Przewodnik metodyczny - Maj.docx

(304 KB) Pobierz

134

 

PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ

Maj

Tematy tygodniowe:

Tydzień 33. Kto nam pomaga?

Tydzień 34. Europejska podróż

Tydzień 35. Majowy ogród

Tydzień 36. Święto naszych mam

Ćwiczenia poranne:

Zestawy II, VII, XI, XII

Ćwiczenia gimnastyczne:

Zestawy I, II, V, VI

Zabawy ruchowe:

Zabawy bieżne „Ogonki", „Bieg z woreczkiem"

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał" Zabawy na czworakach „Slalom w tunelu", „Pająk i pająk akrobata"

 

Zabawa rzutna „Traf i zdobądź punkt" Zabawa z mocowaniem „Przepychanka"

temat tygodnia: Kto nam pomaga?

Podstawa programowa

Sposoby realizacji

Przewidywane osiągnięcia dzieci

XIII 6

• uzupełnienie kalendarza - określenie dnia tygodnia, miesiąca, pory roku

Układy rytmiczne i następstwo czasu

• zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu: dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku

III 1

I1

rozmowy swobodne i ukierunkowane przez N.

oglądanie ilustracji, książek, czasopism dotyczących policji, straży pożarnej, ra­towników medycznych, GOPR, WOPR, lekarzy

rozmowa na temat ich pracy i chęci niesienia pomocy drugiemu

wyjaśnianie pojęć GOPR i WOPR

rozmowa przy obrazku „Jacy są ludzie pomagający innym?"

Porozumiewanie się

potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi i dorosłymi

buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, wydarzenia

Kontakty i postawy społeczne

słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych i kolegów

prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:

- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy

- umie dostosować ton głosu do sytuacji

- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia Poprawność gramatyczna wypowiedzi

posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie potocznej i wypowiedziach na różne tematy

potrafi podać znaczenie używanych przez siebie wyrazów

- potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne wszystkich odmieniających się części mowy

I

1X2

• „Laurka" - wykonanie laurki dla stra­żaków

Kontakty i postawy społeczne

podejmuje działania na rzecz innych

Twórczość plastyczna

robi upominki dla członków swojej rodziny i kole­gów wg własnego pomysłu

XIV1

• zabawa dydaktyczna „Kwiatki"

Orientacja na kartce papieru

• rozumie określenia oznaczające miejsce na kartce papieru

- umie narysować lub ułożyć elementy na kartce pa­pieru we wskazanym miejscu

III 1

• zabawa „Rozpalamy ognisko"

Artykulacja

• ma opanowaną technikę mówienia

- reguluje prawidłowo oddech i stosuje pauzy

Podstawa programowa

Sposoby realizacji

Przewidywane osiągnięcia dzieci

VI 2, 1

X

III 1,3

wycieczka „Straż pożarna"

zapoznanie dzieci z celem wycieczki

przypomnienie zasad bezpieczeństwa

oglądanie strojów strażaków, wnętrza remizy strażackiej oraz wyposażenia samochodu strażackiego

rozmowa ze strażakiem - zadawanie pytań przez dzieci

przypomnienie numeru alarmowego do straży pożarnej

pożegnanie strażaków - podziękowa­nie i wręczenie laurki

rozmowa na temat wycieczki

Bezpieczne poruszanie się po drodze i korzystanie ze środków transportu

zna i przestrzega obowiązujących zasad poruszania się pieszych po drogach

Poznawanie zawodów

interesuje się pracą ludzi wykonujących różne zawody (np. sprzedawca, kucharka, kierowca, ilustrator)

- wie, do czego służą wykorzystywane przez nich narzędzia i urządzenia

zna społeczne znaczenie określonych zawodów (np. policjant, strażak, lekarz)

Porozumiewanie się

potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi i dorosłymi

buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, obejrzanego spektaklu, wydarzenia

formułuje pytania w celu uzyskania dodatkowych in­formacji lub wyjaśnień na interesujący go temat, dla uporządkowania spostrzeżeń, zrozumienia obserwo­wanych zjawisk

umie opowiedzieć o swoich wrażeniach i odczuciach związanych z przeżyciami

Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach zagrożenia

potrafi ocenić sytuację, która może stanowić zagroże­nie, i wie, jak się w niej trzeba zachować, np. wypadek na placu zabaw lub w domu, zagubienie się

- zna i potrafi skorzystać z numerów telefonów alar­mowych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz ogólnoeuropejski numer ratunkowy)

X

• rozmowa na temat pracy policjanta, stra­żaka, ratownika medycznego, GOPR-u, WOPR-u, lekarza i niesieniu przez nich pomocy ludziom

Poznawanie zawodów

zna społeczne znaczenie określonych zawodów (np. policjant, strażak, lekarz)

rozumie znaczenie i wartość wykonanej pracy

XIV 5

III 1

wysłuchanie wiersza B. Piergi Być żołnierzem

rozmowa na temat wiersza

wyjaśnienie nieznanych słów

Zainteresowanie książką

jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­dań i wierszy

- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu (np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowiedzia­ło się czegoś nowego)

- identyfikuje się z bohaterami literackimi

Poprawność gramatyczna wypowiedzi

posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie potocznej i wypowiedziach na różne tematy

- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie wyrazów

12

• dowolne zabawy w kącikach zaintere­sowań

Kontakty i postawy społeczne

• potrafi, zgodnie z zainteresowaniami, zorganizować sobie czas przeznaczony na swobodną zabawę

XIV 5, 2, 3

VI 1,5

III 1,3

X

I 1,2,3

zajęcia z wykorzystaniem wiersza „Pan policjant naszym przyjacielem"

wysłuchanie wiersza B. Piergi Będę policjantem...

rozmowa na temat utworu

przypomnienie numeru alarmowego policji - 997

Zainteresowanie książką

• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­dań i wierszy

- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu (np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy do­wiedziało się czegoś nowego)

- identyfikuje się z bohaterami literackimi

Podstawa programowa

Sposoby realizacji

Przewidywane osiągnięcia dzieci

 

„Konferencja z policjantem" - rozmowa z zaproszonym policjantem

zabawa „Czy tak można?"

zabawa ruchowa z udziałem policjanta „Ruch uliczny"

podziękowanie policjantowi za przy­bycie do przedszkola i wspólną zabawę

wykonanie zadania z W 17 - sklejenie lizaka policyjnego

zakończenie - zabawa w policjantów z wykorzystaniem lizaków policyjnych

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin