PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
1. JESIEŃ W PARKU
2. JESIEŃ W LESIE
3. JESIEŃ W SADZIE
4. JESIEŃ W OGRODZIE
5. KTO NAM SZYJE UBRANIA?
JESIEŃ W PARKU
PONIEDZIAŁEK JESIEŃ W PARKU
- taniec listków-ćwiczenia oddechowe
- „Rzeźby w parku” – zabawa muzyczno-ruchowa
- wysłuchanie opowiadania „O liście, który zabłądził”
- wycieczka do pobliskiego parku – przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się po ulicy
- zwrócenie uwagi i obserwowanie zmian. które zachodzą w przyrodzie
- zbieranie kolorowych liści, kasztanów, żołędzi
- ćwiczenia gimnastyczne w parku
WTOREK BARWY JESIENI
- wiatr i ptaszki- zabawa ruchowa przy muzyce
- skojarzenia – zabawa logiczna; dzieci wybierają dowolne dary jesieni i podają swoje skojarzenia z nimi związane
- quiz – prawda czy fałsz; dzieci potwierdzają prawdziwość zdań wypowiedzianych przez nauczycielkę
- „Jesienne harce”- ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XXXV wg K. Wlaźnik
- jesienny smok- składanka z gotowych elementów
ŚRODA BAWIŁY SIĘ LIŚCIE
- „Tańczące listki”- zabawa ruchowa
- „Kto śpi pod liśćmi?”- wysłuchanie opowiadania; wspólne omówienie
- oglądanie i rozpoznawanie najczęściej spotykanych drzew parkowych: kasztanowiec, dąb, klon, jarzębina. topola
- „Opowieść jesiennych listków” – nauka piosenki, improwizacja ruchem
- oglądanie przez lupę liści zgromadzonych w kąciku przyrody
CZWARTEK NIE TYLKO KASZTANOWE JEŻE
- „Siup, pod listek” – zabawa ruchowa z elementami czworakowaniem
- Ile liści spadło z drzewa? – zabawa słuchowa z liczeniem
- ”Jeż dziwny zwierz” – wysłuchanie opowiadania, opisywanie wyglądu jeża
- oglądanie ilustracji w różnych czasopismach dotyczących jeży
- jeżyk – praca plastyczno-konstrukcyjna; wykonanie jeża z ziemniaka, wykałaczek i plasteliny
- jeżowe rodzinki- tworzenie zbiorów
PIĄTEK SPOTKANIE Z JESIENIĄ
- wyścigi liści – ćwiczenia oddechowe
- kasztanowe rytmy – zabawa muzyczna; dzieci powtarzają za nauczycielem krótkie motywy rytmiczne
- „Spotkanie z jesienią” – test sprawnościowy na bazie opowieści
- jesienny konik – przyklejanie brakujących elementów, kolorowanie
JESIEŃ W LESIE
PONIEDZIAŁEK
WYCIECZKA DO WĄGROWCA NA PRZEDSTAWIENIE
WTOREK
POŻEGNANIE LATA - OGNISKO
ŚRODA LESIE NASZ
- „Wycieczka do lasu”- opowieść ruchowa;
- ćwiczenia ortofoniczne – powtarzanie różnych wyrazów dźwiękonaśladowczych
- „W lesie” – słuchanie opowiadania o wyprawie Kajtka do lasu; rozmowa na temat utworu
- las- wykonanie makiety
- zabawy w jesiennym lesie – ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik
CZWARTEK SPOTKANIE WIEWIÓREK
- wiewiórki do dziupli – zabawa orientacyjno –porządkowa
- rozwiązywanie zagadek o zwierzętach leśnych
- wiewiórka – wykonanie wiewiórki z tektury
- Ile mam orzeszków? – nauczycielka opowiada historyjkę, ilustrując ją
- zabawy ruchowe na placu zabaw
PIĄTEK IDZIEMY NA GRZYBY
- Gdzie się ukryły grzybki? – zabawa tropiąca
- omiń muchomora- zabawa ruchowa
- grzyby – zapoznanie dzieci z wyglądem grzybów
- segregowanie grzybów na jadalne i trujące
- pieczarka – omawianie przyniesionej pieczarki; krojenie, smakowanie
- zbieramy grzyby – zabawa ruchowa
- grzybek – lepienie z masy solnej
JESIEŃ W SADZIE
PONIEDZIAŁEK PRACA W SADZIE
- Jaki to owoc?- rozpoznawanie po smaku, zapachu lub dotyku owoców
- Na jakim drzewie rosnę? – nazywanie drzew owocowych
- „W sadzie” – omówienie historyjki obrazkowej przedstawiającej pracę w sadzie
- zabawy inscenizacyjne przy piosence „pac, gruszka do fartuszka”
- owoce – uzupełnianie rytmów z owoców, poprzez wklejanie odpowiednich obrazków
WTOREK LUBIMY OWOCE
- „Osy i grusze” – zabawa ruchowa przy muzyce
- zgadnij jakie skarby mam, to ci jeden dam – zabawa badawcza; rozpoznawanie za pomocą dotyku owoców znajdujących się w woreczku
- rysowanie owoców obydwoma rękami
- „Dojrzała gruszka” – opowieść ruchowa
- gruszka - wydzieranka
ŚRODA ILE MAM OWOCÓW?
- zbieramy owoce – zabawa ortofoniczna
- liczenie owoców; określanie gdzie jest najwięcej, a gdzie najmniej
- „Zabawy w sadzie” – ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik - zestaw XX
- sad – malowanie farbami drzew owocowych; doklejanie owoców
CZWARTEK JAK POWSTAJE SOK?
- „Jak powstaje sok?” – historyjka obrazkowa, wiązanie przyczyn i skutków
- soki owocowe – degustacja różnych soków; określanie ich smaku: słodki, gorzki, kwaśny
- czy to owoc, czy warzywo – segregowanie do odpowiednich koszyków, przeliczanie
- karta pracy – uzupełnianie brakujących elementów, przeliczanie, dorysowywanie
PIĄTEK OWOCE SĄ SMACZNE I ZDROWE
- owoce ciężkie i lekkie – ważenie owoców na wadze szalkowej
- porównywanie ciężaru, stosowanie określeń: ciężki – lekki, cięższy – lżejszy, waży tyle samo
- owoce są smaczne i zdrowe – opowiadanie obrazka sytuacyjnego; doskonalenie spostrzegawczości i uwagi
- owocowe pary – ćwiczenia graficzne
- koniki – ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik, zestaw XXXVII
JESIEŃ W OGRODZIE
PONIEDZIAŁEK LUBIMY NIE TYLKO OWOCE
- warzywa – umieszczenie w kąciku przyrody przyniesionych warzyw, posługiwanie się ich nazwami, zapoznanie z mało popularnymi warzywami np. kabaczek, cukinia, bakłażan
- zachęcanie dzieci do jedzenia surówek jako źródła witamin
- słuchanie wiersza J. Brzechwy „Pomidor”, zapoznanie z typem humoru prezentowanym w utworze
- wyszukiwanie warzyw w koszu, określanie ich cech, kolor, kształt
- podział warzyw na te, które można jeść surowe, i te które je się gotowane
- rozpoznawanie warzyw po smaku
- warzywa- malowanie farbami; dobieranie odpowiednich kolorów
WTOREK PLONY Z SADU I OGRODU
- Jakie to warzywo? – wskazywanie warzywa o którym mówi nauczycielka
- jesienny koszyk – odrysowywanie koszyka i warzyw, kolorowanie
- szukaj swojej połówki – zabawa ruchowa
- jesienne porządki w ogrodzie – ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik; zestaw LIV
ŚRODA JESIENNY BAL WARZYW
- znikające warzywa – zabawa matematyczna
- „Jarzynowy bal” – wysłuchanie wiersza, prezentacja naturalnych okazów
- szukanie różnic i podobieństw między warzywami występującymi w wierszu
- warzywa na scenę – wykonanie przez dzieci kukiełek z warzyw
- zajęcia ruchowe na placu zabaw
CZWARTEK W KRAINIE WARZYW
- „Król Pasibrzuch” – zabawa muzyczno – ruchowa z wykorzystaniem opowiadania relaksacyjnego
- warzywa – rozwiązywanie zagadek
- kopanie ziemniaków –ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik
- Co kryje w sobie ziemniak? – zabawa badawcza; porównywanie cech ziemniaka surowego i ugotowanego
PIĄTEK ZWIERZĘCE SMAKOŁYKI
- lubię zwierzęta – oglądanie albumów ze zwierzętami
- śniadanie zwierząt – ćwiczenia artykulacyjne; naśladowanie sposobu gryzienia, żucia
- stragan pełen warzyw – zabawa matematyczna z wykorzystaniem żetonów
- jesienny pejzaż – wykonanie stempli z warzyw, tworzenie własnych kompozycji plastycznej
- zające w kapuście – zabawa ruchowa z czworakowaniem
KTO NAM SZYJE UBRANIA?
PONIEDZIAŁEK IGŁY, KOLCE, SZPILKI
- modne ubrania – oglądanie czasopism z ubraniami; swobodne wypowiedzi dzieci na temat ubrań, kolorów, wzorów
- „U krawcowej” – ćwiczenia ortofoniczne
- kolorowe sukienki – ozdabianie różnymi materiałami, wzorami szablonów sukienek
- igły, kolce, szpilki – praca z obrazkiem
- karta pracy – rysowanie na szpulkach nici i łączenie ich według kolorów z guzikami
WTOREK TAŃCOWAŁA IGŁA Z NITKĄ
- „Tańcowała igła z nitką” – słuchanie wiersza; udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiersza
- tańcząca nitka – malowanie farbami linii falistych, zaokrąglonych, pętli
- szyjemy sukienkę dla lalki – opowiadanie obrazka, układanie w kolejności poszczególnych obrazków
- puzzle – składanie z części obrazka
ŚRODA NAWLEKAMY KORALE
- znaki – ćwiczenia graficzne; rysowanie dwoma flamastrami i obiema rękami jednocześnie dowolnych kształtów
- korale – oglądanie różnych korali; porównywanie długości, barwy, kształtu oraz tworzywa z którego zostały wykonane
- kolorowe korale – nawlekanie koralików na żyłkę
- spacer dookoła przedszkola
CZWARTEK BAWIMY SIĘ GUZIKAMI
- guziki – porządkowanie guzików według wielkości, koloru, ilości dziurek, materiału
- pokaż mi guzik – zabawa dydaktyczna
- guzikowe układanki – układanie z guzików liter, cyfr, obrazków
-...
marczeszka