propozycje zajęć rew-wych dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością.pdf

(348 KB) Pobierz
235464428 UNPDF
Anna KOWALEWSKA
Maria Ewa KUBAS
PROPOZYCJE ZAJĘĆ REWALIDA-
CYJNO – WYCHOWAWCZYCH
DLA DZIECI Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁ-
NOSPRAWNOSCIĄ INTELEKTUALNĄ
Suwałki 2005
235464428.003.png 235464428.004.png
2
SPIS TREŚCI
WSTĘP - Anna Kowalewska, Maria Ewa Kubas _______________________________ 3
PROPOZYCJE ZAJĘĆ ZESPOŁOWYCH - Anna Kowalewska ___________________ 4
SCENARIUSZE ZAJĘĆ - Anna Kowalewska__________________________________ 7
PROPOZYCJE ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH STYMULUJĄCYCH ROZWÓJ
KOMUNIKACJI - Maria Ewa Kubas _______________________________________ 18
SCENARIUSZE ZAJĘĆ - Maria Ewa Kubas _________________________________ 20
PROPOZYCJE ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
DLA DZIECI Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
235464428.005.png
3
WSTĘP
W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 30 stycznia 1997 roku, w sprawie zasad organizacji zajęć rewalidacyjno – wycho-
wawczych, Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy nr 1 w Suwałkach zorganizował
zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze dla dzieci i młodzieży szkolnej
z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Początkowo kształceniem zostało objętych sześcioro uczniów w wieku szkolnym.
Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze realizowane były w domach rodzinnych dzieci.
Z myślą o potrzebach naszych uczniów w roku szkolnym 2000/2001 powstała kolorowa,
nowocześnie wyposażona „Sala doświadczania świata”. Od tego momentu datuje się rów-
nież powstanie zespołu rewalidacyjno – wychowawczego „Okruszek”. Nasze dzieci, tak
jak i pozostali uczniowie placówki, mogą uczęszczać do szkoły i rozwijać się na miarę
swoich psychofizycznych możliwości.
Punktem wyjścia, a zarazem początkiem naszej pracy z dzieckiem z głęboką nie-
pełnosprawnością intelektualną jest dokładna obserwacja pozwalająca określić poziom
funkcjonowania dziecka.
Głównym celem naszej obserwacji jest usystematyzowanie zauważonych zacho-
wań, prób aktywności, poruszania się lub niepowodzeń. Ważnym elementem jest biografia
dziecka (historia choroby, etapy rozwoju w oczach rodziców, próby aktywności, formy i
metody postępowania z dzieckiem przez rodziców). Obserwacji dziecka dokonuje zespół,
w skład którego wchodzą: pedagodzy, neurologopeda, fizjoterapeuta. Dobrze opracowana
diagnoza funkcjonalna daje pełny obraz zachowania dziecka w aktualnych warunkach, jak
również jest punktem wyjścia do opracowania indywidualnych programów edukacyjno –
terapeutycznych. Pozwala także ocenić sukcesy i porażki w pracy
z dzieckiem, opracowanie celów długo – i krótkoterminowych oraz umożliwia powrót do
wcześniejszych etapów pracy z dzieckiem. Na jej podstawie dowiadujemy się, na jakim
etapie rozwoju, w zakresie motoryki dużej i małej, koordynacji wzrokowo – ruchowej,
percepcji wzrokowej i słuchowej, rozwoju społecznego, mowy, samodzielności znajduje
się nasz uczeń.
W niniejszej pracy przedstawiamy propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowaw-
czych dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Można je wykorzystać do
przeprowadzenia indywidualnych, jak i zespołowych zajęć rewalidacyjno – wychowaw-
czych. Są one wynikiem kilkuletniej pracy z dziećmi z głęboką niepełnosprawnością inte-
lektualną.
W scenariuszach przedstawiamy propozycje ćwiczeń dostosowanych do potrzeb
naszych dzieci, które funkcjonują na bardzo różnym poziomie sensoryczno - motorycz-
nym. Mamy nadzieję, że przedstawione przez nas propozycje pomogą
w rozwiązywaniu problemów z jakimi borykają się terapeuci prowadzący zajęcia
z dziećmi z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
mgr Anna Kowalewska
nauczyciel zajęć rewalidacyjno – wychowawczych pracujący
z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębokiego.
mgr Maria Ewa Kubas
- nauczyciel rewalidacji indywidualnej, neurologopeda, pracujący
z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną stopnia lekkiego,
umiarkowanego, znacznego i głębokiego.
PROPOZYCJE ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
DLA DZIECI Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
235464428.006.png
4
mgr Anna Kowalewska
PROPOZYCJE ZAJĘĆ ZESPOŁOWYCH
Dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną są całkowicie zależne od in-
nych, często nie rozumieją otaczającego je świata. Przeważnie nie umieją poruszać się sa-
modzielnie, muszą być karmione, obsługiwane w toalecie. Często nie potrafią wyrazić
swoich potrzeb, uczuć, są zagubione nawet pośród bliskich osób, bowiem nie potrafią po-
rozumieć się z otoczeniem. Jedyną szansą rozwoju, zdobywania nowych umiejętności są
odpowiednio dobrane metody i sposoby uczenia stosowane według przemyślanego pro-
gramu.
Od kilku lat pracuję z dziećmi z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
i prowadzę zajęcia indywidualne w domach rodzinnych oraz zajęcia zespołowe w szkole.
Każde nauczane przeze mnie dziecko wymaga bardzo indywidualnego podejścia,
w związku z tym nie ma jednego programu nauczania dzieci z głęboką niepełnosprawno-
ścią. Jest ich tyle, ilu uczniów.
Pierwszym etapem pracy z dzieckiem, bez względu na formę prowadzonych zajęć
jest nawiązanie z min pozytywnego, emocjonalnego kontaktu. Musi być ono pewne, że ze
strony nauczyciela nie grozi mu żadne niebezpieczeństwo, że może mu zaufać.
Ważne miejsce w edukacji dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
zajmuje stymulacja sensomotoryczna. Polega ona na tym, że nauczyciel dostarcza ucznio-
wi różnego rodzaju bodźców zmysłowych: dotykowych smakowych, węchowych, słucho-
wych i wzrokowych.
Stymulacji zmysłowej służą zajęcia „PORANNEGO KRĘGU” . Odbywają się one
codziennie w specjalnie przygotowanej do tego sali. Zmienia ona swój wygląd
w zależności od pory roku. Pewne powtarzające się rytuały w czasie zajęć (ciepły nastrój
panujący w pomieszczeniu, stworzenie kręgu, znajomy zapach, piosenka, masaż rąk) służą
temu, aby uczeń czuł się bezpiecznie. Wszystkie czynności, które wykonywane są w czasie
„Porannego kręgu” przez terapeutę i dzieci – spotkanie z żywiołem (woda, ogień, ziemia,
powietrze), wspólne śpiewanie piosenki, wsłuchiwanie się w odgłosy otoczenia, masaże
mają za zadanie rozwinięcie komunikacji. To właśnie język znaków i symboli jest języ-
kiem „Porannego kręgu”, za pomocą którego spotykamy się z naszym uczniem.
Dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, których ruch jest często rady-
kalnie ograniczony mają problemy z wyczuciem i poznaniem swojego ciała. Można obra-
zowo powiedzieć, że osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną nie czują się we
własnym ciele „jak u siebie”. Należy więc, dziecku dostarczać różnorodnych doznań
kształtujących poczucie własnego ciała podczas masażu i zajęć ruchowych.
Masaże można wzbogacić o dodatkowe doznania dotykowe, np.: pocierając maso-
wane miejsce (twarz, ręce) materiałami o zróżnicowanej strukturze (szorstkie, gładkie,
chropowate), owiewanie ciała ciepłym i zimnym powietrzem (wiatraczek, suszarka do
włosów), zawijanie całego dziecka w różnorodne tkaniny.
Ucząc poznawania własnego ciała należy rozpoczynać pracę od najbardziej wi-
docznych i aktywnych części ciała dziecka – dłoni, ramion, twarzy, nóg, potem dopiero
brzucha. Oczywiście u dziecka z porażonymi czterema kończynami, lecz ruchliwą twarzą,
pracę trzeba rozpocząć właśnie od niej.
Wszystkie ćwiczenia dobrze jest prowadzić przed lustrem, ażeby umożliwić, za-
równo dziecku jak i rodzicowi, obserwowanie ruchów.
Dobrym sposobem na poznanie własnego ciała są ćwiczenia ruchowe (bierne
i czynne).
PROPOZYCJE ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
DLA DZIECI Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
235464428.001.png
5
Przykłady ćwiczeń:
9 leżenie na plecach, brzuchu;
9 ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach;
9 siedząc kręcenie się w kółko na pośladkach;
9 czołganie się na brzuchu, turlanie się;
9 dotykanie palcami stóp podłogi, uderzanie o podłogę piętami, całą stopą.
W pracy nad kształtowaniem świadomości i schematu ciała moich uczniów wy-
korzystuję programy M. i Ch. Knillów, elementy metody W. Sherborne oraz zabawy mu-
zyczno – ruchowe.
Moi uczniowie ze względu na duże deficyty motoryczne mają poważnie zaburzone
i ograniczone możliwości ruchu. Dlatego w tygodniowym rozkładzie zajęć znajdują się
zajęcia ruchowe. Dają one nauczycielowi szerokie pole dla własnej pomysłowości
i twórczości. Zwykłe kołysanie, obracanie się, turlanie, huśtanie w huśtawce czy hamaku,
obracanie się na fotelu obrotowym – może być nowym, niezwykłym przeżyciem dla
dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Stymulacja zmysłu równowagi ma
bardzo duże znaczenie dla ogólnego rozwoju psychomotorycznego moich uczniów. Pracu-
jąc z dziećmi głęboką niepełnosprawnymi zauważyłam, że zwiększoną aktywność wywo-
łują u nich zajęcia z wykorzystaniem muzyki i rytmu . Są one dostępne nawet dla
uczniów z dużymi ograniczeniami ruchowymi. W czasie tych zajęć, poza zaspokojeniem
potrzeby zabawy staram się realizować także inne cele, takie jak: poznawanie swojego
ciała, poszczególnych jego części, mobilizowanie do wykonywania ruchów o charakterze
celowym, zwracanie uwagi na rówieśników i ich rolę w zabawie. Ponadto dzieci poznają
różne proste instrumenty i wydawane przez nie dźwięki. Do zajęć włączam zabawy mu-
zyczno ruchowe, elementy ilustrujące piosenki, oddziałujące na różne zmysły, często na
zasadzie skojarzeń.
Doskonałym sposobem na uwrażliwienie dłoni dziecka są wszelkie zabawy pla-
styczne . Dzieci, z którymi pracuję rzadko są zdolne do wykonywania dłonią,
a zwłaszcza palcami, precyzyjnych ruchów. Potrzebna jest zatem pomoc terapeuty
w czasie tych zajęć.
Najprostszą formą zajęć plastycznych jest odciskanie na papierze dłoni lub stopy
zamoczonej w farbie. Odcisk dłoni możemy również wykonać w masie solnej lub glinie.
Dzieci bardzo lubią malować dłońmi na dużych arkuszach papieru. Na dużych arkuszach
papieru rozmazują farby o różnych kolorach. Jest to najprostsza wersja tego typu zabawy.
Dzięki zabawom plastycznym dzieci widzą efekty swojej pracy, czują się spraw-
cami, co daje im dużo zadowolenia.
W kształceniu dzieci głęboko niepełnosprawnych należy zadbać o rozwój
w zakresie samoobsługi na miarę możliwości każdego ucznia. U dzieci tak zaburzonych
możemy zadbać o rozwój samodzielności w zakresach:
9 kontrolowania potrzeb fizjologicznych;
9 samodzielnego jedzenia i picia;
9 mycia się i ubierania .
Nauczenie dziecka kontrolowania potrzeb fizjologicznych jest jednym
z trudniejszych zadań, jakie może sobie postawić nauczyciel ucznia z głęboką niepełno-
sprawnością intelektualną. Warto jednak podjąć się tego trudu, ponieważ opanowanie
umiejętności korzystania z toalety bardzo zmienia jakość życia dziecka
i przynosi także ulgę jego rodzicom i opiekunom.
PROPOZYCJE ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
DLA DZIECI Z GŁĘBOKĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
235464428.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin