ZABAWY Z TECHNIKĄ
PROGRAM WŁASNY
ANNA WALCZAK
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 12
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
W JAWORZNIE
SPIS TREŚCI:
II - Założenia programowe
III- Cele programu
IV- Procedury osiągania celów
V- Treści programowe
VI - Ewaluacja
VII - Literatura
VIII – Załączniki
Współczesny przedszkolak ma wiele okazji do zaspokojenia swoich naturalnych potrzeb poznawczych. Przed dzieckiem stają sytuacje, w których samodzielnie musi rozwiązywać problemy, szukać, badać i odkrywać nowe zjawiska. Celowi temu mogą posłużyć zabawy badawcze w przedszkolu, które są jednym ze sposobów rozwijania aktywności twórczej dziecka. Dziecko ma okazję samodzielnie szukać odpowiedzi na nurtujący je problem. Pobudza to w nim aktywność poznawczą, która przejawia się w działaniach badawczych i w zadawaniu pytań. Natomiast nauczyciel ma za zadanie kierować jego aktywnością tak, aby mogło w pełni się rozwijać.
Program zakłada rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do prowadzenia działań badawczych , rozwijania zainteresowań poznawczych, do czerpania radości w odkrywaniu nowego. Zabawy powinny być tak organizowane, aby były ciekawe, pobudzały dziecko do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania. Program jest skierowany do dzieci 3 – 6 letnich .Jego realizacja umożliwia każdemu dziecku poszerzyć i pogłębić wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami , przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy.
III – CELE PROGRAMU
Cele ogólne
v Stymulowanie aktywności poznawczej.
v Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.
v Poszerzenie zasobu wiadomości dotyczących świata przyrody i techniki.
v Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
v Budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy, przedszkola,
przedszkola i rodziny.
v Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy.
v Czerpanie korzyści i radości podczas odkrywania nieznanych zjawisk przyrodniczych i technicznych.
v Kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach.
Dziecko 3-4 letnie potrafi:
v Aktywnie uczestniczyć w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje ).
v Korzysta z wiedzy starszych kolegów.
v W miarę własnych możliwości aktywnie współdziała w grupie w czasie zabaw badawczych.
v Przestrzega ustalonych zasad w zabawach.
v Dzieli się swoją wiedzą.
Dziecko 5 – 6 letnie potrafi;
v Aktywnie uczestniczyć w zabawach badawczych.
(ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje ).
v Cierpliwie czeka na swój udział w badaniach.
v Formułuje spostrzeżenia i wnioski.
v Posługuje się prostymi narzędziami.
v Poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska.
v Poprawnie nazywa urządzenia techniczne.
v Dba o stan środowiska społeczno- przyrodniczego.
Osiągnięcie zamierzonych celów jest uwarunkowane właściwym doborem treści i dopasowaniem ich do wieku i możliwości dziecka. Ważna jest organizacja i przebieg procesu edukacyjnego, odpowiedni dobór treści, form, metod i środków dydaktycznych. Nauczyciel powinien pełnić rolę inicjatora sytuacji dydaktycznych, rozbudzać zainteresowanie problemem, ukierunkować przebieg działania, prowokować do stawiania pytań, dobierać właściwe metody działań
Stosowane formy i metody;
-metody aktywizujące (burza mózgów, krzyżówki).
- metody oparte na obserwacji ( pokaz )
- metody oparte na słowie (pogadanka, dyskusja, opis )
- praktyczne działanie (badanie, eksperymentowanie , konstruowanie, montowanie, pomiar )
- wycieczki
- inscenizacje
- mini quizy
- wystawy
- spotkania i pogadanki z rodzicami.
POWIETRZE WODA I ZIEMIA FUNDAMENTEM NASZEGO ISTNIENIA.
ZAMIERZONE OŚIĄGNIĘCIA
1.Spotkanie z rodzicami
-zapoznanie z programem i jego celami,
-omówienie zasad współpracy podczas realizacji,
2.Gdzie jest powietrze?- badanie ruchu, kierunku i siły powietrza.
-obserwacja ruchu, kierunku i siły powietrza,
-znaczenie powietrza w życiu człowieka,
uświadomienie potrzeby wietrzenia pomieszczeń,
-3,4 latek
-wie, że do sali wpływa świeże powietrze podczas wietrzenia,
- rozumie znaczenie powietrza w życiu człowieka.
- 5,6 latek
- określa istnienie ruchu i siły powietrza,
- określa właściwości przedmiotów poruszających się na wietrze,,
- wie o zależności długości lotu od masy ciała
3.Budowanie przyrządów przy współpracy z rodzicami- wiatromierz i wiatrowskaz.
-zapoznanie dzieci z wyglądem i przeznaczeniem,
-odczytywanie wskazań,
-obserwowanie siły wiatru, kierunku- wnioskowanie
-3-4 latek
-mierzy siłę i kierunek za pomocą wiatraka,
5-6 latek
konstruuje własny wiatromierz,
mierzy siłę i kierunek wiatru,
4.Tajemnice wody.
Zabawy z Dobromirem.
-poznanie różnych stanów skupienia wody
-3-4 latek --zna podstawowe stany skupienia- para, woda ,lód,
5-6 latek -wymienia stany skupienia wody,
-wykonuje zabawy badawcze z wodą, wnioskuje, obserwuje, analizuje.
5.Badanie czystości wody z różnych źródeł.
-zabawy badawcze –porównywanie wyglądu wody z różnych źródeł, topnienie śniegu ( czy śnieg jest czysty?)
3,4 5 6 latek
-rozpoznaje zanieczyszczenia wody,
-wie, że wodę należy pić po przegotowaniu,
- wie, ze należy dbać o środowisko wodne
6.Poznajemy różne rodzaje gleby. Dlaczego rośliny rosną?
-zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami gleby- ziemia , piasek, glina,
- założenie hodowli fasoli, kukurydzy....w tych glebach,
- obserwowanie i wnioskowanie,
-zabawy z woda i glebą (piasek, glina)
-zakłada hodowle, obserwuje wzrost roślin,
- rozpoznaje gatunki gleby,
- 5-6 latek
- _ nazywa gatunki gleby,
- - zakłada hodowlę-
- obserwuje i wnioskuje ,zna zawody, które związane są z pracą w ziemi.
7.Zabawy z wiatrem i Dobromirem.
kacperekb2005