
P Formy aktywności dziecka: językowa, poznawcza, ruchowa i zdrowotna, artystyczna;
P Forma organizacyjna: praca z całą grupą, praca indywidualna;
P Pomoce dydaktyczne: plansza „Muzyczny kalendarz pogody”, płyty CD z utworami muzycznymi: „Muzyczny kalendarz pogody”, „Zła pogoda”, „Praczki”; ilustracje przedstawiające zjawiska atmosferyczne; wybrane części garderoby; ilustracje poszczególnych części garderoby; zabawka - miś; tekst dialogu z misiem ( materiały własne); zagadki nt. wybranych części garderoby ( materiały własne); zadanie logiczne na kartce „Jak ubrać chłopca jesienią?”; klej; wizytówki imienne.
P Przebieg zajęcia:
1. Przedstawienie tematu zajęcia.
2. Powitanie piosenką „Muzyczny kalendarz pogody” – odczytywanie we właściwym ( podanym przez nauczycielkę rytmie) wyrazów dźwiękonaśladowczych zapisanych w postaci symboli obrazkowych.
3. Oglądanie ilustracji prezentujących zjawiska atmosferyczne – wybór tych, które występują jesienią najczęściej.
4. Piosenka połączona z ruchową interpretacją tekstu pt.: „Zła pogoda”.
5. Wspólne oglądanie części garderoby zgromadzonych na dywanie i dokonanie klasyfikacji na te, które nosimy jesienną porą ( obrazek: deszczyk) i na te, które nosimy gdy jest bardzo ciepło ( obrazek: słońce);
6. Przypomnienie zwrotu „para” – odszukiwanie par w elementach garderoby jesiennej oraz letniej.
7. Zabawa dydaktyczna, naśladowcza: „Kto się pomyli?”- wykorzystanie ilustracji przedstawiających części garderoby: czapka –głowa ,szalik – szyja, rękawiczki – ręce, buty – nogi.
Dzieci biegają w rytm muzyki w dowolnych kierunkach. Na przerwę w muzyce oglądają prezentowany przez nauczycielkę obrazek wybranej części garderoby
i wskazują właściwą część ciała.
8. Spotkanie z chorym misiem – dialog z misiem – zabawką:
N: Jak myślicie dzieci, czy miś jest wesoły, czy smutny, jak wygląda? – ma czerwony nos, smutne oczka, ma katar i kicha.
M: Taki chory jestem dzisiajN: Co cię boli?M: Gardło, brzuszek, od rana mam katar i kicham.N: Co się stało, jak do tego doszło?M: No właśnie! Zaraz o tym opowiem, ale najpierw muszę wytrzeć nos.Obudziłem się dzisiaj dość wcześnie. W sali była tylko pani woźna, która zabierała się do sprzątania i otworzyła szeroko okno, żeby wywietrzyć. Zobaczyłem piękne słońce, więc pomyślałem, że wróciło lato. Postanowiłem przywitać się z nim, wdrapałem się na parapet i wygodnie na nim usiadłem, lecz lata nigdzie nie mogłem dojrzeć. Słońce świeciło, ale było bardzo zimno. W tej chwili przyleciał wiatr. Zaśmiał się, i tak wiuuu… owinął się dookoła mnie, okręcił i tak dmuchnął, że aż spadłem z parapetu. Uciekłem do swojego kącika i trząsłem się z zimna. I zaraz potem ten okropny katar…N: Misiu, a czy chociaż miałeś na sobie swój ciepły kubraczek? M: Nie! Nie miałem też czapki, ani rękawiczek. Później założyłem ten ciepły szal, który pożyczyły mi lalki. Brr… Jak mi zimno!N: Nie martw się misiu. Pomożemy ci i szybko wyzdrowiejesz. Teraz cię położę do łóżeczka, a później dostaniesz herbaty z sokiem malinowym, pomyślimy także o ciepłym ubraniu dla ciebie, abyś się więcej nie przeziębiał.
9. Rozmowa na temat ochrony przed chorobą, przypomnienie o właściwym dostosowaniu ubioru do panujących warunków atmosferycznych.
10. Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Praczki” poprzedzona zwróceniem uwagi dzieci na stan noszonej odzieży w związku z utrzymywaniem jej czystości dla zachowania własnej higieny oraz zdrowia.
11. Rozwiązanie zagadek obrazkowych - nazywanie poszczególnych części garderoby:
- Co to za para czeka w domu w kłębek zwiniętażebyś ją wreszcie wyjął z kieszeni i nosił na rękach?
(rękawiczki)
- Małe, średnie i duże lubią piesze podróżedobrze służy im szczotka, bardzo szkodzą kałuże?
(buty)
- Kiedy wietrzyk wieje, kiedy śnieżek prószynosisz ją na głowie, by nie marzły uszy?
(czapka)
- Kolorowy długi na szyi wiązany, nosisz go na sobie ale nie w upaleGdy nadchodzą chłody wyglądasz w nim doskonale.
(szalik)
13. Zadanie plastyczne „W co ubierzemy chłopca jesienią?” – naklejanie elementów
garderoby na sylwetę chłopca.
14. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciu.
1
nika_26