telewicz czy telemaniak.pdf

(104 KB) Pobierz
modul_5.qxd
MODUŁ V
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Uczê siê i odpoczywam
Temat dnia: „Telewidz czy telemaniak?”
Cele ogólne:
zapoznanie z podstawowymi czynnoœciami zwi¹zanymi z prawid³ow¹ obs³ug¹ urz¹dzeñ powszechnego u¿ytku,
kszta³towanie zachowañ prozdrowotnych ,
doskonalenie umiejêtnoœci czytania ze zrozumieniem,
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
potrafi rozpoznawaæ urz¹dzenia techniczne i okreœlaæ ich przydatnoœæ,
umie bezpiecznie obs³ugiwaæ odbiornik TV i video ,
potrafi dokonywaæ w³aœciwego wyboru audycji telewizyjnych,
potrafi ze zrozumieniem odczytaæ instrukcjê obs³ugi urz¹dzenia,
umie kontrolowaæ czas korzystania z telewizora i video.
Metody nauczania:
pogadanka,
obserwacja,
praktyczna dzia³alnoœæ uczniów,
praca z tekstem,
gry dydaktyczne,
drama,
burza mózgów,
elementy metody problemowej
Formy pracy:
zbiorowa,
indywidualna,
Pomoce dydaktyczne:
magnetowid, odbiornik TV, radiomagnetofon, odtwarzacz CD, kamera, stary gramofon, aparat fotograficzny,
instrukcja obs³ugi aparatu fotograficznego,
programy telewizyjne.
Zapis w dzienniku:
Zapoznanie z urz¹dzeniami powszechnego u¿ytku – okreœlanie ich przydatnoœci w ¿yciu codziennym. Kszta³towanie
umiejêtnoœci bezpiecznego w³¹czania i wy³¹czania odbiornika TV i video. Doskonalenie umiejêtnoœci cichego czytania ze
zrozumieniem instrukcji obs³ugi. Umiejêtnoœci praktyczne – dodawanie godzin i minut, zamiana minut na godziny.
D³u¿sze swobodne wypowiedzi nt. ulubionych programów telewizyjnych; wdra¿anie do kontrolowania czasu spêdzanego
przed odbiornikiem telewizyjnym.
203
33472965.024.png 33472965.025.png 33472965.026.png 33472965.027.png 33472965.001.png 33472965.002.png
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi nazwaæ i okreœliæ
przydatnoœæ ró¿norodnych
urz¹dzeñ technicznych.
Wys³uchanie wiersza czytanego
przez nauczyciela
(jako wprowadzenie do tematyki
zajêæ).
Rozpoznawanie, nazywanie
i okreœlanie przydatnoœci
ró¿norodnych urz¹dzeñ
technicznych.
S³uchaj¹ wiersza pt. Teleludki.
Ogl¹daj¹ wystawkê urz¹dzeñ
technicznych, nazywaj¹ je,
okreœlaj¹ ich przydatnoœæ.
odbiornik TV,
magnetowid,
radiomagnetofon
kamera,
odtwarzacz CD,
aparat
fotograficzny, stary
gramofon.
Umie wypowiadaæ siê d³u¿szymi
zdaniami nt. swojej ulubionej
audycji telewizyjnej.
D³u¿sze swobodne wypowiedzi
nt. ulubionych programów
telewizyjnych.
Zapoznanie ze szkodliwymi
skutkami zbyt d³ugiego
ogl¹dania telewizji lub video.
Wypowiadaj¹ siê d³u¿szymi
zdaniami nt. swojego ulubionego
programu.
S³uchaj¹ pogadanki nauczyciela
nt. szkodliwego wp³ywu zbyt
d³ugiego ogl¹dania telewizji
lub video.
Zdaje sobie sprawê ze
szkodliwoœci zbyt d³ugiego
ogl¹dania telewizji lub video.
Potrafi ze zrozumieniem
odczytaæ instrukcjê obs³ugi.
Doskonalenie umiejêtnoœci
cichego czytania
ze zrozumieniem.
Samodzielnie odczytuj¹
instrukcjê obs³ugi.
Pisemnie odpowiadaj¹ na
pytania zwi¹zane z tekstem.
Karta pracy ucznia
Zadanie 1.
Umie bezpiecznie w³¹czaæ
i wy³¹czaæ urz¹dzenia
elektryczne .
Burza mózgów: O czym nale¿y
pamiêtaæ korzystaj¹c z urz¹dzeñ
elektrycznych? (tu: odbiornik TV,
magnetowid, radioodbiornik).
Wysuwaj¹ pomys³y.
Analizuj¹ propozycje.
Ustalaj¹ i zapisuj¹ wnioski
koñcowe.
Zadanie 2.
Potrafi wybraæ odpowiednie
dla swojego wieku audycje
telewizyjne.
Umie obliczyæ czas ich trwania.
Zaznaczenie w programie
wybranej stacji TV audycji, które
chce obejrzeæ w danym dniu.
Obliczenie czasu trwania tych
audycji; zamiana minut na
godziny (utrwalenie jednostek
czasu). Próby udzielenia
odpowiedzi na pytanie: Ile czasu
dziennie powinniœmy spêdzaæ
przed telewizorem, aby nie
zaszkodziæ swojemu zdrowiu?
Rozpoznawanie ikon
odpowiadaj¹cych rodzajowi
audycji telewizyjnej.
Cicho czytaj¹ program wybranej
stacji TV.
Zaznaczaj¹ audycje, które chc¹
obejrzeæ.Obliczaj¹ (w minutach)
czas trwania tych audycji.
Dokonuj¹ zamiany jednostek
czasu (minuty na godziny).
Analizuj¹ wyniki obliczeñ.
Próbuj¹ znaleŸæ odpowiedŸ
na pytanie nauczyciela.
Dobieraj¹ odpowiednie
oznaczenie do rodzaju audycji.
programy
telewizyjne,
Zadanie 3.
Zadanie 4.
Próbuje wyci¹gaæ wnioski
ze zdobytych wiadomoœci.
Wie, ¿e zbyt d³ugie ogl¹danie
telewizji szkodzi zdrowiu .
Psychozabawa: Czy jesteœ
telemaniakiem?
S³uchaj¹ instrukcji nauczyciela.
Czytaj¹ poszczególne pytania.
Dobieraj¹ do ka¿dego pytania
jedn¹ odpowiedŸ. Sumuj¹ liczbê
zdobytych liter a, b lub c.
Wys³uchuj¹ czytanego przez
nauczyciela rozwi¹zania testu.
Zadanie 5.
Rozwi¹zuje test jednokrotnego
wyboru.
Potrafi mimik¹ lub gestem
przedstawiæ swoj¹ ulubion¹
postaæ telewizyjn¹.
Drama: Przedstaw mimik¹
lub gestem (bez s³ów) swoj¹
ulubion¹ postaæ telewizyjn¹.
Ochotnicy przedstawiaj¹
swojego ulubionego bohatera,
pozostali uczniowie odgaduj¹.
204
33472965.003.png 33472965.004.png 33472965.005.png 33472965.006.png 33472965.007.png 33472965.008.png 33472965.009.png 33472965.010.png 33472965.011.png 33472965.012.png 33472965.013.png
MODUŁ V
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
S. Karaszewski „TELELUDKI”
Teleludki ju¿ nad ranem
zasiadaj¹ przed ekranem,
siedz¹, jedz¹ i dzieñ ca³y
wpatruj¹ siê w ekran ma³y.
A gdy oczy rozbola³y,
teleludki zap³aka³y.
Omijaj¹ od tej pory,
kolorowe monitory.
Badania dowodz¹, ¿e dziecko w Polsce spêdza przed telewizorem ok.1200 godzin w ci¹gu roku. Coraz czêœciej w fil-
mach dla dzieci mamy do czynienia z aktami przemocy (oko³o 8 razy na godzinê). W filmach dla doros³ych akty prze-
mocy pojawiaj¹ siê ok. 23 razy w ci¹gu godziny. Podczas ogl¹dania telewizji po zmroku lub wieczorem, w pokoju
powinno paliæ siê œwiat³o. Nale¿y tak¿e zachowaæ stosown¹ odleg³oœæ od ekranu.
ZADANIA Z ODPOWIEDZIAMI
Zadanie 1.
Przeczytaj uwa¿nie instrukcjê obs³ugi. Odpowiedz na pytania dotycz¹ce tekstu.
Instrukcja obs³ugi:
1. Przesuñ przegrodê obiektywu, aby w³¹czyæ aparat.
2. Spójrz przez celownik i nakieruj go na fotografowany obiekt.
3. Upewnij siê, ¿e wskaŸnik ³adowania flesza œwieci siê.
4. Wciœnij przycisk spustowy.
5. Po zakoñczeniu pracy zamknij przegrodê obiektywu.
Pytania:
1. Jakiego urz¹dzenia dotyczy ta instrukcja?
2. Jakiej czynnoœci dotyczy?
3. Co nale¿y zrobiæ po zakoñczeniu pracy tym urz¹dzeniem?
Zadanie 2.
Zapisz wnioski.
1. Chc¹c w³¹czyæ lub wy³¹czyæ urz¹dzenie elektryczne najpierw sprawdŸ, czy masz suche rêce.
2. Wy³¹czaj¹c urz¹dzenie z gniazdka, trzymaj za wtyczkê, nigdy za przewód.
3. Nigdy nie korzystaj z urz¹dzeñ elektrycznych (np. discmena) podczas k¹pieli.
205
33472965.014.png 33472965.015.png 33472965.016.png 33472965.017.png
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
Zadanie 4.
W³aœciwe okreœlenia znaczków:
Zadanie 5.
Psychozabawa – Czy jesteœ telemaniakiem?
Dowiesz siê, odpowiadaj¹c na pytania. Zakreœl wybran¹ odpowiedŸ: a, b lub c.
Co robisz w wolny dzieñ?
a) czytasz ksi¹¿kê, spotykasz siê z przyjació³mi,
b) ca³y czas spêdzasz przed telewizorem lub video,
c) bawisz siê na œwie¿ym powietrzu, idziesz z rodzicami na spacer.
Zepsu³ siê telewizor, co robisz?
a) trudno, wezwiemy mechanika,
b) jesteœ z³y,
c) jesteœ smutny, bo nie obejrzysz swojej ulubionej kreskówki.
Gdy uczysz siê to:
a) w pokoju musi byæ cicho,
b) odrabiasz zadanie równoczeœnie ogl¹daj¹c swój ulubiony program,
c) s³uchasz muzyki.
Pod choinkê chcia³byœ dostaæ:
a) zestaw do majsterkowania,
b) ma³y telewizor,
c) nowy komputer.
Co jest dla Ciebie najbardziej przykre?
a) zakaz spotykania siê z kolegami,
b) kilka dni bez telewizji,
c) pójœcie spaæ o godzinie 20.
ROZWIAZANIE:
Najwiêcej odpowiedzi a – Nie jesteœ telemaniakiem. Wiesz, jak po¿ytecznie spêdzaæ wolny czas. Doskonale!
Najwiêcej odpowiedzi b – Niestety! Jesteœ telemaniakiem. Zastanów siê jak to zmieniæ.
Najwiêcej odpowiedzi c – Lubisz ogl¹daæ telewizjê, ale wiesz, kiedy przestaæ i znasz inne sposoby spêdzania wolnego
czasu.
206
33472965.018.png 33472965.019.png
MODUŁ V
KARTA PRACY UCZNIA
Zadanie 1.
Przeczytaj uwa¿nie instrukcjê obs³ugi. Odpowiedz na pytania dotycz¹ce tekstu.
Instrukcja obs³ugi:
1. Przesuñ przegrodê obiektywu, aby w³¹czyæ aparat.
2. Spójrz przez celownik i nakieruj go na fotografowany obiekt.
3. Upewnij siê, ¿e wskaŸnik ³adowania flesza œwieci siê.
4. Wciœnij przycisk spustowy.
5. Po zakoñczeniu pracy zamknij przegrodê obiektywu.
Pytania:
Jakiego urz¹dzenia dotyczy ta instrukcja?
........................................................................................................................................................................
Jakiej czynnoœci dotyczy?
........................................................................................................................................................................
Co nale¿y zrobiæ po zakoñczeniu pracy tym urz¹dzeniem?
........................................................................................................................................................................
Zadanie 2.
Jakich podstawowych zasad nale¿y przestrzegaæ, w³¹czaj¹c lub wy³¹czaj¹c jakiekolwiek urz¹dzenie
elektryczne?
1. .....................................................................................................................................................................
2. .....................................................................................................................................................................
3 ......................................................................................................................................................................
Zadanie 3.
Przeczytaj program telewizyjny wybranej stacji na dzisiejszy dzieñ. Zaznacz audycje, które chcesz
obejrzeæ. Policz, ile minut chcesz na to przeznaczyæ. Zamieñ minuty na godziny.
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
207
33472965.020.png 33472965.021.png 33472965.022.png 33472965.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin