uczucia,_emocje.doc

(68 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

          Tygodniowe opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki

                           J.Cowley -  „Jestem  większy  od  ciebie”.

 

Cel ogólny: poznajemy uczucia i emocje, nasze uczucia i emocje, uczucia i emocje

                     innych ludzi…

 

Temat  tygodnia: „Nasze emocje i uczucia

 

Litera tygodnia: „A, a

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Co to znaczy, że kogoś lubimy? Dlaczego lubimy innych?

2. Kogo kochamy? Dlaczego kochamy rodziców, rodzinę?

3. Jacy jesteśmy? ( wybieranie spośród wielu przymiotników )

4. Jakie znamy inne czucia? (radość, złość…)

5. Czy wszystkich musimy lubić? Dlaczego?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1.Obserwowanie pogody zimą i dzielenie się spostrzeżeniami i przeżyciami:

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi wymienić charakterystyczne cechy zimy,

                                  potrafi opowiadać o zmianach i charakterystycznych

                                  zmianach w świecie przyrody: dużo śniegu, mało śniegu…

 

 

 

                            

Działalność matematyczna:

1.Poznawanie określeń dotyczących stronności własnego ciała – z lewej strony

   mam serduszko…

     Cel operacyjny: - dziecko wie, która ręka jest prawa, lewa…

 

 

 

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym – swobodne i śmiałe wypowiadanie się.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi powiedzieć:

  - Co to znaczy, że kogoś lubimy? Dlaczego lubimy innych?

  - Kogo kochamy? Dlaczego kochamy rodziców, rodzinę?

  - Jacy jesteśmy? ( wybieranie spośród wielu przymiotników )

  - Jakie znamy inne czucia? (radość, złość…)

  - Czy wszystkich musimy lubić? Dlaczego?

 

 

 

2.Urodziny litery „A, a

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „A, a”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

 

 

 

3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas

    czytania książek w kąciku książki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki

                                  ze Słonecznej Biblioteki.

 

 

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia  samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: -   dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                   napisać swoje imię.

 

 

 

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: lubię, kocham , jestem zła

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: złość, nienawiść, miłość

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać zdania: „Lubię…., Złoszczę się…..” samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

 

 

 

 

3.Pisanie litery „A, a”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „A, a”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „A, a” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

 

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki

   i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie

   lub ze wsparciem nauczycielki książki „Jestem większy od ciebie

   i karty  poetyckiej oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Jestem większy od ciebie

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

 

 

 

 

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   miłość, złość, kłótnia...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej.

3. Opowiadanie treści wybranej książki ze Słonecznej Biblioteki.

 

 

 

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi właściwie reagować na przejawy złości

                                   innych dzieci ( na zasadzie tolerancji i akceptacji ).

 

 

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Trzymajmy się za ręce

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.

 

 

 

2. Słuchanie spokojnej relaksacyjnej muzyki.

   

 

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Walentynkowe upominki” – aktywność twórcza.

    P: dowolny materiał z kącika plastycznego.

    Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.

 

 

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Kot jest – kota nie ma” – orientacyjno-porządkowa,

                                „Po wąskiej dróżce” – element równowagi.

3.Spacery i do lasu , na pobliskie osiedle.

 

 

 

   III      Odnajdywanie  swojego miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Uczenie się mówienia innym miłych rzeczy, ale i wyrażania dezaprobaty dla ich

    zachowań, jeżeli nastąpi taka konieczność.

    Cel operacyjny:  - dziecko stara się mówić innym przyjemne słowa, stara się

                                   wyrażać dezaprobatę w stosunku do nieprawidłowych

                                   zachowań dzieci.

2. Rozumienie, że inni czują i przeżywają różne zdarzenia podobnie.

    Cel operacyjny: - dziecko rozumie różne uczucia ludzkie.

3. Odkrywanie uczucia radości z możliwości dawania upominków z różnych

    okazji: Walentynki.

    Cel operacyjny: - dziecko odczuwa radość w różnych sytuacjach.

 

 

 

IV  Budowanie  systemu  wartości

 

1. Walentynki w naszej grupie – wymiana walentynek.

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje miłość jako uczucie

 

 

 

Zabawy:

1. „Wszyscy są” zabawa integracyjna
Muzyka zaprasza do biegu, na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się i witają z partnerem piosenką „Wszyscy są” z jednoczesnym klaskaniem w ręce partnera. Powtórzenie zabawy; zmiana ruchu - podskoki na przerwę w muzyce, piosenka jw. (zmiana partnera).
„Wszyscy są wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas. Jestem ja. Jesteś ty, raz, dwa, trzy.”

2. „Powitanie” wg - „Przedszkolaka krok pierwszy” 

Cel : Tworzenie miłej , swobodnej atmosfery , poczucia relaksu. 

Przebieg : Gra rytmiczna muzyka , uczestnicy zabawy maszerują w rozsypance. Gdy muzyka milknie , prowadzący podaje polecenie do wykonania prostego działania w ruchu np. uścisnąć jak najwięcej dłoni , kostek

u nóg , napisać stopą swoje imię na podłodze , w powietrzu itp.

3. „Pantomimiczne wyrażanie swoich uczuć” wg Mariola Chomczyńska Miliszkiewicz Dorota Pankowska - „Polubić szkołę”

Cel :Doskonalenie umiejętności komunikowania i odczytywania sygnałów niewerbalnych , rozwijanie empatii. 

Przebieg : Prowadzący prosi ochotników o pantomimiczne przedstawienie różnych uczuć: strachu , gniewu , rozpaczy , wstydu , wrogości , podejrzliwości , radości , optymizmu , zadowolenie , szczęścia , sukcesu. Pozostali poprzez analizę komunikatów niewerbalnych , mają odgadnąć o jaką emocję chodzi. W omówieniu można skoncentrować się na poszukiwaniu uniwersalnych znaczeń sygnałów niewerbalnych poprzez próbę odpowiedzi na pytania :

- Co się dzieje z twarzą osoby radosnej ?

- Co się dzieje z twarzą osoby bezradnej , chcącej nawiązać z kimś  

  kontakt ?

- Co się dzieje z rękami osoby onieśmielonej , zdenerwowanej ,

  przyjaznej ?

4. Wyrażamy własne uczucia.

 Cel :Ćwiczenie umiejętności wyrażania uczuć pozytywnych i negatywnych.

 Materiały : Ilustracje wybranych scen sytuacyjnych.

 Przebieg :Każde dziecko wybiera ilustrację przedstawiającą scenkę sytuacyjną np. : „Ktoś roztargał ci ubranie” , „Czyjeś dziecko głośno płacze” ,

„Kolega zaplamił ci książkę itp. Ochotnicy prezentują scenki , w których wyrażają swoje uczucia. 

Uwaga :Jeżeli dzieci mają skłonności do zachowań agresywnych więcej czasu należy poświęcić na ćwiczenie nie agresywnego wyrażania uczuć negatywnych.

5. „Marcepanowe serce” wg Mariola Chomczyńska - Miliszkiewicz

   Dorota Pankowska - „Polubić szkołę” 

Cel : Pozytywne myślenie o sobie. Publiczne zaprezentowanie własnych cech osobowości.

Materiały : Serca  wycięte z kartonu, taśma klejąca , napisy globalne.

Przebieg :Każde dziecko przykleja do swojego serca wybrane przez siebie karteczki z napisami globalnymi. Przedstawia cechy pozytywne swojego charakteru , które może podarować innym ludziom.

Dzieci podpisują swoimi inicjałami serca i przyklejają do wcześniej wykonanych sylwetek własnych postaci.

6. „Moja twarz jest niepowtarzalna” wg „Przedszkolaka krok pierwszy”

 Cel: Dostrzeganie i akceptowanie cech szczególnych w wyglądzie swojej twarzy , i zmian zachodzących na niej pod wpływem różnych uczuć , nastrojów i emocji.

 Materiały: Małe lusterka dla każdego dziecka , sylwety z papieru , farby.

 Przebieg: Niech każde dziecko przyjrzy się w lustrze swojej twarzy. Niech zwróci uwagę na to , co mu się we własnej twarzy bardzo podoba. np. kolor włosów , piegi , brwi , nos , oczy , usta. Następnie zadajemy pytania: zobacz jak zmienia się twoja twarz gdy otrzymasz piękny prezent , lub kiedy skaleczysz się itp. Dzieci domalowują swoje odbicia do wcześniej wykonanych sylwetek własnych postaci.

7. „Wizytówki” wg - „Przedszkolaka krok pierwszy”

 Cel : Dostrzeganie własnej dziecięcej indywidualności i niepowtarzalności.

 Materiały : Kartki , flamastry , kredki , bibuła , taśma klejąca.

 Przebieg : Dzieci wykonują własne wizytówki , które ozdabiają wg własnych pomysłów i podpisują własnym imieniem. Następnie przyklejają je do wcześniej wykonanych swoich sylwetek.

8. „Zrób dziurę w suficie” wg - „Relaks w 90 sekund”

 Cel : Odkrycie twórczego potencjału ciała.

 Przebieg : Stań na ugiętych kolanach , unieś ręce nad głową i skieruj spody dłoni ku górze. Wyobraź sobie , że masz nad sobą sufit albo niebo , że chcesz w nim wydrążyć otwór. Wydaj okrzyk Aaa , Ooo , Eee. Po udanej próbie rozluźnij się i wstrząśnij całym ciałem. Alternatywą tego ćwiczenia jest ściąganie sufitu lub nieba do dołu za pomocą zaciśniętych pięści.

9. „Śnieżny bałwanek”    wg „Relaks w 90 sekund”

 Cel: Odprężenie, rozwijanie wyobraźni.

 Przebieg: Jesteś śnieżnym bałwankiem. Jak czujesz się w tej roli?

Co słyszysz, co widzisz w zimowym krajobrazie, który cię otacza? Wzeszło słońce i zaczynasz się topić. Lecz późnym popołudniem znów sypał śnieg i dzieci odbudowały bałwana. Stoisz uśmiechnięty przez całą noc. Rano słońce ponownie cię nadtapia, a wieczorem znowu prószy śnieg i przychodzą dzieci. Niech każda z tych sytuacji powtórzy się trzy razy, w takim samym tempie. Potem słońce zaświeci tak mocno, że bałwanek wtopi się w podłoże. Zniknie.

10. „Gili-gili” - zabawa rytmiczna    wg Przedszkolaka krok pierwszy

 Cel: Przełamanie onieśmielenia, kontakt fizyczny z kolegą.

 Przebieg: Dzieci stoją w kręgu i rytmicznie skandują razem z prowadzącym:

Ta-ram-tam-tam (uderzają dłońmi w uda)  bis

Gili-gili-gili (łaskoczą partnerów)

Ta-ram-tam-tam (uderzają dłońmi w uda)

O-jej! O-jej! (unoszą ręce do góry)

O-gili-gili-gili (łaskoczą partnerów)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin