INSTRUKTAŻ STANOWISKOWY - KOSMETYCZKA.doc

(42 KB) Pobierz

Kosmetyczka:

 

PROGRAM   INSTRUKTAŻU   STANOWISKOWEGO

Z  ZAKRESU  BHP

dla pracowników zatrudnionych na stanowisku

kosmetyczki

 

I. Przygotowanie pracownika do wykonywania określonej pracy, w tym w szczególności /2 godziny

 

A/ omówienie warunków pracy z uwzględnieniem

 

-          elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających wpływ na warunki pracy pracownika

1.      oświetlenie ogólne

2.      oświetlenie miejscowe

3.      wentylacja

4.      klimatyzacja

5.      ogrzewanie

6.      urządzenia techniczne

7.      instalacja elektryczna i wodno – kanalizacyjna

 

-          elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy

8.      wymuszona pozycja ciała przy pracy

9.      urządzenia zasilane prądem elektrycznym

10.  narzędzia ręczne

11.  preparaty

 

-          przebiegu procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy

-          przebiegu procesu produkcyjnego w danym okresie z uwzględnieniem

12.  procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie wcześniejszym

13.  procesu produkcyjnego obsługiwanego stanowiska

14.  procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie późniejszych

15.  powiązanie omawianych wyżej części w jedną całość

 

B/ omówienie zagrożeń występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami oraz zasad postępowanie w razie wypadku lub awarii

 

-          czynniki niebezpieczne

-          zagrożenie związane z przemieszczaniem się sprzętu i ludzi

-          zagrożenia związane z właściwościami fizycznymi materiału (ostre krawędzie, śliskie powierzchnie itp.)

-          zagrożenie porażeniem prądem elektrycznym – nieodpowiednia instalacja elektryczna

-          ostre narzędzia i ich ostrza

-          wysoka temperatura

 

-          szkodliwe czynniki fizyczne

16.  nieprawidłowe oświetlenie

17.  nieskuteczna wentylacja

18.  hałas

19.  nadmierne obciążenie układu kostnego spowodowane praca w pozycji stojącej

20.  nie ergonomiczne wymiary pomieszczeń, ciasnota

 

-          szkodliwe czynniki biologiczne

21.  kwasy

22.  zasady

23.  rozpuszczalniki tłuszczów

24.  niektóre barwniki

25.  mydła

26.  szampony

27.  farby

28.  płyny do trwałej ondulacji

 

-          czynniki uciążliwe

29.  praca zmianowa

30.  obciążenie fizyczne

31.  obciążenie emocjonalne

32.  złe relacje osobowe, brak komunikatywności

 

-          ocena ryzyka zawodowego

33.  zapoznanie  pracownika z dokumentem

 

-          sposoby ochrony przez zagrożeniami

34.  okresowe badania i pomiary elektryczne

35.  systematyczne szkolenia i instruktaże z zakresu bhp

36.  znajomość ryzyka zawodowego

37.  dobra organizacja pracy

38.  dostosowanie stanowiska pracy do  przebiegu ruchów oraz wzrostu pracownika

39.  umieszczanie na stanowiskach pracy instrukcji bezpiecznej pracy

40.  posiadanie przez pracownika znajomości instrukcji bezpiecznej eksploatacji obsługiwanych urządzeń

41.  dokładne rozplanowanie wszystkich codziennych prac, przydzielenie pracownikom określonych czynności

 

C/ przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania

 

 

 

II. Pokaz przez instruktora sposobu wykonywania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem metod bezpiecznego wykonywania poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne /0,5 godziny

-          pokaz przez instruktora sposobu wykonania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp, z uwzględnieniem poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne

 

Prawidłowo prowadzony pokaz realizowany jest w pięciu kolejnych etapach

42.  Prowadzący pokazuje cały układ czynności w normalnym tempie. W trakcie pokazu całości przedstawia także, wraz z objaśnieniami, cały proces pracy. Jeśli jest on bardzo skomplikowany, dzieli go na poszczególne fazy i dokładnie objaśnia.

43.  Prowadzący stosuje pokaz częściowo – elementowy, który wynika z analizy układu czynności. Punktem wyjścia powinna być w tym przypadku instrukcja szkoleniowa, sporządzona na podstawie technicznej i psychologicznej analizy pracy.

 

   Powtarzany pokaz fragmentu pracy staje się źródłem:

§    nabycia określonej umiejętności,

§    uzyskania wiadomości o charakterze wykonywanych czynności, sposobie ich wykonywania

§    dokonania spostrzeżeń o stopniu trudności i niebezpieczeństwie tkwiącym w pracy.

 

Pokaz powinien przebiegać według następującego porządku

pokazanie i określenie wszystkich elementów potrzebnych do wykonania danej operacji

pokazanie sposobu obsługiwania danej operacji

pokazanie sposobu posługiwania się urządzeniami, narzędziami itp.

Prowadzący zwraca uwagę na węzłowe ogniwa, mające duże znaczenie dla prawidłowego wykonywania czynności. Te węzłowe ogniwa prowadzący demonstruje w zwolnionym tempie, aby umożliwić uczestnikom szkolenia zaobserwowanie, na czym polegają trudności.

Po pokazie całościowym i fragmentarycznym w celu lepszego utrwalenia przez uczestników, prowadzący ponownie pokazuje cały układ czynności. Pierwszy raz w tempie zwolnionym. Po raz drugi i ewentualnie trzeci, cały układ jest pokazywany w tempie rzeczywistym.

Prowadzący sprawdza efekt pokazu poprzez polecenie uczestnikom powtórzenia demonstrowanych czynności. Prawidłowe wykonanie ich przez szkolonego pracownika stanowi zakończenie pokazu. Jeśli uczestnik szkolenia popełnia błędy, analizujemy je z nim. Powtórzenie czynności przez szkolonego trwa do czasu osiągnięcia prawidłowego powtórzenia.

 

III. Próbne wykonanie zadania przez szkolonego pod kontrolą instruktora /0,5 godziny

Najbardziej skuteczną metodą próbnego wykonania pracy pod nadzorem prowadzącego instruktaż jest zachowanie kolejności wykonywania poniższych faz:

44.                        wstępna, samodzielna próba wykonania pracy, wykonanie w zwolnionym tempie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym głośnym objaśnieniem wykonywania poszczególnych czynności

45.                        wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym objaśnieniem sposobu wykonywania tych czynności

46.                        wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy wraz z jej uzasadnieniem

47.                        ogólny, ponowny, całościowy pokaz wraz ze stopniowym przyspieszeniem tempa wykonywanych czynności.

 

IV. Samodzielna praca pod nadzorem instruktora /4 godziny

Jeżeli szkolony pracownik poczynił wystarczające postępy i potrafi już pod nadzorem zadowalająco wykonywać nową czynność, to należy powierzyć mu samodzielną pracę do wykonania. Instruktor nie powinien w żadnym wypadku stać obok szkolonego i cały czas obserwować jego pracy. Powinien ograniczyć interwencje do najbardziej niezbędnych. Trzeba jednak pamiętać, że uczący się musi mieć możność zwrócenia się do instruktora z prośbą o wyjaśnienie nasuwających się wątpliwości.

 

V. Omówienie i ocena przebiegu nauki /1 godzina

Szkolenie pracowników przewiduje pełną aktywizację jego uczestników w poznaniu zasad bezpiecznej pracy i nabywaniu umiejętności usprawniania stanowiska pracy przez dokonywanie prób działań zmniejszających uciążliwości pracy. Celowi temu służą różnorodne metody organizowania zajęć, ale przede wszystkim metoda sprawdzania wiedzy i umiejętności.

 

 

 

                                                                                                                                       Razem  - 8  godzin

 

 

 

 

 

                                                                                                                              .......................................................

                                                                                                           podpis  szkolonego

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin