PSYCHOLOGIA11.doc

(103 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA, dr Jacek Kotus

PSYCHOLOGIA – nauka o ludzkim myśleniu, odczuwaniu i zachowaniu
              cele: - identyfikacja, badanie zjawisk i tworzenie modeli
                       - psychotechnika – zastosowanie powyższego żeby wpływać na ludzi

à społeczna – to naukowe badanie sposobu, w jaki rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych ludzi wywiera wpływ na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie

à turystyki – bada psychologiczne uwarunkowania aktywności turystycznej, psychologiczne procesy towarzyszące aktywności i procesy psychologiczne opisujące skutki uprawiania turystyki

à psychologia w turystyce – praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu badać psychologicznych

à podróżowania – zawęża badania do związanych z przemieszczaniem się, bada człowieka w podróży, przemieszczającego się


Transmisja wiedzy psychologicznej do praktyki turystycznej

Psychologia ogólna

Psychologia turystyki

Praktyka turystyczna

psycho motywacji

psychologiczna typologia

turystów

segmentacja rynku turystycznego

psycho percepcji

sposoby postrzegania destylacji turystycznej

promocja miejsc turystycznych

psycho wpływu społecznego

psychologiczna charakterystyka grupy turystycznej

kierowanie grupą turystyczną

psycho uczenia się i nauczania

zasady przekazywania informacji turystycznych

praca przewodnika turystycznego

 

Okresy życia człowieka:

I.                     dzieciństwo (7-12 lat)  – uczenie się podróży, wyrabianie nawyków, adaptacja wzorców

II.                  wczesne dojrzewanie (12-16 lat) – dobrowolność działań, stabilizacja, zdobywanie doświadczeń, specjalizacja
trzy typy człowieka :
à profesjonalista – pierwsze dokumenty, uprawnienia
à pasjonat – zaczynają się opowiadać za turystycznym stylem życia
à instrumentaliści – aktywność z powodu wieku

III.                późne dojrzewania (17-23 lat) – część ludzi odchodzi z turystyki,
pojawia się grupa, która zdobywa umiejętności i wybiera ten styl życia
studenci TiR i inni – złoty okres poznawania

IV.                wczesna dorosłość (24-40 lat) faza wyhamowywania z jednej i drugiej strony, stabilizacja
skupienie na zarabianiu na turystyce niż uczestnictwie w niej
ważnym aspektem jest moda (kierunek wyjazdu)

V.                  średnia dorosłość (41-55lat)  – coś odbija..., stabilne zwyżkowanie

VI.                późna dorosłość – administratorzy turystyki


POTRZEBY SPOŁECZNE I MOTYWACJE
potrzeba – wszelkie wymagania organizmu wrodzone lub nabyte, wywołujące poczucie braku czegoś à doznanie poczucia niespełnienia

- wrodzone = pierwotne – pragnienie, bezpieczeństwo, głód, prokreacja

- nabyte = wtórne – wywołane przez czynniki zewnętrzne

indywidualne – wymagania osobnicze, jednostkowe

społeczne = kolektywne  – wymagania grupowe człowieka

·         potrzeb nie da się do końca zaspokoić

Koncepcja potrzeb według Maslowa
- potrzeby niedoboru – fizjologiczne, bezpieczeństwa

- potrzeby rozwoju – przynależności społecznej, szacunku, poznawcze, estetyczne, samo aktualizacji
Potrzeby rozwoju ujawniają się kiedy potrzeby niedoboru są zrealizowane.
 

- potrzeby mają motywacyjny charakter
- hierarchia potrzeb
- zaspokojone potrzeby tracą swój motywacyjny charakter
- potrzeby fizjologiczne : jedzenia, picia, seksualne, bezpieczeństwa, braku lęku, ładu wokół siebie
- potrzeby społeczne : afiliacji społecznej, akceptacji, zrozumienia, przynależności
- potrzeby szacunku : respektu, sławy, dominacji
- poznawcze
- estetyczne : ładu, symetrii, równowagi
- samoaktualizacji : dążenie do realizacji, rozwoju

piramida Maslowa w konkretnej dziedzinie np. w turystyce
klasyfikacja niepełna potrzeb 5-stopniowa

Trójkąt Alderfera
podstawa : potrzeby istnienia
środek : potrzeby odniesień wzajemnych
czubek : potrzeby wzrostu

 

KONCEPCJA MURRAYA – potrzeba:
- bezpieczeństwa jako tendencja do unikania urazu psychicznego ze strony innych oraz we własnych oczach
- poniżania się
- wyczynu
- afiliacji, stowarzyszania się
- agresywności
- autonomii
- kompensacji
- uległości
- usprawiedliwiania się
- dominowania
- uzewnętrzniania swojej osobowości i ekshibicjonizmu
- żywienia i opiekowania się
- porządku
- zabawy
- odrzucenia i izolacji
- przyjemnych doznań zmysłowych
- seksualna
- doznawania opieki i oparcia
- rozumienia
- nabywania
- poznawcza
- tworzenia
- informowania innych
- doznawania aprobaty i uznania ze strony innych
- zatrzymywania

POTRZEBY WEDŁUG OBUCHOWSKIEGO
à samo zachowania
à fizjologiczne
à orientacyjne – ukierunkowujące sens naszego istnienia : poznawcze, kontaktu emocjonalnego i sensu życia
à rozmnażania
à seksualne

Mechanizm powstawania konfliktów na bazie zablokowania realizacji potrzeb

 



              PRZESZKODA

potrzeby    à    działanie na rzecz zaspokajania ich   àBłąd! Nie zdefiniowano zakładki.              CEL OSTATECZNY
 

                            FRUSTRACJA – agresja, wycofanie się, działanie chaotyczne, kompromis niepozwalający osiągnięcie zamierzonego celu

 

Mechanizm rozładowania napięć na bazie zablokowania realizacji potrzeb

              PRZESZKODA





potrzeby   à   działanie na rzecz zaspokojenia ich à mediacje, negocjacje              CEL

                                                                                      

                                                                                       POROZUMIENIE (ominięcie przeszkody)

 

MOTYWACJA – to stan gotowości do podjęcia działania, zespół procesów, które pojawiają się na bazie istniejących potrzeb

·         potrzeby są u podstaw motywacji

napięcie motywacyjne
          zauważenie pożądanego stanu rzeczy, przedmiotu posiadania
+
świadomość, że gratyfikacja jest w zasięgu ręki

Rodzaje motywacji
I. wewnętrzne – aktywizacja na bazie zaspokojenia swoich potrzeb
    zewnętrzne – aktywizacja na bazie kar i nagród stymulowanych z zewnątrz i manipulowania

II. negatywna = ucieczkowa, ujemna – „jestem zmotywowany bo nie chcę przegrać” im bliższa kara ty widoczniejszy unik
    pozytywna = walki, dodatnia – „jestem zmotywowany, podejmuję działanie bo chcę wygrać” im bliższa nagroda tym jestem silniejszy

Motywy podróżowania
- motyw wypychania  PUSH  - motywy, które gnają nas w świat, to co jest w nas, chęć poznania, zobaczenia, doświadczenia

- motyw przyciągania  PULL  - oferta miejsca i oferta biur podróży

 

9 MOTYWÓW TURYSTYCZNYCH wg Cromptona (podejmowania aktywności turystycznej)- ucieczki od otaczające, przyziemnego swiata
- chęci zdobycia doświadczenia i spojrzenia na samego siebie, oceny siebie
- relaksu
- prestiżu
- powrotu
- wzmacnianie rodzinnych więzi
- nawiązywania interakcji społecznych
- uczenia się

MOTYWY PODRÓŻOWANIA wg Mc Intoscha i Goeldnera
- fizyczne
- kulturalne
- interpersonalne
- statusu i prestiżu

MOTYWY PODRÓŻOWANIA wg Przecławskiego
- udania się do określonego miejsca
- opuszczenia swojego stałego miejsca
- spędzenia z kimś czasu poza miejscem pobytu stałego
- zawarcia nowych znajomości
- pozostawania w zgodzie ze stereotypem
- zaspokojenia potrzeb emocjonalnych i estetycznych
- zaspokojenia potrzeb twórczych
- zaspokojenia potrzeb biologicznych
- związany z uprawianiem szeroko rozumianej turystyki

Sposoby zwiększania motywacji (samomotywacji lub motywacji innych)

·         deklaracja innym co mam zrobić (u podstaw dysonans poznawczy)

·         analiza celów (redukcja celów)

·         zaplanowanie nagrody za osiągnięcie celu

·         wizualizacja celu

·         zasada 5 minut – najważniejsze jest pierwsze 5 minut, najtrudniejszy pierwszy krok

·         rozpoczęcie od prostego zadania

·         metoda szwajcarskiego sera – gryziemy małe dziurki, a okazuje się, ze potem są już duże dziurki

·         podniesienie znajomości przedmiotu zainteresowania – łatwiej zabrać się za to co znamy

Zjawisko „LOCUS OF CONTROL” wg J. Rotter’a
ludzie zewnątrz- i wewnątrzsterowni
- zogniskowanie i zlokalizowanie kontroli

wewnątrzsterowność – podejście, że wszystko zależy ode mnie

zewnątrzsterowność – zasada, że wszystko zależy od losu, wola z zewnątrz

- percepcja jednostki nad tym czy jej życie jest zależne od czynników zewnętrznych czy wewnętrznych

à zewnętrzne zogniskowanie kontroli – wiara, że życie jednostki jest kierowane przez czynniki zewnętrzne ( los, bogowie, szczęście) à człowiekzewnątrz sterowny
- osoba zrelaksowana, określająca siebie jako mająca szczęśliwsze, stabilniejsze, spokojniejsze życie

àwewnętrzne zogniskowanie kontroli – wiara, że życie jednostki kierowane jest przez czynniki wewnętrzne, decyzje osobiste, wola, umiejętności à człowiek wewnątrzsterowny
- są to częściej mężczyźni, osoby dojrzałe, starsze, o wyższym statusie zawodowym, wykształcone
- osoba częściej żyjąca w stresie, popadająca w depresje, życie pełne napięć

 

WYWIERANIE WPŁYWU NA INNYCH LUDZI
zachowania są bardziej wynikiem osobowości czy może wzmocnienia społecznego?

wzmocnienie społeczne – pozytywne bądź negatywne wydarzenie, które stymuluje nasze zachowanie

TEORIA GIER – nazwa gry, a nie osobowość uczestników decyduje o zachowaniach w czasie gry, nazwa jako nośnik zachowań

Reguły wpływania na innych:

1.       reguła wzajemności – przysługa za przysługę

2.       reguła konsekwencji – ułożenie życia w związku z byciem konsekwentnym

3.       reguła społecznego dowodu słuszności – im więcej osób mówi tak tym bardziej my w to wierzymy

4.       reguła lubienia – jak kogoś lubię to wpływam i ulegam jego wpływom (lepsza wazelina niż prawda)

5.       reguła autorytetu – wygląd buduje autorytet, zachowania

6.       reguła niedostępności – im bardziej cos jest niedostępne, tym bardziej na nas oddziaływuje, tym bardziej się w to wkręcamy

REGUŁA WZAJEMNOŚCI – np. wysyłanie kartek na święta
- zawsze staramy się odwdzięczyć tym, którzy wyświadczają nam dobro
1960r. Gouldner – stwierdza, ze ta reguła wzajemności działa we wszystkich społeczeństwach, tj. działa ponad kulturowo
Vartan Bhanji – wymiana podarków weselnych w Pakistanie i Indiach, rozdawanie prezentów dla gości i oczekiwanie prezentów o tej samej wartości w zamian

Efekt Kulla – wyspy Triobricudzkie oddalone od siebie, mieszkańcy się nie znają, ale w roku kalendarzowym wszystkie wyspy obiegają podarki

- reguła wzajemności działa też gdy wyświadcza nam przysługę osoba nielubiana
- reguła uwydatnia się w np. darmowych próbkach
- nie musi to koniecznie być przysługa może być np. komplement, pochwała, przyznana racja
- reguła prowokuje niesprawiedliwą wymianę
- sprawia, ze brak rewanżu może się spotkać ze społecznym potępieniem
- powoduje, że niepozwolenie na odwdzięczenie się spotyka się z potępieniem społecznym

- Marceli Mauss – antropolog kulturowy mówi, że u podstaw reguły wzajemności leżą 3 podstawowe powszechniki kulturowe
              1. zobowiązanie do dawania – uruchamiamy według własnego wyboru
              2. zobowiązanie do przyjmowania
              3. zobowiązanie do oddawania
- dwa ostatnie są uruchamiane przez pierwszy powszechnik

u podstaw reguły wzajemności leży:

v      syndrom wzajemnych ustępstw – technika psychologiczna „odmowa, wycofanie”
formujemy bardzo dużą prośbę i spotykamy się z odmową, potem formujemy mniejszą prośbę, która w porównaniu z pierwszą jest nieznaczna, drugi raz trudno odmówić

à technika obronna w przypadku reguły wzajemności:
najgorszym rozwiązaniem jest odmowa
książkowo : oceniamy, czy jest to próba wymuszenia czegoś i owszem, bierzemy, ale nie dajemy się wkręcić

 

REGUŁA KONSEKWENCJI – np. konsekwentne kończenie studiów, mimo że nie do końca nam to odpowiada
- konsekwentność jest bardziej doceniana przez społeczeństwo niż jej brak
- pragnienie bycia konsekwentnym jest to centralna siła motywacyjna naszego działania

naczelna teza :

gdy dokonamy wyboru lub zajmiemy stanowisko napotykamy zarówno wewnątrz nas jak i u innych, siły nacisku na zachowanie konsekwentne i zgodne z naszym zaangażowaniem

Funkcje konsekwencji :
- ułatwia ona omijanie podejmowania decyzji
- radzenie sobie z komplikacjami
- us...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin