egz_moj(1).doc

(67 KB) Pobierz
MYSLENIE I PROBLEM * na egzamin

 

 

 

MYŚLENIE

 

CZYNNOŚĆ MYŚLENIA – jest łańcuchem operacji umysłowych za pomocą, których przetwarzamy informacje zakodowane w spostrzeżeniach, wyobrażeniach i pojęciach.

a)       Materiał myślenia – to czym myślimy :

ü  spostrzeżenia

ü  wyobrażenia

ü  pojęcia

b)      Operacje umysłowe

c)       Reguły myślenia – sterują operacjami, organizują operacje umysłowe

 

RODZAJE MYŚLENIA:

a ) myślenie produktywne

Prowadzi do powstania zupełnie nowych informacji dla osoby stosującej ten rodzaj myślenia, czyli podmiotu. Wychodzimy poza utarte schematy. Myślenie to dzieli się na:

- twórcze - wynik obiektywnie nowy

- nietwórcze - wynik nowy tylko dla podmiotu.

Wg  Guilfard’a są dwa rodzaje problemów związane z myśleniem twórczym i nietwórczym. Wiążą się one z dwoma sposobami rozwiązywania problemów. Jednak aby je zastosować muszą być odpowiednie struktury.

¨       konwergencyjne – zbieżne; gdy istnieje jedno prawidłowe rozwiązanie problemu i naszym zadaniem jest wskazanie rozwiązania tego zadania ( np. testy )

¨       dywengencyjne – rozbieżne; nie mają jednego prawidłowego rozwiązania. Wymagają one myślenia twórczego. Aby móc zastosować, samo zadanie musi mieć odpowiednią strukturę.

 

b ) myślenie reproduktywne - bazujemy na istniejących skojarzeniach, polega na stosowaniu wiedzy w odpowiedniej sytuacji.

c ) sensoryczno-motoryczne – inaczej zmysłowo ruchome, myślenie w działaniu połączone z manipulowaniem przedmiotami w celu osiągnięcia jakiegoś celu

d ) konkretno-wyobrażeniowe - oparte jest na spostrzeżeniach i wyobrażeniach

e )  słowno-logiczne - inaczej pojęciowe, operacja stanowi czynność umysłową odwracalną, co oznacza możliwość powrotu do punktu wyjściowego

 

RODZAJE OPERACJI MYŚLOWYCH

- analiza – jest rozkładaniem całości na części, wyodrębnienie części

- synteza – łączenie części w całość, pozwala spostrzegać całości nawet, gdy są one rozdrobnione

- porównywanie – jest to zestawienie ze sobą podobnych desygnatów i porównywanie ich cech

- dedukcja – zastosowanie teorii ogólnej do konkretnego przykładu

- indukcja – zdolność do tworzenia ogólnych koncepcji w oparciu o konkretne przykłady

 

MYŚLENIE TWÓRCZE ( model Parkinsa, który wyróżnia 6 cech )

- zgoda na ryzyko ( odwaga )

- element estetyczny ( zawiera coś ładnego )

- celne znajdowanie problemów ( odpowiednie ich formułowanie )

- umysłowa ruchliwość ( patrzenie na problem z różnych punktów widzenia )

- obiektywność ( poszukiwanie obiektywnej oceny innych wobec swojego pomysłu, brak strachu przed krytyką )

- wew. motywacja

 

PSYCHOLOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA

 

I ) Behawioryzm

- koncepcja człowieka jako istoty bez osobowości

- termin ten uważano jako niepotrzebny

- człowiek to zespół wyuczonych odruchów

- człowiek uwarunkowany jest środowiskiem, posiada wyuczone reakcje na dane bodźce

- człowiek jest regulowany z zewnątrz

- podczas badań obserwowano zachowanie, nie sięgano do przeżyć, nie interesowano się wnętrzem człowieka.

 

II) Psychoanaliza

- twórcą był FREUD

- motywacje życiowe człowieka są wewnętrzne a nie środowiskowe

- inna nazwa psychologia głębi

- sięganie do podświadomości

- ważna role w życiu człowieka spełniają nieświadome zjawiska psychiczne i głęboko utajone przeżycia

Freud wyróżnił 3 sfery osobowości:

- SUPEREGO – nad świadomość, zawierają się tu wszystkie przyjęte zasady i normy postępowania, jest to tzw. sumienie, które kształtuje się nieświadomie

- EGO – świadomość, obejmuje czynności świadome, skierowane na przedmioty i ludzi. Człowiek kieruje się zasada realizmu jest biernym wykonawca. Jest to połączenie świadomości z rzeczywistością.

- ID – podświadomość, obejmuje pierwotne popędy biologiczne, których istota ludzka sobie nie uświadamia. Najważniejsza jest LIBIDO. Jest to popęd seksualny tzw. popęd życia i śmierci jest on:

- kreatywny

- niszczący ( agresja )

Popędy maja wpływ na nasza decyzje i zachowania, wspólna część ze zwierzętami. Konflikt miedzy rozładowaniem napięcia ( ID ) a normami kulturowymi ( SUPEREGO ) jest źródłem napięć, nerwic, flustacji i problemów. Świadomość ludzka nie jest wolna, jest pod wpływem ID i SUPER EGO.

 

III ) Psychologia poznawcza

- człowiek jest samoświadomy i może na siebie wpływać, wychodzić poza ID i SUPEREGO

-  sam steruje swoim zachowaniem, panuje nad uczuciem i emocjami przez rozum

- koncentracja oparta na sferze poznawczej, racjonalnej

- człowiek ma więcej autonomii w funkcjonowaniu

 

IV ) Psychologia humanistyczna

- powstała w latach 60tych w USA jest najnowsza

- oparta na sentencjach liberalnych – człowiek jest całkowicie wolny i robi, co chce

- nie musi poddawać się społeczeństwu tylko spełniać się jako jednostka.

- człowiek jest świadomy i działa celowo:

à holizm – ujęcie człowieka całościowo bez rozdzielenia go na części osobowości

 

 

 

 

PROCES SPOSTRZEGANIA

PROCES SPOSTRZEGANIA (definicja ) - jest to proces poznawczy, który polega na odzwierciedleniu w świadomości całokształtu danego przedmiotu lub zjawiska oddziałującego na nasze narządy zmysłowe. Występują spostrzeżenia:

- wzrokowe

- słuchowe

- węchowe

- dotykowe

 

ORGANIZACJA SPOSTRZEGANIA - spostrzeganie jest czynnością zorganizowaną i często ma charakter automatyczny i zależy od wrodzonych czynników (struktury narządów słuchowych i ośr. mózgu).

-figura i tło - wyodrębnione obiekty i kształty wysuwają się w procesie spostrzegania na pierwszy plan, reszta jest umieszczona na tle pozostającym jakby na dalszym planie całości obrazu percepcyjnego.

-maskowanie obiektu - nadajemy przedmiotowi wygląd utrudniający odróżnienie go od tła

-strukturacja bodźców -człowiek ma silną tendencje do nadawania określonej struktury temu, co widzi, np. określone zbiory kropek ujmujemy jako całość

-bliskość - ze względu na bliskość poszczególnych elementów inaczej możemy ujmować zbiory, np. tych samych punktów

-podobieństwo - przy tej samej odległości elementy łączymy ze sobą na zasadzie podobieństwa

 

UWAGA: Obiektywne i subiektywne przyczyny deformacji spostrzeżeń (do własnego opracowania)!!!:)

 

TEORIE TEMPERAMENTU U DZIECI I DOROSŁYCH

 

TEMPERAMENT – zespół najbardziej stałych właściwości psychicznych przejawiających się w reakcjach emocjonalnych i motoryce uzależniony jest od czynników wew. i od przebiegu procesów pobudzenia i hamowania.

 

Biologiczne ( biochemiczne ) podstawy osobowości.

Cechy temperamentalne widać już u małych dzieci i są WZGLĘDNIE stałe przez całe życie. Są 4 podstawowe typy temperementalne:

Typy słabe:

- melancholik ( mała odporność układu nerwowego, silne odpowiadanie na bodziec, słabość procesów pobudzania i hamowania, markotny lękliwy, pesymistyczny

Typy silne:

- flegmatyk ( mała ruchliwość procesów ruchowych, przewaga procesów ruszania nad …………., zrównoważenie powolność zrównoważony, bierny, ostrożny, poważny kontrolujący się )

- choleryk ( odwrotnie do flegmatyka, duża ruchliwość, roztrzepanie, przewaga procesów pobudzania nad hamowaniem, obraźliwy, zmienny, niespokojny, agresywny )

- sangwinik ( ruchliwy zrównoważone procesy hamowania i pobudzania, najlepiej zaadaptowany codzienności bez emocjonalnego zaangażowania, towarzyszki, gadatliwy, beztroski )

 

SCHEMAT ISENK`a:

Melancholik/choleryk – NEUROTYCZNOŚĆ ( płochliwość, poczucie winy, wrażliwość emocjonalna, silne reakcje uczuciowe

Flegmatyk/sangwinik – RÓWNOWAGA EMOCJONALNA

Melancholik//flegmatyk – INTROWERSJA ( zamknięty w sobie, małe zainteresowanie światem, autorefleksyjność, duża samoświadomość, dystymia w trudnych sytuacjach, tłumienie negatywnych przeżyć prowadzące do autoagresji )

Choleryk/sangwinik – EKSTRAWERSJA ( otwarcie się na świat zewnętrzny, towarzyskość, relacje społeczne, histeria w trudnych sytuacjach, przesadne uzewnętrznianie przeżyć wewnętrznych ) 

 

TEORIE TEMPERAMENTU U DZIECI

 

Typy temperamentu:

- łatwy  ( 40% dzieci, regularność funkcji biologicznych, zbliżanie się do bodźca, łatwość przystosowania się, niewielka siła reakcji, przewaga pozytywnego nastroju )

- wolno rozgrzewający się ( 15% dzieci, unikanie nowych bodźców, wolne przystosowanie się, przewaga nastroju negatywnego, mała siła reakcji, średnia regularność procesów biologicznych )

- trudny ( 10% dzieci, brak regularności procesów biologicznych, wycofywanie się od bodźca, trudności w przystosowaniu się, duża siła reakcji, przewaga emocji negatywnych, typ najbardziej podatny na zaburzenia )

Rozwój dziecka zależy od dopasowania wymagań rodziców do temperamentu dziecka.

 

Teoria interakcyjna ( 9 kategorii )

- aktywność

- rytmiczność

- zbliżanie się i wycofywanie się ze względu na nowy bodziec

- łatwość przystosowywania ( zmiana reakcji przez wpływ otoczenia )

- próg reagowania ( najsłabszy bodziec który wywłuje reakcje )

- siła reakcji

- jakość nastroju ( przewaga pozytywnych lub negatywnych emocji )

- roztargnienie ( podatność na czynniki rozpraszających uwagę )

- zasięg uwagi i wytrwałość ( jak długo dziecko jest wstanie wykonywać daną czynność )

Przy wyróżnianiu typów temp. ostatnie 2 kategorie nie były brane po uwagę

 

Teoria temperamentu zahamowanego i niezahamowanego ( Jerome Kagan )

Utworzona ze względu na to jak dziecko reaguje na bodziec. TYPY:

- zahamowany, w obliczu nowości reaguje ucieczką lękiem płaczem

- niezahamowany w obliczu nowości reaguje zbliżaniem się i ciekawością

 

Teoria behawioralno-genetyczna

Trzy cechy temperamentalne emocjonalności u dzieci:

- emocjonalność ( tendencja do reagowania przeważnie emocjami negatywnymi z dużą siła i ekspresją )

- aktywność ( wigor – poziom energetyczny reakcji i tempo – szybkość reakcji )

- towarzyskość ( tendencja do zbliżania się lub oddalania w kontaktach z innymi osobami, jeżeli dziecko czuje, że jego kontakt jest akceptowany to towarzyskość rozwija się i odwrotnie )

 

TYPY TEMPERAMENTU U DOROSŁYCH

ZUCKERMAN – wskazuje on jeden wymiar temperamentalny – skłonność do szukania doznań

·         ekstrawersja – większe zapotrzebowanie na stymulacje

·         introwersja – małe zapotrzebowanie na stymulacje

 

Czynniki wymiaru poszukiwania doznań:

- poszukiwanie grozy i przygód

- rozhamowanie

- podatność na nude

- poszukiwanie przeżyć

 

PRAWO YERKESA DOTSONA dotyczące uczenia się: natężenie pobudzenia zależy od stopnia trudności zadania, im trudniejsze zadanie tym większy poziom pobudzenia ( trudność sama w sobie jest źródłem pobudzenia. Ekstrawertycy potrzebują większego pobudzenia przy zadaniach niż introwertycy.)

 

STRES

 

Stres ( def ) - jest to reakcja organizmu na stresory, czyli sytuacje trudne psychologicznie.

 

RODZAJE STRESORÓW:

- sytuacje zagrożenia fizycznego i społecznego

- sytuacje przeszkód ( flustracja czyli efekt niezaspokojenia pewnych potrzeb mimo dążenia do tego, stan stałego stresu )

- sytuacje przeciążenia ( przestymulowanie – nadmiar bodźców jakiegoś rodzaju, fizycznych lub społecznych nawet dobrych sytuacji lub deprywacja – brak )

- sytuacje konfliktowe ( interpsychiczne czyli wewnętrzne – są to sytuacje trudnego wyboru ) Trzy typy :

a) dążenie-dażenie ( dwa obiekty tak samo dobre )

b) unikanie-unikanie ( tak samo złe )

c) dążenie-unikanie ( jeden obiekt który ma plusy i minusy )

- sytuacje nowości ( reakcja zależy od osoby )

 

Sytuacje traumatyczne – krótkie, ale dostarczające emocji o bardzo dużej sile

Sytuacje subtraumatyczne – sytuacje długie czasowo

 

FAZY STRESU U DOROSŁYCH:

I)                    mobilizacja ( wszystkie siły mobilizują się aby poradzić sobie w sytuacji trudnej, organizm działa sprawnie pod każdym względem, sprzyja rozwiązywaniu problemów ale nie może trwać długo gdyż organizm się wyczerpuje )

II)                  rozstrojenie ( organizm się rozstraja pojawia się częściowa utrata kontaktu nad emocjami, człowiek staje się drażliwy, wybuchowy i płaczliwy z byle powodu, zaburzenia snu i łaknienia rozstrojenie sfery intelektualnej i fizycznej, problemy z koncentracja, myślenie logiczne zastąpione chaotycznym, problemy z pamięcią, bule brzucha biegunki, zaburzenia działalności układów, bule głowy. Stan ten może utrzymywać się przez długi czas ( miesiące, lata ). Prowadzi to do obniżenia odporności trwałych zaburzeń układów oraz nerwicy pourazowej

III)                destrukcja ( zniszczenie organizmów osobowości, zniszczenie świadomości, całkowita utrata kontroli nad emocjami, stan zawężenia intelektualnego, działanie poza kontrolą świadomości, agresja która może być skierowana na obiekt stresu i być zawężona do tej jednej sytuacji i uczucia ( brak liczenia się z konsekwencjami czynów )

 

Miedzy drugą a trzecia fazą następuje przekroczenie granicy tolerancji na stres. Sytuacja ta przekracza siły człowieka ( może się zakończyć samobójstwem )

Może nastąpić tzw. mechanizm wycofania – osoba zastępuje realne przeżywanie reakcji wyimaginowanym poglądem rzeczywistości ( ucieka w lepszy świat, wymyślony przez siebie i po pewnym czasie nie wie, co jest prawdziwe a co nie.)

 

 

STYLE RADZENIA ZE STRESEM U DOROSŁYCH ( dotyczą głównie fazy drugiej )

1)       styl skoncentrowany na zadaniach - koncentracja na poznawczym rozwiązywaniu problemów

2)       styl skoncentrowany na emocjach - koncentracja na tym co się przeżywa i próby radzenia sobie z emocjami np. przez rozmowę

3)       styl unikający - osoba próbuje nie myśleć o trudnej sytuacji i unika wszystkiego co ma z nią związek aby zapomnieć o problemie robi wszystko co może ją od niego odciągnąć

 

 

 

KONCEPCJE POZNAWCZE

 

Zachowaniem człowieka sterują informacje docierające z:

-          otoczenia

-          otoczenia, ale przetworzone przez nas, są pewnym opisem świata dokonanym przez nas.

W strukturach poznawczych zapisana jest wiedza.

a)       wiedza deklaratywna – która zawiera wszystkie informacje o świecie. Wiedza „co”. Każdy jednak tworzy indywidualny zapis, wiedza jest więc charakterystyczna dla pojedynczej jednostki. W tej wiedzy jest również struktura „ja” – wiedza dotycząca mnie samego.

Struktura  „ja” zawiera :

-          wiedzę opisową – OPIS - dotyczące mnie samego jako osoby

-          samoocenę – OCENA – jak oceniam siebie w różnych sferach

-          wiedza „jaki chciałbym być”, do czego dążę, jakie mam standardy.

b)       wiedza proceduralna – wiedza o tym jak wykonać różna działania. Sposoby działania które sami tworzymy jak i te które nabywamy. Wiedza  „jak”.

Informację stanowią istotę funkcjonowania człowieka. Musi być optymalna ilość, poziom informacji. Gdy posiadamy zbyt mało informacji tracimy poczucie rzeczywistości, tożsamość.

 

Deprywacja sensorycznaograniczenie możliwości odbierania bodźców.

 

Gdy posiadamy nadmiar informacji – nie jesteśmy w stanie ich wszystkich odebrać możemy tylko zmagazynować. Posiadamy ‘wąskie gardło’, przez które przechodzą informacje, zwracają naszą uwagę. Uwaga jest bowiem pewnym filtrem informacji. Przepuszcza te informacje :

a)       które są nam w danym momencie najbardziej potrzebne, które podtrzymają obecną działalność;

b)       które podlegają naszym zainteresowaniom;

c)       wszystkie sygnały zagrożenia;

d)       wyróżniające się w wyjątkowy sposób np. dźwięk , barwa.

Jednak większość informacji do nas nie dociera. Sprzeczność pomiędzy informacjami posiadającymi,  a docierającymi – wówczas radzę sobie metodą dysonansu poznawczego :      ( Festiger )

a)       nie dostrzegam, nie widzę informacji, które mi nie odpowiadają ;

b)       podważam źródło informacji;

c)       uznaję zachowanie sprzeczne za sytuację wyjątkową;

d)       przerabiam informację tak aby była zgodna z moimi wcześniejszymi informacjami.

 

CECHY   FORMALNE   STRUKTUR   POZNAWCZYCH

a)       złożoność poznawcza – liczba aspektów, które człowiek bierze pod uwagę przy ocenie rzeczywistości – duża złożoność poznawcza;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin