Kurs c#.doc

(1077 KB) Pobierz
Kurs c#

 

Kurs c#



Witaj na stronie poświęconej programowaniu w języku C#. Bardziej szczegółowo, jest to kurs c# przeznaczony dla początkujących a także dla osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę i ją usystematyzować. Czym się jeszcze różni od pozostałych? Jest on przede wszystkim napisany prostym, zrozumiałym językiem oparty na bardzo trafnych przykładach.

Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą też potraktować ten kurs c#, jaką szybką i podręczną biblioteczkę znaczeń i konstrukcji. Kurs ten, cieszy się coraz większą popularnością wśród internatów, co świadczy o jakości merytorycznej zawartych tutaj materiałów.

Zapraszamy na profesjonalny kurs C# !


Aby móc zacząć programować potrzebne jest tzw. środowisko programowania, Microsoft Visual Studio 2010 Express, które możesz pobrać - tutaj

 

 

C# PODSTAWY

 

02.02.10

Oto przykładowy program, który wyświetla na ekranie tekst : „Pierwszy program”. Potem bliżej zapoznamy się z kolejnymi częściami programu.

Kod programu należy przepisać i poddać kompilacji.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

10

11

12

13

/*

Przykładowy program napisany

w C#.

*/

 

using  System ;

 

class Pokaz {

public static void Main()

{

 

             //Wyświetlanie tekstu.

            Console.WriteLine(Pierwszy program");

Console.ReadLine();//zatrzymanie konsoli

}

}

OBJAŚNIENIA:
Program rozpoczyna się od:

1

2

3

4

/*

Przykładowy program napisany

w C#.

 

*/

Jest to jeden z rodzaji komentarzy, a są trzy. Komentarze pomijane są przez kompilator, służą po to, aby łatwo można było połapać się, w twoim programie.

1

using  System ;

Teraz będzie trudniej dla tych, co nigdy nie programowali . O tuż słowo twym pierwszym słowem kluczowym w programie jest using . To słowo oznacza, że deklarujemy przestrzeni nazw, którą będziemy używać , w tym wypadku jest to System . W przestrzeni nazw system zdefiniowane są wszystkie klasy i metody , własności , indeksery , operatory itp. (potem sam/a będziesz tworzyć przestrzenie nazw ) jakich będzie używać twój program , lecz nie możesz (!raczej nie radzę!) dodawać swych metod , bądź innych składników do przestrzeni nazw zdefiniowanych przez środowisko programistyczne C#.NET .

1

2

3

class Pokaz {

 

...

}

Teraz zdefiniowaliśmy klasę pokaz . Na razie nie będę w to wnikał głębiej, lecz musisz wiedzieć , że klasa najogólniej ujmując jest to zbiór metod , własności , konstruktorów , destruktorów , indekserów i innych składników klas, . Które mogą działać na obiektach tych klas (Jeżeli nie rozumiesz ☺ to raczej później zrozumiesz).

1

2

3

4

public static void Main()

 

{

...

}

Od zadeklarowania tej metody rozpoczyna się wykonywanie programu wszystko zapisane między {…} będzie wykonywane podczas kompilacji , bądź uruchomienia naszego programu .Z resztą od tego będziecie zaczynać pisać każdy program.

1

Console.WriteLine(Pierwszy program");

Tutaj jest wywoływana statyczna metoda WriteLine klasy Console. Metoda WriteLine wyświetla tekst zapisany w ” ” w nawiasach . Zagłębianie się w przyczynę tego na ty etapie jest nie potrzebne.

C# Zmienne

02.02.10

W tej lekcji zajmiemy się zmiennymi . Na początku wyjaśnię , że zmienna to taki obszar w pamięci komputera , gdzie możemy przypisać wartość np. tekstową , logiczną itp. Każdej nowej zmiennej musimy nadać nazwę i , możemy przypisać wartość . Zmienne są różnych rodzajów, dlatego zmienna liczbowa np. int nie może przechowywać łańcuchów tekstowych . Każda zmienna ma określony rozmiar np. zmienna typu byte przechowuje wartości liczbowe z zakresu 0–255 . Działanie zmiennych ukażę ci na konkretnym przykładzie , rozpatrz następujący program.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

10

11

12

13

 

using  System ;

 

class Pokaz {

 

public static void Main()

{

            int a ;  //Utworzenie zmiennej 'a' typu int , bez przypisywania wartości

 

            byte parzysta = 10 ; //Utworzenie zmiennej 'parzysta' typu byte, przypisuję jej wartość 10

            Console.WriteLine(Zmienna parzysta ma wartość :" + parzysta );

 

            a = 453 //Przypisanie zmiennej 'a' wartości 453 .

            Console.WriteLine(Zmienna a ma wartość :" + a );

Console.ReadLine();//zatrzymanie konsoli

}

}

Ogólnie deklaracja zmiennej wygląda następująco : typ nazwa_zmiennej ; . Gdzie typ jest typem wbudowanym (jak nie rozumiesz za bardzo to nie szkodzi). Typy w C# są kompatybilne z innymi typami języków takich jak C++ , C i innych . Jest to potrzebne do tego, aby twój program mógł używać wielu języków , oraz po to by mógł używać bibliotek *.dll . Nazwa zmiennej jest nazwą, której będziesz używać do przypisywania zmiennej wartości lub jej wyświetlania itp.. Nazwa zmiennej może być dowolna, ale są wyjątki , nie należy nazywać zmiennych słowami kluczowymi C# , oraz nie powinna się zaczynać liczbami np. takie nazwy są nie prawidłowe : 22Max  ,  2 , 32mala4 . Nazwa też nie może się zaczynać znakami specjalnymi np.: @Min , ++sd , $stop . ! W nazwie zmiennej , indekseru i innych składników klas nie może być spacji.

Oto tabela typów C#.NET oraz biblioteki NET FrameWork wraz z ich zakresem :
Zmienne w C# 

Skoro podstawowe wiadomości o zmiennych macie powinniście wiedzieć ,że na zmiennych możecie wykonywać działania arytmetyczne spójrz na poniższy przykład, który ilustruje działanie operatorów arytmetycznych na zmiennych.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

10

11

12

13

14

15

16

/*

Prezentacja operatorów arytmetycznych

*/

 

using  System ;

 

class Pokaz {

public static void Main()

{

 

           int a = 10 , b = 25 ;  //Deklaracja dwóch zmiennych ,aby je                                                                        tak zadeklarować trzeba je oddzielić przecinkiem

 

           double c = 0.25 , d = 0.05 ;

 

           double wynik ;

           wynik = c + d  ; //To jest właśnie działanie arytmetyczne teraz zmienna 'wynik' będzie posiadać wartość 0.25 + 0.05 czyli

 

           // 0.30

          Console.WriteLine(c + d = + wynik);

Console.ReadLine();//zatrzymanie konsoli

}

}

Poniżej znajduje się tabela wszystkich operatorów arytmetycznych:
Operatory Arytmetyczne C# 

 

C# INSTRUKCJA IF

 

02.04.10

Jak wiemy instrukcje w naszych programach dotychczas były wykonywane jedna po drugiej. Jednak często zachodzi potrzeba zamiany kolejności wykonywania instrukcji, jak to zrobić. Istnieje wiele instrukcji nam w tym pomagających, teraz zapoznasz się z jedną z nich, jest to instrukcja if która sprawdza jakiś warunek czy jest prawdą po czym wykonuje instrukcje w niej zawarte.

Ogólna deklaracja instrukcji if wygląda następująco:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

10

11

if (warunek)

 

            instrukcja ;

 

LUB

 

if(warunek)

{

            instrukcje;

           

}

Gdzie warunek jest typem boolean, czyli bool (true lub false).
Najlepiej zrozumiesz wykonywanie programu na przykładzie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

using System ;

 

class Pokaz_if

 

{

      public static void Main()

      {

            int a =  10 ;

 

            Console.WriteLine("Teraz nastąpi pokaz instrukcji warunkowej if");

 

            if (a == 10)

            {

 

                  Console.WriteLine("Zgadza się! a jest równe 10");

                  Console.WriteLine("więc jest to prawdą");

 

            }

 

            ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin