5.doc

(38 KB) Pobierz

PROFILAKTYKA ZABURZEŃ W ZACHOWANIU UCZNIÓW WYKŁAD 5 (26 XI 2011)

 

1 DZIAŁANIA PRFILAKTYCZNE W WARUNKACH SZKOŁY:

- działania profilaktyczne powinny być poprzedzone wnikliwą analizą ucznia (co najmniej 1 miesiąc opór wobec poleceń nauczyciela, reguł współdziałania w grupie, negatywizm szkodzenia innym, destrukcja fizycznego otoczenia).

- rozwijanie umiejętności społecznych (dziecko 6 letnie powinno umieć np. prosić o pomoc, udzielać jej, reagować na nieprzyjemne zachowania innych).

- udzielać wskazówek jak powinno się zachować, wyrażać uczucia, wyrażać pretensje i skargi, słuchać i argumentować.

 

2 KIEDY PEDAGOG MÓGŁBY SKUTECZNIEREALIZOWAĆ ZADANIA PROFILAKTYKI:

-gdy będzie posiadał wymagane kompetencje pedagogiczne, czyli:

->wiedzę o specyficznych zagrożeniach w środowisku szkoły

-> umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom

->sposoby wspomagania w readaptacji uczniów, którzy poszukują swojego miejsca w społeczeństwie (po terapii)

UWAGA! Podejmowane aktywności powinny wyprzedzać proces narastania zagrożeń, a nie za nimi podążać.

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu wydało w II 2002r. rozporządzenie o potrzebie budowania szkolnego programu profilaktyki. Profilaktyka w szkole może mieć trojaki charakter (Gaś 2003), mają to być:

- samodzielne programy profilaktyczne

- działania zintegrowane z programem szkolnym

- działania incydentalne

Kluczową rolę w profilaktyce w szkole pełni pedagog szkolny i psycholog, do jego zadań należy:

- selekcja i wdrażanie programu

- konstruowanie programu

- dostarczanie wzorów zachowań uczniom i dorosłym pracownikom szkoły (modelowanie)

- poradnictwo dla rodziców

- ewaluowanie programów profilaktycznych
 

-> w terapii dzieci agresywnych jest uczenie (Pospiszyl 1998):

- wypełniania poleceń

- reagowania na niepowodzenia

- przygotowania do nieprzyjemnej rozmowy

- reagowania na złość

- reagowania na odrzucenie

- intelektualnej analizy sytuacji trudnej

- rozpoznawania własnych emocji

- przerywania akcji rozpoczętej w złości

UWAGA:

- wyżej wymienione umiejętności mogą być wyrabiane tylko w najwcześniejszych okresach rozwojowych (w nauczaniu wczesnoszkolnym)

- ich brak skutkuje antyspołecznymi zachowaniami, które bezpośrednio prowadzą do chronicznej przestępczości w okresie adolescencji

 

3 PROFILAKTYKA ZABURZEŃ W KLASIE SZKOLNEJ OBEJMUJE DZIAŁANIA TWORZĄCE:

- atmosferę porozumienia w klasie (3 warunki C. Rogersa: bezwarunkowej akceptacji, autentyczności, empatii)

- kierowanie własnym rozwojem (uczenie niezależności, odpowiedzialności, ocenienia własnego uczenia się)

- uczenie rozumienia innych (Kochańska 1976) wymienia 3 grupy czynników, które podnoszą zdolność decentracji interpersonalnej:

->zabiegi indukcyjne, czyli wskazywanie pozytywnych/negatywnych konsekwencji zachowania dla innych osób

-> trening polegający na dostrzeganiu różnych możliwości postępowania w danej sytuacji

-> partnerski kontakt z rodzicami, wskazujący na empatyczne traktowanie dziecka, bez odrzucenia i nadopiekuńczości

 

 

4 STRATEGIE SŁUŻĄCE PROFILAKTYCE ZDROWIA EMOCJONALNEGO:

- aktywna akceptacja (budowanie więzi)

- zaplanowana komunikacja

- skuteczna dyscyplina/kontrola

 

·         Metoda mediacji w szkole

·         Metoda interwencji profilaktycznej (MIP) w radzeniu sobie z sytuacją kryzysową (np. dziecko używa substancji psychoaktywnych)

Interwencja- to zarówno działania wychowawcze, jak i terapeutyczne.

MIP- to specyficzna pomoc w uruchamianiu zmiany w zachowaniu i w podtrzymywaniu tej zmiany. Ta procedura stanowi wstęp do podjęcia terapii.

STRUKTURA MIP:

- diagnoza podstawą do zaplanowania odpowiednich działań

- porada dotycząca konsekwencji stosowania np. używek, wyrażanie oczekiwania zmiany

- motywowanie do zmiany zachowania, spisanie kontraktu

- monitorowanie i wzmacnianie korzystnych zmian w zachowaniu ucznia

WARUNKI POTRZEBNE DO MIP:

- potrzebna przeszkolona kadra w szkole do pracy MIP (jak rozpoznawać sygnały świadczące o sięganiu po alkohol itp., jak rozmawiać w sytuacjach konfliktowych)

- szkolne działania interwencyjne muszą być prowadzone wspólnie z rodzicami

 

5 PROFILAKTYKA W ŚRODOWISKU LOKALNYM:

- w jakich działaniach może się przejawiać?

- w budowaniu programu powinni uczestniczyć reprezentanci różnych organizacji i instytucji: władze lokalne, przedstawiciele zakładów pracy, firm, instytucje opieki nad dziećmi, rodzice, władze kościelne, służba zdrowia, pomoc społeczna, policja, media, organizacje młodzieżowe

TWORZENIE LOKALNEJ STRATEGII PROFILAKTYKI:

- właściwe zdefiniowanie struktury problemu

- dobra znajomość dostępnych zasobów ludzkich, instytucji

- dobra znajomość wcześniejszych i aktualnie realizowanych działań i programów

- rzeczywista obecność reprezentantów wielu lokalnych instytucji już na etapie planowania

- sformułowanie jasnych, realistycznych celów i oczekiwanych rezultatów działań

- ustalenie precyzyjnego harmonogramu realizowanych działań z jednoczesnym określeniem osób odpowiedzialnych

- regularne spotkania (1 raz w miesiącu)

- zadbanie o społeczną widoczność i akceptację przyjętej przez grupę strategii działań

 

6 NOWE INICJATYWY:

- poprawa komunikacji i relacji między rodzicami a dziećmi oraz rodzicami a instytucjami wspierającymi rodziny

- pozytywna zmiana nastawień, postaw, sposobów wyrażania emocji, poprawa więzi

- zwiększenie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów wewnątrzrodzinnych

Ukierunkowanie celów, dążeń, wzrost aspiracji życiowych rodziny

- podniesienie poziomu kultury osobistej członków rodziny

- poprawa wizerunku rodziny w środowisku lokalnym

 

7 INICJATYWY PEDAGOGIKI ULICZNEJ:

- pedagog podwórkowy umiejscowiony przy środowiskowym ognisku wychowawczym wspiera pracę pedagogów rodzinnych

- organizowanie aktywnej formy rekreacji i wypoczynku tworzy alternatywę dla chuligańskich akcji

- współpraca ze szkołą i innymi organizacjami wychowawczymi

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin