Ocena NIEDOSTATECZNA
Katechizowany:
. Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
. Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.
. Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk.
. Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.
. Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
. Cechuje się rażąco niepoprawnym stylem wypowiedzi.
. Nie wykazuje się znajomością pacierza.
. Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.
. Lekceważy przedmiot.
. Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.
. Opuszcza lekcje religii.
. Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.
2. Wymagania konieczne
Uwarunkowania osiągania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ
. Opanował konieczne pojęcia religijne.
. Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych.
. Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.
. Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.
. Cechuje się brakiem podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.
. Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.
. Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu się.
. Prowadzi zeszyt.
. Ma problemy ze znajomością pacierza.
. Wykazuje poprawny stosunek do religii.
. Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.
3 Wymagania podstawowe
Uwarunkowania osiągania oceny DOSTATECZNEJ
. Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
. Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.
. Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.
. Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.
. Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.
. W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.
. Odznacza się małą kondensacją wypowiedzi.
. Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.
. W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.
. Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
. Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dostateczną.
4. Wymagania rozszerzające
Uwarunkowania osiągania oceny DOBREJ
. Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
. Opanował materiał programowy z religii.
. Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.
. Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.
. Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.
. Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.
. W zeszycie ma wszystkie notatki i prace domowe.
. Podczas lekcji posiada określone pomoce i korzysta z nich.
. Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.
. Jest zainteresowany przedmiotem.
. Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
. Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.
. Stara się być aktywnym podczas lekcji.
. Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.
5. Wymagania dopełniające
Uwarunkowania osiągania oceny BARDZO DOBREJ
. Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.
. Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
. Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
. Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.
. Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.
. Odznacza się pełną znajomością pacierza.
. Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
. Aktywnie uczestniczy w religii.
. Postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.
. Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
. Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
. Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.
. Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.
6. Wymagania ponadprogramowe
Uwarunkowania osiągania oceny CELUJĄCEJ
. Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
. Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
. Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
. Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.
. Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.
. Angażuje się w prace pozalekcyjne.
. Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.
. Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
. Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.
. Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.
W opracowaniu Przedmiotowego Systemu Oceniania z Religii korzystano m.in. z następującej literatury:
Biblioteczka Reformy, MEN o ocenianiu, Warszawa 2000.
Ocena w katechezie, red. S. Kulpaczyński, Lublin 2001.
J. Szpet, Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
M. Śnieżyński, Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1998.
Ecce_Ego