sylabus psychofizjologia.pdf

(57 KB) Pobierz
SYLLABUS
Wprowadzenie do psychofizjologii
wykład (15h) + laboratorium (30h
Opis kursu:
Klasyczny problem filozoficzny, dotyczący relacji między ciałem a umysłem jest we
współczesnej psychologii formułowany w kategoriach wzajemnych związków aktywności
umysłowej i procesów fizjologicznych.
Przedmiotem psychofizjologii pozostaje badanie tych związków przy użyciu technik
laboratoryjnych, pozwalających na ilościowy i jakościowy opis procesów zachodzących w
układzie nerwowym człowieka.
W ramach proponowanego kursu przedstawione zostaną szczegółowe zagadnienia z
zakresu psychofizjologii kognitywnej, psychofizjologii emocji oraz psychofizjologii różnic
indywidualnych. Celem zajęć będzie zapoznanie studentów zarówno z klasycznymi
metodami i procedurami badawczymi jak i nowoczesnymi technikami analizy danych, jakie
coraz częściej wykorzystywane są we współczesnej neuronauce. Przedstawiony zostanie
aktualny stan wiedzy z omawianej dziedziny oraz wyjaśnione zostaną podstawy
teoretyczne interpretacji wyników badawczych. W części laboratoryjnej zajęć uczestnicy
będą mieli okazję nabyć praktyczne umiejętności w zakresie projektowania i
przeprowadzania eksperymentów oraz doskonalić tym samym własne sprawności
warsztatowe. Duży nacisk położony zostanie na praktyczne zastosowania technik
psychofizjologicznych (takie jak: interfejs mózg-komputer, biofeedback, detekcja kłamstwa
i inne).
WYKŁAD (15h)
1. Pomiar w psychofizjologii i jego metodologia. Wstęp do teorii sygnałów.
Podstawowe pojęcia psychofizjologii. Układ vegetatywny. Kontrowersje wokół
pojęcia „aktywacji”
2. Reakcja elektrodermalna (EDA). Znaczenie w psychologii. Fazowe i toniczne
reakcje serca i badania nad przebiegiem procesów poznawczych.
3. Aktywność mózgu. Podstawy neuronalne i technika pomiaru. Aktywność
spontaniczna EEG – zastosowanie zmiennych spektralnych w psychofizjologii
kognitywnej i psychofizjologii emocji.
4. Aktywność spontaniczna EEG – miary powiązań funkcjonalnych. Potencjały
wywołane mózgu (ERP) a psychologia emocji.
5. Potencjały wywołane mózgu (ERP) i badanie procesów poznawczych.
6. Potencjały wywołane mózgu (ERP) i badanie procesów poznawczych II.
7. Aktywność mięśniowa i rola metody w badaniach nad emocjami. Okulografia i
przetwarzanie informacji wzrokowych
8. Zastosowania praktyczne metod psychofizjlogii (m.in. biofeedback, BCI – brain-
computer interface, wykrywanie kłamstw)
LABORATORIUM
1. Reakcja elektrodermalna EDA (odruch orientacyjny, habituacja, efekt znaczenia
bodźca, różnice indywidualne; poziom toniczny EDA jako miara aktywacji)
2. Reakcja elektrodermalna EDA (procedury: “wykrywanie kłamstwa”, „historia
kryminalna”)
3. Reakcje sercowo-naczyniowe (efekty emocjonalne, wpływ obciązenia
poznawczego, wpływ zmiennych psychologicznych na reakcje fazowe serca typu
ECR1 i ECR2)
4. Spontaniczna aktywność EEG (procedury: wpływ aktywności poznawczej na miary
toniczne, aktywność spontaniczna a emocje)
5. Spontaniczna aktywność EEG (analiza danych: zmienne spektralne jako lokalne
wskaźniki aktywacji korowej; wizualizacja wyników)
6. Spontaniczna aktywność EEG (analiza danych: powiazania funkcjonalne w korze
mózgowej "functional connectivity")
7. Potencjały wywołane ERP (procedury manipulujące zmiennymi poznawczymi:
„odball”, „n-back”, bodźce językowe)
8. Potencjały wywołane ERP (procedury z prezentacją bodźców emocjonalnych)
9. Potencjały wywołane ERP (analiza danych: lokalizacja niezaleznych komponentów
ICA, komponenty N1, P2, P3a, P3b)
10. Potencjały wywołane ERP (analiza danych: późne komponenty N400, LPP)
11. Interfejs mózg-komputer (BCI) - prezentacja wybranych algorytmów
12. Interfejs mózg-komputer (BCI) - prezentacja wybranych algorytmów II
13. Elektromiografia (aktywność mięśni twarzy a emocje)
14. Okulografia (analiza wzrokowa obrazu; zmiany źrenicy a zmienne psychologiczne)
15. Podsumowanie metodologii pomiarów psychologicznych
Literatura obowiązkowa:
Sosnowski T, Zimmer K (red.) 1993. Metody psychofizjologiczne w badaniach
psychologicznych. Warszawa: PWN
Sosnowski T. 2004. Psychofizjologia. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik
akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Sosnowski T, Jaśkowski P. 2008. Podstawy psychofizjologii. W: J. Strelau, D.
Doliński (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne
Literatura uzupełniająca:
Andreassi JL. 2006. Psychophysiology: Human Behavior & Physiological
Response. Lawrence Erlbaum
Jaśkowski P. 2009. Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa:
Vizja Press
Kaiser J. 2007. Obecność mózgu w świadomości: empiryczny status zjawisk
subiektywnych w świetle psychofizjologii. Kraków: Wydawnictwo UJ (r. 1)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin