Konspekt zajęć - Trening twórczości.doc

(30 KB) Pobierz
Trening twórczości:

Trening twórczości:

 

Konspekt

 

 

 

Ćwiczenie 1

 

„Kontridee”

Uczestników warsztatu ponownie dzielmy na grupy i prosimy o wymyślenie jednej powszechnie obowiązującej i przyjętej zasady czy reguły a następnie proponujemy zaprzeczenie temu przekonaniu, np.: „Nie deptać trawników” – „Deptać trawniki”.  Teraz zadaniem grup jest wymyślenie jak największej liczby argumentów popierających i uzasadniających słuszność tej „kontridei”.  Zadanie to, podobnie jak ćwiczenie „Być jak...”, ma na celu pokazanie jego uczestnikom nowych punktów widzenia oraz przeciwstawianie się wspomnianej we wstępie „sile ciężkości tradycji”.

 

Przykłady idei:

 

Zakaz parkowania,

Nakaz chodzenia do szkoły,

Nieczynne (sklep),

Palenie wzbronione

 

Ćwiczenie 2

 

 

Ćwiczenie 3

 

„Przeciwieństwa”

Zadanie to ma ćwiczyć umiejętność abstrahowania i tworzenia porównań w oparciu o niekonkretne wyznaczniki.  Zdolność ta, jak zostało wspomniane na początku, wydaje się ulegać pogorszeniu wraz z wiekiem.   Każda osoba losuje jeden wyraz oznaczający przedmiot, rzecz, zwierzę.  Następnie stara się stworzyć przeciwieństwo tego wyrazu (jedno lub kilka).  Przeciwieństwo można tworzyć na bazie dowolnego aspektu danego słowa: materiału, z którego jest stworzony, jego funkcji, nazwy itd.  Przykładowe odpowiedzi to np.: przeciwieństwem długopisu może być pędzel, klawiatura komputera, krótkopis, ołówek, korektor itd.  „Długopis” jest przeciwieństwem samej nazwy przedmiotu, „korektor” może być potraktowany jako zaprzeczenie czynności pisania itd.

 

 

Ćwiczenie 4

 

Skojarzenia to dla wielu podstawowy czynnik myślenia twórczego. Łańcuch, gwiazda, sieć skojarzeń są nazwami typowych ćwiczeń z tej grupy i jednocześnie nazwami podstawowych sposobów automatycznych na kojarzenie nowych elementów z końcem łańcucha, centrum gwiazdy albo początkiem sieci. Odmianą łańcucha jest dowcipne ćwiczenie, które polega na połączeniu dwóch niezwiązanych ze sobą haseł za pomocą jak najmniejszej liczby ogniw. Np. jak skojarzyć Mickiewicza ze spinaczem biurowym? Otóż wystarczy pomiędzy nimi postawić: literatura – papier. Zadanie to rozwija bardzo ważne w twórczym myśleniu dokonywanie odległych skojarzeń i oryginalność. Rozwinięciem skojarzeń jest pisanie rozprawek (np. co by było, gdyby kość była modna?) oraz superpozycje. Superpozycje to technika rozwiązywania problemów za pomocą przenoszenia atrybutów z przypadkowo wybranych obiektów.

 

Utwórz łańcuch skojarzeń pomiędzy słowami:

 

prezydent – drzewo

samochód – ławka

krowa – uniwersytet

klucz – lekarz

 

 

------------------------------------------------------------------------------------

 

Ćwiczenie 1

 

„Być jak...”

Dzielimy uczestników treningu na grupy ok. trzy, czteroosobowe.  Następnie każda grupa wybiera jedną liczbę od 1 do 10.  Liczbom tym są przypisane konkretne przedmioty, które następnie rozdajemy uczestnikom. Możliwość kontaktu z realnymi, fizycznymi obiektami ma pomóc uczestnikom treningu wczuć się w „osobowość” danej rzeczy. Przedmioty te mogą być zarówno powszechnie i często używane w codziennym życiu (np. książki, wałek do ciasta) lub też mniej popularne czy oczywiste (np. szklane kulki czy dyskietki).  Zadaniem grupy jest napisanie „pamiętnika przedmiotu”, który może obejmować jeden dzień lub kilka kolejnych wydarzeń.  Prosimy uczestników treningu o wyobrażenie sobie jak może wyglądać świat z „poziomu” przedmiotu, co konkretne rzeczy mogą czuć, widzieć, myśleć czy lubić.  Zadanie to ma na celu ćwiczenie umiejętności patrzenia z innego punktu widzenia oraz ma skłonić do przyjmowania innej niż własna perspektywy.  Ćwiczenie należy omówić z uczestnikami.  Można także zasugerować, że taką „transformację myślową” można stosować również w kontaktach z innymi ludźmi w celu lepszego zrozumienia ich myśli czy uczuć.

 

 

Ćwiczenie 2

 

„Dzień jak (nie) co dzień”

Zadanie to ma uświadomić osobom biorącym udział w treningu ich własne możliwości twórcze, pokazać, że twórczość jest aspektem dnia codziennego.  Dzielimy uczestników na grupy i każdy zespół prosimy o wypisanie listy codziennych czynności, takich jak ubieranie się, robienie zakupów, rozmawianie przez telefon, oglądanie telewizji, spacer itd.  Następnie proponujemy wymyślenie oferty reklamowej wspaniałego ośrodka wypoczynkowego, który proponowałby możliwość spędzenia czasu i wykonywania codziennych czynności w sposób niezwykły, zdumiewający czy nawet absurdalny, jak np. jedzenie posiłków w rytm muzyki czy też np. warsztaty z prowadzenia rozmowy telefonicznej wierszem.  Grupy mogą przygotować plakaty reklamowe albo zaproponować slogany reklamowe.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin