Wybuchł pożar. Co robić.pdf

(549 KB) Pobierz
modul_3.qxd
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Chcê wiedzieæ coraz wiêcej
Temat dnia: „Wybuchł pożar. Co robić?”
Cele ogólne:
przybli¿enie pracy stra¿aka i jego wizerunku,
doskonalenie umiejêtnoœci prawid³owego powiadamiania odpowiednich s³u¿b o niebezpieczeñstwie,
rozwijanie logicznego myœlenia,
uwra¿liwienie uczniów na trud pracy stra¿aka.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
zna i potrafi u¿yæ numerów telefonów alarmowych: 997, 998, 999, 112,
ma œwiadomoœæ niebezpieczeñstwa, które niesie po¿ar ,
wie, jak wygl¹da strój stra¿aka, jego narzêdzia i wóz,
zna piosenkê „Stra¿acy” i potrafi j¹ zaœpiewaæ,
potrafi przeprowadziæ wywiad.
Metody nauczania:
æwiczeniowo-zdaniowa,
analityczno-percepcyjna,
pogl¹dowa.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna jednolita,
indywidualna zró¿nicowana,
wycieczka do siedziby stra¿y po¿arnej,
doœwiadczenie.
Pomoce dydaktyczne:
karta pracy ucznia (zadania: tabela matematyczna z has³em, wykreœlanka literowa, kolorowanka matematyczna,
karty do wywiadu, tekst do uzupe³nienia po wycieczce),
elementy stroju stra¿ackiego, sprzêt stra¿acki,
tekst piosenki „Stra¿acy”, piêciolinia, wartoœci rytmiczne,
ilustracje z instrumentami i pojêciami muzycznymi,
pianino.
Zapis w dzienniku:
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat spotkania ze stra¿akiem w siedzibie stra¿y po¿arnej. Uwra¿liwienie uczniów
na trud pracy stra¿aka. Nauka piosenki „Stra¿acy” – wartoœci rytmiczne, improwizacja muzyczna. Utrwalenie wiado-
moœci matematycznych. Wykonanie doœwiadczenia – „gaszenie ognia dŸwiêkiem”.
142
33471224.026.png 33471224.027.png 33471224.028.png 33471224.029.png
MODUŁ III
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi poprawnie rozwi¹zaæ
zadanie rachunkowe.
Obliczaj¹ przyk³ady rachunkowe
i odczytuj¹ has³o.
Dodaj¹, odejmuj¹, mno¿¹ i dziel¹.
Wyniki zapisuj¹. Odpowiednie litery
umieszczaj¹ w tabeli i czytaj¹ has³o
„STRA¯ PO¯ARNA” .
Karta pracy
ucznia
Zadanie 1
Materia³
pomocniczy dla
nauczyciela nr 1
Potrafi odczytaæ ukryty numer.
Poprawnie zaznacza dane pola.
Koloruje kartki wed³ug opisu.
Odczytuje napis – numer telefonu.
Zadanie 2
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Zna wygl¹d sprzêtu
stra¿ackiego, ubioru,
wozu stra¿ackiego.
S³uchaj¹ i zapamiêtuj¹
wiadomoœci na podstawie
wycieczki i wywiadu.
Przeprowadzaj¹ wywiad, zadaj¹
pytania. Sporz¹dzaj¹ notatkê
i formu³uj¹ wnioski.
Zadanie 3,
Zadanie 4
Potrafi prawid³owo wyszukaæ
wyrazy.
Poprawnie wykreœla wyrazy.
Po wyeliminowaniu liter wyrazów
z pozosta³ych odczytuje has³o
„WÓZ STRA¯ACKI”.
Praca grupowa.
Zadanie 5
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Potrafi u³o¿yæ tytu³ piosenki.
Rozpoznaj¹ instrumenty i pojêcia
muzyczne.
Spoœród pojêæ muzycznych
wybieraj¹ g³oski, zapisuj¹ litery
i czytaj¹ has³o bêd¹ce tytu³em
piosenki.
Zadanie 6
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Potrafi zapamiêtaæ melodiê i tekst
piosenki.
Nauka piosenki „Stra¿acy” mow¹
rytmizowan¹.
Wykonanie piosenki.
S³uchaj¹ piosenki prezentowanej
przez nauczyciela. Omówienie
treœci. Analizuj¹ rytm, tempo
i liniê melodyczn¹.
Nauka fragmentami i ca³oœciowo.
Wystukiwanie rytmu. Tworzenie
akompaniamentu.
Pianino
Niemelodyczne
instrumenty
perkusyjne
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 2
Potrafi poprawnie wykonaæ
doœwiadczenie
Przygotowuj¹ doœwiadczenie
i formu³uj¹ wnioski.
Pod kontrol¹ nauczyciela
wykonuj¹ doœwiadczenie
i formu³uj¹ wnioski.
Zadanie 7
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
143
33471224.001.png 33471224.002.png 33471224.003.png 33471224.004.png 33471224.005.png 33471224.006.png 33471224.007.png 33471224.008.png 33471224.009.png 33471224.010.png 33471224.011.png 33471224.012.png 33471224.013.png 33471224.014.png 33471224.015.png
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 1
ROZWIĄZANIA ZADAŃ
Zadanie 1
STRA¯ PO¯ARNA
Zadanie 2
Numer telefonu Pañstwowej Stra¿y Po¿arnej - 998
Zadanie 5
Rozwi¹zanie – WÓZ STRA¯ACKI
Zadanie 6
Tytu³ piosenki brzmi – STRA¯ACY
Zadanie 7
WNIOSKI WYNIKAJ¥CE Z DOŒWIADCZENIA – Uderzenie palców o foliê sprawia, ¿e wprawiasz w drgania powietrze
wewn¹trz tuby. Powietrze wychodz¹ce z tuby wprawia w ruch powietrze ko³o p³omienia, wiêc p³omieñ gaœnie.
144
33471224.016.png 33471224.017.png
MODUŁ III
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 2
145
33471224.018.png 33471224.019.png 33471224.020.png 33471224.021.png
BEZPIECZEŃSTWO POŻAROWE
KARTA PRACY UCZNIA
Zadanie 1.
Policz, uzupe³nij i odczytaj. Wykonaj dzia³ania matematyczne. Litery przyporz¹dkowane odpowied-
nim liczbom utworz¹ rozwi¹zanie.
28–27=_____ S
14–7=_____ O
2+6=_____ ¯
9x1=_____ A
8:2=_____ A
100–95=_____ ¯
0+6=_____ P
58–47=_____ N
24:2=_____ A
15–13=_____ T
12:4=_____ R
100:10=_____ R
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Zadanie 2.
Ukryty napis. Pokoloruj kratki wed³ug opisu. Napisz, czyj to numer telefonu.
Rz¹d A: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14.
Rz¹d B: 1, 4, 6, 9, 11, 14.
Rz¹d C: 1, 4, 6, 9, 11, 14.
Rz¹d D: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 13.
Rz¹d E: 4, 9, 11, 14.
Rz¹d F: 4, 9, 11, 14.
Rz¹d G: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14.
OdpowiedŸ: ............................................................................................
146
33471224.022.png 33471224.023.png 33471224.024.png 33471224.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin