PSYCHOLOGIA ZABURZEŃ - rozdział 1.docx

(33 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA ZABURZEŃ

ROZDZIAŁ 1

PSYCHOLOGIA ZABURZEŃ: ZARYS OGÓLNY

 

CO ROZUMIEMY POD POJĘCIEM ZABURZEŃ ZACHOWANIA?

·         aby diagnozować, leczyć a także, aby zapobiegać zaburzeniom zachowania, należy:

o        sformułować definicje określające, co jest normalne, a co od normy odbiega

o        podać szczegółowe kryteria, za pomocą, których można dokonać takiego rozróżnienia

·         formalne wytyczenie granic między normą a zaburzeniem nie jest łatwe

·         wyraz „nienormalny” oznacza dosłownie „odbiegający od normy”; jednakże zazwyczaj nie określamy w ten sposób krańcowych form zachowań, które są oceniane jako lepsze/bardziej wartościowe niż przeciętna; w grę wchodzi tu są wartościujący

·         norma:

o        w wypadku dolegliwości fizycznej:

§         sprawne funkcjonowanie organizmu jako systemu biologicznego (zazwyczaj granice są tutaj wyraźne; jesteśmy zdrowi/chorzy)

·         analizę zaburzeń psychicznych utrudnia to, że:

o        nie dysponujemy idealnym/uniwersalnym modelem, który odzwierciedlałby prawidłowe funkcjonowanie człowieka pod względem psychicznym i behawioralnym

·         dyskusja nad tym, co jest normalne, a co nie prowadzi do poważnych nieporozumień i różnicy zdań; poza tym:

o        system wartości obowiązujących w społeczeństwie ulega ciągłym zmianom

PROBLEMY Z DEFINIOWANIEM

·         prawie wszystko, co w zachowaniu postrzegamy jako „nienormalne”, uznajemy jednocześnie za niepożądane

·         demokratyczne społeczeństwo nie ma „prawa” leczyć zaburzonego zachowania ani wpływać na jego zmianę, chyba że:

o        zachowanie to okaże się niepożądane – sprzeczne z interesem publicznym

·         problem wartości i zachowanie obiektywnego punktu widzenia – nierozerwalnie związane z określaniem granic zaburzenia

·         osiąganie porozumienia (ustalenie roboczej definicji przedmiotu) nt. tego, co ma być uznane za zaburzenie jest niezbędne w następujących okolicznościach:

o        kwestie prawne

o        sprawy zw. z ubezpieczeniem zdrowotnym

o        decyzje kliniczne o rozpoczęciu leczenia

o        pisanie podręczników psychologii zaburzeń

·         w ostatnich dziesięcioleciach zacierały się granice między pojęciami takimi, jak:

o        „zaburzone (nienormalne) zachowanie” (abnormal behavior)

o        „zaburzenie psychiczne” (mental disorder)

o        „choroba psychiczna” (mental illness)

·         ostatecznie powszechne stało się stosowanie wspólnego terminu

o        „zaburzenie” (abnormality) – w zastępstwie wszystkich tych pojęć; w rezultacie zalicza się je obecnie do problemów medycznych

·         zaburzenia psychiczne wykazują przeważnie niewielkie podobieństwo do jednostek chorobowych rozpoznawanych w medycynie ogólnej!

DEFINICJA ZABURZENIA PSYCHICZNEGO W DSM-IV

·         kryteria definiowania zaburzeń psychicznych oraz wyróżniania ich podklas wyznaczył opracowany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (APA) Podręcznik diagnostyczny i statystyczny zaburzeń psychicznych(Diagnostic and statistical manual of mental disorders - DSM) – jego 4 edycja (DSM-IV) ukazała się w 1994 r.

·         oto jak zostało w niej zdefiniowane zaburzenie psychiczne:

o        klinicznie znaczący syndrom bądź wzorzec, który:

§         obserwujemy u danej jednostki

§         ma związek z odczuwanym w danym momencie:

·         cierpieniem (bolesnym symptomem) lub

·         upośledzeniem (zakłóceniem w 1 lub w więcej niż 1 sferze funkcjonowania) lub

·         ze znacznie zwiększonym ryzykiem:

o        poniesienia śmierci

o        odczuwania bólu

o        upośledzenia

o        poważnego ograniczenia swobody działania

o        dodatkowo ów syndrom/wzorzec:

§         musi być czymś więcej niż ogólnie akceptowaną i usankcjonowaną kulturowo reakcją na konkretne wydarzenie (np. śmierć ukochanej osoby)

o        bez względu na jego podstawową przyczynę:

§         musi on w danym momencie być przejawem behawioralnej, psychologicznej/biologicznej dysfunkcji występującej u danej osoby

o        ani zachowanie dewiacyjne (np. polityczne, religijne/seksualne), ani tez konflikty pomiędzy jednostką a społeczeństwem nie są zaburzeniami psychicznymi, chyba że:

§         owe dewiacje/konflikty są objawem opisanej powyżej dysfunkcji występującej u danej osoby (American Psychiatric Association)

·         termin „syndrom” odnosi się do zespołu obserwacji klinicznych/symptomów, które często występują razem (np. uczucie przygnębienia, obniżenie poczucia własnej wartości oraz skłonność do negatywnych myśli to ważne elementy syndromu depresyjnego)

·         charakterystyczny dla podanej w DSM definicji jest:

o        brak odniesień do przyczyn zaburzenia psychicznego

o        konsekwentnie wyklucza ona również niektóre budzące wątpliwości zachowania usankcjonowane kulturowo, tj. smutek (depresyjny) po śmierci bliskiej osoby

o        utrzymuje, że zaburzenia psychiczne powstają zawsze w wyniku:

§         „dysfunkcji”, które z kolei są zawsze związane z jednostką

·         nie można powiedzieć, że zaburzenie dotyczy danej grupy jako takiej, chociaż pojęcie to można by zapewne odnieść do zbiorowości, w której znaczny odsetek stanowią jednostki ze zdiagnozowanym zaburzeniem psychicznym

·         do słabych stron powyższej definicji należą:

o        oceny wartościujące zawarte w pojęciach:

§         „cierpienie”, „upośledzenie”, „wzmożone ryzyko”

o        brak objaśnienia terminu:

§         „dysfunkcja”

·         psycholog  Jerome Wakefield zaproponował, by uprościć powyższą definicję:

o        zaburzenie psychiczne to:

§         stan psychiczny, który:

·         powoduje znaczące cierpienie/upośledzenie

·         jest czymś więcej niż ogólnie przyjętą formą reakcji na konkretne wydarzenie

·         stanowi przejaw dysfunkcji psychicznej

·         każda definicja zaburzenia psychicznego jest w jakiejś mierze arbitralna!

·         w żadnej definicji nie można pominąć roli, jaką czynniki kulturowe odgrywają w określaniu tego, co uznajemy za nienormalne

ZABURZENIE PSYCHICZNE W KONTEKŚCIE WPŁYWÓW KULTUROWYCH

·         zaburzenie zachowania stanowi odchylenie od norm funkcjonujących w społeczeństwie, w którym owo zachowanie ma miejsce

·         kontekst społeczny i kulturowy jest ważny, choć przecenianie jego roli może prowadzić do ryzykownych konkluzji

·         pewne zachowania (zwłaszcza) niekontrolowane, gwałtowne i niebezpieczne – są niemal powszechnie uznawane za przejaw zaburzeń psychicznych lub ich kulturowych odpowiedników (np. opętania przez duchy)

·         niemniej w większości wypadków poszczególne kultury bardzo się różnią w ocenie tego, co należy uznać na „nienormalne”; to, co w 1 społeczeństwie jest uważane za zaburzenie zachowania/dewiację, w innym może stanowić normę

·         każda definicja zaburzenia będzie odwoływała się do pewnych kryteriów/sądów wartościujących; mimo wszystko więcej korzyści przyniesie jasne i wyczerpujące określenie owych kryteriów niż pozostawienie ich w domyśle i uzależnienie od różnorodnych norm funkcjonujących w odmiennych kulturach

ZABURZENIE PSYCHICZNE JAKO ZACHOWANIE NIEPRZYSTOSOWANE

·         gdy żyje się w grupie, pewna doza konformizmu jest niezbędna, nie wydaje się jednak, by społeczna akceptacja była odpowiednim kryterium normalnego zachowania

·         najistotniejsze jest, czy zachowanie to sprzyja, czy też zagraża dobru jednostki i ogółu – zachowanie nienormalne to zachowanie nieprzystosowane

·         nawet zachowanie zgodne z zasadami jest nienormalne i świadczy o zaburzeniu, jeżeli poważnie zakłóca funkcjonowanie, a jego skutkiem są działania autodestrukcyjne

·         określamy zachowanie jako nienormalne (zaburzone), jeżeli:

o        jest uporczywe, a jednocześnie w pewnym stopniu zagraża dobru jednostki i/lub dobru społeczności ludzkiej, do której owa jednostka należy

·         powyższa definicja zawiera sąd wartościujący, łącząc pojęcie zaburzenia psych. z uporczywie powtarzającym się zachowaniem, które jest szkodliwe dla danej osoby i/lub innych

·         definiując w ten sposób zaburzone zachowanie uwzględniamy tutaj:

o        bardziej tradycyjne kategorie zaburzeń psych. jak:

§         alkoholizm, schizofrenia

o        zachowania autodestrukcyjne, prowadzące m.in. do:

§         przybrania fałszywej tożsamości, prowokowania wrogości między grupami, dewastowania środowiska, w którym żyjemy, nieuzasadnionych aktów przemocy oraz korupcji w polityce

·         wszystkie powyższe działania są przykładami zachowania nieprzystosowanego

KLASYFIKACJA ZABURZEŃ ZACHOWANIA

·         klasyfikowanie jest istotne w każdej nauce; jeśli dysponujemy systemem klasyfikacji, który uzyskał powszechną akceptację, to posługując się nim, mamy pewność, że nasz komunikat zostanie właściwie odczytany

o        „widziałem psa biegnącego po ulicy” – podstawowe cechy charakterystyczne dla „bycia psem”

o        zestaw tych cech jest przykładem na to, co psychologowie mają na myśli, mówiąc o prototypie czy wzorcu poznawczym

·         w psychologii zaburzeń klasyfikowanie stanowi:

o        próbę wyodrębnienia zasadniczych odmian zachowania nieprzystosowanego

·         klasyfikacja jest nieodzowna, by:

o        zaprowadzić ład w dyskusji nt. natury, przyczyn i leczenia takiego zachowania

·         jej zadaniem jest:

o        umożliwienie wymiany ujednoliconych i precyzyjnych komunikatów nt. pewnych zespołów nieprawidłowych zachowań

·         klasyfikacja diagnostyczna jest również b. użyteczna, gdy:

o        trzeba zgromadzić dane statystyczne dot. częstości występowania zaburzeń różnego typu

o        dokonuje się rozpoznania wymaganego przez towarzystwa ubezpieczeniowe przez wypłaceniem odszkodowania chorobowego

·         wszelkie klasyfikacje są sztucznie stworzone przez człowieka i polegają na formułowaniu uogólnień na podstawie poczynionych obserwacji

·         obserwacje uzyskują wartość dopiero dzięki uogólnieniom, pozwalającym na wnioskowanie o często niewidocznych na 1 rzut oka podobieństwach i różnicach

o        np. osoby doświadczające ataków paniki często mają poczucie, że zaraz umrą; kiedy starannie zdefiniujemy „panikę”, okaże się, że w rzeczywistości nie jest ona zw. ze zwiększonym zagrożeniem śmiercią; natomiast ludzi, którym przytrafiają się takie epizody, łączy np. niedawne doświadczenie wysoce stresującej sytuacji

·         często zdarza się, że systemy klasyfikacji podlegają zmianom w miarę, jak nowo uzyskana wiedza obniża niedostatki/nieścisłości dokonanych niegdyś uogólnień

·         dokonanie formalnej klasyfikacji możliwe jest wyłącznie przy użyciu precyzyjnych technik oceny psychologicznej/klinicznej

RZETELNOŚĆ I TRAFNOŚĆ

·         użyteczność systemu klasyfikacji zależy w dużej mierze od jego rzetelności (reliability) i trafności (validity)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin