SZTAB GENERALNY WP
TABELA E-I. Taktyczne elementy graficzne (mobilność, przeżycie)
OPIS
HIERARCHIA
ELEMENTY TAKTYCZNE PRZESTRZENI WALKI
ID SYMBOLU
Przejezdność/odporność na działania bojowe (Mobility/Survivability)
System operacyjny pola walki, który zachowuje swobodę manewru sił własnych (łącznie z pokonywaniem przeszkód przeciwnika, zwiększeniem przepustowości pola walki, poprawą istniejących dróg, itd.) i chroni je przed oddziaływaniem systemów broni przeciwnika oraz zjawiskami naturalnymi (łącznie z umacnianiem obiektów i fortyfikowaniem stanowisk bojowych).
2.X.2.2
Przeszkody (Obstacles)
Utrudnienia zaprojektowane lub stosowane w celu przerwanie, zatrzymania , zmiany kierunku lub blokady ruchu wojsk przeciwnika oraz w celu spowodowania dodatkowych strat w sile żywej, wyposażeniu lub opóźnienia posuwania się sił przeciwnika. Przeszkoda może być naturalna lub wykonana przez człowieka lub może stanowić kombinację tych dwóch typów. Przeszkody mogą być używane w celu zabezpieczenia sił własnych przed bliskim szturmem. .
2.X.2.2.1
Ogólne (General)
2.X.2.2.1.1
Pas (Belt)
Zwykle przedsięwzięcie kierowania na poziomie brygady, które określa zamiar i położenie przeszkód stawianych przez podległe jednostki. Służy także do wsparcia zamiaru wyższych dowództw wyrażonych w postaci strefy przeszkód.
2.X.2.2.1.1.1
G*C*BOGB--*****
Linia przeszkód (Line)
2.X.2.2.1.1.2
G*C*BOGL--*****
Strefa (Zone)
Przedsięwzięcie dowodzenia i kierowania na poziomie dywizji, wykonywane zwykle we postaci graficznej. Służy do określenie obszarów na lądzie, w których jednostki niższego szczebla mogą budować przeszkody taktyczne.
2.X.2.2.1.1.3
G*C*BOGZ--*****
Zawała (Zasiek) (Abatis)
Przeszkoda w ruchu kołowym zbudowana z ściętych drzew (ścinanych na wysokości 1-2 m. nad ziemią po obu stronach drogi, szlaku, przejścia lub wąwozu), w taki sposób, aby po ścięciu, blokowały spodziewany kierunek podejścia nieprzyjaciela. Drzewa nie powinny być odcinane do końca od pni i powinny być ustawione pod kątem 45o w stosunku do drogi.. Aby zwiększyć skuteczność przeszkody, jej głębokość powinna wynosić co najmniej 75 metrów.
2.X.2.2.1.2
G*C*BOA---*****
Przeszkody przeciwczołgowe (Antitank Obstacles)
2.X.2.2.1.3
Rów przeciwczołgowy (Antitank Ditch)
2.X.2.2.1.3.1
G*C*BOATO-*****
Rów przeciwczołgowy wzmocniony minami przeciwpancernymi (Antitank Ditch Reinforced with Antitank Mines)
2.X.2.2.1.3.2
G*C*BOATM-*****
Przeszkody przeciwczołgowe, czworościany, zęby smoka (jeże) i inne podobne przeszkody (Antitank Obstacles, Tetrahedrons, Dragon’s Teeth and Other Similar Obstacles)
2.X.2.2.1.3.3
G*C*BOATD-*****
Ściana przeciwczołgowa (Antitank Wall)
2.X.2.2.1.3.4
G*C*BOATW-*****
Pułapka (mina pułapka) (Booby Trap)
Urządzenie wybuchające lub nie wybuchające, względnie inny materiał, umieszczony rozmyślnie ...
mars931