B 27-32.pdf

(3065 KB) Pobierz
Grupa B
27. Zasady kształtowania wałów maszynowych i sposoby ustalania poosiowego
ustalanych na nim elementów.
Pierwszy stopień kształtowania wału maszynowego polega na wyznaczeniu jego
teoretycznego zarysu. Dokonuje się tego przy użyciu różnych warunków
wytrzymałościowych jakie musi spełniać obliczany wał.
1. Zarys teoretyczny wyznaczamy z hipotezy Hubera
M
F
M
g
2
2
s
=
(
+
)
+
(
a
s
)
£
k
z
g
W
A
W
x
o
Gdzie
- naprężenia zastępcze
Mg- moment gnący
Wx- wskaźnik na zginanie
F-siła osiowa
A- przekrój poprzeczny wałka
a -współczynnik redukujący naprężenia styczne do normalnych(zależny od rodzaju obciążeń)
MS-moment skręcający
Wo- wskaźnik wytrzymałościowy na skręcanie.
s
z
Naprężenia zastępcze normalne(z redukowane)
2
1
a
M
2
s
=
M
+
M
£
k
zg
=>
s
=
£
k
z
g
s
go
W
4
z
go
W
x
x
Gdzie
Mzg- moment zastępczy na zginanie
M
zg
k
d
³
3
0
g
Naprężenia zastępcze styczne(z redukowane)
1
4
M
2
2
t
=
M
+
M
£
k
zs
=>
t
=
£
k
red
g
s
s
2
W
a
red
s
W
o
o
Gdzie
Mzs- moment zastępczy na skręcanie
5
M
zs
d
³
3
k
s
2 . Kryterium sztywności giętej (sprawdzenie kątów zgięcia i strzałek ugięcia)
Zależnie od wykorzystania wału określamy dla niego max kąty zgięcia i strzałki ugięcia.
Zalecane kąty zgięcia są podane w tabelach zależnie od wykorzystanych łożysk osadzonych
na wale. Również optymalne strzałki ugięcia są określone dla różnych przypadków
wykorzystania wału
979466854.020.png 979466854.021.png 979466854.022.png 979466854.023.png 979466854.001.png 979466854.002.png 979466854.003.png 979466854.004.png 979466854.005.png 979466854.006.png 979466854.007.png 979466854.008.png 979466854.009.png 979466854.010.png 979466854.011.png 979466854.012.png 979466854.013.png
3. Sprawdzenie sztywności skrętnej (zwykle pomijane ze względu na duze wartości
średnicy wałka
M s
l
f
=
(rad)
GJ
0
Wartości max również są podane w tabelach ze względu na rodzaj wykonywanej pracy przez
wał i elementy ustalone na nim.
4. Sprawdzenie ukształtowanego wału(jego prędkości obrotowej) na rezonans
Aby uniknąć rezonansu można wyważyć statycznie oraz dynamicznie.
Po tych zabiegach uzyskany zarys idealny wału(optymalny). W oparciu o idealny kształt
wynikający z obliczeń wytrzymałościowych konstruktor wyznacza rzeczywisty kształt
uwzględniając zadania poszczególnych powierzchni.
Głowne zasady
-zarys rzeczywisty wiekszy od zarysu teoretycznego
-odsadzenia zawsze po stronie większych naprężeń
-dobrane średnice spełniają szereg R40(średnice normalne)
-dobrze gdy łożyska na tych samych średnicach
-odsadzenie mniejsze od 0,1d
r
- stosunek promienia odsadzenia do średnicy większy od 0,1
³
0
d
d
-zasada podpory stałej i ruchomej
-sprawdzenie rzeczywistych współczynników bezpieczeństwa w najniebezpieczniejszym
przekroju
-znormalizowane promienie zaokrągleń
-znormalizowane czopy końcowe wałów
Zasady ustalania poosiowego na wałku:
a) nakrętki łożyskowe
b) tuleje dystansowe
c) krążki zabezpieczające
d) specjalne nakrętki
e) pierścien sprężynujący
f) pierścień osadczy
g, h) połączenia wielowypustowe, (nie dotyczy) nie poosiowo
i) wciskowe
j) kołki walcowe stożkowe (rozmieszczone osiowo)
k)kolki walcowe (rozmieszczone promieniowo
979466854.014.png 979466854.015.png
28. Poślizg sprężysty w pasie przekładni pasowej-jego źródła oraz wpływ na prace
przekładni.
Poślizg sprężysty przekładni pasowej jest spowodowany odkształceniem sprężystym pasa i
wynika z zasady zachowania masy
q*V=const Va>Vb
gdzie
q- masa jednostkowa
V-prędkośc pasa a-czynnego biernego
Jeśli prędkość jest różna to żeby istniała zasada zachowania masy musi również się zmieniać
q czyli rozciąganie lub kurczenie pasa. Na łuku opasania koła czynnego cięgno musi śie
kurczyć co daje poślizg sprężysty ujemny. Po stronie biernego koła mamy poślizg dodatni bo
mamy rozciąganie się pasa.
979466854.016.png
979466854.017.png
29. Wyjaśnić przyczynę niestabilności przełożenia w przekładni pasowej
Przyczyną niestabilności przekładni pasowej jest poślizg sprężysty pasa, który opisano
powyżej. Przełożenie przekładni będzie się zmieniać wraz ze zmianą poślizgu co obrazuje
wzór.
Przyczyna tej niestabilności jest rozciąganie się pasa pod wpływem obciążenia. W pasie
wyróżniamy obciążenie czynne i bierne które różni się co do wartości. Jeśli wartości
naprężenia są różne to i pas będzie zmieniał swoją długość(różne wartości rozciągnięcia pasa
pod działaniem różnych naprężeń). Długość pasa zostaje kompensowana na kołach czynnym
i biernym poprzez poślizg.
30. Sprzęgło Cardana, jego budowa oraz sposób usunięcia pulsacji prędkości obrotowej.
979466854.018.png 979466854.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin