Zbiórki pierwszego miesiaca.doc

(85 KB) Pobierz
Zbiórki pierwszego miesiąca

Zbiórki pierwszego miesiąca, czyli kilka ciekawych spotkań, które spełniają dziecięce marzenia

hm. Gabryjela Zielińska

Każdy wie, że aby zostać zuchem trzeba
* wstąpić do gromady zuchowej,
* poznać Prawo Zucha,
* złożyć Obietnicę Zucha.

Zbiórka 1

Temat: Poznajmy się!

1. Gawęda - rozmowa - Przedstaw się dzieciom. Pokaż im, co potrafisz, np. zagraj na gitarze coś zabawnego lub zaśpiewaj, zrób szybką majsterkę-minutkę (może origami), albo pokaż im, czym się interesujesz, np. przynieś swoją kolekcję kartek do segregatorów.
Poproś, aby dzieci przedstawiły się tobie. Niech każde powie swoje imię i np. przy jakiej ulicy mieszka. Za pierwszym razem nie uda ci się zapamiętać wszystkim imion, ale temu posłużą kolejne ćwiczenia i zabawy.

2. Ćwiczenie - Zgadnij jak mam na imię - Podziel gromadę na dwa zespoły. Twoi przyboczni biorą koc i ustawiają się tak, aby z koca powstała kurtyna. Każdy z zespołów ustawia się po przeciwnej stronie koca-kurtyny. Dzieci z jednego zespołu nie widzą dzieci z drugiego zespołu. Każdy z zespołów wybiera dziecko, które będzie zgadywało imię dziecka z drugiego zespołu. Na hasło, np. start, przyboczni opuszczają kurtynę, a wybrane dzieci szybko muszą wykrzyknąć wzajemnie swoje imiona.

Ćwiczenie to prowadź aż do momentu, kiedy zauważysz, że już nie wszystkie dzieci w nim uczestniczą. To jest znak, że trzeba zmienić zabawę. Pamiętaj o tym w trakcie wszystkich zajęć prowadzonych na zbiórkach.

3. Zabawa W labiryncie - Poproś dzieci, aby ustawiły się czwórkami i rozciągnęły szyk na odległość ramion, ale tak, żeby mogły trzymać się za ręce. Następnie wydaj komendę: "w prawo zwrot", ale najpierw upewnij się, czy wszystkie dzieci wiedzą, która to jest prawa strona. Zaprezentuj im, jak wygląda zwrot w prawą stronę. Po wykonaniu zwrotu w prawo poproś, aby rozciągnęły szyk na odległość swoich rąk, ale również tak, aby swobodnie mogły trzymać się za ręce. To jest bardzo ważny element przygotowania do zabawy. Dlatego - nim ją rozpoczniesz - sprawdź, jak dzieci wykonują zwrot (zawsze w prawo) i czy po zakończeniu zwrotu łapią się za ręce. Do wykonywania tych ćwiczeń użyj gwizdka lub klaszcz w dłonie. Kiedy uznasz, że dzieci prawidłowo zmieniają kierunek tunelów w labiryncie, rozpocznij zabawę. Wybierz dwójkę dzieci: osobę uciekającą i osobę goniącą. Ustaw dzieci po przeciwnych stronach labiryntu (kolumny). Na sygnał rozpoczyna się gonitwa. Uciekać i gonić można tylko w tunelach labiryntu, nie można przebiegać na skróty pod rękami dzieci tworzących labirynt. Zabawę uatrakcyjniamy zmianą korytarzy, czyli na znak gwizdka dzieci puszczają ręce, szybko wykonują zwrot w prawo i ponownie łapią się za ręce. Staraj się tak kierować zabawą, aby udało się złapać uciekającego i aby jak najwięcej dzieci miało szansę na gonitwę.

W trakcie zabawy zwracaj uwagę, czy uczestnicy przestrzegają reguł. Reaguj na każde ich złamanie. Przerywaj grę i mów co zostało źle wykonane. Nie karaj zmianą pary, ale dawaj szanse zmiany zachowania, mówiąc np. masz dwie możliwości, dalej uczestniczyć w gonitwie, ale musisz przestrzegać reguł, albo wrócić do szeregu. Zobaczysz, jak to skutkuje, ale pamiętaj o tym, że to ty przede wszystkim musisz przestrzegać reguł.

4. Ćwiczenie: Gonitwa imion
Ustaw dzieci w dwóch szeregach, jeden za drugim. Niech każde dziecko położy dłonie na ramionach stojącego przed nim i cofnie się jak najdalej do tyłu, ale nie puszczając ramion poprzedzającego. W obu szeregach dzieci stoją w pozycji jeden za drugim z opuszczonymi rękami, to jest pozycja wyjściowa do rozpoczęcia ćwiczenia. Na sygnał (gwizdek) pierwsze dziecko biegnie wzdłuż szeregu na jego koniec. Klepie w ramię poprzedzające je dziecko, wykrzykując jego imię. Każde następne dziecko robi to samo, a jeśli ta gonitwa dotrze do pierwszego dziecka stojącego w rzędzie i zostanie wykrzyknięte jego imię, zabawa rozpoczyna się od nowa. Ćwiczenie trwa do momentu, gdy wszystkie dzieci wezmą udział w gonitwie. Wygrywa ten zespół, który bezbłędnie je wykona, czyli nie pomyli się w wykrzykiwaniu imion dzieci poprzedzających, oraz zrobi to jak najszybciej. Jeżeli jeden z zespołów był szybszy, ale popełniał błędy, to wygrywa ten, który nie popełnił błędów. W takiej sytuacji wyjaśnij dzieciom powody wydania takiego werdyktu.

5. Majsterka
Pomoce: gazety
Ustaw dzieci w kręgu, jeżeli jest to możliwe usiądźcie. Czas na majsterkę. Rozdaj gazety i pokaż, jak szybko można się przebrać za pomocą gazetowej czapki. Kiedy wszystkie dzieci będą miały już swoje czapki, czas na kolejną zabawę.

Pamiętaj! Wykonane majsterki muszą być używane w zabawie, a nie wyrzucane po zrobieniu do koszta.

6. Zuchowy teatr - Zuchowa parada
Podziel gromadę na małe zespoły, najlepiej na szóstki. Zaproponuj, aby każda szóstka przygotowała zuchową paradę, czyli wesoły marsz zakończony ukłonem z wykorzystaniem czapki. Daj chwilę dzieciom na przygotowanie i rozpocznijcie zuchową paradę.
Czas na wybranie najweselszej i najciekawszej szóstki. Szóstki stają we wspólnym kręgu. Dzieci zdejmują nakrycia z głów i robią ze swoich czapek jak najmniejsze kule. W ten sposób powstają kulki do głosowania. Razem ze swoimi przybocznymi ustawiasz przed każdą szóstką wykonane z gazet pojemniki na punkty-kulki. Dzieci w szóstkach zastanawiają się jak podzielić swoje kulki, czyli przyznać punkty innym szóstkom. Żadna z szóstek nie przyznaje punktów sobie. Zasada przyznawania punktów jest następująca: dla szóstki, która najlepiej się podobała - 3 kule, za drugie miejsce - 2, a za trzecie - 1 kula. Po obradach w szóstkach kule trafiają do rozstawionych pojemników, zgodnie z podjętą przez szóstkę decyzją. Czas na przeliczenie kulek w pojemnikach i ogłoszenie zwycięskiej szóstki.

7. Obrzędy i zwyczaje
Naucz dzieci okrzyku, którym od dziś będziecie nagradzać mistrzów.
Po zakończeniu uroczystego okrzykiwania mistrzów zuchowej parady, pozbierajcie wszystkie kule, gazety i zapakujcie do pojemnika na śmieci. Najlepiej, żeby to był pojemnik na papier, albo abyś zabrał gazety do miejsca, gdzie zbierana jest makulatura. Wspólne sprzątanie po wspólnej zabawie to zasada zuchowych zbiórek. Uczul na to swoje zuchy.

Po wspólnych porządkach stańcie ponownie w kręgu

8. Krąg Rady
Poproś dzieci, aby opowiedziały, co im się najbardziej podobało, a co nie spodobało im się w ogóle. Poproś o podpowiedzi zabaw na kolejną zbiórkę. Umówcie się na kolejne spotkanie. Rozdaj zadanie międzyzbiórkowe.

Zuchy powinny móc rozmawiać ze sobą, swobodnie wymieniać myśli, wyrażając to, co myślą naprawdę, a nie to, co im się wydaje zgodne z oczekiwaniem drużynowego, nawet jeżeli nie będą to myśli pozytywnie oceniające to, co przygotował. Dyskusję o tym , co działo się na zbiórce, należy organizować nawet wówczas, gdy zuchy wywołują hałas, ponieważ życie dzieci nie może upływać w ciszy, a każde z nich ma prawo przeżywać swoje dzieciństwo.

9. Zadanie międzyzbiórkowe
To list do rodziców i zezwolenie na wstąpienie do gromady zuchowej.


....................................................... ...................... dnia ..............
imię i nazwisko drużynowego

......................................................
dokładny adres

Szanowni Państwo!

Wasz syn/córka ...................................................................................................... pragnie wstąpić do gromady zuchowej, którą z upoważnienia Komendy Hufca ZHP w ........................................ organizuję w ........................................................................ Chciałabym, aby moi chłopcy i dziewczęta byli dzielnymi, zaradnymi, chętnymi do pracy i zabaw, wesołymi zuchami. Będę się starała, aby zdobyły jak najwięcej pożytecznych umiejętności.
Zamierzam nauczyć ich samodzielności i koleżeństwa.
Uprzejmie informuję, że zbiórki odbywać się będą w każdy................................. o godz. ............................. w ........................... ....................................................
Dobrowolna składka miesięczna wynosi ........................... zł.
Jeżeli Państwo wyrażą zgodę na wstąpienie dziecka do gromady, proszę o wypełnienie i zwrócenie poniższego pisma.
Czuwaj!
Drużynowa
............................................
podpis drużynowej


Imię i nazwisko ojca-matki ....................................................................................
Adres .....................................................................................................

Zezwolenie rodziców na wstąpienie do gromady zuchów

Zezwalam mojemu dziecku na wstąpienie do gromady zuchowej. Zgadzam się na podany termin i miejsce zbiórek. Syn (córka) może opłacać składkę miesięczną w wysokości .......................... zł / nie może opłacać składek*.
Data urodzenia zucha .....................................................
Imię i nazwisko, miejsce pracy - zawód ojca .........................................................
......................................................................................................
Imię i nazwisko, miejsce pracy - zawód matki .......................................................
......................................................................................................

......................... .........................
podpis rodzica podpis rodzica

* Skreślić niewłaściwą ewentualność.


Nim się rozstaniecie, możesz zaśpiewać zuchom piosenkę, którą nauczysz je na następnej zbiórce.



Zbiórka 2

Zuch pamięta o swoich obowiązkach - Wszystkim z zuchem jest dobrze

Zbiórkę rozpocznijcie od zebrania od zuchów zezwoleń rodziców na wstąpienie do gromady zuchowej. Druga ważna sprawa: pamiętaj, aby tę zbiórkę rozpocząć bardzo punktualnie. Trudno, jeżeli ktoś się spóźni, niech coś straci i odczuje na własnej skórze, co znaczy, że zuch pamięta o swoich obowiązkach.

1. Gawęda - wspólne opowiadanie
Gawędę rozpocznij od podsumowania zadania międzyzbiórkowego. Następnie porozmawiaj z nimi o tym, dlaczego jest takie ważne, aby przestrzegać wspólnych ustaleń - norm i reguł. Rozmowę można rozpocząć od tego, dlaczego przychodzą do szkoły na określoną godzinę (w innym czasie nie ma wolnej klasy do nauki, ich pani uczyłaby inne dzieci, nie mogłaby się zebrać cała klasa, itd.). Dlatego są potrzebne wspólne ustalenia i ich przestrzeganie. Poszukajcie wspólnie znanych dzieciom przykładów sytuacji, gdzie są potrzebne reguły.
Zwróć uwagę na to, że reguły organizują i ułatwiają ludziom życie, zapobiegając chaosowi.

2. Gra Ściganie ogonka
Podziel zuchy na szóstki. Zuchy stoją w szóstkach jeden za drugim, trzymając się w pasie. Początek szeregu to głowa, koniec to ogon. Głowa tak musi prowadzić, by złapać ogon przeciwnika i jednocześnie chronić swój ogon. Szóstka, której szyk zostanie rozerwany lub której ogon zostanie złapany, odpada z gry.

Zwróć uwagę na reguły gry!
Grę kończymy okrzykiem dla mistrzów poznanym na poprzedniej zbiórce

3. Zabawa umysłowa Kraj bez reguł
Poproś, aby zuchy wyobraziły sobie kraj, w którym nie obowiązują żadne reguły. Niech wyobraża sobie, jak wyglądałoby tam życie. Wprowadź postać przybysza z innej planety. Rolę tę może pełnić przyboczny, który może być oryginalnie przebrany (nakrycie głowy). Temu przybyszowi możecie nadać jakieś imię. Może to być ulubiony pokemon twoich zuchów. Wyjaśnij, że w kraju, z którego pochodzi, obowiązują inne zasady. Opowiedz początek historyjki i poproś, aby dzieci przewidziały zakończenie. W czasie opowiadania przybysz swoimi gestami i mimiką ilustruje opowiadanie zuchów.
Przykłady opowiadań:
* Przybysz zapomniał odebrać z przedszkola młodszą siostrę. Wszystkie dzieci już dawno wyszły z przedszkola. Co się stanie? Czego zuchy mogą nauczyć przybysza?
* Przybysz nie myje zębów. Je coraz więcej słodyczy. Co się stanie z jego zębami? Czy to zagraża jego zdrowiu? Czego zuchy mogą go nauczyć?
* Przybysz zobowiązuje się, że będzie podlewał kwiaty w twoim pokoju, jak wyjedziesz na wakacje. Niestety, jak tylko znika za zakrętem autobus, którym jedziesz nad morze, przybysz również znika. Co dzieje się z kwiatami? Czy powinien tak postąpić? Czego mogą nauczyć go zuchy?
* Przybysz jeździł na pożyczonym od ciebie rowerze. Po zabawie zostawił go w parku. Co się stanie? Czy powinien pozostawiać rzeczy gdziekolwiek? Czego mogą nauczyć go zuchy?

4. Krąg Rady
Spróbujcie ustalić wspólną listę reguł obowiązujących w waszej gromadzie. Niech będzie to otwarta lista, bo przecież dopiero uczycie się bycia zuchem. Powiedz dzieciom o tym, że i zuchy mają swoje normy, reguły i zasady, a nazywają się Prawem Zucha. Dzisiaj poznaliście dwa takie prawa:
* Zuch pamięta o swoich obowiązkach
* Wszystkim z zuchem jest dobrze.

5. Piosenki i pląsy
Nauka 1. zwrotki piosenki To zuchy.

Wykorzystaj naturalne muzykowanie do nauki tej piosenki (marsz, przytupy, klaski) oraz elementy inscenizacji.

6. Majsterka
Rozdaj wszystkim kartki rysunkowe i kredki. Poproś, aby każdy zuch zaprojektował dla siebie tabliczkę przypominającą mu o jego obowiązkach.

Jeżeli nie masz w zuchówce kartek i kredek, to zobowiąż zuchy, aby przynosiły je na każdą zbiórkę, przypominając o tym podczas zadania międzyzbiórkowego. Możesz umówić się z rodzicami zuchów, że kupią dla nich specjalne zestawy zawierające blok i kredki, które będziecie przechowywać w waszym skarbcu. Jeżeli jest to zuchówka, skarbcem może być specjalna skrzynia, ale może też być to szuflada przeznaczona dla twojej gromady.

7. Zwiad
Szóstki udają się na zwiad zgodnie z ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin