dbajac_o_zdrowie_stosownie_sie_ubieramy-scenariusz.doc

(44 KB) Pobierz
Scenariusz zajęcia

Scenariusz zajęcia 

w grupie dzieci 4 letnich

 

 

P          opracowanie i prowadzenie:

 

P          Temat: „Dbając o zdrowie, stosownie się ubieramy”;

 

P          Obszar z podstawy programowej:

 

11/1 Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń/ rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody np.: (…) nie zdejmuje czapki w mroźna pogodę.;

 

P          Cele ogólne:

 

o        Wdrażanie do zachowań prozdrowotnych;

o        Rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego ;

o        Uświadomienie konieczności ubierania się stosownie do warunków atmosferycznych występujących o danej porze roku;

o        Poznanie przyczyny przeziębienia jako następstwa niedostosowania ubioru do danej pory roku;

 

P          Cele operacyjne:

 

o        Wykorzystuje wcześniej zdobyte informacje;

o        Potrafi odczytywać za pomocą wyrazów dźwiękonaśladowczych informacje ukryte w obrazkach;

o        Określa charakterystyczne dla jesieni zjawiska atmosferyczne;

o        Wykonuje proste działania  integracyjne oparte na śpiewie i równoczesnym wykonywaniu ruchów wynikających z treści piosenki;

o        Grupuje obiekty zgodnie z podanym celem przynależności i słownie uzasadnia swoją decyzję;

o        Wie, co oznacza „para” i odnajduje w zbiorach części garderoby przedmioty złożone z dwóch dopełniających się elementów;

o        Doskonali  orientację w schemacie własnego  ciała, kojarzy element garderoby z odpowiednią częścią ciała;

o        Ćwiczy refleks i spostrzegawczość w trakcie zabawy ruchowej;

o        Uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat;

o        Zna skutki  niedostosowania odzieży do pory roku – przeziębienia;

o        Rozumie konieczność utrzymywania odzieży w czystości;

o        Ilustruje ruchem treść utworu  „Praczki”;

o        Porządkuje zdobytą wiedzę w trakcie rozwiązywania zagadek;

o        Nakleja elementy garderoby na sylwetę chłopca w trakcie pracy plastycznej.

 

P          Metody: słowne, oglądowe, czynne, pedagogiki zabawy, M.Bogdanowicz, I.Majchrzak;

P          Formy aktywności dziecka: językowa, poznawcza, ruchowa i zdrowotna, artystyczna;

P          Forma organizacyjna: praca z całą grupą, praca indywidualna;

P          Pomoce dydaktyczne: plansza „Muzyczny kalendarz pogody”,  płyty CD z utworami muzycznymi: „Muzyczny kalendarz pogody”, „Zła pogoda”, „Praczki”; ilustracje przedstawiające zjawiska atmosferyczne; wybrane części garderoby; ilustracje poszczególnych części garderoby; zabawka - miś;  tekst dialogu z  misiem ( materiały własne);  zagadki nt. wybranych części garderoby ( materiały własne); zadanie logiczne na kartce „Jak ubrać chłopca jesienią?”; klej; wizytówki imienne.

 

P          Przebieg zajęcia:

 

1.     Przedstawienie tematu zajęcia.

2.     Powitanie piosenką „Muzyczny kalendarz pogody” – odczytywanie we właściwym ( podanym przez nauczycielkę rytmie) wyrazów dźwiękonaśladowczych zapisanych w postaci symboli obrazkowych.

3.     Oglądanie ilustracji prezentujących zjawiska atmosferyczne – wybór tych, które występują jesienią najczęściej.

4.     Piosenka połączona z ruchową interpretacją tekstu pt.: „Zła pogoda”.

5.     Wspólne oglądanie części garderoby zgromadzonych na dywanie i dokonanie klasyfikacji na te, które nosimy jesienną porą ( obrazek: deszczyk) i na te, które nosimy gdy jest bardzo ciepło ( obrazek: słońce);

6.     Przypomnienie zwrotu „para” – odszukiwanie par w elementach garderoby jesiennej oraz letniej.

7.     Zabawa dydaktyczna, naśladowcza: „Kto się pomyli?”- wykorzystanie ilustracji przedstawiających części garderoby: czapka –głowa ,szalik – szyja, rękawiczki – ręce, buty – nogi.

 

Dzieci biegają w rytm muzyki w dowolnych kierunkach. Na przerwę w muzyce oglądają prezentowany przez nauczycielkę obrazek wybranej części garderoby

  i wskazują właściwą część ciała.

 

8.     Spotkanie z chorym  misiem  – dialog z misiem – zabawką:
 

N: Jak myślicie dzieci, czy miś jest wesoły, czy smutny, jak wygląda?
– ma czerwony nos, smutne oczka, ma katar i kicha.

M: Taki chory jestem dzisiaj
N: Co cię boli?
M: Gardło, brzuszek, od rana mam katar i kicham.
N: Co się stało, jak do tego doszło?
M: No właśnie! Zaraz o tym opowiem, ale najpierw muszę wytrzeć nos.
Obudziłem się dzisiaj dość wcześnie. W sali była tylko pani woźna, która zabierała się do sprzątania i otworzyła szeroko okno, żeby wywietrzyć. Zobaczyłem piękne słońce, więc pomyślałem, że wróciło lato. Postanowiłem przywitać się z nim, wdrapałem się na parapet i wygodnie na nim usiadłem, lecz lata nigdzie nie mogłem dojrzeć. Słońce świeciło, ale było bardzo zimno. W tej chwili przyleciał wiatr. Zaśmiał się, i tak wiuuu… owinął się dookoła mnie, okręcił i tak dmuchnął, że aż spadłem z parapetu. Uciekłem do swojego kącika i trząsłem się z zimna. I zaraz potem ten okropny katar…
N: Misiu, a czy chociaż miałeś na sobie swój ciepły kubraczek?
M: Nie! Nie miałem też czapki, ani rękawiczek. Później założyłem ten ciepły szal, który pożyczyły mi lalki. Brr… Jak mi zimno!
N: Nie martw się misiu. Pomożemy ci i szybko wyzdrowiejesz.
Teraz cię położę do łóżeczka, a później dostaniesz herbaty z sokiem malinowym, pomyślimy także o ciepłym ubraniu dla ciebie, abyś się więcej nie przeziębiał.

 

9.       Rozmowa na temat ochrony przed chorobą, przypomnienie o właściwym dostosowaniu ubioru do panujących warunków atmosferycznych.

10.   Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Praczki”  poprzedzona zwróceniem uwagi dzieci na stan noszonej odzieży w związku z utrzymywaniem jej czystości dla zachowania własnej higieny oraz  zdrowia.

11. Rozwiązanie zagadek obrazkowych - nazywanie poszczególnych części garderoby:


- Co to za para czeka w domu w kłębek zwinięta
żebyś ją wreszcie wyjął z kieszeni i nosił na rękach?

(rękawiczki)


- Małe, średnie i duże lubią piesze podróże
dobrze służy im szczotka, bardzo szkodzą kałuże?

(buty)


- Kiedy wietrzyk wieje, kiedy śnieżek prószy
nosisz ją na głowie, by nie marzły uszy?

(czapka)


- Kolorowy długi na szyi wiązany, nosisz go na sobie ale nie w upale
Gdy nadchodzą chłody wyglądasz w nim doskonale.

(szalik)

 

13. Zadanie plastyczne „W co ubierzemy chłopca jesienią?” – naklejanie elementów 

      garderoby na sylwetę chłopca.

14. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciu.

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin