SCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE DZIECI 4-5 – LETNICH
1. Data: 14 VI 2007r.
2. Temat kompleksowy: Na łące nie tylko kwiatów tysiące.
3. Temat dnia: Mieszkańcy łąki.
4. Cele:
- dziecko utrwala wiadomości przyrodnicze na temat mieszkańców łąki;
- dziecko rozwiązuje zagadkę i wybiera właściwy obrazek;
- odgrywa rolę oraz przedstawia je za pomocą układu ciała, ruchu i głosu (elementy dramy);
- stosuje zasady zgodnej współpracy w grupie;
5. Metody pracy:
- słowna, aktywizująca (drama), oglądowa, czynnego działania;
6. Formy:
- grupowa jednolita
- zespołowa jednolita
7. Środki dydaktyczne: zagadki słowne, nagranie muzyczne: wesoła, skoczna i smutna, przerażająca melodia, muzyka relaksacyjna.
8. Pomoce: kartonowe pudło w którym są kwiaty łąkowe, słoiczek z płatkiem kosmetycznym nasączonym kwiatowym zapachem, makieta łąki, sylwety mieszkańców łąki, duży kartonowy: ul, kwiat, mrowisko, materiałowy tunel.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Np. słownie: witam, dzień dobry; gestem: podanie ręki, pomachanie ręką, ukłon.
W kartonowym, zamkniętym pudełku z dwoma wyciętymi otworami na dłonie znajdują się zebrane z łąki: kwiaty, trawa. Dziecko za pomocą dotyku sprawdza co jest w pudełku – snuje domysły na podstawie własnych wyobrażeń.
Następnie wącha znajdujący się w słoiczku płatek kosmetyczny. Jest on skropiony wodą toaletową w nucie zapachu kwiatowego.
Łącząc te dwa doznania: dotykowe i węchowe samodzielnie wyraża własne skojarzenia, dotyczące przedmiotów, miejsc, w których mogą towarzyszyć te bodźce.
Nauczycielka proponuje spacer na łąkę. Dzieci mogą uzewnętrzniać swoje doznania np. ale miękka trawa, jest rosa, jak pięknie pachną kwiaty i inne.
Dzieci po wysłuchaniu zagadki muszą najpierw pokazać odpowiednim układem ciała, ruchu jeśli można to także głosu to zwierzątko, a następnie wybrać odpowiednią sylwetę i przyczepić ją na makietę łąki. Przeliczają, określają położenie.
Nauczycielka zaczyna opowiadanie:
Po łące spacerują bociany. Przemierzają długą drogę w celu poszukiwania pożywienia. Rozglądają się uważnie to na prawą to na lewą stronę. …(dalsza część opowiadania zależy od pomysłów dzieci).
9. Zakończenie zajęć: wyrażanie odczuć przy relaksacyjnej muzyce na temat pobytu na łące. Wypowiedzi dzieci.
Prowadząca zajęcia: Aneta Zadworna
mariolusia1