Wzory uczenia się.docx

(28 KB) Pobierz

Wzory uczenia się

Strategie nauczania

Metody sprzyjające uczeniu się

Behawioralne: reakcje zwrotne na bodźce zewnętrzne (warunkowanie sprawcze), kary i nagrody oraz modelowanie obserwowanych zachowań  innych osób

1) nauczanie bezpośrednie (pokaz i ćwiczenia w wykonywaniu określonej czynności);

 

2) nauczanie programowane (pytania i odpowiedzi)

 

3) nauczanie przez symulację (gry dydaktyczne i gry komputerowe)

 

 

Procesualno-poznawcze: aktywne przetwa rzanie informacji (ich przyswajanie, przetwa -rzanie i produkowanie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1)podawanie i wyjaśnianie informacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) mnemotechnika wspomagająca zapamiętywanie materiału nauczania

 

 

 

 

 

 

3) dedukcyjny  i indukcyjny model uczenia się pojęć:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4)kreślenie map poznawczych (komasowanie informacji w formie graficznej)

 

 

 

 

5) stawianie pytań:

- kierowanie pytań przez nauczyciela do uczniów,

 

- zachęcanie uczniów do stawiania pytań,

 

-stosowanie dyskusji (rozmowa uczniów i nauczyciela na temat treści nauczania). Dyskusja może przybierać formę:

·          pogadanki,

·          dyskusji problemowej,

·          dyskusji ujawniającej wartości i użącej

 dzieleniu się doświadczeniem.

 

Dyskusja jako samodzielna strategia nauczania realizowana jest w następujących etapach:

1) podanie celów i wywołanie nastawienia,

2) ukierunkowanie dyskusji,

3)prowadzenie „właściwych” rozmów czy debaty,

4) zakończenie,

5) omówienie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6) synektyki i metafory (twórcze rozwiązywanie problemów i rozwój myślenia twórczego)

-strukturalne ujęcie podawanych treści nauczania (wydzielenie określonych tematów, wyróżnienie idei przewodnich i pojęć węzłowych ukazujących związki i zależności;

 

-czynienie materiału nauczania znaczącym osobiście dla ucznia przez odwołanie się do już posiadanej przez niego wiedzy;

 

-stosowanie przez nauczyciela przykładów, ilustracji, różnych porównań;

 

-zaangażowanie nauczyciela w treści i czynności nauczania (zdolności aktorskie).

 

-znalezienie i poddanie wizualizacji słów kluczowych (poznawanie słów obcojęzycz- nych przez dobieranie przez uczniów podobnych słów z języka ojczystego);

 

-metoda kontekstualna (włączenie nowych słów w dobrze znany kontekst językowy).

 

- dedukcyjne uczenie się pojęć (od reguły do przykładu - nauczyciel najpierw omawia definicję z uczniami a następnie prezentuje przykłady by ułatwić uczniom rozumienie);

 

-indukcyjny...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin