Literaki.txt

(5 KB) Pobierz
gry onlineturnieje
23556 graczy online 

kontakty (0)statystyki

kucineo konto wyloguj

literaki ;-) — zasady gry 

Gra rozgrywana na planszy 15x15 pól. 

Zadaniem graczy jest układanie na planszy słów z liter znajdujących się na 
losowo przydzielanych płytkach. 

Pierwszy ruch wykonuje gracz wybrany na drodze losowania, po nim ruchy wykonują 
kolejno pozostali gracze. 

Rozgrywka 

Ruchem w grze może być: 

wyłożenie płytek na planszę 

wymiana płytek 

opuszczenie kolejki 

Płytki z literami wykładane są na planszę w sposób przypominający układanie 
krzyżówki. Litery znajdujące się na sąsiednich płytkach czytane od lewej do 
prawej bądź od góry do dołu muszą tworzyć poprawne słowa. 

Pierwsze słowo układane na planszy musi "przechodzić" przez pole centralne (czerwone, 
oznaczone gwiazdką) i składać się co najmniej z dwóch liter. W każdym następnym 
ruchu wolno wyłożyć na planszę jedną lub więcej płytek. 

Wszystkie wykładane płytki muszą leżeć w tej samej kolumnie lub wierszu i 
tworzyć w niej (w nim) kompletne słowo. Jeśli wykładane płytki sąsiadują z 
innymi, muszą tworzyć z nimi (pionowo/poziomo) poprawne słowa, jak w krzyżówce. 

Przykłady tworzenia nowego słowa na planszy: 

Rozszerzenie istniejącego słowa (lub słów) przez dodanie jednej lub więcej liter 
na początku lub/i końcu. 

Dostawienie nowego słowa pod kątem 90 stopni do co najmniej jednego już 
istniejącego słowa; tworzony wyraz musi wykorzystywać jedną z jego liter lub 
dodawać nową. 

Ułożenie nowego słowa równolegle do istniejącego (co najmniej jednego) tak, że 
stykające się ze sobą litery tworzą poprawne słowa. 

Po ułożeniu słowa na planszy przeciwnik może je albo zaakceptować, albo 
sprawdzić jego obecność w słowniku. Przeciwnik traci kolejkę, jeśli wybierze 
sprawdzenie obecności i okaże się, że słowo występuje w słowniku. 

Za poprawne uważa się wszystkie słowa występujące w słownikach ortograficznych, 
języka polskiego, poprawnej polszczyzny bądź wyrazów obcych i ich wszystkie 
prawidłowe formy gramatyczne (odmiany), z wyjątkiem słów zaczynających się 
wielką literą, skrótów i słów z łącznikiem lub apostrofem (szczegółowe zasady 
dopuszczalności słów). 

Płytka bez żadnej litery to tzw. blank. Po wyłożeniu blanka na planszę określa 
się, jaką zastępuje literę. Wskazaną literę blank zastępuje do końca partii. 

Podczas jednej partii można trzy razy wymieniać dowolną liczbę płytek, przy czym 
wymiana jest dopuszczalna, tylko jeśli pozostało co najmniej 7 nierozdanych 
płytek. Wymieniane płytki wracają po wymianie do puli płytek nierozdanych. 

Punktacja 

Każdy gracz uzyskuje punkty za słowa utworzone lub zmodyfikowane wskutek swego 
ruchu. Wartość słowa to suma wartości liter tworzących słowo z uwzględnieniem 
premii literowych oraz słownych. Wartość litery określa kolor płytki, na którym 
znajduje się litera. 

Możliwe kolory i odpowiadające im wartości to: 

= 1, = 2, = 3, = 5. 

Płytka bez żadnej litery (blank) ma biały kolor i wartość 0. 

Premie literowe uzyskuje się w sytuacji, kiedy kolor płytki zgadza się z kolorem 
pola planszy, na którym układana jest płytka. Wartość litery jest wtedy trzy 
razy większa niż normalnie. 

Premie słowne uzyskuje się wykładając płytki na polach oznaczonych symbolem 2X (podwójna 
premia słowna) lub 3X (potrójna premia słowna). Premie słowne obliczane są po 
obliczeniu premii literowych -- wartość słowa zostaje wtedy podwojona lub 
potrojona w zależności od rodzaju premii. W danym ruchu premie literowe i słowne 
można zdobywać tylko dzięki płytkom właśnie wykładanym na planszę. 

Jeśli słowo przechodzi przez kilka pól premii słownych, to jego wartość jest 
mnożona odpowiednią liczbę razy (np. jeśli przechodzi przez dwa pola podwójnej 
premii słownej, wartość słowa jest mnożona przez 4). 

Wyłożenie wszystkich 7 płytek w jednym ruchu premiowane jest dodatkowymi 50 
punktami. 

Zakończenie 

Koniec gry następuje w jednym z dwóch momentów: 

wszystkie płytki zostały rozdane oraz jeden z graczy wykłada na planszę 
wszystkie posiadane płytki. 

wszyscy gracze opuścili dwie następujące po sobie kolejki (przekroczenie czasu 
na ruch oraz niezaakceptowany ruch traktowane jest jako opuszczenie kolejki). 

Po zakończeniu od punktów każdego gracza odejmuje się punkty za niewykorzystane 
płytki. Jeśli któryś z graczy wyłożył na planszę wszystkie swoje płytki, to 
dodaje mu się punkty odjęte za płytki niewykorzystane przez jego przeciwników. 

Gracz, który zdobędzie największą liczbę punktów, wygrywa. Jeśli największą 
liczbę zdobędzie dwóch lub więcej graczy, następuje remis. 

Zestaw liter 

Liczba poszczególnych liter: 
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P R S Ś T U W Y Z Ź Ż blank 
9 1 2 3 1 3 7 1 1 2 2 8 2 3 3 2 3 5 1 6 1 3 4 4 1 3 2 4 4 5 1 1 2 

Wartości punktowe liter: 

(1 pkt.) -- A, E, I, N, O, R, S, W, Z
(2 pkt.) -- C, D, K, L, M, P, T, Y
(3 pkt.) -- B, G, H, J, Ł, U
(5 pkt.) -- Ą, Ć, Ę, F, Ń, Ó, Ś, Ź, Ż 

Prawa do gry literaki 

Nazwa gry "literaki" jak i sama gra nie są prawnie chronione, ale należą do tzw. 
domeny publicznej, podobnie jak szachy, warcaby czy brydż. Oznacza to, że każdy 
może rozpocząć produkcję zestawów do gry, stworzyć program komputerowy czy 
stronę poświęconą grze bez pytania o zgodę, płacenia opłat licencyjnych itp. 

Literaki ;-) - zagraj online 

©2010 marek futregapomocuwagireklamakontakttreść: cc by-nc 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin