Harcerstwo szkołą charakteru.doc

(49 KB) Pobierz
TEMAT: HARCERSTWO SZKOŁĄ CHARAKTERU

 

TEMAT:  HARCERSTWO SZKOŁĄ CHARAKTERU

 

 

 

 

CEL: Poznanie i wykorzystanie sytuacji wychowawczych występujących w harcerstwie kształtujących charakter zuchów, harcerzy i harcerzy starszych.

 

 

PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ UCZESTNIK BĘDZIE:

 

 

              wiedział co to jest charakter

              wiedział jakie czynniki mają wpływ na kształtowanie się charakteru

              znał sposoby kształtowania charakteru i potrafił je wykorzystać w swojej pracy

              potrafił określić wzór osobowy z którym będzie się utożsamiał

              wpływ zasad harcerskiego wychowania na charakter dziecka

              rola Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego w tworzeniu nastawienia do społeczność

              potrafił rozpoznać i zdiagnozować dany problem wychowawczy

              znał sposoby łagodzenia bądź likwidowania ww. problemów

 

 

 

CZAS:     1.06 h -    1.5 h

 

POTRZEBNE MATERIAŁY:

 

              mazaki,

              kartki samoprzylepne,

              szary papier,

              stare kolorowe gazety,

              klej,

              świeczki

              zapałki

 

Lp.

Treść

Czas

Plan zajęć, forma

Uwagi

1.

Rozpoczęcie zajęć.

 

3 min

Każdy z uczestników przestawia się dodając zwierze, z którym się utożsamia np. „Jestem Agnieszka skoczna jak kozica.”

 

2.

Typy charakterologiczne

7 min

Podział na grupy. Każda grupa dostaje układankę. Z rozsypanych karteczek na których są cechy charakteru uczestnicy układają typy charakterologiczne. Omówienie i sprawdzenie zadania przedstawienie innym.

 

3.

Kształtowanie charakteru.

5 min

W jaki sposób harcerstwo kształtuje charakter? Na zasadzie dyskusji wyizolowanej.

 

4.

Kształtowanie charakteru.

5 min

W grupach uczestnicy wypisują po 2  pozytywne i negatywne sposoby kształtowania charakteru zuchów i harcerzy.

 

 

5.

Scenki

10 min

Po wypisaniu grupy na zasadzie scenek dramowych przedstawiają te sposoby, pozostali uczestnicy odgadują.

 

6.

Co to jest problem wychowawczy?

3 min

Każda grupa odszyfrowuje inną definicje problemu wychowawczego, lub konfliktu. Przedstawienie definicji, wyciągnięcie wspólnych wniosków.

 

7.

Problem wychowawcze, a charakter

8 min

Grupa losuje dany typ charakterologiczny, do których wypisują najbardziej prawdopodobne problemy jakie mogą wystąpić w wychowaniu danego zucha, harcerza itd.

Problemy takie jak: nadpobudliwość, agresja, nieśmiałość, upór.

8.

Nadpobudliwość

5 min

Dyskusja 2x4x8 „Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym?”

 

9.

Agresja

10 min

Każda grupa dostaje opis sytuacji agresywnych mogących powstać w naszych gromadach i drużynach. Grupy przedstawiają scenki i sposób ich rozwiązania. Po każdym występie omówienie, propozycje innych rozwiązań.

 

 

10.

Upór

5 min

Dyskusja słoneczko „Sposoby pracy z dziećmi upartymi”. Omówienie rankingu

 

11.

Zakończenie rundka.

5 min

Uczestnicy kończą zdanie: „Aby unikać problemów należy...”

 

 

 

 

W między czasie w ramach przerywnika zabawy itp.

 

Suma

1,06

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin