Analiza częstotliwości drgań własnych powłoki mostu gruntowo stalowego przed zasypaniem.pdf

(534 KB) Pobierz
Microsoft Word - 001 Beben_Analiza cz.stotliwo.ci drga. w.asnych.doc
V Ogólnopolska Konferencja Mostowców – Konstrukcja i Wyposażenie Mostów
Wisła, 5-6 listopada 2008 r.
Damian BĘBEN 1
Zbigniew MAŃKO 2
ANALIZA CZĘSTOTLIWOŚCI DRGAŃ WŁASNYCH POWŁOKI
MOSTU GRUNTOWO-STALOWEGO PRZED ZASYPANIEM
W pracy przedstawiono analizę częstotliwości drgań własnych powłoki mostu gruntowo-stalowego wykonanej z blach
falistych przed zasypaniem jej gruntem. Częstotliwości własne oraz odpowiadające im postacie drgań własnych są
najistotniejszymi parametrami charakteryzującymi te konstrukcje podczas ich realizacji, których istota polega na
znacznym zróżnicowaniu sztywności poszczególnych elementów w stosunku do gruntu oraz w porównaniu do
tradycyjnych mostów stalowych.
1. Wstęp
Duża popularność oraz gwałtowny wzrost liczby budowanych mostów stalowo-gruntowych w
ostatniej dekadzie na całym świecie, przyczynia się do poszukiwań szczegółowych problemów i
zakresów ich analiz [1]. Polegają one na uwzględnieniu niekorzystnych warunków obciążenia i
wytrzymałości oraz na respektowaniu bezpieczeństwa tych obiektów, ale również na ekonomicznym
ich projektowaniu. Dość znaczne rozpiętości teoretyczne przęseł oraz pewna specyfika mostów
stalowo-gruntowych (np. z uwagi na dużą podatność elementów konstrukcyjnych, ustrój powłokowy,
przekrój falisty elementów, itp.) klasyfikują je do kategorii konstrukcji charakterystycznych, m.in. ze
względu na ich skomplikowane formy drgań.
Częstotliwości własne oraz odpowiadające im postacie drgań własnych są najistotniejszymi
parametrami charakteryzującymi te obiekty, których komplikacja polega na znacznym zróżnicowaniu
sztywności poszczególnych ich elementów w stosunku do gruntu oraz tradycyjnych mostów stalowych,
wktórychwystępują, np. dźwigary główne, elementy pomostu, warstwy podbudowy drogi lub układ
torowisko – podsypka w mostach kolejowych. Mosty stalowo-gruntowe mają na ogół wysokie wartości
drgań własnych i są wwększym stopniu narażone na dynamiczne obciążenie wywołane, np.
uderzeniami bocznymi szyn od pojazdów trakcyjnych bądź zasypywaniem gruntem podczas ich
budowy niż, np. typowe stalowe konstrukcje prętowe, belkowe lub nawet płytowe. Dlatego też, pojawia
się potrzeba prowadzenia obliczeń w zakresie analizy modalnej, stanowiącej istotny czynnik w
rozważaniach teoretycznych, obliczeniach projektowych, a przede wszystkim w trakcie eksploatacji
takich obiektów mostowych, co dzisiaj związane jest także z korelacją wielkości drgań w zależności od
etapu budowy takich mostów [5].
Prezentowany problem drgań własnych dotyczy mostu w Gimån (Szwecja), o średniej rozpiętości
teoretycznej przęsła jak na mosty drogowe budowane w Polsce czy Skandynawii, dla którego
przeprowadzono szczegółową analizę modalną konstrukcji powłoki w układzie przestrzennym.
Ustalono przede wszystkim wartości częstotliwości drgań własnych przy wykorzystaniu modelu 3 D ,w
zależności od sposobu zamodelowania (dyskretyzacji) przęsła, tj. traktując powłokę o połączeniach
poszczególnych elementów jako przegubowe, a pomiędzy powłoką i wzmocnieniami oraz ławą
fundamentową jako sztywne. Tak przyjęte rozwiązania modelu były podyktowane m.in. wnioskami
uzyskanymi na podstawie rezultatów otrzymanych z analizy statycznej i dynamicznej konstrukcji tego
mostu przeprowadzanej w zakresie nieliniowym [1] i badań doświadczalnych [2], [3], [6], [7], [8].
Istotne jest zwrócenie uwagi także na drgania powłoki, związane z etapem montażu powłoki
(bezpośrednio przed fazą zasypywania gruntem). Przedstawienie modelu obliczeniowego drgań
własnych powłoki mostu uwypukla warunki i przyczyny pojawienia się odpowiednich właściwości
1
Dr inż., Wydział Budownictwa Politechniki Opolskiej
2
Dr hab. inż.InstytutInżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej
45
350422125.022.png 350422125.023.png
dynamicznych takich obiektów. Aby zbadać kompleksowo źródło energii dynamicznej należałoby
zarejestrować, np. w drodze pomiarów, zmiany prędkości drgań i amplitudy przyspieszeń
poszczególnych elementów konstrukcji takiego mostu. Ciekawą byłaby również analiza układu drgania
powłoki – wymuszenie warstwami gruntu (np. w czasie realizacji budowy mostu) prowadzona metodą
funkcji koherencji pozwalającą określić wpływ grubości (wysokości) wykonywanej zasypki wokół
powłoki na drgania całej konstrukcji, a tym samym na jej stateczność ogólną.
W pracy ograniczono się do porównania wybranych wartości częstotliwości i form własnych
powłoki mostu stalowo-gruntowego dla przyjętego typu modelu obliczeniowego 3 D wraz z podaniem
analizy zbieżności otrzymanych rozwiązań. Specyfiką rozwiązania przyjętego dla tego obiektu było
uwzględnienie w modelu obliczeniowym cienkościennej powłoki układu grunt – stal o właściwościach
podatnych. Analizowana powłoka podparta jest na ciągłych ławach fundamentowych, które
umieszczone są pod jej konstrukcją.
2. Opis konstrukcji powłoki mostu
Analizowany most drogowy w przekroju podłużnym stanowi ustrój statyczny złożony z
wyprofilowanych elementów blach falistych w postaci jednoprzęsłowej sztywno utwierdzonej w
ławach fundamentowych powłoki stalowej o rozpiętości teoretycznej przęsła L = 12,315 m. Powłoka
oparta jest za pomocą stalowych nierównoramiennych ceowników spoczywających na dwóch
żelbetowych ławach fundamentowych (rys. 1).
Zasadnicza powłoka mostu została wzmocniona w trzech miejscach, tj. w kluczu oraz w dwóch
narożach konstrukcji przy ławach fundamentowych od strony gruntu z obu jej stron, za pomocą
dodatkowych arkuszy blachy falistej, tzw. żeber. W kluczu wzmocnienie jest ciągłe na całej szerokości
powłoki, a w narożach w rozstawie co 380 mm. Dodatkowe żebra miały na celu zapewnienie większej
sztywności poprzecznej przęsła w przewidywanych niekorzystnych przekrojach powłoki. Ustrój nośny
a)
WIDOK AKSONOMETRYCZNY
PROFIL BLACHY FALISTEJ
=7,10
RZUT Z GÓRY
= 380
b)
TYP A
TYP A
TYP A
TYP A
TYP A
TYP A
TYP B
1 14 3
Śruby 19x75 mm do połączenia
żeber narożazpowłoką
A8S
D
8S
7S
8S 7S
8S
7S
8S 7S
8S
7S
8S 7S
8S
7S
8S 7S
8S
7S
8S 7S
8S
8S
Q
P
4S
C
S
R
4S
6S
6S
7S
Naroże
7S
Żebra
w narożu
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
7S U
E
F
T
7S
Klucz
G
V
4S
4S
B
A
B
A
B
A
B
A
B
A
B
A
B
A
B
4S
Żebra
w kluczu
H
11S
11S
11S
11S
11S
11S
11S
11S
W
11S
11S
11S
11S
11S
11S
11S
11S
11S
5S
5S
11S
Klucz
10S
Żebra
wkluczu
I
X
11S
11S
7S
7S
7S
7S
7S
7S
A
7S
7S
7S
A
7S
B
A
7S
B
A
7S
B
A
7S
B
A
7S
B
7S
B
A
7S
B
A
7S
7S
Klucz
5S
5S
7S
Żebra
w narożu
J
L
K
Y
Z
AA
8S
Naroże
4S
4S
O
N
M
AE
7S
AB
AC
6S
AD
6S 8S
7S
8S
7S 8S
7S
8S
7S 8S
7S
8S
7S 8S
7S
8S
7S 8S
7S
8S
7S 8S
8S
27 pierścieni @ 762 = 20574
Rys. 1. Schemat stalowej konstrukcji powłoki mostu gruntowo-stalowego w Gimån (Szwecja):
a) widok aksonometryczny i b) rzut z góry
46
350422125.024.png 350422125.025.png 350422125.001.png 350422125.002.png 350422125.003.png 350422125.004.png 350422125.005.png 350422125.006.png 350422125.007.png 350422125.008.png 350422125.009.png 350422125.010.png 350422125.011.png 350422125.012.png 350422125.013.png 350422125.014.png 350422125.015.png 350422125.016.png 350422125.017.png
Rys. 2. Widok z góry na zmontowaną powłokę
wykonaną ze stalowych blach falistych
wykonstruowano jako powłokę złożoną z arkuszy
stalowych blach falistych o grubości t = 7,10 mm i
wymiarach fal a × h = 380 × 140 mm,
połączonych między sobą na szerokości powłoki
przęsłazapomocąśrub sprężających, obsypaną
warstwami gruntu (o grubościach po około 0,20–
0,30 m) odpowiednio zagęszczonymi (według
skali Proctora Normalnego I D = 0,95 dla gruntu
bezpośrednio stykającego się z konstrukcją
stalową oraz I D = 0,98 dla pozostałej części
zasypki gruntowej), umożliwiającymi ułożenie
nawierzchni drogowej na podłożu z tłucznia.
Wysokość elementu blachy falistej wynosi h =140
mm. Szerokość powłoki mostu wynosi górą b g =
12,915 m, natomiast dołem b d = 20,574 m. W
planie obiekt usytuowany jest prostopadle w
stosunku do nurtu rzeki, a jego światło pionowe
wynosi h o = 3,555 m (rys. 2).
Most w Gimån, którego konstrukcję opisano szczegółowo m.in. w pracach [1], [7], [8], poddano
analizie modalnej za pomocą metody elementów skończonych (MES), uzyskującczęstotliwości i
postacie drgań własnych konstrukcji powłoki przed zasypaniem gruntem. Przeprowadzona
kompleksowa analiza modalna stanowi interesujący materiał odnośnie zachowania się tego typu
konstrukcji powłok zwłaszcza pod obciążeniem dynamicznym [3], [8].
3. Analiza drgań własnych
Podstawowym praktycznym problemem, który w pierwszej kolejności powinien być rozwiązany jest
ustalenie rodzaju i kolejności następujących po sobie drgań własnych, po to, aby wyeliminować lub
ograniczyć niepożądane i nieprzewidziane częstotliwości drgań w ostatecznej formie konstrukcyjnej
[12].
Metoda obliczeń drgań własnych oraz ich postaci dla modelu konstrukcji powłoki zwana jest analizą
modalną lub analizą form własnych. Postać macierzową dynamicznych równań różniczkowych w
metodzie elementów skończonych dla danej konstrukcji powłoki można zapisać w formie (1) [12]:
[ {} [ {} [ {}
K
U
+
C
U
+
M
U
=
({}
F
t
,
(1)
gdzie [ K ]i{ F }są globalnymi macierzami sztywności i sił, otrzymanymi przez odpowiednie dodawanie
współczynników sztywności elementów i sił występujących w tych elementach od znanych obciążeń
zewnętrznych, naprężeń początkowych itp., zaś [ M ] jest macierzą masy układu, [ C ] jest macierzą
tłumienia konstrukcji, a { U } – wektorem przemieszczeń węzłów poszczególnych elementów. W
przypadku drgań własnych układu, równanie (1) przybiera formę (2):
[ {} [ {} [ {} { 0
K
U
+
C
U
+
M
U
=
.
(2)
Kiedy do konstrukcji sprężystej, bez uwzględnienia tłumienia, wprowadzi się wstępne
przemieszczenia, osiąga ona wówczas pewną odkształconą postać,którabędzie nieustannie oscylowała
(drgała) w granicach identycznego stanu odkształconego, lecz o zmiennych amplitudach. Kształty drgań
noszą nazwę postaci modalnych, a odpowiadające im częstotliwości – drgań własnych.
W przypadku, gdy nie uwzględnia się tłumienia w konstrukcji sprężystej powłoki, i nie poddaje się
jej obciążeniu zewnętrznemu, będzie ona drgała swobodnie w postaci harmonicznej zdefiniowanej
przez równanie w postaci (3):
U
(
)
=
φ
sin
(
ω
t
+
Θ
)
,
(3)
–kątem fazowym, a φ odpowiadającą jej postacią modalną,w
której amplituda drgań ulega zmianom w zakresie niezmiennej formy odkształconej [4].
ω
jest częstością kątową,zaś
Θ
47
t
wktórym
350422125.018.png
Po podstawieniu równania (3) do zredukowanego wyrażenia (2) otrzymuje się problem
standardowych wartości własnych lub tzw. problem wartości charakterystycznych, który w ujęciu MES
przyjmuje postać (4):
[] [ ] {} {}
ω
2
M
φ
=
0
.
(4)
,dla
których wyznacznik macierzy staje się zerem. Ponieważ wyznacznik ten jest rzędu n (przy wymiarze
macierzy n
Rozwiązanie powyższego równania jest możliwe tylko dla pewnych określonych wartości
ω
×
n ), stąd istnieje na ogół n pierwiastków będących rzeczywistymi wartościami
ω
2 .
Pierwiastki te określają drgania własne układu. Samo zagadnienie określania
ω
nazywa się
wyznaczaniem wartości własnych i polega na rozwiązaniu równania (5):
det
[] [ ]
ω
2
M
=
0
.
(5)
} n , którego składowe
zachowują stały wzajemny stosunek, lecz wartości każdej z nich mogą być dowolne. Wektory te
określają tzw. postacie drgań układu [11].
Jakwiadomo,drganiaciałasprężystego są funkcją sztywności na zginanie EJ ,jakrównież jego
masy M . Gdy wzrasta sztywność elementu, można ogólnie założyć, że amplituda drgań maleje, a
wzrasta jego częstotliwość. W przypadku drgań własnych, zależnych od sił bezwładności, jedyne siły
działające na ciało pochodzą od rozkładu jego masy. Swobodnie drgający ustrój powłoki zachowuje się
wtakiwłaśnie sposób dla jednej lub większej liczby jego drgań własnych [5].
Jeśli układ zmiennych sił zewnętrznych (np. pochodzący od pojazdu i warstw gruntowych)
przyłożony jest do konstrukcji, wówczas drga ona z częstotliwością odpowiadającą przyłożonej sile.
Kiedy drgania układu przyłożonych sił zbiegną się zjedną zczęstotliwości własnych konstrukcji
powłoki, wówczas zachodzi zjawisko rezonansu. W przypadku jego wystąpienia, drgania z określoną
amplitudą osiągają nieskończoną wartość w czasie, co może przyczynić się do zniszczenia konstrukcji
powłoki tego mostu.
W celu przeprowadzenia analizy modalnej, badanej pod względem podatności konstrukcji powłoki
mostu, wykorzystano metodę obliczeniową,opaą na iteracji podprzestrzennej, przy założonej
optymalnej wartości dla tolerancji zbieżności rozwiązania układu [9].
φ
4. Model obliczeniowy powłoki i procedura rozwiązania
.
W celu przeprowadzenia parametrycznej analizy modalnej tego stalowo-gruntowego mostu
opracowano model obliczeniowy powłoki w układzie przestrzennym 3 D zachowującprzytym
oryginalną geometrię tej konstrukcji, dla których wykonano obliczenia. Przęsło dyskretyzowano
elementami powłokowymi o 6 stopniach swobody w każdym węźle. Równocześnie, każdemu
elementowi przypisano własności izotropowe. Modelując powłokę mostu elementami powłokowymi
przyjęto ich przekroje poprzeczne jako pryzmatyczne oraz symetryczne (rys. 3a). Założono, że
wszystkie połączenia pomiędzy elementami są przegubowe, a połączenia powłoki z ławą
fundamentową uznano za sztywne (rys. 3b).
W rozpatrywanych modelach obliczeniowych wprowadzono takżemimośrodowe połączenia między
elementami blach na stykach (zakładki). W obliczeniach numerycznych przyjęto dla konstrukcji
stalowej: moduł Younga E= 205,05 GPa, współczynnik Poissona ν = 0,30, gęstość materiału 7,85
Mg/m 3 , natomiast dla gruntu: E =28,5GPaoraz v = 0,17. Analizę drgań własnych konstrukcji powłoki
mostu przeprowadzono w zakresie liniowym.
Model obliczeniowy składał się znastępujących zadanych parametrów sterujących:
ω
48960 elementów powłokowych,
49489 węzłów,
48
K
K
W dziedzinie drgań mechanicznych pierwiastki rozwiązania powyższego równania są rzeczywiste.
Każda wartość własna (częstotliwość) spełniająca równanie (5) określa wektor {
W celu przeprowadzenia analizy modalnej w zakresie ustalenia częstotliwości oraz form modalnych
(drgań własnych) dla badanej stalowej powłoki mostu posłużono się pakietem opartym na MES o
nazwie COSMOS ,umożliwiającym rozwiązywanie wybranych zagadnień ze statyki i dynamiki
konstrukcji w zakresie liniowym i nieliniowym. Dzięki jego zastosowaniu można było uzyskać wiel-
kości przemieszczeń dla każdego węzła modelu oraz wartości częstotliwości f iczęstości kątowych
350422125.019.png
a)
b)
Rys. 3. Przyjęty dyskretny model przestrzenny 3 D zastosowany do numerycznej analizy przęsła mostu: a) widok ogólny, b)
widok na siatkę dyskretyzacyjną oraz szczegół zamodelowania podparcia powłoki na fundamencie
292026 stopni swobody.
Zastosowane parametry obliczeniowe to:
liczba obliczonych częstotliwości drgań własnych modeli – 50,
maksymalna założona liczba iteracji – 100,
narzucona tolerancja obliczeń – 1,0
×
10 –5 ,
założona tolerancja zbieżności rozwiązania – 0,1×10 –04 ,
częściowe usztywnienie połączeń konstrukcji powłoki (założono dodatkowe usztywnienie
układu typu soft spring –1×10 –6 ),
maksymalna liczba iteracji przy założonej tolerancji zbieżności rozwiązania – 51,
założono masy skupione w elementach skończonych.
Przyjęto, że model obliczeniowy stalowo-gruntowego mostu drogowego został obciążony ciężarem
własnym z zastosowaniem średniej wielkości przyśpieszenia ziemskiego ( g = 9,81 m/s 2 ). W celu
rozwiązania problemu wartości własnych konstrukcji powłoki oraz aby umożliwić analizę obszernych
zadań numerycznych (jak w przypadku tego mostu) wykorzystano metodę iteracji podprzestrzennych
[11], [12]. W przypadku modeli przestrzennych zastosowano 50 iteracji, chociaż, jak wynika z
przeprowadzonych analiz innych podobnych konstrukcji, już po 4 iteracjach otrzymane wyniki wartości
własnych były wystarczająco zbieżne z przyjętą tolerancją rozwiązania, ustaloną na poziomie 1,0
×
10 –5 .
5. Wyniki obliczeń drgań własnych oraz ich analiza
W wyniku przeprowadzonej analizy modalnej dla modelu dyskretnego typu 3 D uzyskano
charakterystyki dla wybranych 50 pierwszych postaci własnych. Zestawienie wartości częstotliwości
drgań własnych, częstości kątowych i okresu drgań dla poszczególnych postaci (form) drgań (od1do
50) dla modelu obliczeniowego powłoki stalowej podano w tabeli 1.
Na rysunku 4 przedstawiono osiem pierwszych postaci drgań własnych oraz odpowiadających im
charakterystyk własnych, natomiast kolejne postacie zawarto w pracy [1].
Analiza otrzymanych wyników pozwala na wyciągnięcie zasadniczego wniosku, żepierwsze
częstotliwości drgań własnych (rys. 4) mają charakter giętny oraz giętno-skrętny w całej konstrukcji
powłoki.
Na ogół, w praktyce inżynierskiej w mostach, klasycznie przyjętym postępowaniem w analizie
dynamicznej jest rozważanie tylko kilku pierwszych postaci własnych, głównie po to, aby zredukować
czas obliczeń. W konstrukcjach mostów stalowo-gruntowych jednak, wysokie stosunkowo wartości
drgań własnych mogą występować bezpośrednio obok siebie, a tzw. współczynnik udziału, czyli
odpowiedź powłoki mostu na określony kierunek wzbudzania, możebyć znaczący dla wyższych form
własnych badanego ustroju [3]. Dlatego zdecydowano się na przyjęcie w analizie 50 pierwszych
częstotliwości drgań własnych, jednakże wnikliwszej uwadze poświęcono tylko 16 pierwszym
postaciom własnym w przyjętym modelu (rys. 4).
Jednak, aby zapewnić przejrzystość oraz skondensowaną formę prezentowanych wyników,
zdecydowano się na analizę porównawczą kolejno następujących po sobie (tzn. sąsiadujących ze sobą)
częstotliwości drgań (tabela 1) oraz kilkunastu wybranych postaci własnych modelu obliczeniowego
powłoki mostu (rys. 4).
49
350422125.020.png 350422125.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin