edukacja przyrodnicza.doc

(34 KB) Pobierz

Edukacja przyrodnicza ma na celu:

Zapoznawanie / różnorodnością świata rosim i zwierzał, ich budowa., warunkami i trybom życia, od/ywianiem;

kszialtouamc umiejętności badawczych i przeprowadzanie prostych doświadczeń;

Wdrażanie do przeprowadzania prac pielęgnacyjnych i hodowlanych;

dokonywanie obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku;

wdrażanie do ochrony przyrody i jej zasobów;

zapoznanie z życiem społecznym klasy, szkoły, rodziny, miejscowości, kraju;

poznanie pracy ludzi w mieście i na wsi. budzenie szacunku dla pracy ludzkiej i jej wytworów;

wdrażanie do przestrzegania higienicznego trybu życia poprzez zdrowe i racjonalne odżywianie, zapobieganie chorobom i aktywny wypoczynek;

wdrażanie do utrzymania higieny osobistej i otoczenia;

tworzenie nawyków przestrzegania przepisów ruchu drogowego i zasad bezpieczeństwa;

uświadamianie indywidualnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych;

rozwijanie orientacji przestrzennej.

 

 

OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIA PO l ETAPIE EDUKACYJNYM

Po trzech latach edukacji przyrodniczej uczeń powinien:

 

   znać numer, imię i adres swojej szkoły;

   umieć wymienić pracowników szkoły i określić na czym polega ich praca;

   znać nazwy i przeznaczenie sprzętów znajdujących się w klasie;

   umieć prawidłowo siedzieć w ławce;

   dbać o czystość i estetykę klasy;

   pielęgnować rośliny ozdobne i zwierzęta hodowane w klasie;

   znać pięć zasad przechodzenia przez jezdnię, stosować je w praktyce;

   przestrzegać przepisy ruchu drogowego;

   dostrzegać zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią, zimą, wiosną, latem;

   rozpoznawać drzewa, krzewy i rośliny zielne po cechach charakterystycznych (liście, owoce, łodygi);

   znać warstwową budowę lasu, wymienić przykładowe rośliny poszczególnych warstw w lesie;

   rozpoznawać podstawowe grzyby jadalne i trujące;

   znać znaczenie gospodarcze i przyrodnicze lasu;

   rozumieć, że las należy chronić;

   znać podstawowe rośliny warzywne, ich budowę i wartości odżywcze;

   rozróżniać rośliny zbożowe, okopowe, oleiste i włókniste, znać ich budowę i znaczenie;

   znać nazwy kilku roślin typowych dla łąki;

   znać pospolite chwasty i sposoby walki z nimi;

>              znać niektóre chwasty o właściwościach leczniczych;

   wymienić nazwy wiosennych kwiatów, znać wybrane rośliny podlegające ochronie;

   znać budowę kwiatu, rozumieć rolę owadów w zapylaniu kwiatów i powstawaniu owoców;

   znać sposoby przechowywania owoców i warzyw, rozróżniać i nazywać różne przetwory owocowo-warzywne;

   wymienić nazwy kilku zwierząt żyjących w parku, w lesie, na polu, łące, w ogrodzie oraz w wodzie;

   znać budowę ciała ssaka, ptaka, ryby i owada;

   wymienić zwierzęta pożyteczne i szkodniki;

   podać nazwy ptaków i ssaków hodowanych przez człowieka;

>              znać korzyści, jakie czerpie człowiek z hodowli zwierząt; .             

              umieć opiekować się zwierzętami i pielęgnować je;

 

rozumieć poincie „łańcuch pokarmowy";

przedstawić prosty łańcuch zależności pokarmowych w dowolnym środowisku;

/nać rodza|c prac wykonywanych u ogrod/jc. w polu. w sadzie w różnych porach roku;

nazwać mas/yn\ i nar/cd/ia ulaiwiaiące te prace;

znać pojęcia: ,,rodzice". ..rodzina";

znać swoje prawa i obowiązki |jako członek rodźmy;

dbać o higieną osobistą i otoczenia;

znać różne (orniy wypoczynku i ich znaczenie dla zdrowia;

wiedzieć, jak należy się odżywiać;

rozumieć pojęcia: ..miejscowość'', ..wieś", „miasto";

dostrzegać różnice między miastem i wsią;

umieć wymienić typowe zajęcia mieszkańców wsi i miast;

umieć wymienić źródła zanieczyszczeń w mieście; uzasadnić, że powietrze wiejskie jest znacznie zdrowsze;

umieć odnaleźć swoją miejscowość na mapie;

umieć wskazać Warszawę - stolicę Polski, główne rzeki i większe miasta;

znać cztery pory roku i ich charakterystyczne cechy, znać nazwy miesięcy;

wyznaczyć cztery główne kierunki widnokręgu, odróżniać prawą i lewą stronę;

umieć wymienić elementy pogody;

prowadzić obserwacje pogody i zapisywać je za pomocą ustalonych symboli;

wskazać trzy stany skupienia wody;

rozumieć, co to znaczy, że woda krąży w przyrodzie, znać znaczenie wody dla życia ludzi, roślin i zwierząt;

rozróżniać wody płynące i stojące - podać przykłady;

zachować bezpieczeństwo nad wodą;

rozumieć konieczność oszczędzania wody;

wymienić środki transportu wodnego, lotniczego, kolejowego i samochodowego;

dbać o bezpieczeństwo w różnych środkach transportu;

przejawiać zainteresowania przyrodnicze, czytać książki i oglądać filmy o tematyce przyrodniczej.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin