submodalności. niezwykła droga do twojego umysłu full scan.pdf

(5993 KB) Pobierz
Submodalnoœci.
Niezwyk³a droga
do Twojego umys³u
Autor: Connirae Andreas, Steve Andreas
T³umaczenie: Cezar Matkowski
ISBN: 978-83-246-1828-6
Tytu³ orygina³u: Change Your Mind-And Kee p
Format: A5, stron: 230
Wy¿szy poziom NLP:
sposoby kodowania czasu i techniki jego zmiany;
wykorzystanie wzorca œwistu w trudnych i niezwyk³ych sytuacjach;
modyfikacja osobistych kryteriów odbioru œwiata;
metody usuwania kompulsji i autodestrukcji;
wspieranie podejmowania samodzielnych decyzji;
strategie reakcji na krytykê;
korzystanie ze stanów kinestetycznych.
Daj siê ponieœæ zmys³om i przemówiæ s³owom!
Jesteœ istot¹ zmys³ow¹. Poznajesz œwiat za pomoc¹ wzroku, s³uchu, dotyku, wêchu
i smaku. Nim cokolwiek zrozumiesz, zaakceptujesz czy nazwiesz — zawsze najpierw
musisz tego doœwiadczyæ. Wed³ug Arystotelesa nie ma nic w umyœle, czego by
przedtem nie by³o w zmys³ach. Jednak kiedy ju¿ poznasz smak ¿ycia, przekonasz siê,
¿e czêsto jest on gorzki . Naucz siê os³adzaæ swoje doznania i utrzymywaæ w ryzach
w³asne odczucia.
Kiedy doœwiadczasz czegoœ za pomoc¹ zmys³ów, s³owa pozwalaj¹ Ci na nazwanie
swoich doœwiadczeñ, kategoryzowanie ich, uporz¹dkowanie i zapamiêtanie. Spe³niaj¹
funkcje „etykietek” wykorzystywanych niczym fiszki w katalogu bibliotecznym. S³owa
zawarte w tej ksi¹¿ce mog¹ byæ przydatne na dwa sposoby. Po pierwsze, mog¹ one
pomóc Ci dotrzeæ do przesz³ych wra¿eñ i znaleŸæ nowe kombinacje oraz metody ich
uzdrowienia lub praktycznego wykorzystania. Drugim sposobem jest przedstawianie
wskazówek umo¿liwiaj¹cych poznanie mechanizmów dzia³ania Twojego umys³u
i tworzenie ca³kowicie nowych doznañ.
Niniejsza pozycja jest wspania³¹ kontynuacj¹ mojej ksi¹¿ki Using Your Brain
— for a CHANGE, która zosta³a odtworzona z nagrañ moich seminariów dokonanych
przez Andreasów. Ksi¹¿kê tê z czystym sumieniem polecam ka¿demu, kto chcia³by
dowiedzieæ siê wiêcej na temat tego, w jaki sposób zmieniæ swój umys³.
Richard Bandler
753508869.009.png 753508869.010.png
 
Spis treci
Przedmowa Richarda Bandlera
5
Podzikowania
7
Wprowadzenie
9
1. Linie czasu 13 – 40
Sposób, w jaki postrzegamy czas, ma bardzo silny wpyw na nasze dowiad-
czenia. W tym rozdziale przybliymy metody rozpoznawania sposobu kodo-
wania czasu i techniki jego zmiany, a take przedstawimy interesujce
przykady modyfikacji linii czasu, które wywoay istotne zmiany w yciu
innych ludzi.
2. Wykorzystanie czasu 41 – 54
Czasy gramatyczne mog zwikszy lub ograniczy skuteczno pracy nad
zmian osobist.
3. Wzorzec wistu 55 – 79
W rozdziale tym opisane zostay szczegóowe instrukcje wykorzystywania tego
wzorca odnonie do konkretnego problemu, a take metody stosowania go
w systemach dwikowym i kinestetycznym. Oprócz tego przedstawilimy
przykady wykorzystania tego wzorca w sytuacjach „trudnych” bd „nie-
zwykych”.
4. Zmiana wanoci kryteriów 81 – 110
Nasze kryteria, takie jak „potrzeba posiadania racji”, „zadowalanie innych”
czy „wadza”, czasami bywaj dla nas zbyt istotne, podczas gdy inne kryteria,
jak na przykad „troska o zdrowie” lub „reakcje na potrzeby innych”, nie s
tak wane, jak bymy chcieli. Zmiana wanoci tych kryteriów moe jed-
nak zosta dokonana za pomoc submodalnoci.
5. Usuwanie kompulsji 111 – 139
Silne reakcje, takie jak objadanie si, gniew czy uzalenienia, których trudno
si pozby za pomoc innych metod, mog zosta szybko usunite dziki
zastosowaniu takich strategii, jak zwarcie kompulsji i wzorzec wistu.
3
753508869.011.png
4
Submodalnoci. Niezwyka droga do Twojego umysu
6. Wzorzec progowy „ostatniej kropli” 141 – 159
Czyli w jaki sposób wyrwa kogo ze szponów destrukcyjnego zachowania
czy toksycznego zwizku.
7. Autorytet zewntrzny i wewntrzny 161 – 176
Niektórzy ludzie w „naturalny” sposób decyduj o sobie, podczas gdy inni
z atwoci poddaj si sugestiom innych. Zawarte tu informacje mog pomóc
tym, którzy maj problemy z podejmowaniem samodzielnych decyzji.
8. Strategia reakcji na krytyk 177 – 194
Szczegóowy opis procedury wykorzystywanej w naturalny sposób przez osoby
odporne na krytyk. Dowiedz si, jak pozostawa w stanie zasobnym pod-
czas oceny lub krytyki i wykorzystywa „informacje zwrotne” w celu popra-
wienia wasnych zachowa.
9. Korzystanie ze stanów kinestetycznych 195 – 212
Przywoywanie stanów narkotycznych moe by czym wicej ni czyst
rozrywk. Metoda ta stosowana jest równie przez ludzi, którzy musz bra
rodki znieczulajce, ale jednoczenie pragn unikn zwizanych z tym
efektów ubocznych. Opisywany wzorzec pozwala skutecznie przywoa
dowolny stan opierajcy si w duej mierze na doznaniach kinestetycznych.
10. Inne zmiany submodalnoci 213 – 223
Zebrane metody „najkrótszej terapii” sucej do zmian naszego sposobu
mylenia. Modelowanie doskonaoci.
753508869.001.png
1
Linie czasu
W
ikszo z nas spotyka od czasu do czasu ludzi, o których mówimy:
„On cigle yje przeszoci”, „Jedyne, o czym on myli, to przy-
szo; nigdy nie ma czasu zatrzyma si i rozejrze wokó”, „Ona yje
tylko dniem dzisiejszym i nigdy nie zastanawia si nad tym, dokd zmie-
rza”. Pojcia te odzwierciedlaj sposób, w jaki rozumiemy czas (czyli
przeszo, teraniejszo i przyszo), który stanowi podstaw naszych
ogranicze i nabywanych umiejtnoci. Z tego powodu niektórych pro-
blemów nie da si rozwiza, jeeli najpierw nie zmieni si sposobu
postrzegania czasu przez dan osob.
Niektórzy ludzie mówi o „pozostawianiu przeszoci za sob” i tak
wanie postpuj w yciu. Jeeli zostawisz przeszo za plecami, prze-
stajesz j widzie i zniknie ona z twojego ycia. Inni z kolei mówi o mgli-
stej przyszoci i, faktycznie, rozcigajca si przed nimi cz linii czasu
jest mglista. S nawet ludzie, którzy w ogóle nie maj przyszoci.
Czas jest jednym z najbardziej podstawowych skadowych naszych
dowiadcze. Pomyl tylko, jak moglibymy dowiadcza wiata, nie majc
poczucia czasu. Bez niego nie byoby bowiem przyczynowoci, nie wie-
dzielibymy, jak zaspokoi swoje potrzeby, i nie mielibymy pojcia, kiedy
to zrobi. Poza rzadkimi wyjtkami wszyscy posiadamy jaki sposób dzie-
lenia dowiadcze wzgldem czasu.
13
753508869.002.png 753508869.003.png 753508869.004.png 753508869.005.png 753508869.006.png 753508869.007.png 753508869.008.png
14
Submodalnoci. Niezwyka droga do Twojego umysu
Prowadzc wasne badania, odkrylimy wiele interesujcych sposobów
przedstawiania czasu przez ludzi. Pomimo e koncepcj linii czasu zapre-
zentowalimy ju bardzo wielu ludziom, wci lubimy z niej korzysta
i zachcamy ci do tego samego.
Demonstracja wzbudzania
Lindo, czy moemy przywoa twoj lini czasu? (Dobrze). Na pocztek
pomyl o jakiej prostej czynnoci, na przykad: o myciu zbów, jedzie do
pracy, zmywaniu czy robieniu makijau. Chodzi nam o co, co robia
w przeszoci, robisz teraz i bdziesz robi w przyszoci.
Linda: Powiedzmy, e czyszczenie zbów.
Dobrze. Chcielibymy, aby pomylaa o chwili, w której mya zby
dawno temu. Powiedzmy, jakie pi lat temu.
Linda: Nie przypominam sobie dokadnie adnego momentu, w któ-
rym myam zby.
To dobrze. Ale wiesz, e robia to pi lat temu, zgadza si? Moesz
wic udawa, e pamitasz moment sprzed piciu lat, w którym myjesz
zby.
Linda: Jasne.
Teraz pomyl o tym samym zdarzeniu, ale które miao miejsce tydzie
temu… (Dobrze). Pomyl o myciu zbów teraz… O myciu ich za tydzie…
I za pi lat. Chcemy, aby poczua, e przedstawiasz sobie wszystkie zda-
rzenia w jednej chwili, aby moga zauway rónice, jakie zachodz
midzy nimi, cho w kadym przypadku bdzie to jedna i ta sama czyn-
no… Co pozwala ci stwierdzi, e jedno z nich nastpio wczeniej,
a inne dopiero nastpi? Jakie rónice w submodalnociach pozwalaj ci
zauway, e dane zjawisko zaistniao w odlegej przeszoci, a inne zaszo
tylko tydzie temu?
Linda: To proste. Pi lat temu mieszkaam w innym domu i widz
siebie w tamtym miejscu. Dziki temu wiem, e musiao si to dzia wa-
nie pi lat temu.
To typowa odpowied. Ludzie na ogó dostrzegaj rónice w treci
swoich dowiadcze, ale nie o to nam teraz chodzi. Chcemy pozna ró-
nice w procesach , które s zakodowane w submodalnociach. Powiedz
nam, Lindo, jakie rónice zauwaasz pomidzy niedawn a odleg prze-
szoci? Jeeli musisz, moesz wyobrazi sobie, e pi lat temu miesz-
kaa w tym samym domu co teraz, aby móc skupi si wycznie na sub-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin