Witaj na stronie poświęconej programowaniu w języku C#. Bardziej szczegółowo, jest to kurs c# przeznaczony dla początkujących a także dla osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę i ją usystematyzować. Czym się jeszcze różni od pozostałych? Jest on przede wszystkim napisany prostym, zrozumiałym językiem oparty na bardzo trafnych przykładach. Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą też potraktować ten kurs c#, jaką szybką i podręczną biblioteczkę znaczeń i konstrukcji. Kurs ten, cieszy się coraz większą popularnością wśród internatów, co świadczy o jakości merytorycznej zawartych tutaj materiałów.
Aby móc zacząć programować potrzebne jest tzw. środowisko programowania, Microsoft Visual Studio 2010 Express, które możesz pobrać - tutaj
02.02.10
Oto przykładowy program, który wyświetla na ekranie tekst : „Pierwszy program”. Potem bliżej zapoznamy się z kolejnymi częściami programu.
Kod programu należy przepisać i poddać kompilacji.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/*
Przykładowy program napisany
w C#.
*/
using System ;
class Pokaz {
public static void Main()
{
//Wyświetlanie tekstu.
Console.WriteLine(„Pierwszy program");
Console.ReadLine();//zatrzymanie konsoli
}
OBJAŚNIENIA:Program rozpoczyna się od:
Jest to jeden z rodzaji komentarzy, a są trzy. Komentarze pomijane są przez kompilator, służą po to, aby łatwo można było połapać się, w twoim programie.
Teraz będzie trudniej dla tych, co nigdy nie programowali . O tuż słowo twym pierwszym słowem kluczowym w programie jest using . To słowo oznacza, że deklarujemy przestrzeni nazw, którą będziemy używać , w tym wypadku jest to System . W przestrzeni nazw system zdefiniowane są wszystkie klasy i metody , własności , indeksery , operatory itp. (potem sam/a będziesz tworzyć przestrzenie nazw ) jakich będzie używać twój program , lecz nie możesz (!raczej nie radzę!) dodawać swych metod , bądź innych składników do przestrzeni nazw zdefiniowanych przez środowisko programistyczne C#.NET .
...
Teraz zdefiniowaliśmy klasę pokaz . Na razie nie będę w to wnikał głębiej, lecz musisz wiedzieć , że klasa najogólniej ujmując jest to zbiór metod , własności , konstruktorów , destruktorów , indekserów i innych składników klas, . Które mogą działać na obiektach tych klas (Jeżeli nie rozumiesz ☺ to raczej później zrozumiesz).
Od zadeklarowania tej metody rozpoczyna się wykonywanie programu wszystko zapisane między {…} będzie wykonywane podczas kompilacji , bądź uruchomienia naszego programu .Z resztą od tego będziecie zaczynać pisać każdy program.
Tutaj jest wywoływana statyczna metoda WriteLine klasy Console. Metoda WriteLine wyświetla tekst zapisany w ” ” w nawiasach . Zagłębianie się w przyczynę tego na ty etapie jest nie potrzebne.
W tej lekcji zajmiemy się zmiennymi . Na początku wyjaśnię , że zmienna to taki obszar w pamięci komputera , gdzie możemy przypisać wartość np. tekstową , logiczną itp. Każdej nowej zmiennej musimy nadać nazwę i , możemy przypisać wartość . Zmienne są różnych rodzajów, dlatego zmienna liczbowa np. int nie może przechowywać łańcuchów tekstowych . Każda zmienna ma określony rozmiar np. zmienna typu byte przechowuje wartości liczbowe z zakresu 0–255 . Działanie zmiennych ukażę ci na konkretnym przykładzie , rozpatrz następujący program.
int a ; //Utworzenie zmiennej 'a' typu int , bez przypisywania wartości
byte parzysta = 10 ; //Utworzenie zmiennej 'parzysta' typu byte, przypisuję jej wartość 10
Console.WriteLine(„Zmienna parzysta ma wartość :" + parzysta );
a = 453 //Przypisanie zmiennej 'a' wartości 453 .
Console.WriteLine(„Zmienna a ma wartość :" + a );
Ogólnie deklaracja zmiennej wygląda następująco : typ nazwa_zmiennej ; . Gdzie typ jest typem wbudowanym (jak nie rozumiesz za bardzo to nie szkodzi). Typy w C# są kompatybilne z innymi typami języków takich jak C++ , C i innych . Jest to potrzebne do tego, aby twój program mógł używać wielu języków , oraz po to by mógł używać bibliotek *.dll . Nazwa zmiennej jest nazwą, której będziesz używać do przypisywania zmiennej wartości lub jej wyświetlania itp.. Nazwa zmiennej może być dowolna, ale są wyjątki , nie należy nazywać zmiennych słowami kluczowymi C# , oraz nie powinna się zaczynać liczbami np. takie nazwy są nie prawidłowe : 22Max , 2 , 32mala4 . Nazwa też nie może się zaczynać znakami specjalnymi np.: @Min , ++sd , $stop . ! W nazwie zmiennej , indekseru i innych składników klas nie może być spacji.
Oto tabela typów C#.NET oraz biblioteki NET FrameWork wraz z ich zakresem :
Skoro podstawowe wiadomości o zmiennych macie powinniście wiedzieć ,że na zmiennych możecie wykonywać działania arytmetyczne spójrz na poniższy przykład, który ilustruje działanie operatorów arytmetycznych na zmiennych.
14
15
16
Prezentacja operatorów arytmetycznych
int a = 10 , b = 25 ; //Deklaracja dwóch zmiennych ,aby je tak zadeklarować trzeba je oddzielić przecinkiem
double c = 0.25 , d = 0.05 ;
double wynik ;
wynik = c + d ; //To jest właśnie działanie arytmetyczne teraz zmienna 'wynik' będzie posiadać wartość 0.25 + 0.05 czyli
// 0.30
Console.WriteLine(„c + d =„ + wynik);
Poniżej znajduje się tabela wszystkich operatorów arytmetycznych:
02.04.10
Jak wiemy instrukcje w naszych programach dotychczas były wykonywane jedna po drugiej. Jednak często zachodzi potrzeba zamiany kolejności wykonywania instrukcji, jak to zrobić. Istnieje wiele instrukcji nam w tym pomagających, teraz zapoznasz się z jedną z nich, jest to instrukcja if która sprawdza jakiś warunek czy jest prawdą po czym wykonuje instrukcje w niej zawarte.
Ogólna deklaracja instrukcji if wygląda następująco:
if (warunek)
instrukcja ;
LUB
if(warunek)
instrukcje;
…
Gdzie warunek jest typem boolean, czyli bool (true lub false).Najlepiej zrozumiesz wykonywanie programu na przykładzie:
17
18
19
20
21
class Pokaz_if
int a = 10 ;
Console.WriteLine("Teraz nastąpi pokaz instrukcji warunkowej if");
if (a == 10)
Console.WriteLine("Zgadza się! a jest równe 10");
Console.WriteLine("więc jest to prawdą");
smok12-1993