W. Paluchowski „Diagnoza psychologiczna” rozdz. 2 – Spory i kontrowersje wokół diagnozy.
by
2.1. Psychologia praktyczna versus psychologia akademicka
§ mieszane
§ trans formatywna (podczas konstrukcji badania odwołanie do ogólnych ram teoretycznych, od których zależy priorytet badań – jakościowych lub ilościowych) w wersji sekwencyjnej i w wersji równoległej
2.2. Wiedza potoczna versus wiedza empiryczna
§ mądrość
§ wiara
§ wiedza potoczna
· hipotezy tworzone ad hoc
§ nauka
§ wymóg wolności od uprzedzeń
§ wymóg intersubiektywnej sprawdzalności i powtarzalności wyników badania
· człowiek nie rejestruje (rekonstruuje) info. ale buduje (konstruuje) wiedzę z dostępnych mu info. – Dewey, Piaget, Wygotski, Bruner
§ wymóg wykrywania w badaniu istoty badanego obiektu
2.3. Podejście nometyczne versus podejście idiograficzne
§ nauki nomotetyczne
wg W.W. – ujmują rzeczywistość w tym, „co zawsze jest” i próbują wyjaśniać zjawiska poprzez tworzenie praw i teorii
§ nauki idiograficzne
wg W.W. – analizują to co jest jednorazowe, czyli opisują zjawiska i procesy nie dążąc do ich uogólnionego wyjaśniania
· podejście nomotetyczne
· podejście idiograficzne
§ użyteczność bad. idiograficznych potwierdzili także: Murray, Freud, Skinner, Holt, Pawłow, Piaget
· Cattell
· skala interaktywna
· skala normatywna
psychUW