ZN02301.doc

(861 KB) Pobierz
2

SZTAB GENERALNY WP

2.3. ZBIÓR ZNAKÓW DO ZOBRAZOWANIA SYTUACJI TAKTYCZNYCH

 

 

W niniejszym zbiorze znajduje się zbiór taktycznych elementów graficznych (w skrócie grafik) związanych z geometrią przestrzeni walki. Przedstawiono te elementy graficzne, które są niezbędne do planowania i zarządzania polem walki, a jednocześnie nie można ich przedstawić w postaci symbolu zawierającego tylko jedną ikonę.

 

Geometria przestrzeni walki obejmuje zobrazowania graficzne: zadań, przedsięwzięcia kierowania, punkty, obszary (rejony), linii, manewrów lotniczych, zakłóceń, manewrów ofensywnych, manewrów specjalnych, mobilność/zdolności do przetrwania, wsparcia ogniowego, zabezpieczenia bojowego, dowodzenia i kierowania oraz operacji militarnych innych niż wojna. Aby przekazać informację operacyjną, do której przedstawienia nie wystarczają  wyłącznie symbole i ikony, w zobrazowaniu wykorzystywane są symbole/ikony przedstawione w poprzednich zbiorach oraz dodatkowe opisy tekstowe i wskaźniki. Przy przedstawianiu taktycznych elementów graficznych w dalszym ciągu obowiązują zasady generowania i wyświetlania, łącznie z zastosowaniem koloru, zgodnie z zasadami przyjętymi w rozdziale I dotyczącymi hierarchii symbolu i kodowania identyfikatora symbolu. W kodzie ID symbolu stosowane są następujące oznaczenia wymiaru walki: T (zadania), C (przedsięwzięcia kierowania) i O (operacje inne niż wojna).

 

UWAGA: Liczby wyświetlane  w zobrazowaniach graficznych przestrzeni walki służą jedynie do celów poglądowych i nie stanowią określonej części grafiki. Wyznaczają one jedynie umiejscowienie elementów zobrazowania graficznego.


TABELA E-I.  Taktyczne elementy graficzne

 

OPIS

 

HIERARCHIA

 

ELEMENTY TAKTYCZNE PRZESTRZENI WALKI

 

ID SYMBOLU

 

Zadania

 

2.X.1

 

 

 

 

 

Zobrazowanie graficzne zadań

 

2.X.1.1

 

 

 

 

 

Blokowanie (Block)

1. Zadanie taktyczne przydzielone jednostce, które polega na zablokowaniu dostępu przeciwnikowi do danego obszaru/rejonu lub niedopuszczeniu do  posuwania się przeciwnika w danym kierunku lub po drodze/trasie podejścia.  Zadanie może mieć określony czas.  Jednostka której przydzielono to zadanie może być zmuszona do utrzymania terenu/rejonu i przyjęcia rozstrzygającej walki. 

2.Działanie, które łączy wykorzystania planowania ogniowego i przeszkód w celu  zatrzymania napastnika na określonym podejściu lub niedopuszczenia do zajęcia przez niego obszaru/rejonu walki.

3. W MW: odizolowanie od strony morza siłami morskimi i lotnictwa całego lub części wybrzeża przeciwnika od wszelkich kontaktów drogą morską.

 

2.X.1.1.1

 

 

 

G*T*GB----*****

 

Przejście (Breach)

Zadanie taktyczne w którym wszystkie dostępne środki są wykorzystywane do zabezpieczania przejścia lub przedarcia się przez obronę przeciwnika, przeszkodę, pole minowe lub fortyfikacje.

 

2.X.1.1.2

 

 

G*T*GH----*****

 

Obejście (Bypass)

Zadanie taktyczne, które sprowadza się do manewru obejścia wokół przeszkody, zagrody minowej, pozycji lub sił przeciwnika w celu utrzymania tempa natarcia . 

W Marynarce Wojennej: manewr okrętów w celu zajęcia dogodnych pozycji i wykonania uderzenia na okręty przeciwnika. Manewr ten okręty wykonują unikając spotkania z siłami osłony przeciwnika.

 

 

 

2.X.1.1.3

 

 

 

G*T*GY----*****

Kanalizowanie (Canalize)

1. Ograniczanie operacji/działań do wąskiej strefy poprzez wykorzystanie istniejących lub zbudowanie nowych przeszkód lub przez zastosowania ognia lub bombardowania.  

2. Zadanie taktyczne stosowane w celu ograniczenia operacji/działań do wąskiej strefy (obszaru, akwenu) poprzez użycie przeszkód (zagród minowych), ognia i/lub jednostki manewrującej lub rozwiniętej.

 

 

 

2.X.1.1.4

 

 

       

 

G*T*GC----*****

 

Usuwanie, wymiatanie. rozminowanie, czyszczenie (Clear)

1.  Usuwanie - zadanie taktyczne polegające na  usunięciu wszystkich wrogich sił z określonego miejsca, obszaru, akwenu lub strefy. 
2. Wymiatanie - Wymiatanie przestrzeni powietrznej  w celu uzyskania czasowego lub stałego  panowanie w powietrzu lub kontroli w danym sektorze. 
3. Rozminowanie – usuniecie lub neutralizacja min i innych środków wybuchowych.  Całkowita eliminacja lub neutralizacja przeszkody, zwykle wykonywana przez przybyłych saperów. Czynności te nie są wykonywane pod ogniem.

 

2.X.1.1.5

 

 

 

G*T*GX----*****

 

Związanie, powstrzymywanie (Contain)

Zadanie taktyczne polegające na ograniczeniu manewru przeciwnika polegające na zatrzymaniu, związaniu lub okrążeniu sił przeciwnika albo spowodowanie ześrodkowania jego działań  na danym froncie/określonym kierunku i uniemożliwienie mu wycofanie dowolnej części sił z zamiarem użycia w innym miejscu.

 

2.X.1.1.6

 

 

 

G*T*GJ----*****

 

Przeciwuderzenie (kontratak) (Counterattack (CATK))

1. Forma operacji/działań ofensywnych w których atak jest prowadzony przez część lub wszystkie broniące się siły przeciwko atakującym siłom przeciwnika w takich celach szczegółowych jak odzyskanie strat terenowych lub odcięcie względnie zniszczenie wysuniętych jednostek przeciwnika, mający ogólny cel polegający na uniemożliwieniu osiągnięcia przez przeciwnika celów jego ataku.

2. W MW – przeciwdziałanie pojedynczego okrętu, samolotu, śmigłowca lub grupy okrętów przeciw atakującemu okrętowi (okrętom) przeciwnika

 

2.X.1.1.7

 

 

 

G*T*GK----*****

 

Kontratak ogniowy (Counterattack By Fire)

 

 

 

2.X.1.1.7.1

 

 

 

G*T*GKF---*****

Opóźnienie, zwłoka (Delay)

Odległość na powierzchni ziemi od punktu bezpośrednio pod samolotem do początku obszaru skanowania radaru.  W radiotechnice, opóźnienie elektroniczne uruchomienia podstawy czasu wykorzystywane do wybrania poszczególnego segmentu i całości.  Meldunek z okrętu prowadzącego ogień do obserwatora lub obserwatora artyleryjskiego informujący, że okręt będzie niezdolny do natychmiastowego otwarcia wymaganego ognia. Otwarcie ognia nastąpi zwykle z pewnym opóźnieniem.

Opóźnienie w realizacji działań/zadań w stosunku do planowanych.

 

2.X.1.1.8

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin