134
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Maj
Tematy tygodniowe:
Tydzień 33. Kto nam pomaga?
Tydzień 34. Europejska podróż
Tydzień 35. Majowy ogród
Tydzień 36. Święto naszych mam
Ćwiczenia poranne:
Zestawy II, VII, XI, XII
Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestawy I, II, V, VI
Zabawy ruchowe:
Zabawy bieżne „Ogonki", „Bieg z woreczkiem"
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał" Zabawy na czworakach „Slalom w tunelu", „Pająk i pająk akrobata"
Zabawa rzutna „Traf i zdobądź punkt" Zabawa z mocowaniem „Przepychanka"
temat tygodnia: Kto nam pomaga?
Podstawa programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu
• zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu: dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III 1
I1
• rozmowy swobodne i ukierunkowane przez N.
• oglądanie ilustracji, książek, czasopism dotyczących policji, straży pożarnej, ratowników medycznych, GOPR, WOPR, lekarzy
• rozmowa na temat ich pracy i chęci niesienia pomocy drugiemu
• wyjaśnianie pojęć GOPR i WOPR
• rozmowa przy obrazku „Jacy są ludzie pomagający innym?"
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie potocznej i wypowiedziach na różne tematy
• potrafi podać znaczenie używanych przez siebie wyrazów
- potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne wszystkich odmieniających się części mowy
I
1X2
• „Laurka" - wykonanie laurki dla strażaków
• podejmuje działania na rzecz innych
Twórczość plastyczna
• robi upominki dla członków swojej rodziny i kolegów wg własnego pomysłu
XIV1
• zabawa dydaktyczna „Kwiatki"
Orientacja na kartce papieru
• rozumie określenia oznaczające miejsce na kartce papieru
- umie narysować lub ułożyć elementy na kartce papieru we wskazanym miejscu
• zabawa „Rozpalamy ognisko"
Artykulacja
• ma opanowaną technikę mówienia
- reguluje prawidłowo oddech i stosuje pauzy
VI 2, 1
X
III 1,3
• wycieczka „Straż pożarna"
• zapoznanie dzieci z celem wycieczki
• przypomnienie zasad bezpieczeństwa
• oglądanie strojów strażaków, wnętrza remizy strażackiej oraz wyposażenia samochodu strażackiego
• rozmowa ze strażakiem - zadawanie pytań przez dzieci
• przypomnienie numeru alarmowego do straży pożarnej
• pożegnanie strażaków - podziękowanie i wręczenie laurki
• rozmowa na temat wycieczki
Bezpieczne poruszanie się po drodze i korzystanie ze środków transportu
• zna i przestrzega obowiązujących zasad poruszania się pieszych po drogach
Poznawanie zawodów
• interesuje się pracą ludzi wykonujących różne zawody (np. sprzedawca, kucharka, kierowca, ilustrator)
- wie, do czego służą wykorzystywane przez nich narzędzia i urządzenia
• zna społeczne znaczenie określonych zawodów (np. policjant, strażak, lekarz)
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, obejrzanego spektaklu, wydarzenia
• formułuje pytania w celu uzyskania dodatkowych informacji lub wyjaśnień na interesujący go temat, dla uporządkowania spostrzeżeń, zrozumienia obserwowanych zjawisk
• umie opowiedzieć o swoich wrażeniach i odczuciach związanych z przeżyciami
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach zagrożenia
• potrafi ocenić sytuację, która może stanowić zagrożenie, i wie, jak się w niej trzeba zachować, np. wypadek na placu zabaw lub w domu, zagubienie się
- zna i potrafi skorzystać z numerów telefonów alarmowych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz ogólnoeuropejski numer ratunkowy)
• rozmowa na temat pracy policjanta, strażaka, ratownika medycznego, GOPR-u, WOPR-u, lekarza i niesieniu przez nich pomocy ludziom
• rozumie znaczenie i wartość wykonanej pracy
XIV 5
• wysłuchanie wiersza B. Piergi Być żołnierzem
• rozmowa na temat wiersza
• wyjaśnienie nieznanych słów
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowiadań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu (np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowiedziało się czegoś nowego)
- identyfikuje się z bohaterami literackimi
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie wyrazów
12
• dowolne zabawy w kącikach zainteresowań
• potrafi, zgodnie z zainteresowaniami, zorganizować sobie czas przeznaczony na swobodną zabawę
XIV 5, 2, 3
VI 1,5
I 1,2,3
• zajęcia z wykorzystaniem wiersza „Pan policjant naszym przyjacielem"
• wysłuchanie wiersza B. Piergi Będę policjantem...
• rozmowa na temat utworu
• przypomnienie numeru alarmowego policji - 997
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu (np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowiedziało się czegoś nowego)
• „Konferencja z policjantem" - rozmowa z zaproszonym policjantem
• zabawa „Czy tak można?"
• zabawa ruchowa z udziałem policjanta „Ruch uliczny"
• podziękowanie policjantowi za przybycie do przedszkola i wspólną zabawę
• wykonanie zadania z W 17 - sklejenie lizaka policyjnego
• zakończenie - zabawa w policjantów z wykorzystaniem lizaków policyjnych
ewaiedek