Jedziemy na wycieczkę.pdf

(699 KB) Pobierz
modul_1.QXD
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Sposób na zdrowe i bezpieczne ferie
Temat dnia: „Jedziemy na wycieczkę”
Cele ogólne:
zapoznanie z zasadami bezpiecznego i kulturalnego zachowania siê podczas podró¿y w ró¿nych œrodkach
transportu,
rozwijanie logicznego myœlenia, prowadz¹cego do umiejêtnoœci przewidywania,
kszta³towanie umiejêtnoœci w³aœciwego zachowania w sytuacjach niebezpiecznych i ich przewidywania.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
wie, dlaczego organizuje siê wycieczki krajoznawcze,
potrafi w³aœciwie zachowaæ siê w œrodkach komunikacji miejskiej,
stosuje zasady bezpiecznego podró¿owania autobusem, autokarem,
zna zasady zachowania bezpieczeñstwa na stacji kolejowej, przystanku autobusowym, w metrze, podczas jazdy
kolej¹ linow¹,
potrafi okreœliæ, na czym polega praca kierowcy,
wie, jak zachowaæ siê w górach, w lesie, przy zbiornikach wodnych,
potrafi wyci¹gaæ wnioski z w³asnych obserwacji.
Metody nauczania:
s³owna – rozmowa kierowana,
pogadanka,
æwiczeniowo-zadaniowa.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
karty pracy nr 1 - 5,
plansze przedstawiaj¹ce obraz sytuacji na dworcu kolejowym, przystanku autobusowym oraz inne sytuacje
stwarzaj¹ce zagro¿enia i niebezpieczeñstwa dla podró¿uj¹cego dziecka.
Zapis w dzienniku:
Wybieramy siê na wycieczkê. Wypowiedzi uczniów na temat w³aœciwego i bezpiecznego zachowania siê na wycieczce
szkolnej. Ró¿ne sposoby podró¿owania. Przedstawienie plam¹ barwn¹ tematu „Jestem z koleg¹ z klasy na wycieczce”.
Przestrogi dobrego turysty.
46
33475927.051.png 33475927.052.png
MODUŁ I
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Rozwija logiczne myœlenie.
Umie wzbogacaæ wypowiedŸ o nowe
s³owa i wyra¿enia
Wyjaœnienie znaczenia powiedzenia
„Ch³on¹æ œwiat wszystkimi zmys³ami” .
Gromadzenie czasowników zwi¹zanych
z tematem (zapis na tablicy):
obserwowaæ, ogl¹daæ, podziwiaæ,
zwiedzaæ, s³uchaæ, odwiedzaæ,
poznawaæ, uczyæ siê
Uczniowie swobodnie wypowiadaj¹ siê
na temat znaczenia tego powiedzenia;
podaj¹ propozycje wyra¿eñ i zapisuj¹ je
na tablicy.
tablica kreda
Zna œrodki lokomocji i zasady
bezpiecznego podró¿owania
Odpowiedzi na pytanie nauczyciela.
„Dok¹d mo¿emy podró¿owaæ, czym
i dlaczego podró¿ujemy?” Jak nale¿y
zachowywaæ siê w ró¿nych œrodkach
lokomocji? Bezpieczna podró¿;
Jaka powinna byæ; Jak powinien
zachowywaæ siê uczeñ, aby dbaæ
o bezpieczeñstwo w³asne i innych!
Jasno i w prosty sposób wypowiadaj¹
siê na temat obrazków. £¹cz¹ w³asne
prze¿ycia i doœwiadczenia z sytuacjami
przedstawionymi na ilustracjach.
Do poszczególnych obrazów
przyporz¹dkowuj¹ miejsca: przystanek
autobusowy, tramwajowy, stacja
kolejowa, lotnisko. Wypowiadaj¹ siê
na temat zachowania podczas jazdy,
a tak¿e w czasie oczekiwania na
pojazd.
Karta pracy nr 1
rozsypanka
obrazkowa, plansze:
sytuacje
przedstawiaj¹ce
zagro¿enia
towarzysz¹ce
podró¿om
Wie, dlaczego jeŸdzi siê na wycieczki
i jak siê spêdza czas.
Rozwi¹zywanie hase³ krzy¿ówki jako
wprowadzenie do tematu zajêæ.
Redagowanie zdañ o tym, po co jeŸdzi
siê na wycieczki i jak nale¿y
wykorzystaæ czas pobytu na wycieczce.
G³oœno odczytuj¹ has³a; rozwi¹zania
wpisuj¹ w diagram krzy¿ówki,
a nastêpnie uzupe³niaj¹ zdanie.
Z pomoc¹ wyrazów pomocniczych
redaguj¹ zdania.
Karta pracy nr 2
Potrafi namalowaæ obraz na konkretny
temat.
Przedstawienie plam¹ barwn¹ tematu
„Jestem z kolegami z klasy
na wycieczce”.
Maluj¹ farbami (dowoln¹ technik¹)
obraz na podstawie ostatniej wycieczki
klasowej lub w³asnego doœwiadczenia.
Du¿e arkusze
rysunkowe, farby,
pêdzle.
Umie wyci¹gaæ poprawne wnioski
z przeczytanego tekstu.
G³oœne czytanie tekstu „Na leœnej
polanie”. Udzielenie odpowiedzi
na pytanie „Dlaczego dzieci zas³u¿y³y
na podarunek od wiewiórki?”.
Czytaj¹ tekst, wyszukuj¹
w opowiadaniu zdania mówi¹ce o tym,
co dzieci us³ysza³y i zobaczy³y w lesie.
Odpowiadaj¹ na pytanie nauczyciela.
Karta pracy nr 3 –
tekst „Na leœnej
polanie”.
Æwiczy orientacjê, umie szybko
reagowaæ na sygna³.
