J.Cowley - „Jestem większy od ciebie”.
Cel ogólny: poznajemy uczucia i emocje, nasze uczucia i emocje, uczucia i emocje
innych ludzi…
Temat tygodnia: „Nasze emocje i uczucia”
Litera tygodnia: „A, a”
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Co to znaczy, że kogoś lubimy? Dlaczego lubimy innych?
2. Kogo kochamy? Dlaczego kochamy rodziców, rodzinę?
3. Jacy jesteśmy? ( wybieranie spośród wielu przymiotników )
4. Jakie znamy inne czucia? (radość, złość…)
5. Czy wszystkich musimy lubić? Dlaczego?
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1.Obserwowanie pogody zimą i dzielenie się spostrzeżeniami i przeżyciami:
Cel operacyjny: - dziecko potrafi wymienić charakterystyczne cechy zimy,
potrafi opowiadać o zmianach i charakterystycznych
zmianach w świecie przyrody: dużo śniegu, mało śniegu…
Działalność matematyczna:
1.Poznawanie określeń dotyczących stronności własnego ciała – z lewej strony
mam serduszko…
Cel operacyjny: - dziecko wie, która ręka jest prawa, lewa…
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym – swobodne i śmiałe wypowiadanie się.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi powiedzieć:
- Co to znaczy, że kogoś lubimy? Dlaczego lubimy innych?
- Kogo kochamy? Dlaczego kochamy rodziców, rodzinę?
- Jacy jesteśmy? ( wybieranie spośród wielu przymiotników )
- Jakie znamy inne czucia? (radość, złość…)
- Czy wszystkich musimy lubić? Dlaczego?
2.Urodziny litery „A, a”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „A, a” rozpoznaje ją
na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.
3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas
czytania książek w kąciku książki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki
ze Słonecznej Biblioteki.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: lubię, kocham , jestem zła…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: złość, nienawiść, miłość
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać zdania: „Lubię…., Złoszczę się…..” samodzielnie lub
z pomocą nauczycielki.
3.Pisanie litery „A, a” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi
na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „A, a”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „A, a” samodzielnie
lub po śladzie.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki
i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie
lub ze wsparciem nauczycielki książki „Jestem większy od ciebie”
i karty poetyckiej oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Jestem większy od ciebie”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
miłość, złość, kłótnia...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej.
3. Opowiadanie treści wybranej książki ze Słonecznej Biblioteki.
Edukacja zdrowotna:
1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi właściwie reagować na przejawy złości
innych dzieci ( na zasadzie tolerancji i akceptacji ).
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Nauka piosenki „Trzymajmy się za ręce”
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.
2. Słuchanie spokojnej relaksacyjnej muzyki.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Walentynkowe upominki” – aktywność twórcza.
P: dowolny materiał z kącika plastycznego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Kot jest – kota nie ma” – orientacyjno-porządkowa,
„Po wąskiej dróżce” – element równowagi.
3.Spacery i do lasu , na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Uczenie się mówienia innym miłych rzeczy, ale i wyrażania dezaprobaty dla ich
zachowań, jeżeli nastąpi taka konieczność.
Cel operacyjny: - dziecko stara się mówić innym przyjemne słowa, stara się
wyrażać dezaprobatę w stosunku do nieprawidłowych
zachowań dzieci.
2. Rozumienie, że inni czują i przeżywają różne zdarzenia podobnie.
Cel operacyjny: - dziecko rozumie różne uczucia ludzkie.
3. Odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania upominków z różnych
okazji: Walentynki.
Cel operacyjny: - dziecko odczuwa radość w różnych sytuacjach.
IV Budowanie systemu wartości
1. Walentynki w naszej grupie – wymiana walentynek.
Cel operacyjny: - dziecko poznaje miłość jako uczucie
Zabawy:
1. „Wszyscy są” zabawa integracyjnaMuzyka zaprasza do biegu, na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się i witają z partnerem piosenką „Wszyscy są” z jednoczesnym klaskaniem w ręce partnera. Powtórzenie zabawy; zmiana ruchu - podskoki na przerwę w muzyce, piosenka jw. (zmiana partnera).„Wszyscy są wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas. Jestem ja. Jesteś ty, raz, dwa, trzy.”
2. „Powitanie” wg - „Przedszkolaka krok pierwszy”
Cel : Tworzenie miłej , swobodnej atmosfery , poczucia relaksu.
Przebieg : Gra rytmiczna muzyka , uczestnicy zabawy maszerują w rozsypance. Gdy muzyka milknie , prowadzący podaje polecenie do wykonania prostego działania w ruchu np. uścisnąć jak najwięcej dłoni , kostek
u nóg , napisać stopą swoje imię na podłodze , w powietrzu itp.
3. „Pantomimiczne wyrażanie swoich uczuć” wg Mariola Chomczyńska – Miliszkiewicz Dorota Pankowska - „Polubić szkołę”
Cel :Doskonalenie umiejętności komunikowania i odczytywania sygnałów niewerbalnych , rozwijanie empatii.
Przebieg : Prowadzący prosi ochotników o pantomimiczne przedstawienie różnych uczuć: strachu , gniewu , rozpaczy , wstydu , wrogości , podejrzliwości , radości , optymizmu , zadowolenie , szczęścia , sukcesu. Pozostali poprzez analizę komunikatów niewerbalnych , mają odgadnąć o jaką emocję chodzi. W omówieniu można skoncentrować się na poszukiwaniu uniwersalnych znaczeń sygnałów niewerbalnych poprzez próbę odpowiedzi na pytania :
- Co się dzieje z twarzą osoby radosnej ?
- Co się dzieje z twarzą osoby bezradnej , chcącej nawiązać z kimś
kontakt ?
- Co się dzieje z rękami osoby onieśmielonej , zdenerwowanej ,
przyjaznej ?
4. Wyrażamy własne uczucia.
Cel :Ćwiczenie umiejętności wyrażania uczuć pozytywnych i negatywnych.
Materiały : Ilustracje wybranych scen sytuacyjnych.
Przebieg :Każde dziecko wybiera ilustrację przedstawiającą scenkę sytuacyjną np. : „Ktoś roztargał ci ubranie” , „Czyjeś dziecko głośno płacze” ,
„Kolega zaplamił ci książkę itp. Ochotnicy prezentują scenki , w których wyrażają swoje uczucia.
Uwaga :Jeżeli dzieci mają skłonności do zachowań agresywnych więcej czasu należy poświęcić na ćwiczenie nie agresywnego wyrażania uczuć negatywnych.
5. „Marcepanowe serce” wg Mariola Chomczyńska - Miliszkiewicz
Dorota Pankowska - „Polubić szkołę”
Cel : Pozytywne myślenie o sobie. Publiczne zaprezentowanie własnych cech osobowości.
Materiały : Serca wycięte z kartonu, taśma klejąca , napisy globalne.
Przebieg :Każde dziecko przykleja do swojego serca wybrane przez siebie karteczki z napisami globalnymi. Przedstawia cechy pozytywne swojego charakteru , które może podarować innym ludziom.
Dzieci podpisują swoimi inicjałami serca i przyklejają do wcześniej wykonanych sylwetek własnych postaci.
6. „Moja twarz jest niepowtarzalna” wg „Przedszkolaka krok pierwszy”
Cel: Dostrzeganie i akceptowanie cech szczególnych w wyglądzie swojej twarzy , i zmian zachodzących na niej pod wpływem różnych uczuć , nastrojów i emocji.
Materiały: Małe lusterka dla każdego dziecka , sylwety z papieru , farby.
Przebieg: Niech każde dziecko przyjrzy się w lustrze swojej twarzy. Niech zwróci uwagę na to , co mu się we własnej twarzy bardzo podoba. np. kolor włosów , piegi , brwi , nos , oczy , usta. Następnie zadajemy pytania: zobacz jak zmienia się twoja twarz gdy otrzymasz piękny prezent , lub kiedy skaleczysz się itp. Dzieci domalowują swoje odbicia do wcześniej wykonanych sylwetek własnych postaci.
7. „Wizytówki” wg - „Przedszkolaka krok pierwszy”
Cel : Dostrzeganie własnej dziecięcej indywidualności i niepowtarzalności.
Materiały : Kartki , flamastry , kredki , bibuła , taśma klejąca.
Przebieg : Dzieci wykonują własne wizytówki , które ozdabiają wg własnych pomysłów i podpisują własnym imieniem. Następnie przyklejają je do wcześniej wykonanych swoich sylwetek.
8. „Zrób dziurę w suficie” wg - „Relaks w 90 sekund”
Cel : Odkrycie twórczego potencjału ciała.
Przebieg : Stań na ugiętych kolanach , unieś ręce nad głową i skieruj spody dłoni ku górze. Wyobraź sobie , że masz nad sobą sufit albo niebo , że chcesz w nim wydrążyć otwór. Wydaj okrzyk Aaa , Ooo , Eee. Po udanej próbie rozluźnij się i wstrząśnij całym ciałem. Alternatywą tego ćwiczenia jest ściąganie sufitu lub nieba do dołu za pomocą zaciśniętych pięści.
9. „Śnieżny bałwanek” wg „Relaks w 90 sekund”
Cel: Odprężenie, rozwijanie wyobraźni.
Przebieg: Jesteś śnieżnym bałwankiem. Jak czujesz się w tej roli?
Co słyszysz, co widzisz w zimowym krajobrazie, który cię otacza? Wzeszło słońce i zaczynasz się topić. Lecz późnym popołudniem znów sypał śnieg i dzieci odbudowały bałwana. Stoisz uśmiechnięty przez całą noc. Rano słońce ponownie cię nadtapia, a wieczorem znowu prószy śnieg i przychodzą dzieci. Niech każda z tych sytuacji powtórzy się trzy razy, w takim samym tempie. Potem słońce zaświeci tak mocno, że bałwanek wtopi się w podłoże. Zniknie.
10. „Gili-gili” - zabawa rytmiczna wg Przedszkolaka krok pierwszy
Cel: Przełamanie onieśmielenia, kontakt fizyczny z kolegą.
Przebieg: Dzieci stoją w kręgu i rytmicznie skandują razem z prowadzącym:
Ta-ram-tam-tam (uderzają dłońmi w uda) bis
Gili-gili-gili (łaskoczą partnerów)
Ta-ram-tam-tam (uderzają dłońmi w uda)
O-jej! O-jej! (unoszą ręce do góry)
O-gili-gili-gili (łaskoczą partnerów)
...
kedziorkowatosc