dziedzictwo lidera. filozofia życia przywódcy ebook.pdf

(4304 KB) Pobierz
888081988.001.png
SPIS TREŚ CI
CZĘŚĆ TRZECIA Dążenia 81
11 Przewodzenie zacznij od siebie
85
12 Patrzenie w przyszłość jest wymogiem przywództwa
91
13 Liczy się nie tylko wizja przywódcy
97
14 Wyzwól przywódcę w każdym człowieku
103
15 Przywódcy są również uczniami!
109
CZĘŚĆ CZWARTA Odwaga 115
16 Odwaga jest w każdym z nas
119
17 Nie możesz zaplanować, że będziesz odważny,
ale możesz to wybrać
125
18 Życie pełnią życia wymaga odwagi
131
19 Odwaga, by być ludzkim
137
20 Porażka jest zawsze możliwa
143
21 Bez gwarancji zwrotu pieniędzy
149
Posłowie: Dziedzictwo, jakie pozostawiasz,
to życie, jakie prowadziłeś
155
Podziękowania
159
O autorach
163
Skorowidz
167
4
888081988.002.png
 
4
Ty jesteś
najważniejszym
przywódcą
w Twojej
organizacji
P
rezes zarządu nie jest najważniejszym przywódcą w organizacji
— o ile oczywiście nie podlegasz mu bezpośrednio. Pomimo
faktu, że to prezesi są na ogół najbardziej obleganymi me-
dialnie osobami w firmie, to przypisuje się im zdecydowanie zbyt wiele
zasług w przypadku sukcesów i zbyt wiele win w przypadku porażek
organizacji. W stosunku do ich faktycznego wpływu na przebieg spraw
na ogół przypisuje się im wpływ nieproporcjonalnie duży.
Jeśli prezes nie jest najważniejszym przywódcą w organizacji, to kto
nim jest? Jeśli jesteś menedżerem, to dla swoich bezpośrednich pod-
władnych najważniejszym przywódcą jesteś Ty . Znacznie bardziej niż
jakikolwiek inny przywódca masz wpływ na to, czy ludzie pozostaną
w firmie, czy będą dawać z siebie wszystko, przyciągać konsumentów,
będą zmotywowani do podzielania firmowych wizji i wartości. Inny-
mi słowy, dla swojej grupy jesteś prezesem.
888081988.003.png
 
DZIEDZICTWO LIDERA
Na poparcie tego wniosku jest wiele dowodów. Rozważ tylko trzy
z długiej listy, którą moglibyśmy w tym miejscu przedstawić:
Młodzi ludzie poproszeni o zidentyfikowanie kategorii osób,
z której zaczerpnęliby model roli przywództwa, najczęściej
wskazują „członków rodziny”. Na kolejnych pozycjach
znajdują się nauczyciele i trenerzy, a następnie przywódcy ich
społeczności lokalnych. Gdy zadamy to pytanie menedżerom
w średnim wieku, to wskażą oni na przywódców biznesowych,
a następnie członków rodziny oraz nauczycieli i trenerów.
Długookresowe badania nad menedżerami wyższego szczebla
wykazały, że pojedynczym czynnikiem najlepiej pozwalającym
przewidzieć ich przyszłe sukcesy w karierze zawodowej jest
relacja, jaką mieli ze swoim pierwszym zwierzchnikiem
— na przykład podejście, jakie Twój pierwszy zwierzchnik
miał do Twojego potencjału pracy. Charakter i jakość tego
związku są ważniejsze od tego, gdzie chodziłeś do szkoły, jakie
miałeś oceny, co studiowałeś, kim byli Twoi rodzice, w jakiej
branży rozpoczynałeś karierę i tym podobnych.
Pracownicy (menedżerowie i samodzielni pracownicy na
wszystkich szczeblach hierarchicznych) zapytani, co najbardziej
przyczynia się do etycznych zachowań w organizacji, najczęściej
odpowiadają: „zachowanie mojego szefa”. Zapytani o to,
co najbardziej przyczynia się do nie etycznych zachowań
w organizacji, najczęściej odpowiadają identycznie:
„zachowanie mojego szefa”.
Zastanówmy się przez chwilę nad tymi ustaleniami. Co zauważasz?
Jaki komunikat kryje się w tych obserwacjach? Gdy prosimy uczest-
ników prowadzonych przez nas warsztatów przywództwa o podzielenie
się swoimi spostrzeżeniami, nieodmiennie pojawia się jedna rzecz. Przy-
wódcy mający na nas największy wpływ to ci będący najbliżej nas.
34
Ty jesteś najważniejszym przywódcą w Twojej organizacji
Gdy jesteśmy młodzi, jesteśmy bardziej skłonni do postrzegania
rodziców, nauczycieli czy trenerów lub ludzi w lokalnej społeczności
jako potencjalnych wzorców modeli przywództwa. Dlaczego? Prawdo-
podobnie dlatego, że na co dzień mamy z nimi częstszy kontakt niż
z innymi potencjalnymi modelami ról. To właśnie zachowania tych ludzi
traktujemy jako wzory tego, co przywódca robić powinien, a co nie.
Gdy już ukończymy edukację i rozpoczniemy pracę, chętniej bę-
dziemy wybierać swoich przywódców biznesowych, ponieważ mamy
z nimi częstszy kontakt niż z innymi. Jednak nawet pośród osób doro-
słych członkowie rodziny oraz nauczyciele i trenerzy nadal często są
wskazywani jako wzorcowe modele pełnienia roli przywódczej. Osoby,
które wpływały na nas we wczesnym okresie naszego życia, nigdy tak
naprawdę nie znikają z naszej świadomości.
Podczas pracy — czy to w gabinecie prezesa, czy też sklepie, hali
fabrycznej, zapleczu, w terenie czy też w centrali korporacji — osobą,
która najprawdopodobniej wpłynie na to, jak będziemy sobie radzić,
jest nasz bezpośredni zwierzchnik. Najprawdopodobniej to ta właśnie
osoba wpłynie na trajektorię naszej kariery, etyczność naszych zacho-
wań i naszą satysfakcję z pracy.
Jeśli jesteś rodzicem, nauczycielem bądź trenerem czy przywódcą
społeczności lokalnej, to Ty jesteś osobą dającą przykład młodym lu-
dziom. Nie są tym przykładem hip-hopowi artyści, gwiazdy filmowe,
zawodowi sportowcy czy prezydent USA, nie do nich bowiem odwo-
łują się młodzi w poszukiwaniu wskazówek i przywództwa. To najpraw-
dopodobniej Ciebie będą obserwować, aby nauczyć się, jak przywódca
reaguje na sytuacje konfliktowe, jak radzi sobie z kryzysami, porażkami,
czy też jak rozwiązuje dylematy etyczne. To nie kto inny, tylko Ty sam.
Naszymi przywódcami będą najprawdopodobniej ludzie będący
najbliżej nas, których znamy najlepiej. Po prostu bardziej ufamy lu-
dziom, których znamy, ciężej dla nich pracujemy, bardziej się stara-
my i poświęcamy się, a także chętniej ich naśladujemy.
35
Zgłoś jeśli naruszono regulamin