Wzory uczenia się
Strategie nauczania
Metody sprzyjające uczeniu się
Behawioralne: reakcje zwrotne na bodźce zewnętrzne (warunkowanie sprawcze), kary i nagrody oraz modelowanie obserwowanych zachowań innych osób
1) nauczanie bezpośrednie (pokaz i ćwiczenia w wykonywaniu określonej czynności);
2) nauczanie programowane (pytania i odpowiedzi)
3) nauczanie przez symulację (gry dydaktyczne i gry komputerowe)
Procesualno-poznawcze: aktywne przetwa –rzanie informacji (ich przyswajanie, przetwa -rzanie i produkowanie)
1)podawanie i wyjaśnianie informacji
2) mnemotechnika wspomagająca zapamiętywanie materiału nauczania
3) dedukcyjny i indukcyjny model uczenia się pojęć:
4)kreślenie map poznawczych (komasowanie informacji w formie graficznej)
5) stawianie pytań:
- kierowanie pytań przez nauczyciela do uczniów,
- zachęcanie uczniów do stawiania pytań,
-stosowanie dyskusji (rozmowa uczniów i nauczyciela na temat treści nauczania). Dyskusja może przybierać formę:
· pogadanki,
· dyskusji problemowej,
· dyskusji ujawniającej wartości i służącej
dzieleniu się doświadczeniem.
Dyskusja jako samodzielna strategia nauczania realizowana jest w następujących etapach:
1) podanie celów i wywołanie nastawienia,
2) ukierunkowanie dyskusji,
3)prowadzenie „właściwych” rozmów czy debaty,
4) zakończenie,
5) omówienie.
6) synektyki i metafory (twórcze rozwiązywanie problemów i rozwój myślenia twórczego)
-strukturalne ujęcie podawanych treści nauczania (wydzielenie określonych tema –tów, wyróżnienie idei przewodnich i pojęć węzłowych ukazujących związki i zależności;
-czynienie materiału nauczania znaczącym osobiście dla ucznia przez odwołanie się do już posiadanej przez niego wiedzy;
-stosowanie przez nauczyciela przykładów, ilustracji, różnych porównań;
-zaangażowanie nauczyciela w treści i czynności nauczania (zdolności aktorskie).
-znalezienie i poddanie wizualizacji słów kluczowych (poznawanie słów obcojęzycz- nych przez dobieranie przez uczniów podobnych słów z języka ojczystego);
-metoda kontekstualna (włączenie nowych słów w dobrze znany kontekst językowy).
- dedukcyjne uczenie się pojęć (od reguły do przykładu - nauczyciel najpierw omawia definicję z uczniami a następnie prezentuje przykłady by ułatwić uczniom rozumienie);
-indukcyjny...
coliberek44