C++ Builder 6 cwiczenia.pdf

(433 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
C++Builder 6.
SPIS TRECI
Æwiczenia
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Andrzej Daniluk
ISBN: 83-7197-986-X
Format: B5, stron: 128
Przyk³ady na ftp: 1391 kB
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Borland C++ Builder to jedno z najwygodniejszych rodowisk programistycznych dla
programistów C++, platforma ciesz¹ca siê du¿¹ popularnoci¹ i maj¹ca za sob¹ d³ug¹
historiê. W jêzyku C++ napisano wiele aplikacji dla Windows, z których znaczna czêæ
powsta³a w³anie w Builderze.
„C++ Builder. Æwiczenia” to uzupe³nienie poprzedniej publikacji Wydawnictwa Helion,
zatytu³owanej „C++ Builder 5. Æwiczenia praktyczne”. Ksi¹¿ka omawia zmiany, jakie
wprowadzono w nowej, szóstej ju¿ wersji C++ Buildera, a tak¿e porusza wiele
zagadnieñ, które nie znalaz³y siê w ksi¹¿ce traktuj¹cej o poprzedniej edycji tego
programu. Informacje zosta³y przekazane w formie æwiczeñ z dok³adnym omówieniem
prezentowanego kodu ród³owego.
Znajdziesz w niej miêdzy innymi:
• Zagadnienia zwi¹zane z kompatybilnoci¹ pomiêdzy wersjami pi¹t¹ i szóst¹
C++ Buildera
• Seriê æwiczeñ przybli¿aj¹cych jêzyk C++
• Omówienie rodowiska IDE C++ Builder
• Æwiczenia z programowania w C++ z wykorzystaniem C++ Builder
• Æwiczenia z pisania aplikacji wielow¹tkowych
• Sposoby tworzenia w³asnych komponentów
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
77986905.005.png 77986905.006.png 77986905.007.png 77986905.008.png
Spis treci
Wstp..............................................................................................................................................................5
Rozdział 1. Konfiguracja projektu............................................................................................................................7
Kompatybilno wersji Buildera..................................................................................................8
Podsumowanie .............................................................................................................................9
Rozdział 2. C++ w pigułce............................................................................................................................................11
Pliki nagłówkowe.......................................................................................................................11
Przestrzenie nazw standardowych..............................................................................................14
Klasy wejcia-wyjcia j%zyka C++ ............................................................................................14
Obsługa plików z wykorzystaniem klasy ios.......................................................................17
Struktury w C++.........................................................................................................................18
Samodzielne tworzenie plików nagłówkowych...................................................................21
Klasy w C++ ..............................................................................................................................22
Konstruktor i destruktor.......................................................................................................27
Inne spojrzenie na klasy. Własnoci ....................................................................................29
Funkcje przeładowywane...........................................................................................................31
Niejednoznaczno ..............................................................................................................33
Funkcje ogólne ...........................................................................................................................34
Przeładowywanie funkcji ogólnych.....................................................................................36
Typ wyliczeniowy......................................................................................................................37
Dziedziczenie .............................................................................................................................38
Funkcje wewn%trzne...................................................................................................................42
Realizacja przekazywania egzemplarzy klas funkcjom.............................................................43
Tablice dynamicznie alokowane w pami%ci...............................................................................45
Tablice otwarte...........................................................................................................................48
Wska7niki do egzemplarzy klas.................................................................................................50
Wska7nik this .............................................................................................................................51
Obsługa wyj9tków......................................................................................................................52
Podsumowanie ...........................................................................................................................56
Rozdział 3. !rodowisko programisty — IDE......................................................................................................57
Biblioteka VCL ..........................................................................................................................59
Karta Standard .....................................................................................................................59
Karta Additional...................................................................................................................61
Karta Win32.........................................................................................................................63
Karta System........................................................................................................................65
Karta Dialogs .......................................................................................................................66
4
C++Builder 6. wiczenia
Biblioteka CLX ..........................................................................................................................67
Karta Additional...................................................................................................................67
Karta Dialogs .......................................................................................................................68
Podsumowanie ...........................................................................................................................68
Rozdział 4. C++ w wydaniu Buildera 6................................................................................................................69
Formularz...................................................................................................................................69
Zdarzenia....................................................................................................................................71
Rzutowanie typów danych .........................................................................................................78
Klasa TObject.............................................................................................................................78
Wykorzystujemy własne funkcje ...............................................................................................79
Wykorzystujemy własny, nowy typ danych ..............................................................................81
Widok drzewa obiektów — Object Tree View..........................................................................84
Komponenty TActionManager i TActionMainMenuBar ....................................................84
Typy wariantowe........................................................................................................................89
Tablice wariantowe..............................................................................................................91
Klasy wyj9tków..........................................................................................................................93
Wi%cej o wska7niku this.............................................................................................................96
Podsumowanie ...........................................................................................................................98
Rozdział 5. Biblioteka CLX .........................................................................................................................................99
Komponenty TTimer i TLCDNumber .......................................................................................99
Podsumowanie .........................................................................................................................103
Rozdział 6. Tworzymy własne komponenty......................................................................................................105
Podsumowanie .........................................................................................................................110
Rozdział 7. Aplikacje wielow3tkowe...................................................................................................................111
Funkcja BeginThread() ............................................................................................................111
Komponent TChart...................................................................................................................114
Podsumowanie .........................................................................................................................116
Rozdział 8. C++Builder jako wydajne narzdzie obliczeniowe.............................................................119
Obliczenia finansowe ...............................................................................................................119
Podsumowanie .........................................................................................................................126
Rozdział 2.
C++ w pigułce
Ten rozdział powicony jest skrótowemu omówieniu podstawowych poj, którymi po-
sługujemy si tworzc programy w C++. Zagadnienia tutaj poruszane posiadaj kluczowe
znaczenie dla zrozumienia idei programowania zorientowanego obiektowo w rodowisku
C++. U&ywana terminologia oraz zamieszczone w dalszej czci rozdziału przykłady (o ile
nie zostały u&yte elementy z biblioteki VCL) zgodne s ze standardem ANSI X3J16/ISO
WG21 jzyka C++ 1 .
Pliki nagłówkowe
W odró&nieniu od programów pisanych w standardowym jzyku C, gdzie nie musimy
zbytnio przejmowa si dołczaniem do kodu 9ródłowego wielu plików nagłówkowych,
w programach C++ nie mo&na ich pomin. Wynika to z faktu, i& bardzo wiele funkcji
bibliotecznych korzysta z własnych struktur oraz typów danych. W C++ ich definicje
znajduj si włanie w plikach nagłówkowych (ang. header files ), które posiadaj stan-
dardowe rozszerzenie .h . C++ jest jzykiem bazujcym na funkcjach, dlatego do pliku
9ródłowego programu musimy włczy przy pomocy dyrektywy odpowiednie
pliki zawierajce wywoływane funkcje wraz z ich prototypami. Wikszo standardowych
plików nagłówkowych znajduje si w katalogu instalacyjnym \INCLUDE . W dalszej czci
rozdziału wiadomoci na temat praktycznego wykorzystania zarówno standardowych, jak
i samodzielnie tworzonych plików nagłówkowych znacznie rozszerzymy.
Prosty przykład wykorzystania standardowych plików nagłówkowych iostream.h (zawiera
definicje klas umo&liwiajce wykonywanie ró&norodnych operacji wejcia-wyjcia na
strumieniach) oraz conio.h (zawiera funkcje obsługi ekranu) zawiera poni&sze wiczenie.
1 Musimy zauway, i Borland C++Builder traktowany jako kompletne rodowisko programistyczne
z pewnych wzgldów nie spełnia wymogów ISO.
77986905.001.png
 
12
C++Builder 6. wiczenia
wiczenie 2.1.
1. Stwórzmy na dysku odrbny katalog (folder) nazywajc go po prostu . W katalogu
tym przechowywane bd wszystkie pliki wykorzystywane przez aktualnie pisany
program.
2. Uruchamiamy C++Buildera 6. Poleceniem menu File\New\Other\Console Wizard
otwórzmy nowy moduł. W okienku dialogowym Console Wizard w opcji Source Type
wybierzmy C++ , za w drugim panelu odznaczmy Use VCL , Use CLX , Multi Thread
oraz wybierzmy Console Application , tak jak pokazuje to rysunek 2.1. Zaznaczenie
tej opcji powoduje, &e program bdzie traktował główny formularz tak, jakby był
normalnym okienkiem tekstowym. Pozostawienie aktywnej opcji Use CLX (CLX jest
skrótem od angielskiego terminu, okrelajcego pewn klas bibliotek wspomagajcych
proces projektowania aplikacji przenonych pomidzy Windows a Linux: Cluster
software runing under LinuX ) spowoduje automatyczne dołczenie do programu pliku
nagłówkowego clx.h wspomagajcego tworzenie aplikacji midzyplatformowych.
Rysunek 2.1.
Okno Console Wizard
3. Potwierdzajc przyciskiem OK przechodzimy do okna zawierajcego szkielet kodu
przyszłego programu, tak jak pokazuje to rysunek 2.2.
Rysunek 2.2.
Kod modułu Unit1.cpp
4. Programów naszych nie bdziemy uruchamia z linii polece?, dlatego okno edycji
kodu wypełnimy tekstem pokazanym na wydruku 2.1. Nastpnie poleceniem
File\Save As… zapiszemy nasz moduł w katalogu 01\ jako . Projekt
modułu zapiszemy poleceniem File\Save Project As… w tym samym katalogu:
.
77986905.002.png 77986905.003.png 77986905.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin