Kowalak.pdf

(206 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kowalak.doc
Tadeusz Kowalak „Marginalizacja i marginalność społeczna”, wstęp i rozdział I, ss.7-38.
Słowo wstępne
„Marginalizacja" jest terminem coraz częściej spotykanym w pracach naukowych,
zajmujących się problematyką społeczną i w dokumentach organizacji międzynarodowych,
zawierających opis i analizę współczesnych stosunków społecznych w świecie i
formułujących programy ich naprawy. W Kopenhaskiej Deklaracji i Programie Działania,
podsumowującej wyniki Światowego Szczytu w sprawie Rozwoju Społecznego, który
odbył się w dniach 6-12 marca 1995 r., „marginalizację jednostek krajów" wymieniono
- obok ubóstwa, bezrobocia, polaryzacji społecznej i wzrastającej różnicy pomiędzy
narodami świata pod względem dochodów i bogactwa - jako przeszkodę na drodze do
integracji społecznej. Tę ostatnią zaś uznano za jeden z głównych kierunków działania na
rzecz poprawy sytuacji społecznej i ekonomicznej świata. Bowiem „ cały świat doświadcza
totalnego załamania społecznego". (Copenhagen 1995, s.62). Pomimo osiągniętego postępu
czego wyrazem jest wzrost bogactwa narodów , poprawa edukacji, rozwój instytucji
pluralistycznych i demokratycznych, a także wolności obywatelskich - wielu ludzi
doświadcza pogłębiającej się niedoli. Ponad miliard osób na całym świecie żyje w
skrajnym ubóstwie. Zależnie od przyjmowanej definicji bezrobocia - od 120 do 800 ludzi
nie znajduje zatrudnienia. „O wiele za dużo osób doświadcza izolacji, marginalizacji,
przemocy, braku bezpieczeństwa i niepewności jutra - własnego i swoich dzieci - wywołanej
ubóstwem, bezrobociem i dezintegracją społeczną, które szerzą się we współczesnym świecie
i wzajemnie się wzmacniają" (tamże, s. 12 a-e).
Zaniepokojenie zjawiskiem marginalizacji społecznej jest też widoczne w dokumentach światowego
Forum Organizacji Pozarządowych w sprawie Kobiet, jakie odbyło się w Pekinie we wrześniu
1995 r. Deklaracja uchwalona na tym forum wzywa do wyeliminowania wszelkich form
dyskryminacji kobiet i dziewcząt wyliczone są w niej różne czynniki izolujące i marginalizujące
kobiety i dziewczęta. Są to „m.in. odmawianie im praw ludzkich, brak dostępu lub pozbawienie
dostępu do oświaty i nauki zawodu", (dyskryminacja w sferze) „zatrudnienia , mieszkania,
samowystarczalności gospodarczej oraz wykluczenie z procesów podejmowania decyzji" (United
Nations, 1996, s. 650, 656).
Marginalizacja jawi się współcześnie jako zjawisko przybierające charakter globalnego
problemu społecznego, który wymaga przeciwdziałania w interesie całej ludzkości.
Zahamowanie gwałtownego wzrostu procesów marginalizacji jest jednym z kardynalnych
warunków rozwoju społecznego i gospodarczego - w skali poszczególnych społeczności lokalnych,
ponadlokalnych, krajów, regionów i świata. Tymczasem nie wydaje się, aby istota marginalizacji,
jej źródeł oraz skutków społecznych i gospodarczych była dostatecznie wyjaśniona.
Celem niniejszego studium jest pogłębienie wiedzy o problemie marginalizacji w różnych
jego aspektach i posunięcie o krok dalej wiedzy teoretycznej na ten temat. Zainspiruje ono -
być może - dalsze prace badawcze i ułatwi praktykom działania na rzecz łagodzenia
społecznych skutków tych zjawisk.
Podstawę materiałową studium stanowią - wymienione w spisie zamieszczonym na końcu
opracowania - dokumenty, publikacje encyklopedyczne i statystyczne oraz piśmiennictwo
naukowe traktujące bezpośrednio lub pośrednio o marginalizacji. W nielicznych przypadkach
powołałem się na teksty publicystyczne. Znaczną większość wykorzystanych materiałów
stanowią teksty w języku angielskim, co usprawiedliwia nie tylko bogactwo anglojęzycznej
literatury w tym przedmiocie, ale i to, że studium powstało w czasie mego pobytu w Stanach
Zjednoczonych. Czerpałem jednak również z piśmiennictwa polskiego oraz niemiecko- i
francuskojęzycznego.
1
9425294.002.png
Polska literatura naukowa nie pozostawiała sprawy marginalności i marginalizacji społecznej
poza zasięgiem swoich zainteresowań. Już w 1935 r. Stefan Czarnowski opublikował obszerny
artykuł, w którym - zastanawiając się nad społeczną podstawą pojawienia się w Niemczech w
mgnieniu oka potężnego ruchu narodowo-socjalistycznego - wskazuje jednoznacznie na „ludzi
zbędnych", jako na grupę, której istnienie umożliwiło m.in. powstanie tego ruchu. W artykule tym
Czarnowski identyfikuje społeczne grupy marginalne zaliczając do nich włóczęgów, ludzi
żyjących z pracy dorywczej lub z dobroczynności, a także - obok zawodowych przestępców -
ludzi uczciwych, którzy „nie znajdują sobie miejsca na świecie", w tym młodych ludzi
poszukujących bezskutecznie pracy. Wszystkich tych ludzi społeczność normalna, zorganizowana
oskarża o „pasożytowanie na organizmie społecznym" (Czarnowski 1935, s. 186). Nina
Assorodobraj w swojej „Historii klasy robotniczej", poszukując bazy społecznej, z której czerpał
siłę roboczą przemysł powstający w Polsce w czasach stanisławowskich, wskazuje na
marginalne grupy ludności - „ludzi luźnych". Na podstawie obszernej i źródłowej dokumentacji
identyfikuje ona ludność luźną „przeważnie nazywaną hultajską" jako takich ludzi w miastach,
„co domów swoich nie mają, ani dorocznie śluzą", a na wsiach takich, „którzy ani na rolach, ani
ratajstwach, ani karczmach siedzą, ani na zagrodach, ani domów z ogrodami do roku nie
zajmują, ani dorocznie śluzą, tylko się po karczmach i domkach chłopskich kryją" (Assorodobraj
1960, s. 127). Ludzie ci, pochodzący ze stanu włościańskiego, mieszczańskiego i szlacheckiego
nie byli objęci statutem regulującym życie tych stanów, zerwali więzy ze strukturami
społecznymi, żyli więc i działali poza regularnym społeczeństwem. W każdym okresie
historycznym istnieją swoiste dla niego grupy marginalne, ' powstające z różnych
przyczyn i sprowadzające różne skutki społeczne. W cytowanych wyżej pracach można
znaleźć przekonywające uzasadnienie tego twierdzenia.
W Polsce współczesnej badania naukowe nad marginalnością i marginalizacją znajdują się w
fazie początkowej. Wstępem do nich były badania nad postępem i regresem społecznym
prowadzone pod kierownictwem Jana Daneckiego w ramach Centralnego Programu Badań
Podstawowych, w latach 1987-1991 (Danecki 1991; Rysz-Kowalczyk 1991). Z nielicznych
późniejszych publikacji traktujących m.in. o marginalności chciałbym wymienić książkę K.
Frieskego i P. Poławskiego (1996), a szczególnie jej rozdział III. Z anglojęzycznej literatury
naukowej godzi się wymienić książkę Gino Germani poświęconą całkowicie problemowi
marginalności (Germani 1980); wydaną przez Uniwersytet Warszawski pracę zbiorową pod
redakcja Jana Daneckiego pt. Insights into Maldevelopment (Danecki 1993), zawierającą
rozważania nad ideą postępu, a w niej szczególnie artukuł Freda Mahlera stanowiący świetną i
głęboką próbę zdefiniowania pojęcia marginalizacji (Mahler 1993); oraz obszerny artykuł
Hilary Silver o ekskluzji i solidarności społecznej (Silver 1994). Pozostałe, powołane w
niniejszej pracy publikacje to w większości omówienia krytyczne, a czasami próby uogólnienia
badań empirycznych, prowadzonych w różnych ośrodkach naukowo-badawczych, a
dotyczących szczególnych problemów społecznych, powiązanych ze zjawiskiem
marginalizacji. Nielicznie reprezentowane są relacje z własnych badań empirycznych
poszczególnych autorów. Zakres opracowania i obfitość materiałów zmuszała do daleko idą-
cej ich selekcji, której autor dokonał arbitralnie i musi przyjąć za to pełną odpowiedzialność.
Studium niniejsze dzieli się na trzy części. W pierwszej, „Wprowadzeniu", zajmuję się
zdefiniowaniem podstawowych pojęć. W części drugiej, najobszerniejszej, zatytułowanej
„Egzemplifikacja", przedstawiam - w ośmiu kolejnych rozdziałach - wybrane obszary
marginalizacji społecznej będące podstawą próby sformułowania uogólnień, które stanowią
przedmiot trzeciej części.
W drugiej części przedstawiłem najpierw problem marginalizacji wielkich obszarów
geograficznych: Afryki Subsaharyjskiej oraz wybranych krajów Europy Środkowej w okresie
transformacji ustrojowej 1989-1996 (Rozdział 2). Podstawę materiałową stanowiły tu głównie
dane statystyczne i niektóre ich omówienia zawarte w publikacjach Międzynarodowego
Funduszu Monetarnego i Banku Światowego, a także raporty Organizacji Narodów
Zjednoczonych o sytuacji społecznej świata: Kolejny problem - to marginalizacja wielkich
2
9425294.003.png
grup społecznych: kobiet i dziewcząt, mniejszości żydowskiej w III Rzeszy Niemieckiej i
czarnej autochtonicznej ludności Afryki Południowej w okresie apartheidu (Rozdział 3).
Problem marginalizacji kobiet i dziewcząt ma wymiar ogólnoświatowy, stąd za główne źródło
informacji przyjąłem opublikowane materiały Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Marginalizacja mniejszości żydowskiej prowadząca celowo do fizycznego jej wyniszczenia w
Rzeszy hitlerowskiej stanowi rzadki, choć nie jedyny we współczesnej historii przykład
marginalizacji prowadzonej przez aparat państwowy i polityczny stopniowo i w sposób
przemyślany - przy pomocy stanowionego przez nie prawa i stosowania przemocy. W
kolejnych rozdziałach omówiłem marginalizację wybranych, mniejszych grup społecznych: dzieci
i młodzieży w Brazylii (Rozdział 4), oraz w Stanach Zjednoczonych (Rozdział 5). Następne trzy
rozdziały poświęciłem marginalizacji ludności ubogiej (Rozdział 6), bezdomnej (Rozdział 7) i
niepełnosprawnej (Rozdział 8). W odrębnym rozdziale zająłem się grupą homoseksualistów i
lesbijek, której marginalność jest rezultatem wyraźnie innych okoliczności, aniżeli ubóstwo
(Rozdział 9).
Część druga pracy - Egzemplifikacja - nie ma ambicji przedstawienia wszystkich obszarów, na
których we współczesnym świecie występuje zjawisko marginalizacji społecznej. Pominąłem na
przykład marginalizację ludzi starych, alkoholików, narkomanów, osób o poważnych
odchyleniach od normy psychicznej i przestępców, a także zjawisko prostytucji, w tym
prostytucji dzieci i nieletnich. Nie zająłem się też najniższymi hinduskimi kastami. Kasta paria-
sów zdaje się wprawdzie odpowiadać pojęciu marginalnej grupy społecznej, gdyby sądzić o niej
według ustanowionych w europejskim kręgu kulturowym kryteriów ekskluzji, czy deprywacji -
na własnym jednak gruncie nie są oni uważani za grupę marginalną, ponieważ ich położenie nie
jest wiązane w jakikolwiek sposób z wolą człowieka, lecz z wyrokiem pochodzenia nadprzyro-
dzonego. Zarówno sami pariasi, jak i kasty wyższe uważają ten stan rzeczy za nienaruszalny,
a jego zmianę za niemożliwą, pomimo ustawowego zniesienia podziału kastowego w 1950 r.
Uwzględnienie tych wszystkich grup musiałoby znacznie zwiększyć rozmiary tego studium i, jak
sądzę, nie wniosłoby wiele nowego do próby uogólnienia zebranego materiału, zawartej w
następnej, trzeciej części.
Kolejność w jakiej przedstawiam przykłady marginalności i marginalizacji nie oznacza, że
pierwsze wzięte na warsztat uważam za ważniejsze, niż opisane w następnych rozdziałach.
Wielkie obszary geograficzne nie są dla mnie ważniejsze od małych grup społecznych. Doborem
przykładów nie rządził zamysł hierarchizacji poszczególnych, opisanych tu zjawisk, lecz miał on
służyć jedynie jako podstawa dla próby uogólnienia.
W końcowych trzech rozdziałach - stanowiących część trzecią pracy - analizuję przyczyny
marginalizacji i jej skutki społeczne (Rozdział 10), dotykam sposobów mierzenia marginalizacji
społecznej (Rozdzał 11) oraz przedstawiam w sposób ogólny różnego rodzaju zalecane lub
stosowane środki mające przeciwdziałać rozszerzaniu się i pogłębianiu marginalności (Rozdział
12). Pracę zamyka krótkie podsumowanie.
Przyjaciołom moim spolegliwym, Profesorom Antoniemu Rajkiewiczowi i Janowi Daneckiemu
winien jestem z serca płynące podziękowanie za poddanie mi myśli napisania tego studium, za
przeczytanie pierwszej jego wersji oraz za podzielenie się ze mną nieocenionymi do niej
uwagami. Umożliwiło mi to nadanie książce kształtu, w którym oddaję ją w ręce Czytelnika.
3
9425294.004.png
Część I. Wprowadzenie
Rozdział 1. Podstawowe pojęcia
Margines
Amerykański słownik Webstera (Webster 1981, s. 696, 697) przydaje słowu margin m.in.
znaczenie „zewnętrznego krańca", „krańca przylegającego do czegoś", a także „minimum poniżej
którego, lub krańcowa granica, poza którą coś staje się niemożliwe, lub przestaje być pożądane,
(np. dowcip na marginesie dobrego smaku)" oraz „granicy, poza którą nie można w normalnych
warunkach kontynuować działalności gospodarczej". Stąd marginalny (marginal) to „odnoszący się
do, lub mieszczący się na marginesie lub granicy (...); zajmujący pogranicze względnie stabilnego
obszaru terytorialnego lub kulturalnego(...) charakteryzujący się przyjęciem zwyczajów lub
wartości od dwóch różnych kultur i niepełną asymilacją z żadną z nich", a także „bliski dolnej
granicy kwalifikacji, możliwości akceptowania, lub funkcji".
Słownik języka polskiego (Słownik 1978, T. 2, s. 108) opisuje pochodzące z łaciny słowo
„margines" (margo, marginis) jako „nie zadrukowane miejsce dookoła kolumny tekstu; nie
zapisany brzeg kartki papieru..."; a przenośnie jako „coś co jest drugoplanowe, uboczne, mniej
ważne". Stąd „marginesowy" to „Zapisany na boku stronicy, zrobiony na marginesie" lub „mniej
istotny, mało ważny, drugoplanowy, uboczny, marginalny". Według tegoż Słownika „margines
społeczny" to „nieliczna i mało znacząca warstwa społeczna, składająca się t jednostek
prowadzących pasożytniczy tryb życia, wykolejonych, naruszających przepisy prawa i normy
współżycia społecznego; męty społeczne". Przyjętemu w moim studium pojęciu „marginalnej
grupy społecznej" nie można przypisać tych cech, nie bywa ona bowiem ani nieliczna, ani
mało znacząca, ani nie składa się w większości z jednostek wykolejonych, powadzących
pasożytniczy tryb życia, lub naruszających przepisy prawa, czy też normy współżycia
społecznego. Każda z omawianych w tej pracy grup społecznych ma własne cechy
charakterystyczne - złączone klamrą deprywacji.
Różne znaczenia terminu „marginalizacja"
Terminu „marginalizacja" używa się współcześnie w stosunku do wielu zjawisk nie
związanych ze zróżnicowaniem społecznym. Mówi się na przykład o „wielkim głupstwie"
popełnionym przez amerykańskich sowietologów, którzy w swoich badaniach, dziełach i
ekspertyzach zmarginalizowali (uznali za marginalny) problem narodowościowy w ZSSR i nie
przewidzieli wpływu nacjonalizmów na stan równowagi politycznej w tym państwie. Sowietologia
amerykańska, która znalazła się od zarania pod wpływem uczonych przybyłych do Stanów
Zjednoczonych z Rosji, wykształconych w carskim systemie edukacji, traktowała sprawy
radzieckie z rosyjskiego punktu widzenia. Amerykańskie kontakty naukowe koncentrowały się
na środowisku moskiewskim, które - niesłusznie - uznawano za reprezentujące cały Związek
Radziecki. Na poszczególne republiki radzieckie spoglądano podobnie jak w Stanach Zjedno-
czonych spogląda się na poszczególne stany. Nie dostrzeżono potrzeby zapoznawania się z
problemami różnych regionów, ani uczenia się języków innych niż rosyjski. Niechęć do
nacjonalizmu ogólnie panująca wśród amerykańskich intelektualistów, a także zawierzenie
sowieckim deklaracjom, że problemy narodowościowe zostały w ZSRR ostatecznie rozwiązane -
spowodowały zmarginalizowanie tej problematyki w badaniach strategicznych nad Związkiem
Radzieckim (Subtelny, 1994 s. 141-155).
4
9425294.005.png
Terminem „marginalizacja" określono w Stanach Zjednoczonych zjawisko zanikania na
łamach interdyscyplinarnych czasopism medycznych tematyki dotyczącej terapii rodzinnej.
Wprowadzanie lecznictwa rodzinnego, jako niezależnego obszaru opieki zdrowotnej,
spowodowało, że pojawiło się wiele czasopism zajmujących się wyłącznie tą problematyką,
która w konsekwencji w czasopismach ogólnomedycznych została zepchnięta na margines. Re-
zultatem tego jest izolacja intelektualna grupy lekarzy rodzinnych oraz powstawanie na
obszarze opieki zdrowotnej różnych problemów w sferze wychowawczej, szkoleniowej i
naukowo-badawczej (Shields i in. 1994, s. 117-138).
Twierdzi się, że obecnie w Rosji następuje marginalizacja nauki. W czasach Związku
Radzieckiego nauka w ogóle, a zwłaszcza dziedziny związane z produkcją zbrojeniową, była
subwencjonowana przez państwo z powodów strategicznych, a nauki społeczne - z powodów
ideologicznych. Po upadku Związku Radzieckiego demilitaryzacja, acz opornie
przeprowadzana, a także odideologizowanie nauk humanistycznych spowodowały - w sytuacji
głębokiego kryzysu gospodarczego - drastyczne obniżenie funduszy przeznaczonych na
finansowanie nauki zarówno w sferze badawczej jak i dydaktyki. Nastąpił znaczny odpływ
pracowników nauki poza granice kraju, a równocześnie programy naukowo-badawcze zostały
zahamowane, a na niektórych odcinkach zawieszone. Obserwowany w Rosji niechętny stosunek
do nauki i ludzi w na u kę zaangażowanych pogłębia proces przesuwania się nauki rosyjskiej z
po-zycji wyraźnie uprzywilejowanej w stosunku do innych obszarów życia społecznego - na
margines (Kapitza 1994, s. 46-52).
Po zjednoczeniu Niemiec terminem „marginalizacja" określono także zmniejszanie się we
wschodniej ich części roli ruchów obywatelskich, powstałych w okresie przed upadkiem
komunistycznego państwa niemieckiego. Znacznych rozmiarów opozycyjny ruch obywatelski
stworzył pod koniec istnienia Nie-mieckiej Republiki Demokratycznej sieć gównie
nieformalnych grup obywatelskich, wzywających do demokratycznej odnowy. Jeszcze przed
zjednoczeniem Niemiec można było zaobserwować rozproszenie opozycji na wiele
niezależnych od siebie grup. Po zjednoczeniu znaczenie ruchu obywatelskiego uległo
ograniczeniu, a jego siła roztopiła się w ogniu walki działających na zachodnim obszarze
Republiki Federalnej partii politycznych o pozyskanie zwolenników we wschodnich landach. W
rezultacie doprowadziło to do prze-sunięcia ugrupowań powstałych jeszcze w NRD - na margines
polityczny (Wiel-ghos; Schulz 1992).
Innym przykładem użycia terminu „marginalizacja" w odniesieniu do in-stytucji, a nie do
grupy społecznej - może być określanie w ten sposób spad-ku społecznego znaczenia kościoła
luterańskiego w krajach nordyckich. Brak innych organizacji religijnych oraz znaczna
jednorodność etniczna mieszkańców Islandii, Danii, Norwegii i Szwecji sprawiła, że kraje te
przed drugą woj-ną światową były jednorodne wyznaniowo. Kościół luterański zajmował na tym
obszarze niekwestionowaną, dominującą pozycję. Po zakończeniu drugiej woj-ny światowej
nastąpiły w tych krajach zmiany społeczne - a w szczególności szeroko otworzyły się one na
imigrację z bardzo różnych kierunków geograficznych i kręgów kulturowych. Podniósł się
poziom wykształcenia, spotęgowały postawy indywidualistyczne, otworzyły się nie tylko nowe
alternatywy, lecz także ośmielono się otwarcie krytykować kościół luterański. Światopogląd
pokolenia powojennego, odróżniającego się zdecydowanie od poprzedniego ześwieczczeniem,
sprawił, że w zakresie funkcji wychowywania i kształ-cenia dzieci religia i kościół zaczęły
schodzić na margines; w Finlandii odbywa się to wolniej (może w wyniku zagrożenia
komunistycznego), aniżeli w pozostałych krajach skandynawskich (Sundback 1955).
Jak widać, marginalizacja może dotyczyć różnorodnych obszarów powiązanych tylko
pośrednio z problematyką społeczną, należących do sfery nauki, polityki, gospodarki, zdrowia,
organizacji i kultury. Nie ma potrzeby mnożenia takich przykładów. Wystarczy stwierdzić, że
jest ich wiele i że traktowanie o nich wyszłoby poza zakres tematyczny tej rozprawy.
5
9425294.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin