Wrocław, dnia 12.02.2013 r.
starszy instruktor
st. sierż. Piotr Syposz
……………………………………
I. TEMAT: Działanie plutonu wojsk inżynieryjnych podczas prowadzenia rozpoznania budowy mostu tymczasowego.
II. CEL ZAJĘĆ: - Zapoznać szkolonych z zasadami i sposobami prowadzenia rozpoznania inżynieryjnego rejonu budowy mostu niskowodnego.
- Uczyć szkolonych praktycznego działania podczas rozpoznania inżynieryjnego rejonu budowy mostu niskowodnego oraz przeszkody wodnej.
- Doskonalić zasady dowodzenia elementami rozpoznawczymi podczas prowadzenia rozpoznania inżynieryjnego rejonu budowy mostu niskowodnego.
- Doskonalić znajomość przeznaczenia, budowy oraz danych taktyczno technicznych sprzętu do prowadzenia rozpoznania przeszkód wodnych oraz organizacji działania elementów rozpoznawczych wojsk inżynieryjnych.
III. FORMA: Zajęcia praktyczne.
IV. CZAS: 6x45 minut
V. MIEJSCE: sala 9125 / POS
VI. ZAGADNIENIA:
1. Organizacja rozpoznania rejonu budowy mostu tymczasowego.
2. Technika działania patrolu rozpoznawczego.
3. Ustalenie zasadniczych właściwości przeszkody wodnej.
4. Bezpośredni pomiar szerokości, głębokości przeszkody wodnej oraz prędkości prądu wody.
5. Wykonanie dokumentacji z rozpoznania rejonu budowy mostu tymczasowego.
VII. WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:
A) PRZED ZAJĘCIAMI:
Tydzień przed zajęciami przeprowadzam instruktaż w miejscu prowadzenia zajęć.
Zapoznaję dowódcę grupy, słuchaczy z tematem zajęć oraz z zagadnieniami, które będą realizowane podczas zajęć.
Podczas prowadzenia instruktażu szczególną uwagę zwracam na:
- zrozumienie przez słuchaczy tematu i zagadnień, które będą realizowane podczas zajęć;
- właściwy wybór miejsca do przeprowadzenia zagadnień;
- zabezpieczenie materiałowo-techniczne na punktach nauczania;
- literaturę obowiązkową i uzupełniającą do zajęć;
- właściwe napisanie planów pracy instruktora;
- zaangażowanie podczas zajęć oraz utrzymywanie dyscypliny przez osoby
funkcyjne plutonu oraz przepisy bezpieczeństwa podczas zajęć.
Podczas prowadzenia instruktażu udzielić wytycznych w celu przygotowania się słuchaczy do zajęć;
Słuchacze przed zajęciami powinni znać:
- przeznaczenie, budowę oraz dane taktyczno – techniczne sprzętu do budowy pomiaru przeszkód wodnych;
- organizację, wyposażenie oraz możliwości wykonania zadań przez patrol rozpoznawczy podczas rozpoznania przeszkody wodnej,
-przepisy bezpieczeństwa obowiązujące na przeszkodach wodnych oraz podczas wykonywania prac pomiarowych.
Przestudiować literaturę obowiązkową:
Podczas prowadzonego instruktażu udzielić wytycznych dowódcy grupy ( plutonu) co do pobrania i przygotowania do zajęć;
- sprzętu technicznego;
- sprzętu do prowadzenia rozpoznania inżynieryjnego;
- sprzętu okopowego;
- sprzętu chemicznego;
B) W TRAKCIE ZAJĘĆ:
Postawienie grupie zadania na marsz do miejsca realizacji zajęć (dokonuje wyznaczony słuchacz);
Po przybyciu w miejsce zajęć złożenie sprzętu w miejscu nakazanym w czasie instruktażu;
Po przeprowadzeniu części wstępnej w Etapie II zajęć dokonać podziału grupy szkoleniowej;
Zajęcia realizować zgodnie ze schematem organizacji zajęć;
Podczas zajęć w terenie doskonalić stale umiejętności orientowania topograficznego i oceny terenu pod względem inżynieryjnym, dowodzenia zastępami roboczymi podczas wykonywania prac mostowych oraz wyrabiać u słuchaczy nawyk dokładnego wykonywania czynności podczas budowy odcinka mostu;
Wszystkie zagadnienia prowadzić przy maksymalnym zaangażowaniu szkolonych oraz stwarzać warunki zbliżone do współczesnego pola walki;
W czasie zajęć słuchacze mają stosować zamienność funkcji, tak aby każdy z nich wykonywał wszystkie czynności wynikające z postawionych zadań;
Główną uwagę skupić na zagadnieniach 2 zwracając szczególną uwagę na:
- Organizację zastępów pomiarowych.
- Przygotowanie sprzętu i materiałów.
- Pomiar przeszkody wodnej.
- Obsługę sprzętu po zajęciach.
- współdziałanie w drużynie w czasie wykonywania zadań specjalistycznych;
- właściwe posługiwanie się sprzętem
- przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa.
W części końcowej zajęć podsumować zajęcia podając: temat i zagadnienia, krótko przypomnieć w jakim celu zajęcia były słuchaczom przydatne, zwrócić uwagę na popełniane najczęściej błędy przez słuchaczy podczas praktycznego posługiwania się sprzętem do rozpoznania inżynieryjnego, wskazać słuchaczy, którzy najlepiej opanowali zagadnienia, podać temat oraz termin kolejnych zajęć.
Podać literaturę do samodzielnego przestudiowania podczas nauki własnej.
VIII. LITERATURA:
1. Mosty wojskowe-podręcznik. MON Inż. 563/92.
2. Białobrzeski T.: Mosty składane. WkiŁ.
3. Kamyk Z., Nabzdyk A.: Wstęp do mostownictwa. WSO – TK 50/96.
4. Madej A., Wołowicki W.: Budowa i utrzymanie mostów. WkiŁ.
5. Most czołgowy BLG – 67. MON Inż. 308/70.
6. Park pontonowy PP-64 opis i użytkowanie. MON Inż. 498/85.
7. Wykorzystanie konstrukcji DMS - 65 do budowy mostów. WSOIW wewn. 698/88.
8. „Rozpoznanie inżynieryjne”, Podręcznik syg. Inż.571/94.
9. Normy Obronne i podręczniki normalizacji obronnej. Dz.Urz.MON.05.7.55.
IX. ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO-TECHNICZNE
1. TRI / PI 10km
2. Star 266 10km
3. Star 200 10km
4. Łódź saperska z wyposażeniem 1 szt.
5. Zestaw rozpoznawczo-pomiarowy przeszkód wodnych 12 szt.
6. Niwelator 1 kpl.
7. Taśma saperska 2 kpl.
8. Lornetka pryzmatyczna 1 szt.
9. DSP-30 1 szt.
10. Busola AK 1 szt.
11. Wykrywacz min 2 szt.
12. Macka saperska 2 szt.
13. Kamizelka ratunkowa KRK na stan szkolonych
14. Zestaw oznakowania 4 kpl.
X. ORGANIZACJA ZAJĘĆ
CZĘŚĆ WSTĘPNA- 45’
PROWADZĘ OSOBIŚCIE
ZAGADNIENIE NR 1 - 15'
ZAGADNIENIE NR 2 - 15'
ZAGADNIENIE NR 3 - 30'
ZAGADNIENIE NR 4 - 70'
ZAGADNIENIE NR 5 - 50'
PROWADZI INSTRUKTOR
CZĘSĆ KOŃCOWA- 10’
PROWADZĘ OSOBISCIE
XI. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA
Warunki bezpieczeństwa określone zostały w załączniku nr 1
XII. INNE (DODATKOWE)
Nie dotyczy.
XIII. Wprowadzenie w sYTUACJĘ TAKTYCZNĄ
XIV. PRZEBIEG ZAJĘĆ
Pobranie broni etatowej oraz sprzętu;
Przemarsz do sali 9125 oraz pobranie sprzętu z cyklu;
Przemarsz w miejsce odbywania zajęć
Rozpoczęcie zajęć;
Złożenie sprzętu w wyznaczonym miejscu;
Przyjęcie meldunku i sprawdzenie wyglądu zewnętrznego słuchaczy; broni,
Sprawdzenie obecności;
Podanie tematu i celu zajęć;
Pytania kontrolne
Zapoznanie słuchaczy z przebiegiem organizacji zajęć.
Omówienie Etapów zajęć ( treści zagadnień);
Omówienie zasady poruszania się po obiektach drogowo - mostowych oraz przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i dyscypliny;
Podanie sygnałów dowodzenia
Przygotowanie grupy do zajęć pod względem elementów zabezpieczenia bojowego (maskowanie) – prowadzi dowódca grupy.
ZAGADNIENIE 1 (15 min)
Organizacja działania patrolu rozpoznawczego do rozpoznania rejonu budowy mostu. Rozpoznanie rejonu budowy mostu do 100 m prowadzi inżynieryjny patrol rozpoznawczy (IPR) a powyżej 100 m samodzielny inżynieryjny patrol rozpoznawczy (SIPR).
Sposób prowadzenia rozpoznania rejonu budowy mostu zależy od sytuacji bojowej, rodzaju terenu, składu i wyposażenia patrolu oraz czasu przewidzianego na wykonanie zadania.
SIPR w składzie plutonu może być podzielony na:
- IPR nr l w składzie: dowódca drużyny i 5-7 zwiadowców do rozpoznania minersko-chemicznego;
- IPR nr 2 w składzie: 2-4 zwiadowców z wyznaczonym dowódcą do ubezpieczenia prac prowadzonych na przeszkodzie wodnej;
- IPR nr 3 w składzie: dowódca drużyny i 5-7 zwiadowców do rozpoznania przeszkody wodnej;
- dowódca SIPR i 2-3 zwiadowców do rozpoznania materiałów nadających się do budowy mostu.
Dowódca plutonu (SIPR) dokonuje podziału organizacyjnego, stawia zadania i kieruje rozpoznaniem przeszkody wodnej.
Dojazd do przeszkody wodnej organizuje się w następujący sposób:
- w pierwszym samochodzie (transporterze opancerzonym) umieszcza się IPR nr l z zadaniem rozpoznania drogi. Patrol ten powinien być wyposażony w odpowiedni sprzęt do wykrywania zapór oraz w zestaw chemika zwiadowcy. W samochodzie może znajdować się IP...
polhawk