Zabawa „ Tropienie niedŸwiedzia”
Dzieci – tropiciele pod¹¿aj¹ za
wybranym uczniem – niedŸwiedziem.
Tropiony niedŸwiedŸ biegnie lub idzie,
odwracaj¹c siê co pewien czas. Gdy
niedŸwiedŸ odwraca siê, tropiciele
zatrzymuj¹ siê w bezruchu. Kto poruszy
siê zostaje odes³any przez niedŸwiedzia
na koniec grupy tropi¹cej.
Potrafi siê skoncentrowaæ, skupiæ
uwagê i logicznie myœleæ.
Czytanie „Przestróg dobrego turysty”.
Wyci¹ganie wniosków.
Labirynt – rysowanie najkrótszej drogi
do zgubionych orzeszków.
Uczniowie zapoznaj¹ siê
z ostrze¿eniem, ¿e nie wolno pod
¿adnym pozorem oddalaæ siê od swojej
grupy wycieczkowej oraz zasadami
postêpowania w przypadku zgubienia
siê.Przechodz¹ labirynt w poszukiwaniu
orzeszków wiewiórki.
Karta pracy nr 4
Potrafi wykonaæ obliczenia zegarowe.
Zaznaczanie na tarczach zegarowych
czasu wyznaczonego przez nauczyciela
jako sprawdzenie wykonywania poleceñ
nauczyciela i sprawne zebranie grupy
po przerwie œniadaniowej
Dokonuj¹ obliczeñ zwi¹zanych
z up³ywem czasu i zaznaczaj¹
na tarczach zegarowych. Utrwalaj¹
znajomoϾ adresu zamieszkania.
Karta pracy nr 5
Umie dokonaæ samooceny
Oceniaj¹ swoje postêpowanie w czasie
wycieczki szkolnej
Karta pracy nr 5
47
33475927.053.png 33475927.054.png 33475927.001.png 33475927.002.png 33475927.003.png 33475927.004.png 33475927.005.png 33475927.006.png 33475927.007.png 33475927.008.png 33475927.009.png 33475927.010.png 33475927.011.png 33475927.012.png 33475927.013.png 33475927.014.png 33475927.015.png 33475927.016.png
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
Rozwiązanie krzyżówki:
W
RÓBE L EK
W
Y
S
P
A
PLE
C
AK
S£OWN I
K
K¥P I
E
L
KI
EROW C
A
PÊD Z
EL
MARCHEW K
A
KS I
ÊG A
RN I
A
1. Ma³y wróbel.
2. Mo¿e byæ bezludna.
3. Nosisz w nim ksi¹¿ki.
4. Mo¿e byæ ortograficzny.
5. Bierzesz j¹ zawsze wieczorem.
6. Prowadzi autobus.
7. S³u¿y do malowania.
8. Przysmak królika.
9. Kupujesz w niej ksi¹¿ki.
Rozwi¹zanie: Tomek wybiera siê na wycieczkê .
Tekst z lukami:
Bardzo lubimy szkolne wycieczki . Nasza Pani zawsze ciekawie je planuje .
Odwiedzamy góry , morze , a tak¿e inne interesuj¹ce miejsca.
Jad¹c na wycieczkê musimy pamiêtaæ o tym, aby korzystaæ z jej uroków i wzorowo siê zachowywaæ. Wzorowe i kultu-
ralne zachowanie sprzyja naszemu bezpieczeñstwu .
Bêdziemy o tym pamiêtaæ!
48
33475927.017.png 33475927.018.png
MODUŁ I
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
CZYM PODRÓŻUJEMY?
Obejrzyj obrazki, a nastêpnie podpisz znane ci œrodki lokomocji.
49
33475927.019.png 33475927.020.png 33475927.021.png 33475927.022.png 33475927.023.png 33475927.024.png 33475927.025.png 33475927.026.png 33475927.027.png 33475927.028.png 33475927.029.png 33475927.030.png 33475927.031.png 33475927.032.png 33475927.033.png 33475927.034.png 33475927.035.png 33475927.036.png 33475927.037.png 33475927.038.png 33475927.039.png 33475927.040.png 33475927.041.png 33475927.042.png 33475927.043.png 33475927.044.png 33475927.045.png 33475927.046.png 33475927.047.png 33475927.048.png
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
KARTA PRACY UCZNIA NR 2.
Zadanie 1.
Tomek gdzieœ siê wybiera. Jeœli chcesz wiedzieæ, dok¹d, rozwi¹¿ krzy¿ówkê. Uzupe³nij zdanie:
1. Ma³y wróbel.
2. Mo¿e byæ bezludna.
3. Nosisz w nim ksi¹¿ki.
4. Mo¿e byæ ortograficzny.
5. Bierzesz j¹ zawsze wieczorem.
6. Prowadzi autobus.
7. S³u¿y do malowania.
8. Przysmak królika.
9. Kupujesz w niej ksi¹¿ki.
Tomek wybiera siê na ........................................................................... .
Zadanie 2.
Wpisz brakuj¹ce wyrazy, które znajdziesz poni¿ej.
Bardzo lubimy szkolne ................................... . Nasza Pani zawsze ciekawie je ............................... .
Odwiedzamy ........................... , ............................ , a tak¿e inne ............................................ miejsca.
Jad¹c na wycieczkê .......................................... pamiêtaæ o tym, aby korzystaæ z jej uroków
i ............................................... siê zachowywaæ. Wzorowe i kulturalne zachowanie sprzyja naszemu
.............................................................. . Bêdziemy o tym pamiêtaæ !
Wyrazy pomocnicze:
wycieczki, planuje, góry, morze, interesuj¹ce, musimy, wzorowo, bezpieczeñstwu.
50
33475927.049.png 33475927.050.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin