WYMAGANIA OCENIANIA.doc

(34 KB) Pobierz
Ocena NIEDOSTATECZNA

Ocena NIEDOSTATECZNA

Katechizowany:

. Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.

. Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.

. Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.

. Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.

. Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.

. Cechuje się rażąco niepoprawnym stylem wypowiedzi.

. Nie wykazuje się znajomością pacierza.

. Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.

. Lekceważy przedmiot.

. Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.

. Opuszcza lekcje religii.

. Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.

 

2. Wymagania konieczne

Uwarunkowania osiągania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ

Katechizowany:

. Opanował konieczne pojęcia religijne.

. Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych.

. Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.

. Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.

. Cechuje się brakiem podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.

. Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.

. Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się.

. Prowadzi zeszyt.

. Ma problemy ze znajomością pacierza.

. Wykazuje poprawny stosunek do religii.

. Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.

 

3 Wymagania podstawowe

Uwarunkowania osiągania oceny DOSTATECZNEJ

Katechizowany:

. Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.

. Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.

. Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.

. Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.

. Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.

. W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.

. Odznacza się małą kondensacją wypowiedzi.

. Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.

. W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.

. Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.

. Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.

 

4. Wymagania rozszerzające

 

Uwarunkowania osiągania oceny DOBREJ

Katechizowany:

. Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.

. Opanował materiał programowy z religii.

. Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.

. Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.

. Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.

. Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.

. W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.

. Podczas lekcji posiada określone pomoce i korzysta z nich.

. Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.

. Jest zainteresowany przedmiotem.

. Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.

. Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.

. Stara się być aktywnym podczas lekcji.

. Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.

 

5. Wymagania dopełniające

Uwarunkowania osiągania oceny BARDZO DOBREJ

Katechizowany:

. Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.

. Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.

. Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.

. Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.

. Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.

. Odznacza się pełną znajomością pacierza.

. Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.

. Aktywnie uczestniczy w religii. 

. Postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.

. Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.

. Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.

. Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.

. Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.

 

6. Wymagania ponadprogramowe 

Uwarunkowania osiągania oceny CELUJĄCEJ

Katechizowany:

. Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.

. Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.

. Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

. Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.

. Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.

. Angażuje się w prace pozalekcyjne.

. Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.

. Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.

. Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.

. Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.

 

W opracowaniu Przedmiotowego Systemu Oceniania z Religii korzystano m.in. z następującej literatury:

Biblioteczka Reformy, MEN o ocenianiu, Warszawa 2000.

Ocena w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Lublin 2001.

J. Szpet, Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

M. Śnieżyński, Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1998.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin