instrukcja_zglaszania_nut_do_rejestracji_w_ZAiKS-ie.pdf

(113 KB) Pobierz
(Microsoft Word - instrukcja zg\263aszania nut do rejestracji.doc)
INSTRUKCJA
ZGŁASZANIANUTDOREJESTRACJIIZBIOROWEGOZARZĄDZANIAPRAWAMIDOUTWORU
WSTOWARZYSZENIUAUTORÓWZAiKS,
zatwierdzonadecyzjąZarząduStowarzyszeniaAutorówZAiKSdnia17grudnia2002
Nutyzgłaszanedorejestracjilubpodtzw.ochronęsądokumentem.
1. Materiałmuzycznypowinien być przedstawionywsposóbzgodnyzzasadamimuzyki w jednej z
następującychformzapisu:
A. GŁOSZFORTEPIANEM(„FORTEPIANÓWKA")
B. WYCIĄGFORTEPIANOWY
C. PARTYTURA
1. W przypadku utworów słownomuzycznych naleŜy podpisać tekst sylabami odpowiadającymi
właściwymnutomprzynajmniejwośmiutaktach.
2. TasamamuzykadoróŜnychtekstówwinnabyćdeklarowanajakoutwór„połączony"(„niełączny")
zazgodąkompozytora(spadkobierców).
3. TensamtekstdoróŜnej muzyki winienbyćdeklarowany jakoutwór „połączony"(„niełączny") za
zgodąautora(spadkobierców).
4. Zarówno w fortepianówce, wyciągu fortepianowym, jak i partyturze muszą być uwzględnione
wszystkiepowtórki[znakipowtarzania]oraz„volty"[l,2,etc],ilośćzwrotek,itp.,gdyŜdeklarowany
czastrwaniautworupowinienbyćzgodnyzczasemtrwaniawprzedłoŜonymzapisienutowym.
5. Zarówno w fortepianówce, wyciągu fortepianowym,jaki partyturzezakończenie utworuzaznaczamy
podwójnąkreskątaktową.
PierwszastronakaŜdejformyzapisupowinnazawierać:
1. tytułzgodnyztytułemuŜytymwformularzudeklaracyjnym;
2. po prawej stronie imiona i nazwiska kompozytora (ów), a w przypadku utworu słownomuzycznego
autora(ów);
3. nadpięcioliniąpolewejstronieoznaczenietempa(najlepiejmetronomicznego;(MM=...)iewentualne
określeniecharakteruutworu,np.samba,ballada,itp.
II.FORTEPIANÓWKA(PIOSENKA)
1.
NUTYnapisanenatrzechsystemach(pięcioliniach)wkolejności:
 
najwyŜszapięcioliniadotyczygłosuwokalnego, podpisanesłowamusząbyćzgodnezzałączonym
tekstem z uŜyciem polskich liter (znaków diakrytycznych), dotyczy to zwłaszcza wydruków
komputerowych;
 
druga i trzecia pięciolinia dotyczą akompaniamentu (uwzględniającego charakter utworu),
zapisanegowewłaściwychkluczach,wfakturzefortepianowej,nieprzekraczającpięciudodanych
liniigórnychidolnych.
2.
Zapis harmonii (akordów) powinien być przedstawiony za pomocą nut, a nie za pomocą symboli
harmonicznych(tzw.funkcji).
3.
NaleŜy przy pomocy odpowiedniej ilości znaków przykluczowych (krzyŜyki, bemole) określić
tonacjęutworuimetrum(np.3/4,4/4,6/8,itd.).
4.
Zapisliniimelodycznejpowinienbyćzgodnyzzałączonymtekstem.
5.
Zwrotki oraz refreny (druga, trzecia, itd.) róŜniące się od pierwszej, powinny być uwzględnione
poprzez uŜycie alternatywnych nut (np. przez uŜycie innego kierunku lasek) lub w postaci
dodatkowejpięciolinii.
6.
Formazałączonegotekstusłownegopowinnaodpowiadaćformiemuzycznej.
7.
Tekstpodpisanypodnutamimusibyćzgodnyzzałączonymtekstemautora.Przyzmianachtekstui
rytmiki przy poszczególnych zwrotkach, naleŜy zapisać muzykę z podpisanym tekstem do kaŜdej
zwrotki w sposób ciągły. Dotyczy to zwłaszcza utworów z gatunku hiphop, rap, itp. (w tym
przypadkubędzietozapisrytmunaliniilubpięcioliniiprzeznaczonejdlagłosuwokalnego).
8.
Naturalne rozłoŜenie akcentów, wynikające z prozodii języka powinno odpowiadać naturalnej
akcentacji, wynikającej z uŜytego metrum. Nie dotyczy to zamierzonej transakcentacji przez
wyprzedzeniesynkopowesylab.
9.
Zapis (zwłaszcza wydruk) powinien być przejrzysty, umoŜliwiający swobodne odczytanie całości
materiału muzycznegoitekstu(nuty,pauzyiposzczególneelementyzapisuniemogązachodzićna
siebie).
10.
Rytmizacja powinna w czytelny sposób grupować figury rytmiczne w ramach dzielności taktu
(części taktu określone w metrum). Dotyczy to szczególnie sposobu zapisywania synkop. Unikać
naleŜy zapisywania rytmu z uŜywaniem nadmiaru pojedynczych nut z chorągiewkami i skracania
wartościnutpoprzezpauzowania,tworzącnieczytelnyobraz,trudnydogrupowegoujęciamateriału
wewłaściweczęścitaktu.
11.
Ligature(wykonaniejednejsylabytekstunakilkunutach)naleŜyoznaczyćłukiemprzywłaściwych
nutach.
12.
W przypadku parlanda lub utworu z melorecytacją naleŜy podpisać pełny tekst nad nutami
akompaniamentu.
III.WYCIĄGFORTEPIANOWY
Utwory instrumentalne mogą być przedstawiane w formie wyciągu fortepianowego, zapisane na dwóch
systemach.
IV.PARTYTURA
1.
NUTY:ilośćsystemów(pięciolinii)dowolna.
2.
KaŜdysystem(głos,instrument)wymienionynazwąwłoską,polskąlubangielską.
3.
Głoswokalny(atakŜechór)zpodpisanymisłowami(sylabami),podwłaściwyminutami,moŜebyć
umieszczonynadsystememfortepianu,gitarylubkwintetusmyczkowego.
4.
NajniŜsza pięciolinia (system) przeznaczona jest dla instrumentów brzmiących najniŜej (kontrabas,
gitarabasowa).
5.
W utworach jazzowych (improwizowanych) nie określa się czasu trwania, zatem nuty powinny
przedstawiać dokładniezapisanytemat(tematy)zakompaniamentem.
Wszystkimosobom,któreskładająmateriałmuzycznyjakokompozytorzyzalecasięgruntownezapoznaniesię
z podręcznikami, np. „ZASADY MUZYKI" Franciszka Wesołowskiego lub „PODSTAWY WIADOMOŚCI O
MUZYCE"JózefaLasockiego.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin