Stosunki Międzynarodowe - International Relations, tom 40, 2009.pdf
(
328 KB
)
Pobierz
Stosunki Międzynarodowe – International Relations
•
nr 3–4 (t.40) 2009
S
Bezpieczeństwo i współpraca w regionie Morza Śródziemnego – wielkie wyzwanie dla Europy
T UDI
A
Stanisław Parzymies
BEZPIECZEŃSTWO I WSPÓŁPRACA
W REGIONIE MORZA ŚRÓDZIEMNEGO
– WIELKIE WYZWANIE DLA EUROPY
Problemy bezpieczeństwa i współpracy w regionie Morza Śródziemnego pozostają
w ścisłym związku z problemami bezpieczeństwa i współpracy w Europie. Wynika to
przede wszystkim z tego, że region Morza Śródziemnego znajduje się w bezpośrednim
sąsiedztwie Europy, a nawet jego północna część integralnie należy do kontynentu
europejskiego. Ale wynika to również z tego, że problemy bezpieczeństwa i współ-
pracy w regionie, w tym także w jego południowej i wschodniej części, wpływają
bezpośrednio na sytuację w Europie. Nie jest więc rzeczą przypadku, że przede wszyst-
kim Unia Europejska, ale także Sojusz Północnoatlantycki, skupiający głównie pań-
stwa europejskie, pokój i stabilność w regionie Morza Śródziemnego traktują jako
wielkie wyzwanie dla siebie. Należy przypomnieć, że od dawna, a zwłaszcza po
11 września 2001 r., mamy do czynienia z inicjatywami dotyczącymi bezpieczeństwa
i współpracy w regionie, pochodzącymi od Ligi Państw Arabskich, która przedstawiła
syntezę różnych propozycji państw członkowskich, Unii Europejskiej, patronującej
Partnerstwu Eurośródziemnomorskiemu, oraz Stanów Zjednoczonych, których inicja-
tywa nosi nazwę Szeroki Środkowy Wschód. Wspólnym mianownikiem dla tych
trzech inicjatyw, realizowanych z różną intensywnością, jest widoczny brak efektów
na miarę oczekiwań, spowodowany głównie nieuregulowanym konfl iktem izraelsko-
-palestyńskim, ale także brakiem jednolitego stanowiska śródziemnomorskich państw
arabskich wobec tych inicjatyw
1
.
1. Stare i nowe wyzwania w dziedzinie bezpieczeństwa
i współpracy w regionie Morza Śródziemnego
Morze Śródziemne od wieków odgrywało ważną rolę w dziedzinie bezpieczeństwa
i współpracy krajów usytuowanych na jego obrzeżach, zarówno europejskich, jak
1
F.M. Ammor,
Les initiatives dans l’espace euro méditerranéen: regards croisés
, wystąpienie na: The
Assilah Forum Foundation, Maroc 2–4 sierpnia 2004 r., s. 1 (archiwum autora).
10
Stanisław Parzymies
i północnoafrykańskich oraz bliskowschodnich. Znaczenie polityczno-strategiczne
Morza Śródziemnego w decydującym stopniu wynika z jego usytuowania na pogra-
niczu trzech kontynentów, Europy, Azji i Afryki, przebiegu po jego wodach ważnych
międzynarodowych szlaków żeglownych i takich połączeń tego morza z innymi akwe-
nami, jak: Cieśnina Gibraltarska, cieśniny czarnomorskie Bosfor i Dardanele oraz
Kanał Sueski.
O znaczeniu regionu Morza Śródziemnego, a tym samym o zainteresowaniu nim
decydowały więc zawsze i decydują w dalszym ciągu jego walory strategiczne, cywi-
lizacyjne, turystyczne i gospodarcze, w tym przede wszystkim surowcowe, czyli znaj-
dujące się na Bliskim i Środkowym Wschodzie i w Afryce Północnej poważne zasoby
ropy naftowej i gazu ziemnego, którymi zainteresowana jest nie tylko Europa. Z połu-
dniowego i wschodniego brzegu Morza Śródziemnego płynie nieprzerwanie od lat
fala migracyjna do krajów Unii Europejskiej, stanowiąca rezerwową siłę roboczą, ale
stwarzająca równocześnie wiele problemów krajom europejskim o charakterze spo-
łecznym i politycznym. Wreszcie jest to region leżący na styku trzech wywodzących
się z tego samego źródła wyznań, chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz mających
w nich swoje korzenie cywilizacji, których wzajemne współistnienie trudno uznać za
pokojowe.
Wszystko to powodowało i powoduje, że region Morza Śródziemnego był od
zawsze i pozostaje w dalszym ciągu regionem napięć i konfl iktów, a prawo do kon-
troli nad nim było często przyczyną starć zbrojnych. Region ten był jednym z głów-
nych teatrów działań wojennych podczas II wojny światowej. W okresie „zimnej
wojny” Morze Śródziemne i położone na jego południowym i wschodnim brzegu
kraje były obszarem rywalizacji o wpływy dwóch ówczesnych supermocarstw, Sta-
nów Zjednoczonych i Związku Radzieckiego. Silną pozycję miała w tym regionie
zawsze Francja.
Cieśnina Sycylijska, zwężenie o szerokości 138 km między Tunezją i Sycylią,
dzieli Morze Śródziemne na części zachodnią i wschodnią. Rozumiany w szerszym
znaczeniu geopolitycznym i gospodarczym region śródziemnomorski wykracza poza
granice państw leżących bezpośrednio nad Morzem Śródziemnym. Niektóre kraje Bli-
skiego Wschodu wiąże nierozerwalnie z basenem Morza Śródziemnego nie tylko
sąsiedztwo geografi czne, ale także problemy polityczne, charakter gospodarki oraz
cechy środowiska i tradycje historyczne.
Region Morza Śródziemnego, a w istocie jego południowa i wschodnia części są
obszarem konfl iktów terytorialnych, jak trwający od sześciu dekad konfl ikt izraelsko-
-palestyński, czy ciągle nieuregulowany spór algiersko-marokański wokół Sahary
Zachodniej, spór między Libią i Czadem, permanentny kryzys w Libanie podsycany
przez Syrię i Iran, a także obszarem konfl iktów religijnych między chrześcijaństwem
i islamem oraz islamem i judaizmem, czy w łonie islamu między sunnitami i szyitami.
Do tego dochodzą destabilizujące dla całego regionu skutki „pełzającego” konfl iktu
w Iraku, gdzie nabiera na ostrości antagonizm między szyitami i sunnitami, czy wresz-
Bezpieczeństwo i współpraca w regionie Morza Śródziemnego – wielkie wyzwanie dla Europy
11
cie program nuklearny i balistyczny Iranu i jego polityka w regionie, będące zagroże-
niem nie tylko przecież dla istnienia Izraela
2
.
Region Morza Śródziemnego stanowi więc główny element tego, co nazywa się
Łukiem Kryzysowym, rozpiętym między Oceanem Atlantyckim i Oceanem Indyjskim.
Występujące na tym rozległym obszarze kryzysy i napięcia niepokoją społeczność
międzynarodową, która podejmuje mniej lub bardziej udane działania dyplomatyczne
i wojskowe, aby ustabilizować sytuację. Ale to przede wszystkim uregulowanie kon-
fl iktu izraelsko-palestyńskiego w sposób korzystny dla Palestyńczyków stanowi dla
krajów arabskich regionu warunek
sine qua non
podjęcia efektywnej współpracy
z państwami Unii Europejskiej i Sojuszu Północnoatlantyckiego na tym obszarze. Inne
czynniki destabilizujące region to terroryzm, zagrożenie proliferacją broni masowej
zagłady, chociaż Libia zrezygnowała z ambicji nuklearnych, ale swoje zdolności
w tym względzie rozwija sąsiadujący z regionem Iran, przestępczość zorganizowana,
w tym handel narkotykami, które w mniejszym lub większym stopniu kształtują sto-
sunki polityczno-gospodarcze w regionie
3
.
Region Morza Śródziemnego jest również jedną z największych, jeśli nie najwięk-
szą strefą napięć migracyjnych na świecie. Od drugiej połowy XX w. zjawisko migra-
cji w regionie Morza Śródziemnego znacznie się zintensyfi kowało. Migracja została
zdominowana przez napływ ludności z Afryki, głównie z Afryki Północnej, ale także
z Bliskiego Wschodu. Było to konsekwencją ogromnego przyrostu naturalnego w kra-
jach południowego i wschodniego brzegu Morza Śródziemnego, słabego rozwoju
gospodarczego i znacznego bezrobocia, braku stabilności politycznej w tych krajach,
a przy tym zapotrzebowania na siłę roboczą w krajach europejskich, gdzie przyrost
naturalny był niekiedy ujemny
4
.
Dzisiaj przyczyny emigracji z krajów południowego wybrzeża Morza Śródziem-
nego pozostają na ogół niezmienne w porównaniu z latami 60. XX w., gdyż wynikają
one głównie z różnic w rozwoju gospodarczym, przyroście demografi cznym i stabil-
ności politycznej krajów obu brzegów Morza Śródziemnego z tym, że na wzrost pre-
sji migracyjnej z tego regionu do Europy dodatkowo wpływa fakt, iż Morze Śród-
ziemne stało się dogodną drogą tranzytową dla nielegalnych imigrantów z innych
regionów świata do Europy, zwłaszcza z Afryki na Południe od Sahary oraz z Azji.
Według danych UNDP, sporządzonych na podstawie badań uczonych arabskich,
w Egipcie i Algierii 51% ludzi młodych w wieku 15–25 lat chciałoby opuścić ojczyznę.
2
Défense et sécurité nationale. Le Livre blanc. Préface de Nicolas
Sarkozy, Président de la Répub-
lique
, Paris 2008, s. 30.
3
Szerzej zob.: T. Szubrycht,
Morze Śródziemne w systemie bezpieczeństwa europejskiego
, Gdynia
2008, s. 5 i 14–16;
Défense et sécurité nationale. Le livre blanc
, op. cit. s. 21; S. Delory,
Risques et menaces
sécuritaires: des perceptions divergentes
, ,,Questions internationales” 2009, nr 36, s. 81–85.
4
Ph. Fargues,
Migrations méditerranéennes: rapport 2005: projet de coopération sur les questions
liées á l’intégration sociale des immigrés et á la circulation des personnes
, Commission européenne 2005,
s. 399.
12
Stanisław Parzymies
Aby temu zapobiec w ciągu najbliższej dekady w krajach południowej części regionu
śródziemnomorskiego powinno się utworzyć 41 mln nowych miejsc pracy, w tym
w samym Maghrebie 860 tys. rocznie
5
. Napływ nielegalnych i legalnych imigrantów
wywołuje w krajach, które są na to zjawisko szczególnie narażone, nastroje ksenofo-
biczne. Część ludności miejscowej reaguje odrzuceniem imigrantów, zwłaszcza z kra-
jów muzułmańskich, co spotęgowało się po zamachach terrorystycznych
6
. Ale zjawi-
sko nielegalnej imigracji na obszar Unii Europejskiej nie słabnie, lecz się nasila – od
350 do 500 tys. rocznie
7
. Doświadczenia państw europejskich, jak: Francja, Hiszpania,
Holandia, Niemcy czy Wielka Brytania dowodzą, że tworzące się skupiska imigrantów
stają się zapleczem logistycznym dla światowego terroryzmu
8
.
Do krajów Unii Europejskiej emigrują nie tylko nisko wykwalifi kowani młodzi
ludzie w poszukiwaniu pracy, lecz także osoby wykształcone, co skutkuje tzw. drena-
żem mózgów
9
. Brak demokracji, bezrobocie, liczne strefy niedorozwoju, niedostatki
systemu oświatowego, zdegradowane środowisko naturalne, niekontrolowana urbani-
zacja, brak wody
10
, rosnąca własna nielegalna emigracja oraz tranzyt emigrantów
z Afryki Subsaharyjskiej, czyni kraje południowego brzegu Morza Śródziemnego nie
tylko obszarem demonstracji niezadowolenia ze strony ich społeczeństw, lecz także
stwarza sprzyjające warunki dla akceptacji propagandy Al.-Kaidy
11
. Utrzymywanie się
tej sytuacji od dziesięcioleci bez istotnych zmian powoduje, że region Morza Śród-
ziemnego prezentuje się w oczach świata nie tylko jako strefa turbulencji, niestabil-
ności, terroryzmu i integryzmu, lecz także niezdolności do rozwiązywania swoich
własnych problemów.
Region Morza Śródziemnego był od zawsze obiektem zainteresowania wielkich
mocarstw, zarówno z regionu, jak Francja, czy też mniej lub bardziej odległych, ale
dostrzegających tam swoje różnorodne interesy, przede wszystkim strategiczne
i surowcowe, jak Stany Zjednoczone, kiedyś Związek Radziecki, dzisiaj Rosja, a ostat-
nio Chińska Republika Ludowa czy Indie. Jeśli do 2030 r. zapotrzebowanie na energię
ma się podwoić, a tylko kraje Unii Europejskiej zależą dzisiaj w ponad 75% od zaopa-
trzenia, zarówno w ropę naftową, jak i gaz ziemny z Bliskiego Wschodu, Afryki
i Rosji
12
, to można się spodziewać, że w regionie Morza Śródziemnego dojdzie do
intensyfi kacji starań wielkich mocarstw o wpływy i do rywalizacji między nimi na
tym tle. Jedne, jak Francja i inne wielkie kraje należące do Unii Europejskiej oraz
5
T. Szubrycht, op. cit., s. 144 i 146; ,,Réalités’’ 2009, nr 1218, s. 29.
6
F.M. Ammor,
Le Partenariat euro-méditerranéen á l’heure de l’élargissement. Perceptions du Sud
,
Mohammedia 2004, s. 7.
7
,,Réalités’’ 2009, nr 1218, s. 20.
8
T. Szubrycht, op. cit., s. 154.
9
F. Clement,
Bieda z półksiężycem
, ,,Forum’’ 2005, nr 44.
10
P. Boniface, H. Védrine,
Atlas du Monde global
, Paris 2009, s. 61.
11
Défense et sécurité nationale. Le Livre blanc...
, op. cit., s. 48.
12
Ibidem, s. 25.
Bezpieczeństwo i współpraca w regionie Morza Śródziemnego – wielkie wyzwanie dla Europy
13
Stany Zjednoczone, Chiny, Japonia i Indie, będą dążyć do zagwarantowania sobie
dostaw ropy naftowej i gazu ziemnego, natomiast Rosja będzie próbować zawierać
z krajami regionu, producentami tych surowców tego typu porozumienia, które umoż-
liwią jej wpływ na ich ceny, co zresztą już czyni.
Kraje zachodnie i azjatyckie z Dalekiego Wschodu niedysponujące poważniej-
szymi zasobami nośników energii, poszukują więc poza swoimi granicami tych surow-
ców, aby zaspokoić swoje potrzeby. Stany Zjednoczone, które mają 5% ludności
świata, zużywają 25% ropy naftowej. W ciągu ostatnich 10 lat ChRL podwoiła swoje
zapotrzebowanie na nośniki energii i staje się poważnym konkurentem USA w poszu-
kiwaniu źródeł energii. Poważnym importerem nośników energii stają się Indie. Prze-
widuje się, że w ciągu najbliższych 40–70 lat rozpoznane zasoby ropy naftowej i gazu
ziemnego ulegną wyczerpaniu
13
. Przypomnijmy, że ropa naftowa i gaz ziemny pokry-
wają w 60% potrzeby energetyczne świata, a 65% światowych zasobów ropy naftowej
i 35% światowych zasobów gazu ziemnego znajduje się w Afryce Północnej i na Bli-
skim Wschodzie. Natomiast Rosja dysponuje 10% zasobów ropy naftowej i 30% gazu
ziemnego
14
.
2. Rola Unii Europejskiej i Sojuszu Północnoatlantyckiego
w regionie Morza Śródziemnego
Szczególne zainteresowanie regionem Morza Śródziemnego wykazują Unia Europej-
ska i Sojusz Północnoatlantycki. Wspólnota Europejska/Unia Europejska zaangażo-
wana jest we współpracę z krajami południowego i wschodniego brzegu Morza Śród-
ziemnego od wejścia w życie Traktatów Rzymskich, czyli od 1958 r., w ramach ukła-
dów o stowarzyszeniu i programów pomocowych. Od 1995 r. czyni to w ramach
Procesu Barcelońskiego, który jest jedyną strukturą współpracy, obejmującą wszystkie
państwa regionu śródziemnomorskiego. Jeśli chodzi o kraje południowego i wschod-
niego brzegu Morza Śródziemnego, to licząc od zachodu w tę współpracę zaangażo-
wane są: Maroko, Algieria, Tunezja, Egipt, Izrael, Autonomia Palestyńska, Jordania,
Liban, Syria i Turcja. Libia jest w tym procesie obserwatorem, a Mauretania kandy-
datem do partnerstwa w ramach Procesu Barcelońskiego, gdzie jest tradycyjnie zapra-
szana jako ,,gość specjalny prezydencji’’. Deklaracja Barcelońska z 1995 r. przewidy-
wała realizację ,,wspólnej przestrzeni pokoju i stabilności’’, opartej na podstawowych
zasadach prawa międzynarodowego. Podkreślała również potrzebę realizacji wspól-
nych celów w odniesieniu do stabilności wewnętrznej i zewnętrznej, w tym zobowią-
zanie ,,rozwoju państwa prawa i demokracji w ich systemach politycznych” oraz
13
P. Boniface, H. Védrine, op. cit., s. 47.
14
Ibidem.
Plik z chomika:
justysior
Inne pliki z tego folderu:
Stosunki Międzynarodowe - International Relations, Tom 44, 2011.pdf
(2146 KB)
Stosunki Międzynarodowe - International Relations, tom 43, 2011.pdf
(2851 KB)
Stosunki Międzynarodowe - International Relations, tom 42, 2010.pdf
(1573 KB)
Stosunki Międzynarodowe - International Relations, tom 41, 2010.pdf
(1757 KB)
Stosunki Międzynarodowe - International Relations, tom 40, 2009.pdf
(328 KB)
Inne foldery tego chomika:
Afryka
Ameryka
Azja
Europa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin