archicad,2.doc

(882 KB) Pobierz
Strona 1

Strona 1

POLITECHNIKA WARSZAWSKA

WYDZIAŁ INŻYNIERII LĄDOWEJ

ZAKŁAD ZASTOSOWAŃ INFORMATYKI

Ćwiczenie: ArchiCAD – tworzenie wirtualnego modelu 3D i dokumentacji technicznej 2D.

Komputerowe Wspomaganie Projektowania

Materiały pomocnicze do ćwiczeń

Cel:

Wykonanie wirtualnego modelu

budynku, uzyskanie z modelu 3D

technicznej dokumentacji

dwuwymiarowej (rzuty, przekroje,

elewacje), utworzenie zestawień

materiałów.

Wymagania:

- znajomość środowiska ArchiCAD-a

(przestrzeń modelu, okno rzutu,

przekroju/elewacji, widoku 3D,

interfejs aplikacji)

- umiejętność korzystania z narzędzi

do modelowania

architektonicznego

- operacje na obiektach, np.: kopiowanie, skalowanie, edycja, dopasowywanie obiektów itp.

- umiejętność precyzyjnej konstrukcji geometrii układu (palety: info, współrzędnych, kontroli,

interaktywny kursor)

- wykorzystywanie bibliotek parametrycznych obiektów

- umieszczanie opisów (style tekstu, etykiety), wprowadzanie stref

- wymiarowanie, parametry wymiarów

- przejście z wirtualnego modelu 3D do dwuwymiarowej dokumentacji technicznej

- tworzenie list materiałowych

- tworzenie wydruków

Opis:

W temacie wydanym do ćwiczenia znajduje się szkic rzutu i przekroju domku jednorodzinnego.

Należy:

- na podstawie wydanych materiałów zbudować wirtualny model budynku z otoczeniem

zawierający: ściany zewnętrzne (warstwowe) i wewnętrzne, okna i drzwi, podłogę i strop, dach,

teren z elementami krajobrazu,

- z modelu 3D uzyskać dokumentację dwuwymiarową: rzut parteru, przekrój, jedną z elewacji,

- z modelu uzyskać zestawienie materiałów budowlanych niezbędnych do budowy ścian i stropów

oraz zestawienie stolarki (okna i drzwi),

- zapisać rysunki dwuwymiarowe w formacie AutoCAD-a.

Literatura:

Graphisoft, ArchiCAD 7.0 Podręcznik użytkownika;

Thomas M.Simmons, ArchiCAD 7.0/7.0PL-Krok po kroku;

Wprowadzenie do programu.

Na przestrzeni ostatnich lat oprogramowanie architektoniczne stopniowo zmieniło się ze

wspomagającego rysunek dwuwymiarowy w trójwymiarowe „symulatory budowania”. W wyniku tych

zmian użytkownik otrzymuje możliwość skonstruowania wirtualnego budynku, symulacji zachowania

budynku zarówno w trakcie powstawania, jak i użytkowania.

Program ArchiCAD 7.0 jest jednym z najlepszych programów do modelowania, wizualizacji i

sporządzania dokumentacji architektonicznej. Jest narzędziem o wąskim zastosowaniu lecz o

rozbudowanych narzędziach specjalistycznych (tworzenie wielowarstwowych ścian, ich przycinanie,

Strona 2

generowanie przestrzennych schodów, dachów, bogate biblioteki elementów typowych ...). Za

pomocą ArchiCAD-a tworzymy wirtualny budynek, czyli komputerową symulację rzeczywistego,

przestrzennego obiektu. To właśnie nazywamy "wizualizacją architektoniczną”. Wizualizacja ma

pomóc nam w procesie projektowania. Rysunki dwuwymiarowe – rzuty i przekroje – generowane są

bezpośrednio z trójwymiarowego modelu. Automatycznie generowane rzuty i przekroje wykonywane

są tak, aby były jak najbliższe tym, wchodzącym w skład finalnej dokumentacji projektu.

ArchiCAD został zoptymalizowany tak, by tworzenie modelu i rysunków wykonawczych

przebiegało bardzo sprawnie. Umożliwia modelowanie za pomocą parametrycznych, inteligentnych

obiektów, odpowiadających rzeczywistym elementom budynku, jak ściany, płyty, schody.

Wyposażony jest w zestawy predefiniowanych, typowych obiektów (np. ściany warstwowe, okna,

drzwi), przechowywanych jako oddzielne, niewielkie pliki w folderze biblioteki. Trzeba jednak

zaznaczyć, iż w roboczym pliku ArchiCAD-a przechowywane są nie tyle obiekty, co odwołania do

zewnętrznego pliku, w którym obiekt jest zapisany. Należy o tym pamiętać przy korzystaniu z różnych

bibliotek zainstalowanych na różnych komputerach.

Uruchomienie ArchiCAD-a w sieci komputerowej (pracowniach nr 20,21,22) OMK.

Uruchamiamy ArchiCAD-a:

Z Pulpitu otwieramy Programy ArchiCAD 7.

Otrzymujemy komunikat:

Wskazujemy miejsce, gdzie aplikacja będzie mogła

tworzyć pliki tymczasowe: dysk D:\

Przystępujemy do pracy w ArchiCAD-zie wybierając

projekt nad którym będziemy pracować

Formaty zapisu danych

W pracowniach wydziałowych dostępną mamy uczelnianą

wersję ArchiCAD’a 7.0, której podstawowym formatem zapisu

jest PNE (format wersji edukacyjnej). Format ten jest zgodny

z istniejącą na rynku wersją edukacyjną tego programu. Wersja komercyjna ArchiCAD’a zapisuje

dane w formacie PLN, który dla wersji 6.5 był jedynym formatem zapisu. Podsumowując:

1. format PLN czytany jest przez wszystkie wersje ArchiCAD’a,

2. formatu PNE (pochodzący od wersji edukacyjnej i uczelnianej) nie czyta żadna wersja, która

zapisuje PLN (w tym edukacyjna 6.5. oraz dołączona do książki „ArcjiCAD 7.0”).

! Starsza wersja NIGDY nie przeczyta projektu zapisanego w formacie nowszej wersji

Biblioteki ArchiCAD-a.

Podczas otwierania system

wczytuje niezbędne biblioteki.

Jeżeli nie zostaną one

załadowane (brak wyświetlania

np. okien czy drzwi) należy wybrać

z menu Plik Menadżer

bibliotek

Wyszukujemy lokalizację obiektów

bibliotecznych – katalog

„Biblioteka ArchiCAD’a” (okno

lewe), dodajemy do Bibliotek

aktywnych i Przeładuj

Strona 3

Środowisko pracy ArchiCAD-a

Interfejs aplikacji wygląda jak typowy interfejs „windows-owego” programu typu CAD. Zawiera zestaw

poleceń dostępnych z menu rozwijalnych lub przedstawionych w postaci ikon zestawionych w

paletach. Każda z ikon posiada chmurkę z informacją o przypisanej funkcji.

Paleta narzędzi.

Paleta narzędzi podzielona jest na pięć grup: narzędzia wyboru, narzędzia 3D,

narzędzia opisywania, narzędzia 2D i narzędzia wizualizacji.

Paleta współrzędnych.

Informuje o dokładnym położeniu kursora w kartezjańskim i biegunowym układzie

współrzędnych. Umożliwia wprowadzanie dokładnych wartości liczbowych z

klawiatury. W palecie tej możliwe jest uaktywnianie opcji przyciągania kursora.

początek przyciąganie współrzędne

układu absolutne i względne

Paleta info (inna dla każdego z narzędzi).

Pozwala na łatwy dostęp do metod konstrukcji i geometrii, podgląd aktualnej wysokości nad

poziom 0,00, informacji o aktywnej warstwie rysunkowej. Za jej pomocą użytkownik może również

edytować najważniejsze parametry danego elementu. Rodzaj informacji wyświetlanych na palecie

zależy od typu zaznaczonego elementu.

Paleta kontroli.

Pozwala na blokowanie kąta rysowanego elementu, zatwierdzenie lub anulowanie wykonywanej

operacji, grupowanie i rozgrupowanie elementów, wybranie ustawienia zakończenia linii.

potwierdzenie przerwanie otwarcie okna

polecenia polecenia podpowiedzi

Strona 4

Wyświetlaniem palet sterujemy korzystając z menu Okna Palety (możemy zamknąć lub otworzyć

daną paletę). Pasek narzędziowy i linię statusu otwieramy korzystając z menu prawego klawisza

myszy (klikając poza planszami rysunkowymi).

Główne elementy środowiska pracy

ArchiCAD-a:

Okno rzutu (dostępne po otwarciu pliku

lub Okna›Rzut lub <Ctrl>2)

pokazuje aktualny trójwymiarowy projekt

w postaci tradycyjnego rzutu

architektonicznego i pozwala na

wprowadzanie, usuwanie i edycję

elementów dwu- i trójwymiarowych

Na rzucie wyświetlane są elementy

zdefiniowane dla aktywnej kondygnacji.

W obrębie tego samego modelu możemy

operować wieloma odrębnymi rzutami,

stanowiącymi oddzielnie zdefiniowane

kondygnacje.

Okno przekroju/elewacji (dostępne po

zdefiniowaniu przekroju Okna

Przekroje/Elewacje nazwa przekroju) jest

aktywnie połączone z oknem rzutu i oknem 3D.

Parametryczne elementy (ściany, belki, okna, ...)

można edytować za pomocą tych samych

narzędzi, których używamy pracując na rzucie.

Istnieje możliwość dodawania nowych

elementów do rysunku umieszczając obiekty,

tekst czy wymiar.

Okno 3D (Okna Okno 3D lub <Ctrl>3)

służy do trójwymiarowej wizualizacji projektu

architektonicznego oraz jako środowisko

edytowania projektu. Elementy zaznaczone w

oknie rzutu (lub cały projekt) mogą być

wyświetlane w oknie 3D. W poszczególnych

trybach projekcji (aksonometrycznej lub

perspektywicznej) są dostępne następujące

widoki: blokowy, szkieletowy, ukryte linie i

cieniowany.

Każde z tych okien zawiera kontrolki widoku umożliwiające zmianę zakresu wyświetlanych obiektów.

zwiększa zmniejsza przesuwa wyświetla wyświetla wyświetla

całość poprzedni następny widok

W każdym z tych okien poruszamy się korzystając z interaktywnego kursora, który przybiera

różne kształty w zależności od rodzaju wybranego narzędzia i aktualnie wykonywanej czynności.

Kursor może przyjmować następujące kształty:

- pusty pisak oznacza, że użytkownik jest w trybie

rysowania.

Strona 5

- cienki krzyżyk oznacza, że aplikacja czeka na

rozpoczęcie wykonywania kolejnej operacji z wybranym

narzędziem.

- strzałka (po wybraniu narzędzia strzałka) oznacza, że

aplikacja oczekuje na zaznaczenie jakiegoś obiektu.

- litera V - cienki znak oznacza przyjęcie narożnika ściany

jako punktu aktywnego, gruby znak oznacza, że kursor

znajduje się nad linią konstrukcyjną ściany.

- wypełniony pisak wskazuje po której stronie ściany

znajduje się linia konstrukcyjna.

- znak prostopadłości pokazuje wybór

punktu, który umożliwia utworzenie elementu

prostopadłego do danego.

- pisak w paski oznacza aktywne

punkty elementu.

- znak skrzyżowania oznacza wybór punktu, leżącego w

miejscu przecięcia dwóch elementów.

- znak mercedesa wskazuje wybór punktu na krawędzi

ściany. Gruby znacznik informuje, że kursor wybrał

krawędź z linią konstrukcyjną.

- znak styczności oznacza

wybór punktu stycznego do

istniejącego obiektu.

- trójząb informuje o zaznaczeniu

obszaru, użytkownik może

przesunąć zaznaczony obszar

wraz z jego zawartością.

- młotek zatwierdza takie operacje jak

rysowanie linii wymiarowej lub domknięcie

wieloboku.

- magiczna różdżka (dostępna w palecie kontrolnej)

służy do automatyzacji niektórych czynności, takich jak

śledzenie obwodu ściany czy tworzenie granic

wypełnień.

- oko i podwójne oko wskazują, w którą

stronę będzie wykonana dana operacja

(np. strona w którą zostaną wstawione

drzwi).

- pipeta i strzykawka pozwalają odpowiednio na skopiowanie cech

istniejącego obiektu (wywołanie - <Alt>) i przypisanie cech

aktualnych innym obiektom (wywołanie - <Ctrl><Alt>).

Strona 6

- nożyce widoczne w trakcie operacji przycinania elementów

(uaktywnienie - <Ctrl>). Czarne nożyce pojawiają się nad

elementami, które mogą być przycięte. Białe są tam gdzie nie

możemy nic przyciąć.

- chmura oznacza pustą przestrzeń nad

horyzontem w widokach

perspektywicznych (w oknie 3D).

1. Rozpoczynamy pracę - Ustawienie środowiska modelu.

Przed rozpoczęciem pracy nad modelem ważne jest, aby

ustalić standardowe ustawienia dla całego projektu i

własnych wymagań (menu tekstowe Opcje).

Jednostki przy rysowaniu (Opcje Preferencje Jednostki ...)

Zaczynamy od ustawienia jednostek w jakich chcemy modelować.

Przy wyborze jednostek modelowania należy stosować zasadę

„jednej jednostce budowlanej odpowiada jedna jednostka wirtualna”.

Siatki i Tło (Opcje Siatki i tło)

W ArchiCAD-zie istnieją dwa rodzaje siatek

wspomagających precyzję pracy: siatka

modularna i siatka przyklejania.

Siatka modularna pozwala na wyświetlenie linii pomocniczych na ekranie. Siatka dodatkowa

rozszerza linie siatki głównej, tworząc linie dodatkowe w zadeklarowanym odstępie.

Możemy sterować wyświetlaniem siatki korzystając z klawisza <F8>.

Siatka przyklejania powoduje skokowe poruszanie się kursora.

Wybór trybu przyciągania kursora (ikony w palecie współrzędnych)

bez przyciągania, skokowe poruszanie się kursora, przyciąganie do węzłów siatki

zgodnie z siatką przyklejania modularnej

Kontrolka Tło i Linie siatki pozwala na ustalenie koloru arkusza 2D i koloru dla siatki.

Strona 7

Przyjęcie początku układu współrzędnych

Pierwsza z ikon palety współrzędnych umożliwia zmianę położenia początku układu

współrzędnych oznaczonego symbolem „x” (zmiany można dokonywać wielokrotnie).

Pióra i kolory

To polecenie pozwala zdefiniować szerokości linii dla używanych w projekcie pisaków. Ważne jest,

aby w trakcie wprowadzania nowych elementów wybierać właściwe pisaki do określonych linii.

Wybieramy kolor pisaka i przypisujemy mu szerokość linii.

Struktury warstwowe

System zawiera zestaw zdefiniowanych przegród warstwowych i jednolitych. Możemy skorzystać z

niego lub stworzyć własny typ przegrody.

Powielamy zbliżoną, istniejącą strukturę przypisując

jej nową nazwę. Następnie korzystając z okna edycji

warstw i grubości dodajemy lub usuwamy warstwy

ściany.

Materiały

Polecenie to pozwala na dołączanie nowego materiału

lub wprowadzanie zmian w istniejących materiałach.

Aby utworzyć nowy materiał powielamy istniejący

materiał nadając nową nazwę i wprowadzamy

ustawienia.

Możemy dołączyć do istniejącego materiału wzorek 3D

lub teksturę wybierając z bibliotek ArchiCAD’a lub

korzystamy z własnych plików zapisanych w aktywnej

bibliotece (np. ściągniętych ze strony KWP).

Aby dołączyć własną teksturę tworzymy katalog np.

„moja_biblioteka”, w którym zapisujemy własne obrazki tekstur (format np. jpg). Dodajemy tą

bibliotekę do aktywnych bibliotek (Manager bibliotek Dodaj). Następnie Opcje›Materiały...

Kondygnacje

Kondygnacje wprowadzają „fizyczny” podział elementów ze względu na poziom, na którym się

znajdują. Każda kondygnacja posiada osobny arkusz rzutu, na którym umieszczane są obiekty.

Ustawienia: Opcje Kondygnacje Ustawienia kondygnacji (lub <Ctrl>7)

Górna część okna ustawień kondygnacji pozwala

dołączyć kondygnację. Podajemy poziom od jakiego

kondygnacja się zaczyna i jej wysokość (system

podpowiada wysokość uwzględniając aktualną

wysokość płyt i ścian). „0” kondygnacji przyjmujemy

dowolnie np. na poziomie wierzchu podłogi. Aktywna

kondygnacja jest podświetlona.

Środkowa część okna pozwala ustalić wyświetlanie

podrysu, czyli elementów z innej kondygnacji,

widocznych w formie wyszarzonych linii. Wybieramy

„Pokaż kondygnację podrys” i numer kondygnacji,

która ma być widoczna na rzucie aktywnej

kondygnacji (w Opcjach tego polecenia możemy

ustawić co konkretnie z danej kondygnacji ma być

Strona 8

widać i w jakim kolorze). Elementy podrysu nie mogą być edytowane, ale pozwalają na

dowiązywanie do nich kursora, co ułatwia konsekwentne wprowadzanie obiektów.

Dolna część okna pozwala na skopiowanie elementów z innej kondygnacji. W tym celu

uaktywniamy kondygnację z elementami do skopiowania, wybieramy te elementy korzystając z

zestawu przycisków i <Skopiuj wszystko>. Uaktywniamy kondygnację do której kopiujemy i <Wklej

zaznaczone typy>.

Poniżej przykład rzutu dwóch kondygnacji. Pierwsza to rzut fundamentów z widocznym podrysem

elementów parteru stanowiących kondygnację drugą. Obok, rzut kondygnacji drugiej (bez

podrysu).

Warstwy

Zablokowanie

warstwy

Ukrycie

warstwy

Warstwy są analogią do arkuszy kalki zawierających różne elementy: wymiary, meble, symbole.

Służą do organizowania elementów rysunkowych w celu selektywnego wyświetlania i obliczeń

ilościowych. Ustawienia: Opcje Warstwy Ustawienia warstw (lub <Ctrl>L)

System zawiera predefiniowane warstwy projektu. Warstwy można tworzyć i usuwać z projektu

należy jednak pamiętać o odwołaniach gotowych elementów bibliotecznych do konkretnych

predefiniowanych warstw.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin