dydaktyka egzmin 2006-2007.PDF

(57 KB) Pobierz
48311275 UNPDF
Zestaw zagadnieı obowiĢzujĢcy na egzaminie ustnym
z DYDAKTYKI TECHNIKI i INFORMATYKI
Î III ETI studia dzienne 2006/2007
1. Historia nauczania techniki i informatyki w polskich szkoþach
2. Postaę Wþadysþawa Przanowskiego i jego zasþugi dla rozwoju ksztaþcenia
technicznego w okresie miħdzywojennym
3. Wpþyw nastħpstw rozwoju nauki i techniki na charakter i zakres wspþczesnej
edukacji oglnotechnicznej i informatycznej
4. ZaþoŇenia obecnej reformy i przejawy ich realizacji
5. Cele ksztaþcenia na rŇnych poziomach (podstawa programowa, programy
nauczania, rozkþady materiaþu, konspekty)
6. Taksonomia celw nauczania Î normy osiĢgniħę szkolnych
7. Zasady i metody nauczania w edukacji technicznej i informatycznej
WiĢzanie poznania z dziaþaniem jako naczelna zasada uczenia siħ techniki i
informatyki
PrzeglĢd innych zasad dydaktycznych pod kĢtem zastosowania w nauczaniu
techniki i informatyki
Istota metod nauczania-uczenia siħ (zastosowanie metod nauczania w zaleŇnoĻci od
treĻci, typu zadania technicznego lub informatycznego i rodzaju wymaganej
aktywnoĻci ucznia)
8. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela
Û opracowanie rocznego lub semestralnego rozkþadu materiaþu dla przedmiotu i
ĻcieŇki dydaktycznej - zadania techniczne i informatyczne jako konkretyzacja
celw programowych
Û opracowanie konspektu lekcji (okreĻlenie celw, zakres treĻci i dobr metody,
zaplanowanie przebiegu lekcji np. wg ogniw B.Kiernickiego)
9. Kontrola i ocena (rodzaje, funkcje, metody, przedmiot kontroli, wymogi w
stosunku do kontroli i oceny)
10. Konstruowanie testw osiĢgniħę szkolnych dla potrzeb realizacji techniki lub
informatyki
11. Metody pracy twrczej
  Cechy twrczego myĻlenia
  rozpoznanie ucznia z zastosowaniem testw lub metod pracy twrczej
  zastosowanie metod heurystycznych w ksztaþceniu twrczej dziaþalnoĻci
technicznej
12. Organizacja pracy wychowawczej ( zakþadanie celw i formy realizacji)
13. Organizacja wycieczek dydaktycznych
14. Realizacja ĻcieŇek edukacyjnych w ramach zajħę z techniki i informatyki
15. Realizacja wychowania komunikacyjnego w Szkole Podstawowej i w Gimnazjum
16. Wykorzystanie technologii informacyjnej w rŇnych aspektach pracy nauczyciela
17. Multimedialne programy edukacyjne ( def., podziaþ, przykþady wykorzystania)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin