masa solna.pdf
(
646 KB
)
Pobierz
zycie3/05.qxd
Zaj´cia
plastyczne
i techniczne
Pokarmowy ludek, je˝yki… i inne cudaki
Zaj´cia plastyczne i praktyczno-techniczne odgrywajà
w rozwoju dziecka wa˝nà rol´. Malowanie, lepienie,
wycinanie wywo∏uje zazwyczaj du˝e zainteresowanie.
Barbara Jaskulska
Ewa Wsz´dyrówny
manualnych, które sà dla nich êró-
d∏em radoÊci. ZdolnoÊç do tworzenia czegoÊ
w∏asnymi r´kami daje wiele zadowolenia.
Zaj´cia plastyczne i praktyczno-techniczne
rozwijajà nie tylko umiej´tnoÊci manualne
i zr´cznoÊç manualnà, ale równie˝ wp∏ywajà
na rozwój wyobraêni, spostrzegawczoÊci, kry-
tycznego myÊlenia, pomys∏owoÊci, kszta∏cà
pami´ç wzrokowà, rozwijajà zdolnoÊç prze˝y-
wania i rozumienia pi´kna.
Zaj´ciom tym powinna towarzyszyç mi∏a,
przyjazna atmosfera, która pozwoli rozbudziç
i podtrzymaç zainteresowania oraz ch´ç do
pracy, a tak˝e b´dzie kszta∏towaç w dzieciach
wiar´ we w∏asne si∏y.
Planujàc tematyk´ zaj´ç w klasach I–III,
nale˝y pami´taç o tym, ˝eby zaczàç od pracy
odtwórczej, stopniowo przechodzàc do zadaƒ
twórczych. Nastàpi to wówczas, gdy dziecko
opanuje wykonywanie prostych technik. Praca
rozpocz´ta zawsze powinna byç doprowa-
dzona do koƒca z pozytywnym efektem.
Uzyskaç to mo˝na dzieki stosowaniu:
– bogatej, atrakcyjnej tematyki;
– szerokiego wachlarza technik;
– dyskretnej pomocy w czasie wykonywania
zaj´ç.
Propozycje zaj´ç plastycznych
i praktyczno-technicznych
Pokarmowy ludek
Materia∏y:
kolorowe czasopisma, etykiety
produktów pokarmowych, reklamy ˝ywnoÊci,
arkusze szarego papieru, klej.
Narz´dzia:
o∏ówki, pisaki, no˝yczki.
Przebieg zaj´ç:
1.
Obrysowywanie pisakiem postaci ludzkiej
na szarym papierze.
2.
Wyklejanie postaci materia∏ami z czaso-
pism, reklam, etykiet (poznanie sk∏adni-
ków racjonalnej diety).
Uwagi:
åwiczenie to pomaga przyswoiç
wiedz´ na temat podstawowych produktów
˝ywnoÊciowych.
3/2005
149
23
D
zieci ch´tnie biorà udzia∏ w zaj´ciach
[ ]
2.
Wycinanie z papieru kolorowego elemen-
tów zaprojektowanej ozdoby.
3.
Naklejanie.
4.
Dorysowanie mazakiem szczegó∏ów.
5.
Przyklejenie z ty∏u ozdoby s∏omki (taÊmà
klejàcà).
Malowanie gotowych ozdób
Sad
Materia∏y:
rolki ze Êrodka papieru toaletowe-
go, czarno-bia∏e gazety, papier kolorowy, bi-
bu∏a karbowana, farby plakatowe, klej.
Narz´dzia:
p´dzel.
Je˝yki z masy solnej
Materia∏y:
masa solna (zmieszaç takà samà
iloÊç soli co màki, dodaç tyle wody, by uzyskaç
konsystencj´ plasteliny, po wyrobieniu ciasto
nadaje si´ do lepienia), farby plakatowe,
wyka∏aczki.
Narz´dzia:
p´dzel.
Przebieg zaj´ç:
1.
Pieƒ – malowanie rolki farbà lub oklejanie
wydzierankà z papieru kolorowego albo
oklejanie bibu∏à.
2.
Zagniatanie kulki z gazety.
3.
Po∏o˝enie kulki na Êrodku roz∏o˝onej kart-
ki z gazety.
4.
Zawijanie kulki w kartk´ z gazety (formo-
wanie korony drzewa) tak, aby powsta∏a
kula i zosta∏ fragment gazety (za który
w czasie malowania trzyma si´ koron´
i który umieszcza si´ w pniu, ∏àczàc pieƒ
z koronà).
5.
Malowanie zielonà farbkà korony drzewa.
6.
Po wyschni´ciu domalowanie owoców.
7.
Po∏àczenie korony z pniem.
Przebieg zaj´ç:
1.
Przygotowanie masy solnej.
2.
Po∏àczenie masy solnej z bràzowà farbkà
w celu zabarwienia masy.
3.
Formowanie je˝a.
4.
Umieszczenie wyka∏aczek (kolców je˝a)
w masie solnej.
5.
Namalowanie czarnà farbkà oczu i nosa je˝a.
Pierniczki z masy solnej
Materia∏y:
masa solna, pestki dyni, s∏oneczni-
ka, kolorowe koraliki, farby plakatowe.
Narz´dzia:
foremki do wykrawania pierni-
ków, wa∏ek do ciasta.
Wiszàce ozdoby
Materia∏y:
bia∏y karton, papier kolorowy, nici.
Narz´dzia:
o∏ówek, no˝yczki.
Pomoce dydaktyczne:
szablony do obrysowania.
Przebieg zaj´ç:
1.
Przygotowanie masy solnej.
2.
Rozwa∏kowanie ciasta na plastry gruboÊci
1 cm.
3.
Wykrawanie pierników foremkami.
4.
Ozdabianie pestkami i koralikami.
5.
Malowanie pierników farbkami.
Przebieg zaj´ç:
1.
Obrysowanie szablonów na kartonie.
2.
Wycinanie.
3.
Oklejanie papierem kolorowym.
4.
Przywiàzanie nitki.
5.
Zawieszanie ozdób na lampach w klasie.
Urodzinowe s∏omki do picia
Materia∏y:
blok techniczny, papier kolorowy,
mazaki, s∏omki do picia, taÊma klejàca, klej.
Narz´dzia:
o∏ówek, no˝yczki.
Przebieg zaj´ç:
1.
Zaprojektowanie ozdoby na s∏omk´ na
kartce z bloku technicznego.
Klasowy teatrzyk
Materia∏y:
karton, farby plakatowe.
Narz´dzia:
o∏ówek, linijka, p´dzel, no˝yczki,
zszywacz, metr krawiecki.
Pomoce dydaktyczne:
szablony do obrysowania.
24
[ ]
˚ycie Szko∏y
150
Przebieg zaj´ç:
1.
Obrysowanie szablonów na kartonie.
2.
Malowanie farbami.
3.
Wycinanie.
4.
Zmierzenie obwodu g∏owy.
5.
Narysowanie paska na kartonie.
6.
Wycinanie paska.
7.
Po∏àczenie ca∏oÊci zszywkami.
Stojak na bi˝uteri´
Materia∏y:
kawa∏ek falistej tektury, gazety, ta-
Êma klejàca, farby plakatowe, spodek, misecz-
ka màki zmieszanej z wodà.
Narz´dzia:
o∏ówek, no˝yczki.
Przebieg zaj´ç:
1.
Przerysuj kontury stojaka na tektur´ (dodaj
u do∏u 2 cm na zak∏adk´).
2.
Odrysuj od ma∏ego spodka kó∏ko i wytnij
oba elementy.
3.
Zegnij zak∏adk´ w dolnej cz´Êci stojaka
i przyklej jà mocno taÊmà do okràg∏ej pod-
stawki.
4.
Powydzieraj z gazety ma∏e paski, zgnieç je
i przyklej taÊmà do podstawy oraz do stoja-
ka (b´dzie bardziej wypuk∏y).
5.
Zamocz skrawki gazety w màce rozpuszczo-
nej w wodzie i oklej nimi stojak i podstaw´.
6.
Pomaluj ca∏oÊç farbami wed∏ug w∏asnego
pomys∏u.
Uwagi:
Stojak mo˝e byç prezentem dla mamy
lub babci z okazji ich Êwi´ta.
Dzieci prezentujà urodzinowe s∏omki do picia
Z przyrodà na ty
(prace wykonane z materia∏ów przyrodni-
czych)
Kolorowy piasek
Materia∏y:
piasek, s∏oiki, butelki, tusz lub
atrament lub farby, plastykowe pojemniki po
lodach lub margarynie.
Narz´dzia:
sitko, ∏y˝ka.
Przebieg zaj´ç:
1.
Przesiej piasek przez sito.
2.
Wymieszaj go z kolorowym tuszem lub
atramentem lub farbami.
Kolorowy piasek
3/2005
151
25
[ ]
3.
Zaczekaj, a˝ piasek wyschnie.
4.
Wsypuj piasek do s∏oika lub butelki war-
stwami, zmieniajàc kolory.
5.
Gór´ ozdób muszelkami lub w inny sposób.
Cele operacyjne:
uczeƒ:
– zna w∏aÊciwoÊci papieru,
– potrafi formu∏owaç wnioski,
– w∏aÊciwie organizuje swojà prac´,
– potrafi obrysowaç szablon,
– umie ciàç papier po linii krzywej,
– sk∏ada papier wed∏ug wzoru,
– umie ∏àczyç papier z innymi materia∏ami
za pomocà kleju,
– ekonomicznie gospodaruje materia∏em,
– bezpiecznie pos∏uguje si´ no˝yczkami,
– wykonuje estetycznie pami´tnik.
Metody:
– pogadanka,
– pokaz z objaÊnieniem,
– praktycznego dzia∏ania,
– wystawa (ekspozycja).
Formy pracy:
indywidualna jednolita.
Materia∏y:
blok rysunkowy bia∏y lub koloro-
wy, pocztówki (kwiatów, zwierzàt), kolorowa
wstà˝ka, klej.
Narz´dzia:
o∏ówek, no˝yczki.
Barwne kamienie
Materia∏y:
kamienie, farby plakatowe.
Narz´dzia:
p´dzel.
Przebieg zaj´ç:
1.
Wybierz odpowiedni kamieƒ.
2.
Pomaluj wed∏ug w∏asnego pomys∏u.
Patyko-zwierzaki
Materia∏y:
ga∏´zie, farby plakatowe.
Narz´dzia:
p´dzel.
Przebieg zaj´ç:
1.
Wybierz ga∏´zie, które swoim wyglàdem
przypominajà ci jakieÊ zwierz´.
2.
Pomaluj patyki wed∏ug w∏asnego pomys∏u.
Szkolny pami´tnik
Temat:
Odrysowanie od szablonu, wycinanie
i sk∏adanie elementów z papieru – szkolny pa-
mi´tnik
26
[ ]
˚ycie Szko∏y
152
Pomoce dydaktyczne:
ró˝ne gatunki papieru,
szablony do odrysowania i demonstracji, wzór
gotowego pami´tnika.
Przebieg zaj´ç:
I Cel pracy
1.
Podajemy temat i cel lekcji.
2.
Demonstrujemy wzór gotowego pami´tnika.
II Analiza zadania i plan pracy
1.
Wymieniamy materia∏y, okreÊlamy kszta∏t
i sposób wykonania.
2.
Przeprowadzamy obserwacj´ wzrokowà
i dotykowà cech papieru, oceniamy barw´,
po∏ysk, faktur´, stron´ prawà – g∏adkà, ko-
lorowanà i lewà – szorstkà. Odwo∏ujemy si´
do innych znanych materia∏ów papierni-
czych. Formu∏ujemy wnioski z obserwacji.
3.
Przeprowadzamy çwiczenie na zaginanie
i sk∏adanie papieru.
4.
Demonstrujemy na przygotowanym wzorze
i objaÊniamy poszczególne etapy pracy.
Szkolny pami´tnik w kszta∏cie serca
4.
¸àczenie za pomocà kleju poszczególnych
cz´Êci pami´tnika:
– kartek ze Êrodka,
– wstà˝ki,
– ok∏adki.
V Kontrola i ocena
1.
Organizujemy wystawk´ prac dzieci.
2.
Przypominamy kryteria za wykonanie: po-
prawnoÊç, dok∏adnoÊç, czystoÊç.
3.
Oceniamy starannoÊç wykonania pami´t-
nika.
4.
Podsumowujemy ca∏oÊç zaj´ç.
III Przygotowanie
1.
Przygotowujemy miejsca pracy oraz mate-
ria∏y i narz´dzia.
2.
Rozdajemy szablony.
3.
Zwracamy uwag´ na bezpieczne pos∏ugi-
wanie si´ no˝yczkami.
IV Wykonanie
1.
Obrysowywanie szablonów.
2.
Wycinanie papieru po linii krzywej.
3.
Zaginanie i sk∏adanie papieru.
VI CzynnoÊci porzàdkowe
Uczniowie porzàdkujà miejsca pracy.
z
E. Beaumont,
Ksi´ga zabaw
, Lublin 1997,
Wydawnictwo Pawe∏ Skokowski.
z
I. Dankowska, J. Ruzikowska,
Ozdoby i upo-
minki na ró˝ne okazje
, Warszawa 1997, Wydaw-
nictwa Szkolne i Pedagogiczne.
z
W. i J. Pileccy (red.),
Stymulacja psychorucho-
wego rozwoju dzieci o obni˝onej sprawnoÊci
umys∏owej
, Kraków 1995, Wydawnictwo Nauko-
we WSP.
z
Czasopismo: „Przygoda ze Sztukà”, cz´Êç 4
i 20.
Mgr BARBARA JASKULSKA
Szko∏a Podstawowa nr 66 im. Janusza
Korczaka w Katowicach
Mgr EWA WSZ¢DYRÓWNY
Szko∏a Podstawowa nr 66 im. Janusza
Korczaka w Katowicach, oddzia∏ dzieci
z niepe∏nosprawnoÊcià ruchowà
3/2005
[ ]
153
27
Plik z chomika:
soulmaster3m
Inne pliki z tego folderu:
masa solna.pdf
(646 KB)
masa solna.txt
(5 KB)
prace14m.jpg
(11 KB)
prace15m.jpg
(12 KB)
Inne foldery tego chomika:
kula
wzory naklejek
Zakładka do książki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin