PSYCHOLOGIA, dr Jacek Kotus
PSYCHOLOGIA – nauka o ludzkim myśleniu, odczuwaniu i zachowaniu cele: - identyfikacja, badanie zjawisk i tworzenie modeli - psychotechnika – zastosowanie powyższego żeby wpływać na ludzi
à społeczna – to naukowe badanie sposobu, w jaki rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych ludzi wywiera wpływ na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie
à turystyki – bada psychologiczne uwarunkowania aktywności turystycznej, psychologiczne procesy towarzyszące aktywności i procesy psychologiczne opisujące skutki uprawiania turystyki
à psychologia w turystyce – praktyczne zastosowanie wiedzy z zakresu badać psychologicznych
à podróżowania – zawęża badania do związanych z przemieszczaniem się, bada człowieka w podróży, przemieszczającego się
Transmisja wiedzy psychologicznej do praktyki turystycznej
Psychologia ogólna
Psychologia turystyki
Praktyka turystyczna
psycho motywacji
psychologiczna typologia
turystów
segmentacja rynku turystycznego
psycho percepcji
sposoby postrzegania destylacji turystycznej
promocja miejsc turystycznych
psycho wpływu społecznego
psychologiczna charakterystyka grupy turystycznej
kierowanie grupą turystyczną
psycho uczenia się i nauczania
zasady przekazywania informacji turystycznych
praca przewodnika turystycznego
Okresy życia człowieka:
I. dzieciństwo (7-12 lat) – uczenie się podróży, wyrabianie nawyków, adaptacja wzorców
II. wczesne dojrzewanie (12-16 lat) – dobrowolność działań, stabilizacja, zdobywanie doświadczeń, specjalizacjatrzy typy człowieka :à profesjonalista – pierwsze dokumenty, uprawnieniaà pasjonat – zaczynają się opowiadać za turystycznym stylem życiaà instrumentaliści – aktywność z powodu wieku
III. późne dojrzewania (17-23 lat) – część ludzi odchodzi z turystyki, pojawia się grupa, która zdobywa umiejętności i wybiera ten styl życiastudenci TiR i inni – złoty okres poznawania
IV. wczesna dorosłość (24-40 lat) – faza wyhamowywania z jednej i drugiej strony, stabilizacjaskupienie na zarabianiu na turystyce niż uczestnictwie w niej ważnym aspektem jest moda (kierunek wyjazdu)
V. średnia dorosłość (41-55lat) – coś odbija..., stabilne zwyżkowanie
VI. późna dorosłość – administratorzy turystyki
POTRZEBY SPOŁECZNE I MOTYWACJEpotrzeba – wszelkie wymagania organizmu wrodzone lub nabyte, wywołujące poczucie braku czegoś à doznanie poczucia niespełnienia
- wrodzone = pierwotne – pragnienie, bezpieczeństwo, głód, prokreacja
- nabyte = wtórne – wywołane przez czynniki zewnętrzne
indywidualne – wymagania osobnicze, jednostkowe
społeczne = kolektywne – wymagania grupowe człowieka
· potrzeb nie da się do końca zaspokoić
Koncepcja potrzeb według Maslowa- potrzeby niedoboru – fizjologiczne, bezpieczeństwa
- potrzeby rozwoju – przynależności społecznej, szacunku, poznawcze, estetyczne, samo aktualizacjiPotrzeby rozwoju ujawniają się kiedy potrzeby niedoboru są zrealizowane.
- potrzeby mają motywacyjny charakter- hierarchia potrzeb- zaspokojone potrzeby tracą swój motywacyjny charakter- potrzeby fizjologiczne : jedzenia, picia, seksualne, bezpieczeństwa, braku lęku, ładu wokół siebie- potrzeby społeczne : afiliacji społecznej, akceptacji, zrozumienia, przynależności- potrzeby szacunku : respektu, sławy, dominacji- poznawcze- estetyczne : ładu, symetrii, równowagi- samoaktualizacji : dążenie do realizacji, rozwoju
piramida Maslowa w konkretnej dziedzinie np. w turystyceklasyfikacja niepełna potrzeb 5-stopniowa
Trójkąt Alderferapodstawa : potrzeby istnieniaśrodek : potrzeby odniesień wzajemnychczubek : potrzeby wzrostu
KONCEPCJA MURRAYA – potrzeba:- bezpieczeństwa jako tendencja do unikania urazu psychicznego ze strony innych oraz we własnych oczach- poniżania się- wyczynu- afiliacji, stowarzyszania się- agresywności- autonomii- kompensacji- uległości- usprawiedliwiania się- dominowania- uzewnętrzniania swojej osobowości i ekshibicjonizmu- żywienia i opiekowania się- porządku- zabawy- odrzucenia i izolacji- przyjemnych doznań zmysłowych- seksualna- doznawania opieki i oparcia- rozumienia- nabywania- poznawcza- tworzenia- informowania innych- doznawania aprobaty i uznania ze strony innych- zatrzymywania
POTRZEBY WEDŁUG OBUCHOWSKIEGOà samo zachowaniaà fizjologiczneà orientacyjne – ukierunkowujące sens naszego istnienia : poznawcze, kontaktu emocjonalnego i sensu życiaà rozmnażaniaà seksualne
Mechanizm powstawania konfliktów na bazie zablokowania realizacji potrzeb
PRZESZKODA
potrzeby à działanie na rzecz zaspokajania ich àBłąd! Nie zdefiniowano zakładki. CEL OSTATECZNY
FRUSTRACJA – agresja, wycofanie się, działanie chaotyczne, kompromis niepozwalający osiągnięcie zamierzonego celu
Mechanizm rozładowania napięć na bazie zablokowania realizacji potrzeb
potrzeby à działanie na rzecz zaspokojenia ich à mediacje, negocjacje CEL
POROZUMIENIE (ominięcie przeszkody)
MOTYWACJA – to stan gotowości do podjęcia działania, zespół procesów, które pojawiają się na bazie istniejących potrzeb
· potrzeby są u podstaw motywacji
napięcie motywacyjne zauważenie pożądanego stanu rzeczy, przedmiotu posiadania+świadomość, że gratyfikacja jest w zasięgu ręki
Rodzaje motywacjiI. wewnętrzne – aktywizacja na bazie zaspokojenia swoich potrzeb zewnętrzne – aktywizacja na bazie kar i nagród stymulowanych z zewnątrz i manipulowania
II. negatywna = ucieczkowa, ujemna – „jestem zmotywowany bo nie chcę przegrać” im bliższa kara ty widoczniejszy unik pozytywna = walki, dodatnia – „jestem zmotywowany, podejmuję działanie bo chcę wygrać” im bliższa nagroda tym jestem silniejszy
Motywy podróżowania- motyw wypychania PUSH - motywy, które gnają nas w świat, to co jest w nas, chęć poznania, zobaczenia, doświadczenia
- motyw przyciągania PULL - oferta miejsca i oferta biur podróży
9 MOTYWÓW TURYSTYCZNYCH wg Cromptona (podejmowania aktywności turystycznej)- ucieczki od otaczające, przyziemnego swiata- chęci zdobycia doświadczenia i spojrzenia na samego siebie, oceny siebie- relaksu- prestiżu- powrotu- wzmacnianie rodzinnych więzi- nawiązywania interakcji społecznych- uczenia się
MOTYWY PODRÓŻOWANIA wg Mc Intoscha i Goeldnera- fizyczne- kulturalne- interpersonalne- statusu i prestiżu
MOTYWY PODRÓŻOWANIA wg Przecławskiego- udania się do określonego miejsca- opuszczenia swojego stałego miejsca- spędzenia z kimś czasu poza miejscem pobytu stałego- zawarcia nowych znajomości- pozostawania w zgodzie ze stereotypem- zaspokojenia potrzeb emocjonalnych i estetycznych- zaspokojenia potrzeb twórczych- zaspokojenia potrzeb biologicznych- związany z uprawianiem szeroko rozumianej turystyki
Sposoby zwiększania motywacji (samomotywacji lub motywacji innych)
· deklaracja innym co mam zrobić (u podstaw dysonans poznawczy)
· analiza celów (redukcja celów)
· zaplanowanie nagrody za osiągnięcie celu
· wizualizacja celu
· zasada 5 minut – najważniejsze jest pierwsze 5 minut, najtrudniejszy pierwszy krok
· rozpoczęcie od prostego zadania
· metoda szwajcarskiego sera – gryziemy małe dziurki, a okazuje się, ze potem są już duże dziurki
· podniesienie znajomości przedmiotu zainteresowania – łatwiej zabrać się za to co znamy
Zjawisko „LOCUS OF CONTROL” wg J. Rotter’aludzie zewnątrz- i wewnątrzsterowni- zogniskowanie i zlokalizowanie kontroli
wewnątrzsterowność – podejście, że wszystko zależy ode mnie
zewnątrzsterowność – zasada, że wszystko zależy od losu, wola z zewnątrz
- percepcja jednostki nad tym czy jej życie jest zależne od czynników zewnętrznych czy wewnętrznych
à zewnętrzne zogniskowanie kontroli – wiara, że życie jednostki jest kierowane przez czynniki zewnętrzne ( los, bogowie, szczęście) à człowiekzewnątrz sterowny- osoba zrelaksowana, określająca siebie jako mająca szczęśliwsze, stabilniejsze, spokojniejsze życie
àwewnętrzne zogniskowanie kontroli – wiara, że życie jednostki kierowane jest przez czynniki wewnętrzne, decyzje osobiste, wola, umiejętności à człowiek wewnątrzsterowny- są to częściej mężczyźni, osoby dojrzałe, starsze, o wyższym statusie zawodowym, wykształcone- osoba częściej żyjąca w stresie, popadająca w depresje, życie pełne napięć
WYWIERANIE WPŁYWU NA INNYCH LUDZIzachowania są bardziej wynikiem osobowości czy może wzmocnienia społecznego?
wzmocnienie społeczne – pozytywne bądź negatywne wydarzenie, które stymuluje nasze zachowanie
TEORIA GIER – nazwa gry, a nie osobowość uczestników decyduje o zachowaniach w czasie gry, nazwa jako nośnik zachowań
Reguły wpływania na innych:
1. reguła wzajemności – przysługa za przysługę
2. reguła konsekwencji – ułożenie życia w związku z byciem konsekwentnym
3. reguła społecznego dowodu słuszności – im więcej osób mówi tak tym bardziej my w to wierzymy
4. reguła lubienia – jak kogoś lubię to wpływam i ulegam jego wpływom (lepsza wazelina niż prawda)
5. reguła autorytetu – wygląd buduje autorytet, zachowania
6. reguła niedostępności – im bardziej cos jest niedostępne, tym bardziej na nas oddziaływuje, tym bardziej się w to wkręcamy
REGUŁA WZAJEMNOŚCI – np. wysyłanie kartek na święta- zawsze staramy się odwdzięczyć tym, którzy wyświadczają nam dobro1960r. Gouldner – stwierdza, ze ta reguła wzajemności działa we wszystkich społeczeństwach, tj. działa ponad kulturowoVartan Bhanji – wymiana podarków weselnych w Pakistanie i Indiach, rozdawanie prezentów dla gości i oczekiwanie prezentów o tej samej wartości w zamian
Efekt Kulla – wyspy Triobricudzkie oddalone od siebie, mieszkańcy się nie znają, ale w roku kalendarzowym wszystkie wyspy obiegają podarki
- reguła wzajemności działa też gdy wyświadcza nam przysługę osoba nielubiana- reguła uwydatnia się w np. darmowych próbkach- nie musi to koniecznie być przysługa może być np. komplement, pochwała, przyznana racja- reguła prowokuje niesprawiedliwą wymianę- sprawia, ze brak rewanżu może się spotkać ze społecznym potępieniem- powoduje, że niepozwolenie na odwdzięczenie się spotyka się z potępieniem społecznym
- Marceli Mauss – antropolog kulturowy mówi, że u podstaw reguły wzajemności leżą 3 podstawowe powszechniki kulturowe 1. zobowiązanie do dawania – uruchamiamy według własnego wyboru 2. zobowiązanie do przyjmowania 3. zobowiązanie do oddawania- dwa ostatnie są uruchamiane przez pierwszy powszechnik
u podstaw reguły wzajemności leży:
v syndrom wzajemnych ustępstw – technika psychologiczna „odmowa, wycofanie”formujemy bardzo dużą prośbę i spotykamy się z odmową, potem formujemy mniejszą prośbę, która w porównaniu z pierwszą jest nieznaczna, drugi raz trudno odmówić
à technika obronna w przypadku reguły wzajemności:najgorszym rozwiązaniem jest odmowaksiążkowo : oceniamy, czy jest to próba wymuszenia czegoś i owszem, bierzemy, ale nie dajemy się wkręcić
REGUŁA KONSEKWENCJI – np. konsekwentne kończenie studiów, mimo że nie do końca nam to odpowiada- konsekwentność jest bardziej doceniana przez społeczeństwo niż jej brak- pragnienie bycia konsekwentnym jest to centralna siła motywacyjna naszego działania
naczelna teza :
gdy dokonamy wyboru lub zajmiemy stanowisko napotykamy zarówno wewnątrz nas jak i u innych, siły nacisku na zachowanie konsekwentne i zgodne z naszym zaangażowaniem
Funkcje konsekwencji :- ułatwia ona omijanie podejmowania decyzji- radzenie sobie z komplikacjami- us...
Madridistka