Sztuka_efektywnosci_Skuteczna_realizacja_zadan_jareza.pdf

(330 KB) Pobierz
Sztuka efektywnoœci.
Skuteczna realizacja zadañ
Autor: David Allen
T³umaczenie: Marcin Kapela
ISBN: 83-246-0149-X
Tytu³ orygina³u: Getting Things Done:
Format: A5, stron: 336
Lekarstwo na codzienne po¿ary w pracy
Jak przezwyciê¿aæ uczucie niepokoju i przyt³oczenia, gdy wszystko idzie nie tak?
Jak skoñczyæ z nawykiem odk³adania spraw na póŸniej?
Jak osi¹gn¹æ stan ci¹g³ej gotowoœci do walki?
Jak czêsto pracujesz w stresie?
Gdy taœma, przy której pracujesz, przesuwa siê coraz szybciej, nie poddawaj siê
szaleñstwu. Powiedz STOP, zastanów siê nad zadaniami, które musisz wykonaæ,
i sporz¹dŸ ich harmonogram. Pozornie proste. Ale skoro tak, to dlaczego jeszcze
nie wcieli³eœ tej rady w ¿ycie? Teraz masz szansê to zrobiæ. Autor ksi¹¿ki, wybitny
specjalista od zarz¹dzania czasem, pokazuje, jak zapanowaæ nad chaosem w pracy
i nie wpaœæ w wir szaleñstwa.
David Allen nauczy Ciê uwalniaæ umys³ w stresuj¹cych sytuacjach, czyli wtedy, gdy
twórcze podejœcie, spokój i efektywnoœæ s¹ najbardziej potrzebne. Metody Allena
przyjê³y siê w organizacjach takich, jak Microsoft i Lockheed, a tak¿e w Departamencie
Sprawiedliwoœci USA. Przekonaj siê, jak bardzo potrzebujesz relaksu. Opanuj metodê
bezstresowej efektywnoœci Allena. Dowiedz siê, jak:
radziæ sobie z rozrastaj¹cym siê zakresem obowi¹zków,
regularnie czyœciæ umys³ i wyrzucaæ z g³owy œmieci,
trzeŸwo oceniaæ pomys³y,
urz¹dziæ funkcjonalne miejsce pracy, które pomaga, a nie przeszkadza
w wype³nianiu obowi¹zków,
nie daæ siê og³upiæ w pracy wielozadaniowej.
„Ta ksi¹¿ka koñczy erê pracoholizmu. Traktuje o tym, jak m¹drze ustanawiaæ cele,
sprawnie wykonywaæ zadania i cieszyæ siê zaoszczêdzonym czasem.”
Stephen P. Magee,
profesor przedsiêbiorczoœci i ekonomii na Unwersytecie Teksaskim w Austin
991735291.051.png 991735291.062.png 991735291.073.png 991735291.084.png 991735291.001.png 991735291.002.png 991735291.003.png 991735291.004.png 991735291.005.png 991735291.006.png 991735291.007.png 991735291.008.png 991735291.009.png 991735291.010.png 991735291.011.png 991735291.012.png 991735291.013.png 991735291.014.png 991735291.015.png 991735291.016.png 991735291.017.png 991735291.018.png 991735291.019.png 991735291.020.png 991735291.021.png 991735291.022.png 991735291.023.png 991735291.024.png 991735291.025.png 991735291.026.png 991735291.027.png 991735291.028.png 991735291.029.png 991735291.030.png 991735291.031.png 991735291.032.png 991735291.033.png 991735291.034.png 991735291.035.png 991735291.036.png 991735291.037.png 991735291.038.png 991735291.039.png 991735291.040.png 991735291.041.png 991735291.042.png 991735291.043.png 991735291.044.png 991735291.045.png 991735291.046.png 991735291.047.png 991735291.048.png 991735291.049.png 991735291.050.png 991735291.052.png 991735291.053.png 991735291.054.png 991735291.055.png 991735291.056.png 991735291.057.png 991735291.058.png 991735291.059.png 991735291.060.png 991735291.061.png 991735291.063.png 991735291.064.png 991735291.065.png 991735291.066.png 991735291.067.png 991735291.068.png 991735291.069.png 991735291.070.png 991735291.071.png 991735291.072.png 991735291.074.png 991735291.075.png 991735291.076.png 991735291.077.png 991735291.078.png 991735291.079.png 991735291.080.png 991735291.081.png 991735291.082.png 991735291.083.png
Witam czytelników Jak skutecznie realizować zadania
7
Część I Sztuka skutecznego realizowania zadań
13
Rozdział 1
Nowe praktyki w nowej rzeczywistości
15
Rozdział 2
Jak kontrolować swoje życie: pięcioetapowy
proces zarządzania strumieniem zadań
41
Rozdział 3
Jak kreatywnie zabrać się do realizacji projektu:
pięć stadiów opracowywania projektu
77
Część II Nauka sztuki bezstresowej efektywności
109
Rozdział 4
Jak zacząć: wybór czasu, miejsca i narzędzi
111
Rozdział 5 Kolekcjonowanie:
Gromadzenie niezbędnych Ci rzeczy
135
Rozdział 6
Analiza: Opróżnianie skrzynek
spraw przychodzących
157
Rozdział 7 Porządkowanie: Odpowiednia kategoryzacja zadań 179
Rozdział 8
Przegląd: Utrzymanie funkcjonalności
Twojego systemu
231
Rozdział 9
Realizacja: Wybór najlepszych opcji działania
243
Rozdział 10 Przejęcie kontroli nad realizowanymi projektami
265
991735291.085.png
6
SPIS TREŚCI
Część III Efekty przestrzegania podstawowych zasad
279
Rozdział 11 Efekt nawyku kolekcjonowania
281
Rozdział 12 Efekt podejmowania decyzji zgodnie
z zasadą Najbliższego działania
295
Rozdział 13 Efekt ukierunkowania na rezultaty
311
Podsumowanie
319
Skorowidz
321
1
M IMO PRZYTŁACZAJĄCEJ NAS liczby obowiązków, możliwe jest, abyśmy
funkcjonowali efektywnie, zachowując trzeźwość umysłu i przyjemne
uczucie spokoju i kontrolowania sytuacji. W dobie wyśrubowanych
standardów efektywności i wydajności jest to świetny sposób za-
równo na pracę, jak i życie poza nią. Osiągnięcie takiego stanu staje
się wręcz koniecznością dla efektywnych i mających odnosić sukces
profesjonalistów. Zapewne wiesz już, co i jak należy zrobić, aby
osiągnąć ów stan wysokiej wydajności. Jednak jak większość ludzi
powinieneś wykorzystywać swoje umiejętności w sposób bardziej
kompletny, systematyczny i lepiej skoordynowany w czasie. Dzięki
temu uda Ci się przejąć kontrolę nad sytuacją
i wyeliminować uczucie wypalenia. Metody i tech-
niki, które opisuje w tej książce, są niezwykle
praktyczne i oparte na zdrowym rozsądku. Jed-
nak większość ludzi „skażona” jest w swojej pracy
pewnymi przyzwyczajeniami, które będą musiały
zostać wyeliminowane, aby możliwym było zaim-
plementowanie opisywanego systemu. Niewiel-
kie zmiany, jakich wymaga system — zmiany w sposobie prowa-
dzenia i organizacji spraw, które angażują Twoją uwagę — mogą wy-
generować zdecydowaną poprawę w podejściu do niektórych klu-
czowych aspektów Twojego codziennego życia zawodowego. Wielu
z moich klientów określa to mianem znaczącej zmiany paradygmatu.
Prezentowane tu przeze mnie metody mają za zadanie realizację
dwóch podstawowych celów: (1) uchwycenie wszystkich zadań, które
muszą być zrealizowane — natychmiast, później, kiedyś, całościowo,
Niepokój spowo-
dowany jest bra-
kiem kontroli,
organizacji,
przygotowania
i działania.
— David Kekich
991735291.086.png 991735291.087.png
16
SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAŃ | CZĘŚĆ PIERWSZA
w niewielkim stopniu czy w jakikolwiek inny sposób — w ramy lo-
gicznego i niezawodnego systemu niezaprzątającego Twojej głowy
i odciążającego myśli; oraz (2) zdyscyplinowanie Cię w taki sposób,
abyś podejmował wstępne decyzje dotyczące każdego zadania, jakiego
zamierzasz się podjąć, po to, abyś zawsze miał zaplanowane „następ-
ne działanie”, które w każdej chwili możesz podjąć lub przeprojek-
tować.
Książka ta oferuje sprawdzoną metodę niezwykle efektywnego
zarządzania strumieniem pracy. Prezentuje narzędzia, wskazówki,
techniki i triki niezbędne do jej implementacji. Jak będziesz się
mógł przekonać, te reguły i metody można stosowania ciągle i funk-
cjonują równie dobrze w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Opi-
sane przeze mnie techniki możesz zastosować, jak wielu innych
przed Tobą, jako stale funkcjonujący, dynamiczny styl działania
w środowisku pracy i poza nią 1 . Możesz też, i również nie będziesz tu
wyjątkiem, używać ich jako przewodnika, zaglądając do nich zawsze,
kiedy będziesz potrzebował odzyskać poczucie kontroli nad sytuacją.
Prawie każdy, kogo ostatnimi czasy miałem okazję spotkać, borykał
się z uczuciem nadmiaru obowiązków i brakiem czasu do ich wyko-
nania. Kilka tygodni temu prowadziłem konsultacje z partnerem
z jednej z największych, globalnych firm inwestycyjnych, który
1 Termin „praca” traktuję tu w jego najbardziej uniwersalnym znaczeniu,
tzn. jako wszystkie działania, które chcesz lub musisz podjąć, aby zmienić
istniejący stan rzeczy. Wielu ludzi rozgranicza „pracę” od „życia osobi-
stego”, lecz ja tego nie robię. Uważam, że pielenie ogródka czy aktualiza-
cja testamentu jest podobną „pracą” jak pisanie tej książki czy szkolenie
klienta. Wszystkie metody i techniki opisywane w tej książce są przezna-
czone do stosowania zarówno w życiu osobistym, jak i w pracy, i są, bo
muszą być, efektywne w obu obszarach.
991735291.088.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin