w kregu zabawy nowy sklad.indd.pdf

(1080 KB) Pobierz
346456268 UNPDF
Jadwiga Pytlarczyk
W kręgu zabawy
Program wychowania przedszkolnego
Warszawa 2009
346456268.001.png
Redakcja językowa i korekta
Lidia Machura
Skład i łamanie
Paweł Kowalski
Grupa Edukacyjna S.A.
Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 118
02-230 Warszawa
tel. 022 381 72 07, faks 022 381 72 10
infolinia 0800 650 300
juka@juka.edu.pl
www.juka.edu.pl
SPIS TREŚCI
Wstęp ............................................................................................................. 5
I. Szczegółowe cele kształcenia i wychowania ............................................... 6
2. Treści programowe ...................................................................................... 7
2.1. Edukacja zdrowotna ............................................................................... 12
2.2. Edukacja emocjonalna i wprowadzenie w świat wartości ........................ 16
2.3. Edukacja społeczna i otoczenie techniczne ............................................. 19
2.4. Edukacja językowa ................................................................................. 23
2.5. Edukacja przyrodnicza i ekologiczna ....................................................... 28
2.6. Edukacja matematyczna ......................................................................... 32
2.7. Edukacja artystyczna ............................................................................... 36
3. Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem
możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb
możliwości dzieci .................................................................................... 42
4. Obserwacje pedagogiczne. Analiza gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) .................................................. 49
Materiały pomocnicze .................................................................................. 52
Bibliografia .................................................................................................... 60
Postawy prawne: ........................................................................................... 61
WSTĘP
Wiek przedszkolny to okres szybkich zmian rozwojowych, pozostawiający swe
konsekwencje w dalszym życiu człowieka. Wychowanie przedszkolne to czas wspo-
magania dziecka czyli tworzenia mu optymalnych warunków rozwoju i czuwanie
nad kierunkiem zmian. W procesie tym należy pomagać wychowankowi rozwijać
różnorodne umiejętności takie jak samodzielność, kreatywność, umiejętność do-
strzegania problemów, planowania i realizowania zadań, kompetencje społeczne
oraz postawy kształtowane w relacjach ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym
i kulturowym.
Program ten opisuje sposób realizacji podstawy programowej wycho-
wania przedszkolnego w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji dzie-
ci objętych różnymi formami wychowania przedszkolnego po zmianie
z 23 grudnia 2008 roku.
Program wyznacza szczegółowe umiejętności dziecka w różnych obszarach
jego funkcjonowania z podziałem na poziomy, wskazuje dodatkowe treści w ra-
mach wspomagania wychowanka w rozwijaniu uzdolnień. Ponadto przybliża spo-
soby osiągania przyjętych celów, wartościowania postępów dziecka oraz zawiera
materiały pomocnicze do pracy nauczyciela.
Podstawowe założenia tego programu oparte są na czterech filarach edukacji,
będących celami ogólnymi kształcenia. Są to:
1. Uczyć się, aby wiedzieć (wiedza)
Wiedza to środek i cel ludzkiego życia. Pozwala na komunikowanie, rozwijanie
umiejętności, rozumienie świata Daje radość rozumienia, poznawania i odkry-
wania. Istotna jest sprawność procesów poznawczych.
2. Uczyć się, aby działać (umiejętności)
W codziennej rzeczywistości istotne są różnorodne kompetencje, dzięki którym
człowiek radzi sobie z różnymi zadaniami i problemami.
3. Uczyć się , aby być (system wartości i postaw)
Dzięki edukacji człowiek powinien kształcić samodzielne, krytyczne myślenie,
wypracować sądy, podejmować decyzje w różnych okolicznościach życia. Waż-
ne są różnorodne doświadczenia, które mają pomóc w ukształtowaniu systemu
postaw, wzbogacić osobowość, przygotować do „bycia” i pełnienia ról.
4. Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi (pokojowe współistnienie i współdziała-
nie całej ludzkości).
Ważne jest, aby odkryć siebie, zauważyć niepowtarzalność i odrębność każde-
go człowieka, współdziałać z innymi, nauczyć się rozwiązywać konflikty, plano-
wać i realizować z innymi wspólne cele.
Program ten wyznacza właściwe proporcje miedzy wychowaniem a kształce-
niem w warunkach wzmożonej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym. Tytuł
nawiązuje do zabawy jako podstawowej formy aktywności małego dziecka.
5
1. SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
Podstawowym zadaniem placówek i innych form wychowania przedszkolnego
jest pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących. Mają one za-
pewnić dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych,
przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
Celem nadrzędnym edukacji przedszkolnej jest wspomaganie rozwoju i eduka-
cji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym zmierzające do osiągnięcia stanu
gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Szczegółowe cele kształcenia i wychowania wynikają z podstawy programowej
wychowania przedszkolnego i obejmują:
Promocję zdrowia, w tym poznanie budowy własnego ciała, funkcji podstawo-
wych narządów;
Praktyczną naukę zasad higieny w odniesieniu do własnego ciała i otoczenia;
Poznanie zasad bezpiecznego funkcjonowania w najbliższym środowisku;
Poznanie form aktywności ruchowej i własnych możliwości w tym zakresie;
Przekazanie wiedzy o tym co sprzyja, a co zagraża zdrowiu;
Wykształcenie samodzielności w zakresie samoobsługi;
Kształcenie umiejętności nazywania własnych potrzeb oraz różnych stanów
emocjonalnych;
Nauczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami oraz kontrolowania
zachowań;
Przygotowanie dzieci do rozpoznawania i rozumienia podstawowych wartości
takich jak: przyjaźń, miłość, odpowiedzialność, szacunek, prawda, tolerancja,
współdziałanie i wspólne ustalanie norm w oparciu o te wartości tak, aby dziec-
ko przyjęło je jako kryterium własnego postępowania;
Przygotowanie dzieci do prowadzenia dialogu jako formy wymiany poglądów
oraz sposobu na osiąganie kompromisu i rozwiązywanie konfliktów;
Wprowadzenie dzieci w zasady funkcjonowania grupy rówieśniczej oraz życia
społecznego;
Ukształtowanie poczucia przynależności do środowiska lokalnego oraz budo-
wanie tożsamości narodowej;
Rozbudzenie zainteresowania dzieci innymi narodami i kulturami;
Zapoznanie dzieci z podstawowymi przyborami i urządzeniami technicznymi
oraz zawodami, a także ważnymi instytucjami użyteczności publicznej;
Rozwijanie umiejętności spostrzegania za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu,
smaku, węchu, dotyku,;
Rozwijanie myślenia dziecka, w tym przyczynowo-skutkowego, symboliczne-
go, twórczego;
Doskonalenie uwagi i pamięci;
Rozwijanie ciekawości i aktywności poznawczej;
Doskonalenie mowy komunikatywnej w zakresie: poprawności pod względem
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin